Skocz do zawartości

Pompa ciepła w przedwojennym domu


Recommended Posts

Napisano
Witam.
Od jakiegoś czasu rozważam zmodernizować instalacje c.o. w przedwojennym budynku. Powierzchnię ok. 300m2 obecnie grzeje stary piec gazowy z lat 80. o mocy 35kw. Dom ma mury grubości 60cm, do połowy wymienione okna. Izolacja jest wykluczona gdyż oznaczałoby to zniszczenie przedwojennego tynku. Instalacja c.o. jest niskotemperaturowa, wystarczy zwykle 45C aby osiągnąc temp. komfortu. W ogrodzie istnieje już jedna studnia i z tego co wiem woda nie jest zażelaziona, dlatego rozważam że dolnym źródłem będzie konfiguracja "dwie studnie". Co do pompy planuje również zrobić instalacje centralnej klimatyzacji aktywnej.

Zastanawiam się czy taka inwestycja ma większy sens oraz ile by to kosztowało.
Napisano
Witam

Niestety na podstawie tych danych nie jesteśmy w stanie stwierdzić czy instalacja ma sens i ile to będzie kosztowało.

Do określenia kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych, muszę dobrać odpowiednią moc pompy ciepła i długość odwiertów w przypadku wariantu z pompą gruntową. W tym celu inwestor musi podać zapotrzebowanie na ciepło budynku, zapotrzebowanie na c.w.u. Jeżeli nie zna tych wartości możemy je określić szacunkowo znając średnie roczne zużycie gazu, sprawność kotła i znając liczbę osób użytkujących budynek lub ilość punktów czerpalnych wody (liczba łazienek z prysznicem i liczba łazienek z wanną).

Jeżeli będę dysponowała takimi danymi na podstawie programu NIBE VP DIM będę mogła wyliczyć koszty inwestycyjne i eksploatacyjne dla rożnych typów pomp ciepła z wykorzystaniem różnego rodzaju dolnego źródła.

Małgorzata Smuczyńska
Kierownik Działu
Odnawialnych Źródeł Energii
Napisano
Zapotrzebowanie na ciepło obliczyłem na ok 32-34kW. Nie przewiduję integracji pompy ciepła z c.w.u. ze względu na zbyt duże odległości od punktów czerpalnych.
Napisano
Cytat

Zapotrzebowanie na ciepło obliczyłem na ok 32-34kW.

To nie jest zapotrzebowanie na ciepło, tylko moc kotła grzewczego, i to nie do końca wiadomo w jakich warunkach ustalona.
Dobór pompy ciepła rządzi się trochę innymi zasadami.
Napisano
Cytat

To nie jest zapotrzebowanie na ciepło, tylko moc kotła grzewczego, i to nie do końca wiadomo w jakich warunkach ustalona.
Dobór pompy ciepła rządzi się trochę innymi zasadami.


Wartość tą obliczyłem korzystając z danych na temat zapotrzebowania na ciepło w starych budynkach, gdzie twierdzono że zapotrzebowanie wacha się od 100-120W/m2. Nie wiem w takim razie jak inaczej podać zapotrzebowanie.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Witam.
Od jakiegoś czasu rozważam zmodernizować instalacje c.o. w przedwojennym budynku. Powierzchnię ok. 300m2 obecnie grzeje stary piec gazowy z lat 80. o mocy 35kw. Dom ma mury grubości 60cm, do połowy wymienione okna. Izolacja jest wykluczona gdyż oznaczałoby to zniszczenie przedwojennego tynku. Instalacja c.o. jest niskotemperaturowa, wystarczy zwykle 45C aby osiągnąc temp. komfortu. W ogrodzie istnieje już jedna studnia i z tego co wiem woda nie jest zażelaziona, dlatego rozważam że dolnym źródłem będzie konfiguracja "dwie studnie". Co do pompy planuje również zrobić instalacje centralnej klimatyzacji aktywnej.

Zastanawiam się czy taka inwestycja ma większy sens oraz ile by to kosztowało.



Szanowny Panie
Instalacja grzewcza wykorzystująca istniejącą na Pana posesji studnię byłaby oparta o pompę ciepła typu woda-woda. Jednoznacznie nie mogę napisać czy uda się taką instalację wykonać. Podane zapotrzebowanie budynku na moc grzewczą ok. 35kW moglibyśmy zrealizować za pomocą pompy ciepła Vitocal 300-G typ WW129 o mocy grzewczej 37,1kW. Pompa ta wymaga natężenia przepływu wody przez parownik 7200 l/h. Jeśli więc studnia osiągnie wydajność rzędu 7200 l/h wody można zastosować pompę ciepła Vitocal 300-G WW129. Konieczne oczywiście będzie wykonanie także studni zrzutowej, przez którą będzie wprowadzana ponownie do gruntu ochłodzona woda.

