Skocz do zawartości

Na czym polega jednorurowy system prowadzenia rur?


Recommended Posts

Napisano
W instalacji jednorurowej nie ma nic skomplikowanego.I nieprawdą jest że potrzebne sa specjalne zawory regulacyjne.Można zastosować zwykłe zawory termostatyczne,oraz niewielkie zdławienie na pętli pod grzejnikiem.Dodam że takie rozwiązanie doskonale nadaje się dla kotłów z dolnym ograniczeniem temperatury..
Gość Użytkownik
Napisano
Witam.Co autor ma na celu robiąc rysunek w taki sposób ,aby laik go nie zrozumiał?Grzejniki w tej instalacji nie są połączone tylko szeregowo,bo już drugi za nim grzałby słabo.Raczej polączone są szeregowo-bocznikowo.Mowa tutaj o rurze dławiącej pod grzejnikiem,nie koniecznie z zaworem.No i ten "zawór odprowadzający"na rysunku..
  • 1 rok temu...
Gość Piter
Napisano
W Rosji funkcjonuje system jednorurowy, który polega na tym że w pionie jest tylko jedna większa rura z której odchodzą rurki zasilania i powrotu poszczególnych grzejników. Cyrkulacja odbywa się w tej pionowej rurze grawitacyjnie, samoczynnie. Ot taka rosyjska myśl techniczna..
Napisano
Cytat

W Rosji funkcjonuje system jednorurowy, który polega na tym że w pionie jest tylko jedna większa rura z której odchodzą rurki zasilania i powrotu poszczególnych grzejników. Cyrkulacja odbywa się w tej pionowej rurze grawitacyjnie, samoczynnie. Ot taka rosyjska myśl techniczna..



Potwierdzam.
I bez zaworów działa całkiem sensownie.
  • 2 lata temu...
Gość J.Witkowski
Napisano
Bez sensu jest takie zasilanie grzejników.
To jest błędne połączenie grzejników. Bez sensu, nieskutecznie i nie potrzebne. Grzejniki łączymy szeregowo lub równolegle. Nie ma potrzeby w ten sposób je łączyć. z rysunku nie wynika, że system jedno rurowy.
Gość Adrian Keys
Napisano
Szkic kompletna porażka . Ale en system na zaworach niemieckiej pewnej firmy zdaje egzamin wyśmienicie./pod warunkiem że jest to mieszkanie nawet duże bez nagłych różnic temperatury w pomieszczeniach /ale wykonanie polecił bym doświadczonemu wykonawcy który już to kiedyś wykonywał.System szeroko stosowany w ZSRR odstrasza ale Niemcy robili to na zaworach które mogą być do systemu dwórurowego i jednorurowego bez gerania w nich czyli bez regulacji regulacji. Rolę regulacji podejmują tylko zawory mieszkowe .
System działania przypomina ruszające wagoniki -każdy po kolei. I tak wygląda ogrzewanie .W dogrzanym mieszkaniu wyrównuje się temperatura.
80-90 m2 mieszkanie spokojnie na jednym rurociągu będzie działało .Jeśli większe trzeba zrobić dwa ringi po jednej rurze.
Osoby z charakterem dusigroszy i niewynajdujący będą zadowoleni.
Działa to tak że pierwszy i drugi pokój się nagrzewają pierwsze ,częściowo trzeci .Jak się nagrzeje pokój 1 i 2 przymykają się zawory i następne pokoje są ogrzewane .Powinno to pracować na 4 ,5 grzejnikach w obiegu bez problemów / 80 m2 łącznie od północnej strony budynku o wys 3,5 m bez problemu ogrzewa do dziś/
-----------------------
To trzeba powierzyć fachowcowi potrafiącemu myśleć. Przy dużej różnicy temperatur miedzy zasilaniem a powrotem trzeba zastosować tzw proste sprzęgło cieplne w celu wyeliminowania punktu rosy na obojętnie jakim kotle .
-----------------------
Chcecie spytać ale bez wymyślania i bez cudowania odpowiem na fajsie.
-----------------------
Nie wykonuje usług ,nie polecam producentów ani marek .
Gość Adrian Keys
Napisano
Przy grzejnikach bocznozasilanych stanowczo doradzam .Bo zawory w systemie jednorurowym bocznozasilanych są bardzo drogie .W systemie grzejników dolnozasilanych sprawdza się wyśmienicie.
Pierwszy drugi i trzeci grzejnik powinny być dopasowane z bardzo niewielkim zapasem mocy ale im dalej tym z większym zapasem mocy .Czyli ostatni grzejnik nieco większy ale bez przesady ,bo zawory mieszkowe zrobią swoje./u siebie dodałem 10% mocy/
----------------------
Polecam zawory typu Herz ,do dolnozasilanych grzejników./nic nie gmerać nie kryzować w zaworze/ u góry grzejnika zawór mieszkowy zrobi swoje.

