Skocz do zawartości

rekuperator na samo piętro...


Recommended Posts

Napisano
to samo co napisałam w temacie rekuperatora- tylko z pytaniem do ekspertów..
Po półtora roku mieszkania w domu mam wyrobione zdanie na temat rekuperatora:) Otóż myślę że jesli kogoś stać rekuperator jest potrzebny szczególnie w domach które tak jak nasz stoją na otwartej przestrzeni, gdzie mocno wieje i w rejonach Polski o surowszym klimacie. Jest bardziej potrzebny niż np ogrzewanie podłogowe które u nas naparwde tak rzadko się włącza że prawie nie pamiętamy że go mamy. (nie wiedzieliśmy że przy ogrzewaniu kominkowym tak mało korzysta się z gazowego)
Ale wracając do tematu. Nie mam rekuperatora. Na parterze nie jest to problemem, tam jest otwarta przestrzeń i nikt tam nie śpi, jedynie we wiatrołapie bywa duszno (róbcie wentylację we wiatrołapie!), ale w małych sypialniach na pietrze- tak. W okresie kiedy noce sa na tyle zimne że rozszczelnienie okien powoduje ze ciągnie zimne powietrze (czyli mniej więcej od listopada do marca zwłaszcza w mroźne noce i przy silnych wiatrach) po nocy w małych zamkniętych sypialniach jest poprostu duszno. I mój mąż wpadł na pomysł rekuperatora na samo pietro- na strychu mała jednostka centralna (musiałaby być cicha) i doprowadzenie przewodów do trzech sypialni na piętrze ze strychu (to można łatwo i niedużym kosztem zrobić) . Pokoje te mają przy podłodze wloty ogrzewania kominkowego, a te wloty i wyloty rekuperacji byłyby pod sufitem. Oczywiście korzystałoby się tylko w zimie, wiadomo jak jest ciepło okna są zawsze uchylone i dom się wietrzy naturalnie. Czy takie coś da się zrobić, jakim mniej więcej kosztem i czy macie jakies sugestie?
Napisano
Wentylacja ma być – a nie się zwracać, czy mieć "uzasadnienie ekonomiczne".
Z nawiewników, też będzie „pizgać” – może nawet więcej, bo „ustawowo” nawet całkowicie zamknięte, pozostają tak czy siak w 20 do 30% otwarte.
Rekuperator zapewni dopływ cieplejszego powietrza – to fakt.

Jak chcesz mieć tanio – pisz do Pana TB (to nie żart)
Napisano
Nie powinno się "mieszać" wentylacji - gdy na górze będzie wentylacja nadciśnieniowa ( reku zimą ) a na dole podciśnieniowa ( konwekcyjna) - może to nie najlepiej działać. Natomiast jeśli na dole są kanały do wentylacji konwekcyjnej - to też i nie ma problema - cały dom w system połączyć- bez bałaganu.
Napisano
nie do końca zrozumiałam. U nas w domu jest wentylacja grawitacyjna- kuchnia, łazienki, kotłownia. A jak połaczyć cały dom? Nawiewniki- wiem tylko że trzeba by wiercić w oknach... to zalezy jaki byłby koszt takiego rozwiązania ("mały" rekuperator) Odczuwamy problem z wentylacją tylko na górze, na dole w zasadzie nie, parter jest otwarty poza jednym pokojem gdzie nikt nie śpi.
Napisano
Cytat

Ale po co? Wystarczy, że wentylacja mechaniczna góry będzie zrównoważona.