Ze względu na pojawiające się problemy z zarastaniem studni zrzutowych, aby ułatwić odprowadzanie wody do gruntu, warto wykonać dwie studnie zrzutowe. Wspomniana pompa ciepła Vitocal 300-G WW129 osiąga moc grzewczą 37,1kW przy COP na poziomie 6,0 (zużycie energii elektrycznej 6,2kW). Maksymalna temperatura wody grzewczej może wynosić do 60stC, więc bez problemu może pracować na podanym parametrze 45stC. Pompą ciepła oczywiście będzie można przygotowywać ciepłą wodę użytkową.

Kwestię ceny instalacji najlepiej bezpośrednio przedyskutować z naszym Salonem Firmowym. Na stronie http://www.viessmann.pl/pl/salony_firmowe.html podane są lokalizacje i dane kontaktowe Salonów Firmowych firmy Viessmann. Nasi handlowcy przygotują kompletną ofertę wraz ze wszystkimi kosztami. Pomogą również oszacować zapotrzebowanie budynku na ciepło.

Pana kalkulacja (100-120W/m2) może być słuszna, tym bardziej, że obecnie budynek jest ogrzewany kotłem o mocy 35kW i ciepła nie brakuje. Gdyby okazało się, że moc pompy ciepła (37,1kW) jest zbyt mała, można dodatkowo zamontować we wnętrzu pompy ciepła grzałkę elektryczna o mocy 9kW (grzałka trójstopniowa 3/6/9kW) co w najchłodniejsze dni umożliwi ogrzewanie się mocą w sumie 46kW, czyli ok. 153W/m2 powierzchni Pana budynku. Warto także sprawdzić czy wystarczyłaby tańsza pompa ciepła Vitocal 300-G typ WW121 o mocy grzewczej 26,1kW, która w konfiguracji z grzałką oferowałaby łączną moc do 35kW.

Pozdrawiam
Paweł Kowalski
Wykładowca Akademii Viessmann
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Witam serdecznie.
Jestem tu nowym użytkownikiem ale w tym temacie mogę się podzielić swoim własnym doświadczeniem.3 lata temu zakupiłem połowę przedwojennego domu. Po długim namyśle wybór ogrzewania padł na pompę ciepła. w zeszłym roku wynajęta firma wywierciła mi 4 odwierty pionowe po ok 30 m i zainstalowała kotłownie wraz z pompą PPC. instalacja została uruchomiona w sierpniu zeszłego roku. Rachunek za całą energię elektryczną wyniósł mnie ok. 1600 PLN za 6 miesięcy tzn od końca września do końca marca. Sama pompa pracowała dobrze utrzymując zadana temp w zakresie od 18 do 21 st C nawet w te największe mrozy. w tym czasie jeszcze tam nie mieszkaliśmy ale utrzymywaliśmy takie temperatury aby wygrzać i wysuszyć . Jest to parter przedwojennego poniemieckiego domu o pow ok 90 m2 ściany szer na 60 cm z pustka powietrzną w środku.Sama pompa i zbiorniki CWU usytuowane są w piwnicy. Ale najważniejsza rzecz , ze na całej tej ogrzewanej powierzchni zrobiłem podłogówkę i pokryłem ja kaflami.Okna zostały wymienione na plastikowe . Tak to wygląda technicznie a praktycznie po roku eksploatacji mogę powiedzieć ,ze :
- spełniły się moje obawy ,o braku w Polsce firm instalacyjnych z doświadczeniem w pompach ciepła
a zwłaszcza w starych budynkach. Firma uczyła się u mnie na swoich błędach ( np problemem było wprowadzenie obiegu dolnego źródła do budynku)
- koszty o których wspominałem za energię elektryczną tj 1600 zł nie są duże ponieważ wcześniej przez dwa lata budynek był nieogrzewany musiała wyschnąć nowa wylewka na podłogówce nowe tynki itd. w tym czasie murarze prowadzili jeszcze remont nie przejmując się np otwartymi drzwiami icon_smile.gif
-sama pompa ciepła jest bardzo ok czego niestety nie mogę powiedzieć firmie która ją instalowała...
Mam nadzieję,że to Panu pomoże w podjęciu decyzji
  • 1 miesiąc temu...
Napisano (edytowany)
Cytat

