Skocz do zawartości

Wyrzut powietrza na strych (?)


Recommended Posts

Napisano
Witam

Na strychu ocieplonym welna mam zainstalowany rekuperator, ktory przewala potwierze z calego domu (parter + pietro; bez strychu); powietrze pobierane jest oczywiscie z zewnatrz. pytanie, czy moge zrobic wyrzut (ten ktory powinien isc na zewnatrz) powietrza bezposrednio na strych.
Wychodze z zalozenia, ze:
- powietrze ze strychu (mimo ze jest i welna i paroizolacja) jakos znajdzie ujscie
- dogrzeje (przynajmniej minimalnie) w ten sposob strych

o czym zapominam / gdzie robie blad?
(cisnienie? przedostawanie sie zuzytego powietrza poprzez wlaz spowrotem do domu? ...?)

pozdrawiam
Mariusz
Napisano
wilgoć to poważna sprawa, inna to zapaszki tzw. kotleta przed i po spożyciu, myślę że z czasem cały strych tym nasiąknie i nie będzie dało się wygonić. U siebie myślałem dać wyrzut zużytego powietrza do garażu ale zrezygnowałem.
Napisano
Bardzo dobry pomysł na zawilgocenie domu. Z w miarę ciepłego, wilgotnego powietrza na zimnym strychu wykropli się para wodna nie mówiąc już o zapachach, którymi przesiąknie poddasze. A swoja drogą jaki był sens ocieplania dachu jeśli strych nie jest ogrzewany?
Napisano
Cytat

- dogrzeje (przynajmniej minimalnie) w ten sposob strych



Przy ocieplonym strychu, i dużej sprawności rekuperatora, może być i tak, że powietrze z wyrzutni będzie „wychładzało strych”.

Np. przy – 20 na zewnatrz, i +20 wewnątrz, i sprawności REKU 90% - z wyrzutni będzie „dmuchało” -16 stopni.
Napisano
Cytat

Np. przy – 20 na zewnatrz, i +20 wewnątrz, i sprawności REKU 90% - z wyrzutni będzie „dmuchało” -16 stopni.




Witam

Tu to Pan przesadził... nigdy tak nie będzie.

Pozdrawiam
Napisano
Cytat

A ile będzie (dla podanych warunków) ?




może być -13 st.c przy wilgotności powietrza wewnątrz pomieszczeń 0 % do nawet +11 przy wilgotności powietrza 100%, czyli generalnie to są granice przedziału - teoretyczne -, w praktyce nie będzie na pewno mniej niż 0 - z wiadomych przyczyn...

pozdrawiam
Napisano (edytowany)
Cytat

może być -13 st.c przy wilgotności powietrza wewnątrz pomieszczeń 0 % do nawet +11 przy wilgotności powietrza 100%, czyli generalnie to są granice przedziału - teoretyczne -, w praktyce nie będzie na pewno mniej niż 0 - z wiadomych przyczyn...

pozdrawiam




A w drugą stronę, czyli nawiew - idąc tym „tropem” i dla tych określonych warunków - w praktyce nie będzie więcej niż 0 stopni - z wiadomych przyczyn ?


Wkleiłem cytat, poprawiłem liczby
Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

A w drugą stronę, czyli nawiew - idąc tym „tropem” i dla tych określonych warunków - w praktyce nie będzie więcej niż 0 stopni - z wiadomych przyczyn ?


Wkleiłem cytat, poprawiłem liczby



Zupełnie Pana nie rozumiem, chciałby Pan wiedzieć jaka będzie temp. nawiewu przy określonych warunkach...?
Nawiew będzie w granicach +11 do +18,5 - dla dobrych wymienników przeciwprądowych.

pozdrawiam
Napisano
Były takie założenia :
- sprawność układu 90%,
- temperatura powietrza na czerpni -20stopni C,
- temperatura powietrza wewnątrz budynku +20 stopni C.
- czyli różnica temperatur wynosi 40 stopni.
- czyli uwzględniając sprawność różnica wynosi 36 stopnia.
Cytat

Nawiew będzie w granicach +11 do +18,5 - dla dobrych wymienników przeciwprądowych.