Zimą nie bedzie! powietrze wchodzące jest mimo odzysku dogrzewane.
Ale co za problem skoro są kanały wentylacji konwekcyjnej? Koszt jest praktycznie identyczny zrobić tylko górę czy wszystko.
Napisano
czy ogrzewanie kominkowe ma tu znaczenie? Bo jest i bardzo dobrze funkcjonuje. Wyloty ogrzewania kominkowego są przy podłodze we wszystkich pomieszczeniach na pietrze.
Są kanały wentylacji konwekcyjnej ale nie wszędzie, tak jak w typowym projekcie- kotłownia, łazienki, kuchnia (kuchnia jest otwartym pomieszczeniem z salonem i jadalnią) de facto na dole nie ma wylotów wentylacji we wiatrołapie i jednym małym pokoju . To jest mój domek http://www.domenaprojekt.pl/pr/rzuti/n/34.aspx niewiele zmian.
Nie oddzielić drzwiami się nie da napewno, zresztą mamy otwarte "półpiętro"- pokój nad garażem jest u nas otwarty.
Mąż planował umieścić jednostkę rekuperatora na strychu (mam nadzieje że nie bedzie bardzo hałasować) ze względu na własnie bardzo łatwy dostęp do wszystkich pomieszczęń na pietrze.
Mnie tak naparwdę chodzi tu tylko o wietrzenie i świeże powietrze na górze. Koszty utrzymania domu mamy o połowe niższe niz mieliśmy mieszkania w bloku 63 m2, więc na opłaty nie mogę narzekaćicon_smile.gif
Napisano
Cytat

czy ogrzewanie kominkowe ma tu znaczenie? Bo jest i bardzo dobrze funkcjonuje. Wyloty ogrzewania kominkowego są przy podłodze we wszystkich pomieszczeniach na pietrze.
Są kanały wentylacji konwekcyjnej ale nie wszędzie, tak jak w typowym projekcie- kotłownia, łazienki, kuchnia (kuchnia jest otwartym pomieszczeniem z salonem i jadalnią) de facto na dole nie ma wylotów wentylacji we wiatrołapie i jednym małym pokoju . To jest mój domek http://www.domenaprojekt.pl/pr/rzuti/n/34.aspx niewiele zmian.
Nie oddzielić drzwiami się nie da napewno, zresztą mamy otwarte "półpiętro"- pokój nad garażem jest u nas otwarty.
Mąż planował umieścić jednostkę rekuperatora na strychu (mam nadzieje że nie bedzie bardzo hałasować) ze względu na własnie bardzo łatwy dostęp do wszystkich pomieszczęń na pietrze.
Mnie tak naparwdę chodzi tu tylko o wietrzenie i świeże powietrze na górze. Koszty utrzymania domu mamy o połowe niższe niz mieliśmy mieszkania w bloku 63 m2, więc na opłaty nie mogę narzekaćicon_smile.gif


Wentylacja mechaniczna zimą jest z natury nadciśnieniowa, wiec tylko może "pomóc" kominkowi.
czyli w najgorszym wypadku rachunek za prad 2000zł - bez kominka i gazu.
Napisano
Cytat

za jaki okres rachunek za prąd i co ma do tego prąd?


12 miesięcy. Wszystko jest na prąd w domach energooszczednych. Może dlatego nie są tak lubiane. Przy małych potrzebach nie da się zrobić centralnego (pośredniego) ogrzewania. 15 kWh/m2 na ogrzewanie – i 2000 kWh na resztę…
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Wykonanie rekuperacji na poddaszu jak najbardziej ma sens. Należy przy tym pamiętać, aby była to wentylacja zrównoważona, a kominy do wentylacji grawitacyjnej na piętrze zaślepione. Koniecznie należy uszczelnić napływ świeżego powietrza przez wszystkie nieszczelności na piętrze, a w przypadku zamontowanych w oknach nawiewników zamknąć je, a najlepiej na stałe uszczelnić, ponieważ nawet zamknięte będą wpuszczać do budynku zimne powietrze z zewnątrz.

Dla zapewnienia ciągłego i efektywnego przewietrzania zalecamy, by rekuperacja pracowała przez cały rok. Gdy jednak panująca na zewnątrz temperatura jest zbliżona do tej, jaką chcemy mieć w domu, w niektórych urządzeniach istnieje możliwość wyłączenia wentylatora nawiewnego - wtedy rekuperacja pracować będzie jak instalacja wyciągowa. Pamiętajcie, aby w takim przypadku bezwzględnie pozostawić otwarte okna, by powietrze miało skąd napływać!

