Skocz do zawartości

Wyrzut powietrza na strych (?)


Recommended Posts

Napisano
Witam

Na strychu ocieplonym welna mam zainstalowany rekuperator, ktory przewala potwierze z calego domu (parter + pietro; bez strychu); powietrze pobierane jest oczywiscie z zewnatrz. pytanie, czy moge zrobic wyrzut (ten ktory powinien isc na zewnatrz) powietrza bezposrednio na strych.
Wychodze z zalozenia, ze:
- powietrze ze strychu (mimo ze jest i welna i paroizolacja) jakos znajdzie ujscie
- dogrzeje (przynajmniej minimalnie) w ten sposob strych

o czym zapominam / gdzie robie blad?
(cisnienie? przedostawanie sie zuzytego powietrza poprzez wlaz spowrotem do domu? ...?)

pozdrawiam
Mariusz
Napisano
wilgoć to poważna sprawa, inna to zapaszki tzw. kotleta przed i po spożyciu, myślę że z czasem cały strych tym nasiąknie i nie będzie dało się wygonić. U siebie myślałem dać wyrzut zużytego powietrza do garażu ale zrezygnowałem.
Napisano
Bardzo dobry pomysł na zawilgocenie domu. Z w miarę ciepłego, wilgotnego powietrza na zimnym strychu wykropli się para wodna nie mówiąc już o zapachach, którymi przesiąknie poddasze. A swoja drogą jaki był sens ocieplania dachu jeśli strych nie jest ogrzewany?
Napisano
Cytat

- dogrzeje (przynajmniej minimalnie) w ten sposob strych



Przy ocieplonym strychu, i dużej sprawności rekuperatora, może być i tak, że powietrze z wyrzutni będzie „wychładzało strych”.

Np. przy – 20 na zewnatrz, i +20 wewnątrz, i sprawności REKU 90% - z wyrzutni będzie „dmuchało” -16 stopni.
Napisano
Cytat

Np. przy – 20 na zewnatrz, i +20 wewnątrz, i sprawności REKU 90% - z wyrzutni będzie „dmuchało” -16 stopni.




Witam

Tu to Pan przesadził... nigdy tak nie będzie.

Pozdrawiam
Napisano
Cytat

A ile będzie (dla podanych warunków) ?




może być -13 st.c przy wilgotności powietrza wewnątrz pomieszczeń 0 % do nawet +11 przy wilgotności powietrza 100%, czyli generalnie to są granice przedziału - teoretyczne -, w praktyce nie będzie na pewno mniej niż 0 - z wiadomych przyczyn...

pozdrawiam
Napisano (edytowany)
Cytat

może być -13 st.c przy wilgotności powietrza wewnątrz pomieszczeń 0 % do nawet +11 przy wilgotności powietrza 100%, czyli generalnie to są granice przedziału - teoretyczne -, w praktyce nie będzie na pewno mniej niż 0 - z wiadomych przyczyn...

pozdrawiam




A w drugą stronę, czyli nawiew - idąc tym „tropem” i dla tych określonych warunków - w praktyce nie będzie więcej niż 0 stopni - z wiadomych przyczyn ?


Wkleiłem cytat, poprawiłem liczby
Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

A w drugą stronę, czyli nawiew - idąc tym „tropem” i dla tych określonych warunków - w praktyce nie będzie więcej niż 0 stopni - z wiadomych przyczyn ?


Wkleiłem cytat, poprawiłem liczby



Zupełnie Pana nie rozumiem, chciałby Pan wiedzieć jaka będzie temp. nawiewu przy określonych warunkach...?
Nawiew będzie w granicach +11 do +18,5 - dla dobrych wymienników przeciwprądowych.

pozdrawiam
Napisano
Były takie założenia :
- sprawność układu 90%,
- temperatura powietrza na czerpni -20stopni C,
- temperatura powietrza wewnątrz budynku +20 stopni C.
- czyli różnica temperatur wynosi 40 stopni.
- czyli uwzględniając sprawność różnica wynosi 36 stopnia.
Cytat

Nawiew będzie w granicach +11 do +18,5 - dla dobrych wymienników przeciwprądowych.