Witam serdecznie.
Jestem tu nowym użytkownikiem ale w tym temacie mogę się podzielić swoim własnym doświadczeniem.3 lata temu zakupiłem połowę przedwojennego domu. Po długim namyśle wybór ogrzewania padł na pompę ciepła. w zeszłym roku wynajęta firma wywierciła mi 4 odwierty pionowe po ok 30 m i zainstalowała kotłownie wraz z pompą PPC. instalacja została uruchomiona w sierpniu zeszłego roku. Rachunek za całą energię elektryczną wyniósł mnie ok. 1600 PLN za 6 miesięcy tzn od końca września do końca marca. Sama pompa pracowała dobrze utrzymując zadana temp w zakresie od 18 do 21 st C nawet w te największe mrozy. w tym czasie jeszcze tam nie mieszkaliśmy ale utrzymywaliśmy takie temperatury aby wygrzać i wysuszyć . Jest to parter przedwojennego poniemieckiego domu o pow ok 90 m2 ściany szer na 60 cm z pustka powietrzną w środku.Sama pompa i zbiorniki CWU usytuowane są w piwnicy. Ale najważniejsza rzecz , ze na całej tej ogrzewanej powierzchni zrobiłem podłogówkę i pokryłem ja kaflami.Okna zostały wymienione na plastikowe . Tak to wygląda technicznie a praktycznie po roku eksploatacji mogę powiedzieć ,ze :
- spełniły się moje obawy ,o braku w Polsce firm instalacyjnych z doświadczeniem w pompach ciepła
a zwłaszcza w starych budynkach. Firma uczyła się u mnie na swoich błędach ( np problemem było wprowadzenie obiegu dolnego źródła do budynku)
- koszty o których wspominałem za energię elektryczną tj 1600 zł nie są duże ponieważ wcześniej przez dwa lata budynek był nieogrzewany musiała wyschnąć nowa wylewka na podłogówce nowe tynki itd. w tym czasie murarze prowadzili jeszcze remont nie przejmując się np otwartymi drzwiami icon_smile.gif
-sama pompa ciepła jest bardzo ok czego niestety nie mogę powiedzieć firmie która ją instalowała...
Mam nadzieję,że to Panu pomoże w podjęciu decyzji




Ja jestem zdanie, że lepiej dom najpierw ocieplić a potem instalować pompę ciepła. Zawsze to powtarzam klientom, którzy się do mnie zgłaszają. Pompa nie ma dużego sensu przy nieocieplonych domach. Przykładem może być inwestycja, którą może za kilka miesięcy będę rozpoczynał. Inwestor chciał grzać p.c. hotel z lat 20. Ocielenia - zero, zapotrzebowanie 120 W/m2. Co najgorsze wymogiem klienta było uzyskiwanie w górnych partiach budynku, przy nieocieplonym dachu, 26-27 stopni. Inwestycja wyniosłaby go ponad 800 tys zł , do tego nie miałby gwarancji uzyskania wymaganych temperatur. W takich przypadkach lepiej wybrać inny system grzewczy.

Jacek Walewski
tel. 60196066
Prometeus S.C. Edytowano przez JacekW_BB (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Ale przecież kolega pisał:"Izolacja jest wykluczona gdyż oznaczałoby to zniszczenie przedwojennego tynku."Chyba żeby zrobić ocieplenie od środka. 





Można jeszcze  zrobić  termomodernizację wykonywaną metodą wdmuchiwania
sypkich materiałów izolacyjnych w pustkę w ścianie  .



Napisano
Cytat

Wspomniana pompa ciepła Vitocal 300-G WW129 osiąga moc grzewczą 37,1kW przy COP na poziomie 6,0 (zużycie energii elektrycznej 6,2kW). Maksymalna temperatura wody grzewczej może wynosić do 60stC, więc bez problemu może pracować na podanym parametrze 45stC.

Typowe wprowadzanie w błąd.
Ta pompa ciepła osiąga oczywiście COP rzędu 6,0. Tylko przy jakich parametrach dolnego i górnego źródła.
Podana w następnym zdaniu temperatura 60st. C sugeruje, że przy takich parametrach jest to możliwe.
Prawda jest taka, że taką moc grzewczą oraz COP ta pompa osiąga przy temperaturze dolnego źródła +10/+7st. C i przy temperaturze górnego źródła +30/+35st. C (Materiały źródłowe).
Dla parametrów 10/7 i 40/45 COP wynosi już 4,61, zaś dla parametrów 10/* i */55 COP osiąga 3,59, zaś moc grzewcza spada do 33,57kW.