Wykonanie rekuperacji tylko na górnej kondygnacji jest także tańsze niż dla całego budynku. Należy jednak pamiętać o kilku wskazówkach, aby rekuperacja miała wysokie, pożądane parametry pracy:

- rekuperator o wysokiej sprawności i niskich kosztach eksploatacyjnych (zużycie prądu, serwisy, filtry),

- w pomieszczeniu, w którym stoi rekuperator, powinna panować możliwie najwyższa temperatura – (w zimie absolutne minimum to 8oC), jeśli jest to słabo zaizolowane poddasze, powinno się dodatkowo odizolować pomieszczenie z rekuperatorem i go docieplić lub szczelnie zaizolować sam rekuperator i koniecznie wszystkie kanały,

- czerpnię najlepiej jest usytuować w ścianie szczytowej (wykonanie czerpni dachowej to dodatkowe koszty obróbki dekarskiej), chociaż nie zawsze jest to możliwe (polecamy do zajrzenia do Dz. U. nr 75 Rozporządzenie Ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, z dnia 12.02.2002 r. z późniejszymi zmianami w Dz. U. nr 56 z dnia 12 marca 2009 r., Rozdział 6: Wentylacja i klimatyzacja),

- jak w przypadku każdej instalacji wentylacyjnej, zalecamy wykonanie obliczeń dla potrzebnych ilości powietrza i dobór odpowiedniego rekuperatora, dobrze by było zrobić też projekt,

- korzystajcie z usług instalatorów, którzy mają doświadczenie i nie popełnią trudnych do odkręcenia (i kosztownych) błędów!  
Napisano
dziękuję za odpowiedź. Dodac muszę tylko to o czym już pisałam że nie ma drzwi między parterem a pietrem- jak w większości nowych domów więc piętro oczywiście nie jest szczelne. Wylot wentylacji jest tylko w łazience. Nawiewników nie ma. Co do pracy rekuperatora cały rok to chyba jest mało sensowna przy otwartych oknach? U nas od kwietnia do października są prawie cały czas przynajmniej uchylone. Problem pojawia się tylko kiedy jest zimno.
Napisano
Cytat

Dla zapewnienia ciągłego i efektywnego przewietrzania zalecamy, by rekuperacja pracowała przez cały rok. Gdy jednak panująca na zewnątrz temperatura jest zbliżona do tej, jaką chcemy mieć w domu, w niektórych urządzeniach istnieje możliwość wyłączenia wentylatora nawiewnego - wtedy rekuperacja pracować będzie jak instalacja wyciągowa……




I dalej takie same "fachowe" określenia - szkoda miejsca na cytowanie.

Być może, ze jest to czysta złośliwość i upierdliwość.

Ale co ma do tego rekuperacja?

I pisze takie bzdety - Ekspert budowlany !

Ja po takim „wystąpieniu”, ponoć fachowca, unikałbym tej firmy jak ognia - choć do tej pory, raczej byłem do niej (firmy) dość przychylnie nastawiony.
Czyżby cięcia w kosztach?
Napisano
Cytat

I dalej takie same "fachowe" określenia - szkoda miejsca na cytowanie.

Być może, ze jest to czysta złośliwość i upierdliwość.

Ale co ma do tego rekuperacja?

I pisze takie bzdety - Ekspert budowlany !

Ja po takim „wystąpieniu”, ponoć fachowca, unikałbym tej firmy jak ognia - choć do tej pory, raczej byłem do niej (firmy) dość przychylnie nastawiony.
Czyżby cięcia w kosztach?