A wcześnie pisałeś, że na wylocie wyrzutni od -13 stopni C do +11 stopni C – ale z wiadomych przyczyn nie mniej niż 0 stopnia C.

Widać, że skala Celsjusza stwarza problemy (to nieszczęsne 0 w środku skali) – zamień na Kelvina i wszystko będzie jasne:
Dla jasności i uogólniając:
Przy 100% (teoretycznie)sprawności układu, temperatura na czerpni będzie równa temperaturze na wyrzutni, zaś temperatura wlotu do REKU, będzie równa temperaturze wylotu z REKU (od strony pomieszczeń).
Napisano
Cytat

Przy 100% (teoretycznie)sprawności układu, temperatura na czerpni będzie równa temperaturze na wyrzutni, zaś temperatura wlotu do REKU, będzie równa temperaturze wylotu z REKU (od strony pomieszczeń).


Tak będzie dla powietrza suchego (0% wilgotności). Po uwzględnieniu wilgotności powietrza nawiewanego i wywiewanego (ciepło utajone) będzie to wyglądać inaczej.
Napisano (edytowany)
Cytat

Tak będzie dla powietrza suchego (0% wilgotności). Po uwzględnieniu wilgotności powietrza nawiewanego i wywiewanego (ciepło utajone) będzie to wyglądać inaczej.




Prawda, tyle, że w przypadku wentylacji budynku jednorodzinnego te różnice nie są aż tak duże.

Moim zdaniem (mogę się mylić, bo nie liczyłem, tylko szacuję), przedłoży się to na różnice w temperaturach rzędu 1 – 2 stopni.


Wkleiłem cytat Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Były takie założenia :
- sprawność układu 90%,
- temperatura powietrza na czerpni -20stopni C,
- temperatura powietrza wewnątrz budynku +20 stopni C.
- czyli różnica temperatur wynosi 40 stopni.
- czyli uwzględniając sprawność różnica wynosi 36 stopnia.

A wcześnie pisałeś, że na wylocie wyrzutni od -13 stopni C do +11 stopni C – ale z wiadomych przyczyn nie mniej niż 0 stopnia C.

Widać, że skala Celsjusza stwarza problemy (to nieszczęsne 0 w środku skali) – zamień na Kelvina i wszystko będzie jasne:
Dla jasności i uogólniając:
Przy 100% (teoretycznie)sprawności układu, temperatura na czerpni będzie równa temperaturze na wyrzutni, zaś temperatura wlotu do REKU, będzie równa temperaturze wylotu z REKU (od strony pomieszczeń).



Z Pana wypowiedzi wynika, że dosyć słabo orientuje się Pan w dziedzinie wymiany ciepła. wszystko to co napisałem jest zgodne z prawdą. Temperatura na wyrzutni może się zawierać w granicach -13 st. C do + 11 st. C, temperatura na nawiewie do pomieszczeń będzie się zawierała w granicach +11 st. C do +18,5 st.C. Pan HenoK ma rację, że przy idealnie suchym powietrzu wartości bezwzględne temperatur na nawiewie i wyrzutni będą zbliżone czyli powiedzmy +16 i -16. ale w praktyce przy -20 st. C wilgotność względna powietrza jest powyżej 80%
Może to dla Pana będzie niespodzianka ale przy wymianie ciepła w rekuperatorze bilans energetyczny musi się zgadzać (niezależnie od sprawności), a ładunek energetyczny jaki niesie ze sobą strumień powietrza zależy od temperatury i wilgotności (mniej energii potrzeba do ogrzania o 1 st. K 1 litra powietrza niż do ogrzania 1 litra wody - to chyba jasne).

"w praktyce nie będzie na pewno mniej niż 0 - z wiadomych przyczyn..." napisałem tak ponieważ wg moich informacji przy tej temp. zaczyna zamarzać woda, czyli wymiennik pokrywa się szronem. W rekuperatorze o sprawności 90% i przy parametrach powietrza wewnątrz pomieszczeń 20 st. C i wilg. 40 %, wymiennik zacznie szronić od około - 10 st. c na zewnątrz.