A wcześnie pisałeś, że na wylocie wyrzutni od -13 stopni C do +11 stopni C – ale z wiadomych przyczyn nie mniej niż 0 stopnia C.

Widać, że skala Celsjusza stwarza problemy (to nieszczęsne 0 w środku skali) – zamień na Kelvina i wszystko będzie jasne:
Dla jasności i uogólniając:
Przy 100% (teoretycznie)sprawności układu, temperatura na czerpni będzie równa temperaturze na wyrzutni, zaś temperatura wlotu do REKU, będzie równa temperaturze wylotu z REKU (od strony pomieszczeń).
Napisano
Cytat

Przy 100% (teoretycznie)sprawności układu, temperatura na czerpni będzie równa temperaturze na wyrzutni, zaś temperatura wlotu do REKU, będzie równa temperaturze wylotu z REKU (od strony pomieszczeń).


Tak będzie dla powietrza suchego (0% wilgotności). Po uwzględnieniu wilgotności powietrza nawiewanego i wywiewanego (ciepło utajone) będzie to wyglądać inaczej.
Napisano (edytowany)
Cytat

Tak będzie dla powietrza suchego (0% wilgotności). Po uwzględnieniu wilgotności powietrza nawiewanego i wywiewanego (ciepło utajone) będzie to wyglądać inaczej.




Prawda, tyle, że w przypadku wentylacji budynku jednorodzinnego te różnice nie są aż tak duże.

Moim zdaniem (mogę się mylić, bo nie liczyłem, tylko szacuję), przedłoży się to na różnice w temperaturach rzędu 1 – 2 stopni.


Wkleiłem cytat Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Były takie założenia :
- sprawność układu 90%,
- temperatura powietrza na czerpni -20stopni C,
- temperatura powietrza wewnątrz budynku +20 stopni C.
- czyli różnica temperatur wynosi 40 stopni.
- czyli uwzględniając sprawność różnica wynosi 36 stopnia.

A wcześnie pisałeś, że na wylocie wyrzutni od -13 stopni C do +11 stopni C – ale z wiadomych przyczyn nie mniej niż 0 stopnia C.

Widać, że skala Celsjusza stwarza problemy (to nieszczęsne 0 w środku skali) – zamień na Kelvina i wszystko będzie jasne:
Dla jasności i uogólniając:
Przy 100% (teoretycznie)sprawności układu, temperatura na czerpni będzie równa temperaturze na wyrzutni, zaś temperatura wlotu do REKU, będzie równa temperaturze wylotu z REKU (od strony pomieszczeń).



Z Pana wypowiedzi wynika, że dosyć słabo orientuje się Pan w dziedzinie wymiany ciepła. wszystko to co napisałem jest zgodne z prawdą. Temperatura na wyrzutni może się zawierać w granicach -13 st. C do + 11 st. C, temperatura na nawiewie do pomieszczeń będzie się zawierała w granicach +11 st. C do +18,5 st.C. Pan HenoK ma rację, że przy idealnie suchym powietrzu wartości bezwzględne temperatur na nawiewie i wyrzutni będą zbliżone czyli powiedzmy +16 i -16. ale w praktyce przy -20 st. C wilgotność względna powietrza jest powyżej 80%
Może to dla Pana będzie niespodzianka ale przy wymianie ciepła w rekuperatorze bilans energetyczny musi się zgadzać (niezależnie od sprawności), a ładunek energetyczny jaki niesie ze sobą strumień powietrza zależy od temperatury i wilgotności (mniej energii potrzeba do ogrzania o 1 st. K 1 litra powietrza niż do ogrzania 1 litra wody - to chyba jasne).

"w praktyce nie będzie na pewno mniej niż 0 - z wiadomych przyczyn..." napisałem tak ponieważ wg moich informacji przy tej temp. zaczyna zamarzać woda, czyli wymiennik pokrywa się szronem. W rekuperatorze o sprawności 90% i przy parametrach powietrza wewnątrz pomieszczeń 20 st. C i wilg. 40 %, wymiennik zacznie szronić od około - 10 st. c na zewnątrz.

