Skocz do zawartości

czy w drzwiach do łazienki muszą być dodatkowe otwory wentylacyjne?


Gość adiqq

Recommended Posts

Zgodnie z obowiązującą normą w tym zakresie:

- odpływ powietrza z pokojów mieszkalnych i pomieszczeń z nawiewem, przekrój netto otworów lub szczelin powinien wynosić co najmniej 80 cm2 .

- dopływ powietrza wewnętrznego do kuchni, oraz pomocniczych pomieszczeń bezokiennych (czyli pomieszczeń z wywiewem), przekrój netto otworów lub szczelin powinien wynosić 200 cm2 ,
a do łazienek, umywalni i osobnych ustępów powinien wtnosić 220cm2 (zgodnie z Rozp. w spr. WT)


dopisałem i poprawiłem na czerwono zgodnie z tym co napisał HenoK. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

- dopływ powietrza wewnętrznego do kuchni, łazienek, ustępów oraz pomocniczych pomieszczeń bezokiennych (czyli pomieszczeń z wywiewem), przekrój netto otworów lub szczelin powinien wynosić 200 cm2 .


Do łazienek 220 cm2 - Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki :
Cytat

§ 79. 1. Drzwi do łazienki, umywalni i wydzielonego ustępu powinny otwierać się na zewnątrz pomieszczenia, mieć, z zastrzeżeniem § 75 ust. 2, co najmniej szerokość 0,8 m i wysokość 2 m w świetle ościeżnicy, a w dolnej części - otwory o sumarycznym przekroju nie mniejszym niż 0,022 m2 dla dopływu powietrza.



Link do komentarza
Cytat

Centrale wentylacyjne do 600m3/h mają kanał główny 0.02m2 - jeżeli teraz "rozbijemy" to na minimum 1 kuchnię i dwie łazienki lub łazienkę WC-et. to faktycznie z daleka widać jak "ustawodawca" zna się na tym co pisze.




Przyznam, że mnie Pan zaskoczył.

Czyli idąc tym „tropem” rzeczona „szpara” w łazience powinna mieć około 30cm2 ?
Dlaczego – bo przecież preferuje Pan skrzynki rozdzielcze z taką właśnie redukcją (średnica 6 cm).
Biorąc pod uwagę logikę, taki „wynik” sam się nasuwa.
Jak dodamy do tego Pana „niechęć” do regulacji strumienia powietrza na anemostatach i przepustnicach – staje się to (te 30cm2) oczywistą, oczywistością.
Link do komentarza
Dystrybucja przy wentylacji z odzyskiem ciepła, poza bardzo niskim poziomem szumów, powinna też mieć możliwie małe straty ( lub latem zyski). By je ograniczyć izolujemy kanały... ale przy konkretnej izolacji ,straty zmniejszamy nieprzewymiarowaną średnicą kanałów ( mniejsza powierzchnia wymiany i krótszy czas przebywania tam powietrza oraz możliwość dania grubszej izolacji).
Optymalne przepływy to 2-5m/sek.
Nie widzę też potrzeby, by suma pól otworów skrzynek rozdzielczej i zbierającej była większa niż kanału głównego + 10%. Przy centrali z kanałem 160mm ( 0.02m2) i dwóch łazienkach + kuchnia, daję 3 x 100mm , gdy małe łazienki a duża kuchnia (w Bułgarii nam to się często zdarza ) 127 mm kuchnia i 2 x 82mm łazienki. Edytowano przez T. Brzęczkowski (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
A tak konkretnie – jak to się ma:

- do tych skrzynek rozdzielczych z takimi samymi kanałami (około 60mm) – tak licznie demonstrowanym przez Pana w zasadzie wszędzie, , łącznie ze zdjęciami takowych i szczegółowym opisem

- i co ważniejsze do tematu – czyli ile konkretnie mają mieć cm2 „szczeliny” w drzwiach łazienki WC i kuchni ?
Link do komentarza
Konkretnie... to najważniejsze w temacie – „rekuperatory i szczelina!” By poznać rozmiar szczeliny wystarczy znać rozmiar wywiewu w pomieszczeniu do którego daną szczeliną powietrze wchodzi. Ponieważ grubość kanałów nie jest sprawą zupełnie dowolną, ale w przypadku przewymiarowania szczeliny w drzwiach, nie będzie to miało negatywnego wpływy na działanie wentylacji z odzyskiem ciepła, jak w przypadku kanałów, ale tu na plan pierwszy wysuwa się estetyka. Jeżeli w łazience z wyliczeń wyszło nam fi 100 to wystarczy szczelina 90cm 2.
Cytat

- do tych skrzynek rozdzielczych z takimi samymi kanałami (około 60mm)

piszemy o łazienkach i kuchni nie pokojach. Edytowano przez T. Brzęczkowski (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

..........ale w przypadku przewymiarowania szczeliny w drzwiach, nie będzie to miało negatywnego wpływy na działanie wentylacji z odzyskiem ciepła,



I mamy problem z głowy.
Ustawodawca znając „podejście” do wentylacji znalazł kompromis – ustalając akurat 220cm2 (zapewne mając na uwadze wentylację grawitacyjną), albowiem zbyt duża „szczelina” nie ma znaczenia dla wentylacji (w tym przypadku wywiewu), ale już zbyt mała i owszem – nawet bardzo i owszem.


Natomiast cieszy mnie to zadane pytanie, bo to świadczy o coraz większej wiedzy inwestorów o wentylacji.

edycja: pogrubiłem Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Troszkę jak hinduska mantra...
Patrząc na projekty i gotowe domy widzę nader często, że projektujący je uwierzył swoim profesorom, że jest wentylacja grawitacyjna ma cechy grawitacji.
Cytat

Najważniejszą cechą grawitacji jest jej powszechność, działanie niezależnie od warunków. Nie można w żaden sposób ani odizolować żadnego obiektu od jej wpływu, ani zakłócić jej działania...