Jeśli jeszcze coś jest dla Pana niejasne to proszę pytać, chętnie odpowiem. Przy okazji i początkujący fani rekuperatorów dowiedzą się czegoś o wymianie ciepła.

pozdrawiam
Napisano (edytowany)
Dla zastanowienia:
To mam pytanie – skoro dla -20/+20 i sprawności 90%:

Cytat

"w praktyce nie będzie na pewno mniej niż 0 - z wiadomych przyczyn..." napisałem tak ponieważ wg moich informacji przy tej temp. zaczyna zamarzać woda, czyli wymiennik pokrywa się szronem. W rekuperatorze o sprawności 90% i przy parametrach powietrza wewnątrz pomieszczeń 20 st. C i wilg. 40 %, wymiennik zacznie szronić od około - 10 st. c na zewnątrz.



Oraz dalej dla takich samych założeń:

Cytat

Zupełnie Pana nie rozumiem, chciałby Pan wiedzieć jaka będzie temp. nawiewu przy określonych warunkach...?
Nawiew będzie w granicach +11 do +18,5 - dla dobrych wymienników przeciwprądowych.



skoro na wyrzutni jest „na pewno nie mniej niż 0” to gdzie się podziała brakująca „reszta” stopni?

Cytat

Z Pana wypowiedzi wynika, że dosyć słabo orientuje się Pan w dziedzinie wymiany ciepła. wszystko to co napisałem jest zgodne z prawdą.



Być może też, ze swojej słabości, twierdzę, że praktycznie, bez GWC lub nagrzewnicy, przy normalnej centrali (nieprzewymiarowanej w zakresie wymiennika), przy „normalnej” wentylacji (80 – 100m3/h), i przy -20/+20 nie ma możliwości aby nawiew osiągnął +18,5 stopnia. Również osiągnięcie temperatury +11 stopni przy 0 (dla -20/+20) na wyrzutni, uważam za mało prawdopodobne. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Napisano
Szanowny Konstruktorze, widziałem kiedyś jak w dużej firmie złożono układ nawiewny na trójnikach zakończonych anemometrami. Można było zobaczyć jak różnie się zachowuje układ przy 100 200 300 400m3/h - gdy to pokazano tym co projektują trójniki - odpowiedzieli: E, TO JEST NIMOŻLIWE.
Szkoda tłumaczenia, posty tego Pana są wyłącznie by spra zagmatwać, by znudzić czytelników. Jedno co Pan bajbaga napisał zgodnie z prawdą to definicja o sobie - troll
Napisano
Cytat

Szkoda tłumaczenia, posty tego Pana są wyłącznie by spra zagmatwać, by znudzić czytelników. Jedno co Pan bajbaga napisał zgodnie z prawdą to definicja o sobie - troll


Dlaczego?
Napisano
Mam nadzieję, że Panowie wyjaśnią sobie niejasności, bo zaczyna się robić ciekawie. Ostatnio miałem okazję porozmawiać z jeszcze jednym specjalistą, nt. sprawności central z rekuperacją. I znów usłyszałem, że podawaną przez producenta sprawność 92% można włożyć między bajki. Jest w praktyce nieosiągalna, bo musiałoby niedochodzić do wykraplania pary wodnej i szronienia. Powietrze musiałoby być całkowicie suche. W praktyce wynik na poziomie 70% jest bardzo dobry.
W materiałach reklamowych celowo pomija się sprawę wilgotności powietrza. Zwykle licząc sprawność porównuje się tylko temperaturę powietrza nawiewanego i wywiewanego, "zapominając" o porównaniu ilości ciepła, a te dla powietrza są zmienne zależnie od jego wilgotności.
Powietrze usuwane jest bardziej wilgotne - stygnąc o 1 K oddaje więcej ciepła niż suche, zimne powietrze zewnętrzne odbiera ogrzewając się także o 1 K.
Napisano
Nie wiem co tu wyjaśniać.
Z jednej strony dane wytwórcy (producenta), który podaje wysoką sprawność centrali – nie podając dla jakich łącznych warunków ją wyliczono.
Z drugiej zaś strony, opinia instalatora z wieloletnim doświadczeniem, który potwierdza, że dla warunków -20/+20 bez GWC i nagrzewnicy, powietrze nawiewane z rekuperatora może osiągnąć wartość temperatury +18,5 stopnia, przy nie mniej niż 0 stopnia na „wydechu” z tejże.
A jak weźmie się pod uwagę, ze istnieją także wymienniki takie jak „Bartosz”, to sytuacja robi się ciekawa - http://www.bartoszwentylacja.com.pl/sites/...zbudowana_1.pdf