Jeśli jeszcze coś jest dla Pana niejasne to proszę pytać, chętnie odpowiem. Przy okazji i początkujący fani rekuperatorów dowiedzą się czegoś o wymianie ciepła.

pozdrawiam
Napisano (edytowany)
Dla zastanowienia:
To mam pytanie – skoro dla -20/+20 i sprawności 90%:

Cytat

"w praktyce nie będzie na pewno mniej niż 0 - z wiadomych przyczyn..." napisałem tak ponieważ wg moich informacji przy tej temp. zaczyna zamarzać woda, czyli wymiennik pokrywa się szronem. W rekuperatorze o sprawności 90% i przy parametrach powietrza wewnątrz pomieszczeń 20 st. C i wilg. 40 %, wymiennik zacznie szronić od około - 10 st. c na zewnątrz.



Oraz dalej dla takich samych założeń:

Cytat

Zupełnie Pana nie rozumiem, chciałby Pan wiedzieć jaka będzie temp. nawiewu przy określonych warunkach...?
Nawiew będzie w granicach +11 do +18,5 - dla dobrych wymienników przeciwprądowych.



skoro na wyrzutni jest „na pewno nie mniej niż 0” to gdzie się podziała brakująca „reszta” stopni?

Cytat

Z Pana wypowiedzi wynika, że dosyć słabo orientuje się Pan w dziedzinie wymiany ciepła. wszystko to co napisałem jest zgodne z prawdą.



Być może też, ze swojej słabości, twierdzę, że praktycznie, bez GWC lub nagrzewnicy, przy normalnej centrali (nieprzewymiarowanej w zakresie wymiennika), przy „normalnej” wentylacji (80 – 100m3/h), i przy -20/+20 nie ma możliwości aby nawiew osiągnął +18,5 stopnia. Również osiągnięcie temperatury +11 stopni przy 0 (dla -20/+20) na wyrzutni, uważam za mało prawdopodobne. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Napisano
Szanowny Konstruktorze, widziałem kiedyś jak w dużej firmie złożono układ nawiewny na trójnikach zakończonych anemometrami. Można było zobaczyć jak różnie się zachowuje układ przy 100 200 300 400m3/h - gdy to pokazano tym co projektują trójniki - odpowiedzieli: E, TO JEST NIMOŻLIWE.
Szkoda tłumaczenia, posty tego Pana są wyłącznie by spra zagmatwać, by znudzić czytelników. Jedno co Pan bajbaga napisał zgodnie z prawdą to definicja o sobie - troll
Napisano
Cytat

Szkoda tłumaczenia, posty tego Pana są wyłącznie by spra zagmatwać, by znudzić czytelników. Jedno co Pan bajbaga napisał zgodnie z prawdą to definicja o sobie - troll


Dlaczego?
Napisano
Mam nadzieję, że Panowie wyjaśnią sobie niejasności, bo zaczyna się robić ciekawie. Ostatnio miałem okazję porozmawiać z jeszcze jednym specjalistą, nt. sprawności central z rekuperacją. I znów usłyszałem, że podawaną przez producenta sprawność 92% można włożyć między bajki. Jest w praktyce nieosiągalna, bo musiałoby niedochodzić do wykraplania pary wodnej i szronienia. Powietrze musiałoby być całkowicie suche. W praktyce wynik na poziomie 70% jest bardzo dobry.
W materiałach reklamowych celowo pomija się sprawę wilgotności powietrza. Zwykle licząc sprawność porównuje się tylko temperaturę powietrza nawiewanego i wywiewanego, "zapominając" o porównaniu ilości ciepła, a te dla powietrza są zmienne zależnie od jego wilgotności.
Powietrze usuwane jest bardziej wilgotne - stygnąc o 1 K oddaje więcej ciepła niż suche, zimne powietrze zewnętrzne odbiera ogrzewając się także o 1 K.
Napisano
Nie wiem co tu wyjaśniać.
Z jednej strony dane wytwórcy (producenta), który podaje wysoką sprawność centrali – nie podając dla jakich łącznych warunków ją wyliczono.
Z drugiej zaś strony, opinia instalatora z wieloletnim doświadczeniem, który potwierdza, że dla warunków -20/+20 bez GWC i nagrzewnicy, powietrze nawiewane z rekuperatora może osiągnąć wartość temperatury +18,5 stopnia, przy nie mniej niż 0 stopnia na „wydechu” z tejże.
A jak weźmie się pod uwagę, ze istnieją także wymienniki takie jak „Bartosz”, to sytuacja robi się ciekawa - http://www.bartoszwentylacja.com.pl/sites/...zbudowana_1.pdf