================
na węglówce nie wolno zakładać zaworów mieszkowych/sprzęgło cieplne tak nawet z termostatem/i zgodnie z przepisami bezpieczeństwa dla kotłów węglowych./
Gość Adrian Keys
Napisano
Powrót z pierwszego grzejnika jest zasileniem drugiego ,drugi trzeci zasila ,3 zasila 4 itd .Zawory mieszkowe wspaniale tego pilnują !!!
Z serwisową regulacją uruchomieniową kotła nie ma problemu/ i tak większość instalatorów robi za małe średnice przy kotle co bywa czasami przyczyną szumów w instalacjach./
100 m2 domu w nowej technologii ocieplonego nie bał bym się zastosować.
Życzę powodzenia.
Gość Janek
Napisano
Mam ogrzewanie jednorurowe, cos jest nie tak, bo jakos slabo grzeja grzejniki.
Fachowiec robil remont i pewnie cos zawalil.Odlaczyl nam grzejnik w kuchni, bo byl za szafkami,i nigdy nie byl wlaczany
teraz mamy klopot.
Masz moze jakas idee co to moze byc,
ja o grzejnikach nie mam pojecia, wiec prosze o pomoc.
ogrzewanie jest z lat 70, niemieckie.
Dziekuje za rade
KrSlo@web.de
Janek
Napisano
Czy ktoś tu zagląda i kontroluje te bzdury? Chyba sam autor tematu tego nie robi. Janek: załóż grzejnik w kuchni, przepchaj instalację i wszystko będzie dobrze.
Adrianie: Jakiej średnicy masz rury w instalacji 1-r ?
  • 3 tygodnie temu...
  • 1 rok temu...
Napisano
Najprostrzy typ ogrzewania tanie i wytrzymałe a nie jakieś plastikowe podłogówki.
  • 3 miesiące temu...
Gość adrian_keys
Napisano
Zawór odcinający HERZ-3000 o figurze prostej, do instalacji jednorurowej
.Taki zawór jest w kształcie litery H ale ten środnik w zaworze do instalacji jednorurowych jest drożny. I to przez niego idzie około 3/4 impetu wody .
Pomyślcie wpierw mocno a potem komentujcie .Ja ten suystemopanowalem ,sprawdzalem i to działa / Woda hula jedną rura wkoło mieszkania ,domku ale od zaworu H do zaworu H .Część wody idzie do grzejnika i jak ogrzeje pokój to u góry grzejnika zawór mieszkowy przymyka się i ciepła woda nie wchodzi już tak mocno albo prawie wcale i dogrzewa następny pokój i następny ,Układ działa jak ruszające wagoniki na stacji .Każdy po kolei ale ie wszystkie razem . Do dziś chodzi i sprawdza się wyśmienicie.
Nic nie szkodzi na przeszkodzie żeby jeden czy dwa grzejniki przymknąć na zaworze mieszkowym całkowicie to pozostałe pomieszczenia pokoje ogrzewać będzie .
Schematy oba są błędne bezmózgie są te układy pokazane na rysunku. Śmiało można puścić niejako jedną obwodową rurę ciut większą średnicę .
Dziś bym to robił w pex-ie a wtedy była modna miedź Cu.
Ciekawe jak wygląda dostępność zaworów do jednorurówki dolnozasilanych grzejników .
To jest tylko zwykłą matematyka cieplna .Ludzie trochę końskich bobków i się gubicie a ziarnka te same.
Ja zawory do jednorurówki Herz 3000 kupowałem w Gliwicach ale czy ta firma jest jeszcze to nie wiem.
W typowej jednorurówce pierwszy grzejnik jest mały a im dalej od kotła tym bardziej większy .Przy tych zaworach nie jest to takie istotne bo jak napisałem jak w pierwszym pokoju nagrzeje się to zawór mieszkowy przymknie i woda idzie dalej .Można ciut powiększyć grzejniki ale bez szaleństwa mieszki zrobią swoje.
Ale przeliczywszy na ceny metra bieżącego rury PEX to wasza wola .W dwururówce czasami trzeba wyregulować skryzować zaworek żeby wodę kopnać do najdalszego grzejnika a w jednorurowej samo funkcjonuje .
Zadanie dla pasjonatów budownictwa .
A !! i przy kotle absolutnie nie polecam małych średnic !!!! jak to robią mądrale hydrauliki bo instalacja wtedy gwiżdże ,szumi i nie ma rozbiegu czynnika grzewczego . Uruchomcie wyobraźnie to tylko rozkład sił.
Gość adrian_keys
Napisano
Tym poziomym środnikiem H nadmiar ciepłej wody przechodzi sobie poziomo do następnego zaworu H i tam podobnie środnikiem poziomo a do grzejnika pionowo tylko niejako 1/3 .
A mocy grzewczej nie ubywa w pokoju czy mieszkaniu czy domku.
Rolę sprzęgła cieplnego może po trosze spełniać grzejnik łazienkowy /dbałość o braku punktu rosy/
;-)
  • 9 lata temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Pytałem dlatego, ze do przenośnych lepszy jest przewód z oplotem bawełnianym, taki jak przy żelazkach, Ale do stacjonarnego ten może być. 
    • Dzięki za szybką odp. To jest zwykły piekarnik do zabudowy (Whirlpool), więc stacjonarny.
    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
    • Może i więcej, bo metr przewodu to jakieś 4 PLN, a wtyczka w sklepie 3,95 PLN.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...