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Proszę o poradę tych, co się znają, bo pojęcia nie mam jak właściwie do tematu podejść. Dwa lata temu stałem się właścicielem jednego z lokali na niewielkim osiedlu szeregowców. Niedawno dopiero zastanowił mnie fakt, że nie mamy dostępu do dachu. Temat zaistniał tym bardziej, że chcemy podejść do przeglądu kominowego i na fakt braku dostępu do dachu zwrócił uwagę kominiarz. Stwierdził, że takiego dostępu wymagają przepisy i powołał się na Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Konkretnie w Dziale VII. Bezpieczeństwo użytkowania, § 308 Wejścia na dach napisane jest, że w budynkach o dwóch lub więcej kondygnacjach nadziemnych należy zapewnić wyjście na dach co najmniej z jednej klatki schodowej, umożliwiające dostęp na dach i do urządzeń technicznych tam zainstalowanych. W odpowiedzi na zadane pytanie deweloper odpowiedział, że dostęp do dachu z zewnątrz (drabina na stałe przymocowana do elewacji) nie jest wymagana przepisami, ponieważ przepis dotyczy jedynie budynków z wydzieloną wewnętrzną klatką schodową. Nie rozumiem tego, że dwukondygnacyjny budynek (czyli minimum parter z piętrem, tak?) z wewnętrzną wydzieloną klatką schodową powinien taki dostęp mieć a budynek w zabudowie szeregowej (każdy lokal ma swoje wewnetrzne schody, które nie są traktowane jako "klatka schodowa"?) już nie, mimo że wysokość takiego budynku może być przecież identyczna? Dostęp do kominów to jedno, ale na przykład jakieś zaprószenie ognia i... możemy sobie z dołu tylko patrzeć i czekać aż strażacy przyjadą - oby na czas. Czy deweloper ma rację?
    • Firma Real Klim świadczy usługi z zakresu klimatyzacji, wentylacji i rekuperacji na terenie województw małopolskiego i śląskiego. Posiadamy certyfikaty oraz uprawnienia państwowe, które są niezbędne przy wykonywaniu prac montażowo - serwisowych. https://realklim.pl/   Nasza firma specjalizuje się w profesjonalnym montażu klimatyzacji w domach, biurach i lokalach usługowych. Gwarantujemy szybki, solidny i estetyczny montaż oraz fachowe doradztwo w doborze urządzeń. https://realklim.pl/klimatyzacja   Oferujemy kompleksowy serwis klimatyzacji – od przeglądów po naprawy. Dbamy o wydajność, czystość i długą żywotność Twojego urządzenia. https://realklim.pl/serwis-klimatyzacji   Projektujemy i montujemy systemy wentylacyjne dopasowane do potrzeb budynku. Zapewniamy komfort oddychania i skuteczne usuwanie wilgoci. https://realklim.pl/wentylacja   Zajmujemy się instalacją i serwisem systemów rekuperacji, które zapewniają świeże powietrze w domu i pozwalają oszczędzadź na ogrzewaniu. https://realklim.pl/rekuperacja   Specjalizujemy się w montażu pomp ciepła – ekologicznego źródła ogrzewania. Pomagamy dobrać odpowiednie urządzenie i zapewniamy jego obsługę. https://realklim.pl/pompy-ciepła   Sprawdź Naszą wizytówkę Google, sprawdź opinię klientów oraz wybrane realizacje: Wizytówka Google
    • Chcąc wylać poduszki pod nadproża, musimy je najpierw zaszalować. Tym właśnie będziemy się teraz zajmować.  