Czy można wiedzieć - dlaczego "do tej pory" czyżby zaszła jakaś zmiana?
Napisano
Cytat

Obawiam się, że zaszła, - chyba, że mam wypaczone zrozumienie pojęcia „profesjonalista” i „ekspert budowlany”.


"papiery zamiast rozumu" Wie Pan... spotkałem wczoraj ( kolejny już raz ) "eksperta" od termowizji, który robił wizję OD ZEWNĄTRZ. Jak mu powiedziałem, że jest kompletnym idiotą, wyjął "papiery" i chciał mnie pobić... na szczęście na to papierów nie miał.
Gościu nie potrafił zrozumieć, że im gorzej położony styropian na ścianie ( "na packi" i to grube) tym większe straty ciepła z budynku, ale "zimniejszy" styropian w kamerze.
Napisano
Mnie nie interesują papiery – swoją opinię (zdanie) oparłem na tym co napisał i jakie On ma zdanie o sobie , czyli „profesjonalny ekspert budowlany”.
Tyle i nic poza tym.
Napisano (edytowany)
Witam,

Chciałbym włączyć się w dyskusję i podzielić się swoim stanem wiedzy i doświadczenia.
Prawo budowlane wyraźnie wskazuje, że kiedy mamy wentylację mechaniczną nawiewno-wywiewną to nie może być równolegle wentylacji grawitacyjnej (wszystkie kanały, kratki, nawietrzaki muszą być zaślepione lub szczelnie zamknięte).
Rozumiem niedogodności występujące w sypialniach założycielki tematu i potrzebę zaradzenia im bez remontowania całego domu ale ustanowiony przepis ma swoje powody. Wentylacja zrównoważona - to jak każdy kto regulował taką instalację wie, że to stan ulotny. Można mówić właściwie o wentylacji mniej-więcej zrównoważonej.
Przyczyna:
- nierównomierne zabrudzenie filtrów (filtrujący zewnętrzne powietrze brudzi - zapycha się szybciej),
- silny wiatr wiejący prosto w czerpnie lub wyrzutnie,
- różnica w gęstości powietrza ciepłego - wewnętrznego i zimnego - zewnętrznego (powietrze ogrzane zwiększa swoją objętość), lub/i różnice w wilgotności (zawartości wody - ciężarze powietrza),
- system przeciwzamrożeniowy który wyłącza lub zwalnia obroty wentylatora nawiewnego w ujemnych temperaturach.
Skutek może być taki, że przez kanał wentylacyjny:
- będzie uciekało wraz z powietrzem ciepło (zamiast być odzyskiwane przez wymiennik w rekuperatorze) lub
- będzie napływało zimne zewnętrzne powietrze (nieogrzane przez wymiennik).
Pozdrawiam, Edytowano przez APIS Rekuperatory (zobacz historię edycji)
  • 10 lata temu...
Napisano

Dzien dobry, @Apis rekuperatory, to w takim razie dlaczego sa sprzedawane rekuperatory ścienne ktore montuje sie np. tylko w jednym pomieszczeniu? Gdzie reszta pomieszczeń jest wentylowana grawitacyjnie. I do tego bardzo sie je zachwala. 

Napisano
1 godzinę temu, Szafir napisał:

Dzien dobry

Dzień dobry, nasz"archeologu"!

"Wykopałeś" temat sprzed prawie jedenastu lat!!! To chyba REKORD!!!

 

Wracając do pytania...