To oczywiście są bardzo dobre parametry, ale warto potencjalnemu inwestorowi uzmysłowić, że przy parametrach instalacji 45st. C rachunki będą znacznie wyższe niż przy ogrzewaniu podłogowym.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

Typowe wprowadzanie w błąd.
Ta pompa ciepła osiąga oczywiście COP rzędu 6,0. Tylko przy jakich parametrach dolnego i górnego źródła.
Podana w następnym zdaniu temperatura 60st. C sugeruje, że przy takich parametrach jest to możliwe.
Prawda jest taka, że taką moc grzewczą oraz COP ta pompa osiąga przy temperaturze dolnego źródła +10/+7st. C i przy temperaturze górnego źródła +30/+35st. C (Materiały źródłowe).
Dla parametrów 10/7 i 40/45 COP wynosi już 4,61, zaś dla parametrów 10/* i */55 COP osiąga 3,59, zaś moc grzewcza spada do 33,57kW.

To oczywiście są bardzo dobre parametry, ale warto potencjalnemu inwestorowi uzmysłowić, że przy parametrach instalacji 45st. C rachunki będą znacznie wyższe niż przy ogrzewaniu podłogowym.



Dzięki za doprecyzowanie icon_smile.gif

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Co do oświadczenia projektanta o możliwości przyłączenia do sieci ciepłowniczej, lub braku takiej możliwości, to logika nie ma tu nic do rzeczy. Niestety, bo nikt chyba się nie przejmował czy to ma sens. Po prostu nowelizując ustawę prawo budowlane (po raz nie wiadomo już który) dodano takie oświadczenie do listy wymaganych dokumentów.  Natomiast co do źródła ciepła i kotła na paliwo stałe to trzeba sprawdzić miejscowy plan zagospodarowania (ewentualnie decyzję o warunkach zabudowy( oraz uchwały antysmogowe obowiązujące na danym terenie. 
    • To trochę tak nie działa, no ale dobra https://fachowiec-budowlany.pl/budownictwo/jak-samodzielnie-wykonac-wylewke-anhydrytowa/   Mogło być gorzej
    • Chciałbym się zapytać o skuteczność stosowania kotew spiralnych przy zszywaniu rys w ścianach piwnicy z bloczka betonowego. Dom nowobudowany, stoi ok 3 lat, podłoże gliniaste z podsypką piaskową. Mam taką sytuację że rysy pojawiły się pod dwoma oknami w piwnicy (mniej więcej na środku) idące od ławy po samą wnękę okna. Oraz występują też rysy w miejscach gdzie na parterze są okna narożne, jakby od nacisków punktowych, może też od osiadania albo jedno i drugie. Pomijam fakt że mam też rysy na łączeniach ścian nośnych zewnętrzych z wewnętrznymi ale tu nie będę miał dostępu żeby wkleić kotwy spiralne. Czy te kotwy sprawdzą się w przypadku gdy rysy powstały na wskutek dużych nacisków punktowych? Czy podcinanie fug na ok 4-6cm będzie bezpieczne w takim wypadku? Poniżej rysunek poglądowy jak to u mnie wygląda. Na początku miałem plan żeby pod oknami wyciąć jedną warstwę bloczka i wkleić pręty zbrojone po każdej ze stron okna i zalać betonem (takie "podproże" jakby). Ale z tymi kotwami spiralnymi będzie chyba prościej. Tylko nie wiem czy te kotwy trzeba wklejać od wewnątrz czy od zewnątrz czy z obu stron?  
    • Może jakąś oryginalną pergolą? Taką pergolę możesz obsadzić na przykład pnącymi roślinami. 
    • Aby skutecznie przygotować olejowaną podłogę do odświeżenia, konieczne jest jej dokładne oczyszczenie z brudu, tłuszczu i resztek wcześniejszych środków pielęgnacyjnych. Do tego idealnie sprawdzi się OSMO (3019) – koncentrat do intensywnego mycia podłóg olejowanych. Krok po kroku: 1. Przygotowanie roztworu: Standardowe czyszczenie: rozcieńcz koncentrat OSMO 3019 w proporcji 1:10 z wodą. Silne zabrudzenia: użyj mocniejszego roztworu 1:8 z wodą. 2. Mycie podłogi: Nanieś roztwór na podłogę przy użyciu mopa z mikrofibry. Nie dopuszczaj do wyschnięcia – powierzchnia powinna pozostać wilgotna przez kilka minut, nawet do 10 minut, aby preparat skutecznie rozpuścił zanieczyszczenia. 3. Płukanie i osuszanie: Zmyj dokładnie czystą wodą, regularnie płucząc mopa. Ściągnij nadmiar wilgoci i pozostaw podłogę do całkowitego wyschnięcia. Uwaga: Nie używaj zbyt dużej ilości wody – podłogi olejowane są odporne, ale nadmierna wilgoć może wpłynąć na drewno. Gotowa podłoga po takim czyszczeniu jest przygotowana do dalszej pielęgnacji lub regeneracji przy użyciu np. OSMO Wosków Twardych Olejnych lub Wosków Regeneracyjnych .
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...