    • Drewniane podłogi to klasyka, która z czasem może wymagać miejscowych napraw – szczególnie wtedy, gdy pojawią się przebarwienia, plamy lub drobne uszkodzenia na pojedynczych deskach. Dobrą wiadomością jest to, że nie musisz od razu cyklinować całej powierzchni. Dzięki produktom marki Osmo można łatwo i estetycznie odnowić pojedynczą deskę, bez widocznych różnic w kolorze i strukturze. Krok 1: Wydzielenie uszkodzonej deski Najpierw dokładnie określ deskę, która wymaga renowacji. Następnie oklej jej krawędzie taśmą malarską, najlepiej niebieską lub różową, która jest delikatna i nie uszkadza powierzchni ani sąsiednich desek. Taśma zapobiegnie przypadkowemu przetarciu lub zabarwieniu sąsiednich fragmentów podłogi. Krok 2: Szlifowanie powierzchni Za pomocą papieru ściernego o gradacji 180 przeszlifuj powierzchnię deski. Usuniesz w ten sposób stare powłoki, przebarwienia oraz drobne rysy. Szlifuj zawsze wzdłuż włókien drewna, a po zakończeniu dokładnie odkurz i przetrzyj wilgotną ściereczką, by pozbyć się pyłu. Krok 3: Nadanie koloru – bejce olejne i woski dekoracyjne Osmo Kiedy powierzchnia jest sucha i czysta, czas na nadanie jej odpowiedniego odcienia. Użyj bejcy olejnej Osmo lub wosków dekoracyjnych Osmo, w zależności od wykończenia reszty podłogi. Aplikacja wygląda następująco: Nanieś niewielką ilość bejcy lub wosku przy pomocy gąbki lub miękkiej szmatki. Następnie wetrzyj preparat równomiernie w drewno, zgodnie z kierunkiem słojów. Nadmiar produktu zetrzyj czystą szmatką, tak by kolor był jednolity i bez smug. To bardzo ważny etap – dobór koloru musi być maksymalnie zbliżony do reszty podłogi. Warto wcześniej wykonać próbę na niewidocznym fragmencie lub na kawałku podobnego drewna. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Krok 4: Zabezpieczenie powierzchni – Wosk Twardy Olejny Osmo Po wyschnięciu koloru, nałóż warstwę ochronną – najlepiej sprawdzają się produkty: Osmo 3062 (półmat) Osmo 3065 (mat) Aplikacja: Nałóż cienką warstwę wosku twardego olejnego przy użyciu pędzla lub wałka. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Delikatnie zmatow powierzchnię papierem ściernym (np. gradacja 240). Nałóż drugą, finalną warstwę tego samego produktu i pozostaw do pełnego wyschnięcia. Dodatkowe wskazówki: Zawsze pracuj w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Unikaj nakładania zbyt grubej warstwy – produkty Osmo są bardzo wydajne. Nie chodź po naprawianej powierzchni przez co najmniej 2–3 dni, aby powłoka miała czas się utwardzić. Jeśli odcień różni się od reszty, można dodać drugą warstwę koloru, ale zawsze wykonuj próbę wcześniej. Podsumowanie Dzięki odpowiednim materiałom i precyzyjnej pracy, renowacja pojedynczej deski podłogowej może być szybka i bardzo skuteczna. Produkty Osmo, takie jak bejce olejne, woski dekoracyjne i wosk twardy olejny, pozwalają na punktową naprawę bez konieczności renowacji całej podłogi. Kluczem do sukcesu jest dobranie odpowiedniego koloru i staranne wykonanie każdego etapu – od szlifowania po finalne zabezpieczenie powierzchni.  
    • Niekoniecznie. Wyłącznik instalacyjny nadmiarowo-prądowy. Zasada działania i cel stosowania
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...