Ale niestety wiara BIJĄCA z bardzo wielu projektów i realizacji, że wentylacja grawitacyjna ma podobne cechy jak grawitacja, jest przerażająca!
To jest wentylacja konwekcyjna. Może prawidłowa nazwa pozwoli większości zrozumieć opisywane zjawisko i nie robić tak nagminnych błędów!
Link do komentarza
Cytat

To jest wentylacja konwekcyjna. Może prawidłowa nazwa pozwoli większości zrozumieć opisywane zjawisko i nie robić tak nagminnych błędów!




O – znów mnie Pan zadziwił.

To nie jest już „naturalna” i nie jest już to określenie (nazwa) prawidłowa?

Moim zdaniem czepia się Pan tej nazwy „grawitacyjna” , a sam przemieszcza się „samochodem”, który wbrew nazwie „sam nie chodzi”.


Dopisałem:

Pomijając wszystko, sama nowa nazwa „konwekcyjna” faktycznie bardziej pasuje niż głoszona wszem i wobec wcześniejsza wersja - „naturalna”, bo z formalnego punktu widzenia taką również wentylacja „grawitacyjna” też nie jest (nie była?).
Ale oba te okreslenia mają wspólną cechę - bez grawitacji nie bedą działać (- choć konwekcyjnej dotyczy to bardziej). Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Bez grawitacji nic by nie było... ale, ja nie czepiam się nazwy gdyby nazwa nie szkodziła. Niech będzie chlebak do granatów. A w tym przypadku SZKODZI. Wentylacja powinna być powszechna, stała, niezakłócona... jak grawitacja ( no może poza wektorem i możliwością regulacji. Czy widząc domy budowane od dwudziestu paru lat, nie odnosi Pan wrażenia, że ich "twórcy" uwierzyli, że wentylację napędza grawitacja? A co do naturalna, czy konwekcyjna… ponieważ wentylacja ma głównie usuwać wilgoć i CO2 a wilgotniejsze powietrze jest lżejsze ( CO2 nie ale też „idzie” do góry) to wentylacja naturalna będzie latem a zimą naturalna z konwekcyjną . Ależ filozoficznie pojechałem... icon_cool.gif Edytowano przez T. Brzęczkowski (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To wydaje się szybsze w wykonaniu, tym bardziej, że mam dostęp do tanich płyt OSB. 2 warstwy płyt OSB to jaka minimalna grubość płyty? Skręcać czy płyty z piórowpustem położyć?
    • Muszę jeszcze wybrać fugi. Czy warto kupować epoksydową do łazienki czy jednak zdecydować się na ceramiczną? A może jeszcze inna? Na balkon to chyba cementowa?
    • Robię listę rzeczy, które muszę spakować na tygodniowy wyjazd pod namiot, aby pobyt był maksymalnie komfortowy. Stacjonować będę na polu namiotowym z dwoma dużymi węzłami sanitarnymi (toalety+prysznice) Nie chciałabym obudzić się na miejscu z brakiem czegoś, czego kupienie będzie problematyczne na miejscu. Jeśli przyjdzie wam do głowy coś, co jest ważne, a przegapiłam, albo może ułatwić pobyt, proszę o info namiot - to najważniejsze, już kupiony Taki:  https://www.decathlon.pl/p/namiot-kempingowy-quechua-arpenaz-4-1-f-b-4-osobowy-1-sypialnia/_/R-p-177332 materac + śpiwory stolik +  krzesła niewielka tekstylna szafa turystyczna na ubrania spray przeciw owadom elektrofumigator turystyczny na komary w namiocie mini-regalik składany z trzema poziomami - postawię obok materaca, będzie można na nim położyć okulary, telefon, książkę lampki LED na baterie do zawieszenia pod sufitem zatyczki do uszu zestaw turystycznych garnków, naczyń i sztućców + kuchenka turystyczna krem z filtrem mokre chusteczki (te dla dzieci są bardzo uniwersalne) odzież na każdą pogodę klapki gumowe duże stojące lusterko ręczniki własnej roboty zestaw solarny do "robienia" prądu + akumulator powerbank Tyle mi przychodzi do głowy .... coś pominęłam? Rady wskazane .... sto lat nie byłam pod namiotem
    • Czy wyjazd pod namiot osoby z entomofobią może się udać? Odpowiedź: musi się udać, gdyż namiot już zakupiony, a termin urlopu zaklepany. Przeszkodą jest tylko lęk przed owadami Wnętrze namiotu przed komarami zabezpieczy mi urządzenie zwane elektrofumigatorem turystycznym. Niewielkie, z wbudowanym wiatraczkiem i paskowym wkładem, nasączonym środkiem odstraszającym komary. Działa na baterie, co jest cennym rozwiązaniem na polu namiotowym z utrudnionym dostępem do prądu w gniazdku. Mam nadzieję, że da radę.   Ale co z owadami, dostającymi się do namiotu po ziemi? Mrówki, kleszcze ... i inne pełzające potwory. Wymyśliłam, że kupię granulat na mrówki i rozsypię w trawie dookoła namiotu, tworząc zaporę przed wszystkim, co pełza. Powstaje pytanie - czy to się sprawdzi, i co najważniejsze - czy to jest bezpieczne? Czy nie zatruję się?   Może ktoś podzieli się sprawdzonymi sposobami na owady na biwaku?  
    • Tyle, że taką perforację (potrzebną przecież), bardzo lubią osy na przykład.  kilka lat temu musiałem czekać na zimę, żeby dostać się do lampy umieszczonej zbyt blisko takich dziurek.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...