Może gdzieś małymi literkami wspominają, że to pomieszczenie musi być jakoś wydzielone/odizolowane od reszty mieszkania...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Oto instrukcja krok po kroku, jak skutecznie odszarzyć i odnowić taras drewniany za pomocą Osmo -Gel 6609:     Krok 1: Przygotowanie tarasu Usuń meble ogrodowe i inne przedmioty z tarasu. Zamiataj taras, aby usunąć luźny brud, liście i inne zanieczyszczenia. Dokładnie zwilż powierzchnię wodą – to pomoże żelowi równomiernie wniknąć w drewno. Zabezpiecz metalowe elementy i rośliny – przykryj je np. folią, aby uniknąć uszkodzeń przez preparat. Krok 2: Aplikacja Osmo żel do odszarzania ;6609 Dokładnie wymieszaj preparat przed użyciem. Nałóż żel obficie pędzlem lub szczotką wzdłuż słojów drewna. Żel ma konsystencję zapobiegającą ściekaniu, więc nadaje się również na powierzchnie pionowe. Pozostaw żel na około 20 minut, nie dopuszczając do jego wyschnięcia. W razie potrzeby możesz lekko zwilżyć powierzchnię wodą w trakcie działania. Krok 3: Czyszczenie powierzchni Po upływie 20 minut, wyszoruj powierzchnię szczotką tarasową (np. Osmo szczotka do tarasów) zgodnie z kierunkiem słojów drewna. Dokładnie spłucz wodą, najlepiej z użyciem węża ogrodowego lub myjki niskociśnieniowej. Pozostaw drewno do całkowitego wyschnięcia – minimum 24–48 godzin. Krok 4: Ochrona drewna po odszarzeniu Po wyschnięciu drewna, zabezpiecz taras odpowiednim olejem do drewna Osmo, np.: Osmo Tarasowy Olej Ochronny (dla naturalnego wyglądu) Osmo Olej do tarasów z pigmentem (jeśli chcesz odświeżyć kolor) Aplikuj olej cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem do oleju, zgodnie z instrukcją producenta. Wskazówki dodatkowe: Pracuj w pochmurny, ale suchy dzień – nie stosuj środka w pełnym słońcu ani przed deszczem. Nie rozcieńczaj żelu – produkt jest gotowy do użycia. Wydajność: ok. 10 m² z 1 litra przy jednej aplikacji (w zależności od stopnia poszarzenia). Chcesz, żebym przygotował z tego wersję do druku lub do umieszczenia na stronie/sklepie?
    • Ostatnio wchodzę na poddaszę pod wieczór, a nagle się zachmurzyło, drzwi na przestrzał otwarte. Ubieram podkoszulek i nie wiem o co chodzi, bo podkoszulek mokry. Patrzę na higrometr, a tu 89%. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Dobrze, ze się w końcu dowiedziałeś. Przecież mrówki mają "mszycowe" farmy (albo fermy) i nie dadzą ich tknąć, bo mają darmową spadź, żarelko do oporu. Ja od dawna kleję lepem pnie wszystkich drzew i co się tylko da. To taka taśma, dwustronnie klejona. Jedna strona klei do drzewa (korę pnia trzeba w tym miejscu delikatnie zrównać, żeby szparami nie przechodziły pod spodem) i dookoła pociągnąć pasek, taki na 5 centymetrów. A wtedy warstwy wierzchniej żadna mrówka nie przejdzie. I po zawodach. Na rok jest spokój.     Nie skłaniaj się. Mnie schły gałązki wiśnio-czereśni. Wyszukałem gdzieś, ze to szkodnik, którego larwy żyją pod warstwą kory i stamtąd szkodzą. I ze walka z nimi jest bardzo trudna. Wiec drzewka poszły pod siekierę i mam spokój. U Ciebie też może być coś, co mieszka w ukryciu.  
    • Są układy do sterowania żyrandolem na dwóch przewodach + PE oddzielny (nawet w sklepie AVT są), więc nie ma problemu. 
    • Zrobiłem dziś doświadczenie ekologiczne. Zabrałem z Katalpy dwie żywotne larwy biedronki i przeniosłem na słoneczniki zaatakowane mszycami. W momencie zaczęły mszyce pożerać. Dwie minuty. Mrówki które o mszyce dbają, w momencie je zaatakowały. Tak agresywnie, że larwy biedronki okaleczone odpadły z rośliny jedna po drugiej. Wniosek? Tępić mrówki! Tępić! Nie ma z nich w ogrodzie pożytku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...