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Powłoka poliuretanowa to obecnie najlepszy stosunek ceny do jakości dla osób, które chcą mieć dach  w prawie niezmienionej postaci "na lata". Pamiętaj, że  robocizna też jest ważna, chyba że sam pokryjesz  ten dach. Dodać trzeba też, że blacha blasze nierówna. Blachodachówka zazwyczaj teraz produkowana jest z blachy stalowej ocynkowanej o grubości niecałe 0,4 mm, a jeszcze parę lat temu  najczęściej spotykanym rozmiarem było 0,55 mm 
    • Herezja. Ch-ki B, C, czy D w zakresie zwarciowym są identyczne. Polecam Ci ten tekst z linku powyżej..  Selektywności nie da się uzyskać stosując klasyczne automaty nadprądowe.  Dla osiągnięcia selektywności trzeba by stosować zabezpieczenia selektywne na zasilaniu, ale energetyka się na to nie godzi. 
    • Masz "szybszy" B16 w tamtej skrzynce.     Zwarcie było na tyle silne, że "wybiło" wcześniej wyłącznik (B16 w skrzynce głównej), zanim ten w domowej skrzynce  zareagował Wyłączniki nadprądowe działają zarówno na przeciążenie, jak i zwarcie. Zadziała ten, który pierwszy wykryje przekroczenie granicy prądu zwarciowego — i ma najszybszy czas reakcji.   Jeśli tamten B16   był bliżej źródła zasilania (np. w skrzynce licznikowej lub głównej), to on mógł szybciej zareagować, przy zwarciu prąd "idzie do źródła", i pierwszy bezpiecznik, który to wykryje, wyłącza zasilanie.     Jeśli dwa bezpieczniki B16 są szeregowo, to nie ma gwarancji, że zadziała ten "bliżej zwarcia". Zadziała ten, który zareaguje szybciej — a czas reakcji bywa różny (nawet w identycznych modelach).       Gdy ten B16   wyłączył się, (najprawdopodobniej zabezpiecza całą instalację domową), zostało  odcięte zasilanie wszystkich obwodów — zarówno światła, jak i gniazd.       Jeśli ten B16 wyłącza się jako pierwszy przy zwarciu również w innych obwodach, prawdopodobnie, zabezpieczenia nie są dobrane selektywnie, główne zabezpieczenie powinno  mieć wyższy prąd lub charakterystykę C/D, a domowe np. B10., albo trzeba zastosować  C16 lub D16.      
    • 🏡 Szukasz sprawdzonego partnera w nieruchomościach w Polsce lub marzysz o własnym apartamencie w Turcji? Poznaj HEIM Estate – agencję, która przeprowadzi Cię przez cały proces zakupu, wynajmu lub inwestowania w nieruchomości w kraju, gwarantując indywidualne podejście i najlepszą, starannie wyselekcjonowaną ofertę rynku pierwotnego. https://heimestate.com/   A dla miłośników słońca i wakacyjnego klimatu polecamy Nieruchomości TURCJA – ekspertów w zakupie domów i apartamentów nad Morzem Śródziemnym. Zapewniają kompleksową obsługę i bezpieczeństwo transakcji, pomagając Ci spełnić marzenie o wyjątkowej nieruchomości w Turcji.   👉 Zaufaj profesjonalistom i zrealizuj swoje plany z najlepszymi! Sprawdź też Biuro Cypr Północny Nieruchomości – ekspertów w nieruchomościach na Cyprze. Dzięki ich wsparciu kupisz apartament lub willę w jednej z najpiękniejszych lokalizacji nad Morzem Śródziemnym, bezpiecznie i bez zbędnych formalności.   Cypr to nie tylko wspaniała pogoda przez cały rok, ale i atrakcyjne ceny, rosnąca wartość inwestycji i łatwość procesu zakupu dla obcokrajowców.   Skontaktuj się z CyprPółnocny.com.pl i spełnij swoje marzenie o kawałku raju pod palmami! 🌴
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...