Skocz do zawartości

Dobór mocy grzejników


Recommended Posts

Napisano
Witam Państwa,

Wdałem się wczoraj w dyskusje z moim instalatorem odnośnie mocy i wymiarów grzejników do mojego domku.
W projekcie Archonu mam wyliczone straty i dobrane grzejniki Purmo dla parametrów 75/55 st.C kotła kondensacyjnego. W praktyce straty będą mniejsze, gdyż dom będzie lepiej ocieplony (15cm styro zamiast 12cm i reku zamiast wentylacji grawitacyjnej). I tak przykładowo dla pomieszczenia sypialni o powierzchni 12m2 i wys. 2,5m mam dobrany grzejnik CV22 450x800 co daje moc cieplną 861[W]. Grzejniki będą tylko na piętrze, na dole podłogówka, w sumie ok. 130m2 do ogrzania.
Wychodzi na to, że projektant założył 70W/1m2. Instalator twierdzi, że to jest za mało i trzeba przewymiarować. Pytanie czy faktycznie trzeba przewymiarować ??? Czy przy tym piecu lepiej założyć niższe parametry np. 55/35 st.C i przewymiarować grzejniki ? Czy zakładając że duże mrozy są tylko przez parę dni w roku można zostać przy parametrach 75/55 st.C a przez większą cześć zimy piecyk i tak będzie pracował na niższych parametrach i przewymiarowanie grzejników jest zbędne ? Można zaufać temu co jest w projekcie ?

pozdrawiam
newpeter
Napisano
mając przewymiarowany grzejnik możesz go przykręcić w cieplejsze dni i jest OK. Natomiast jak masz dobrany na styk i przyjdą mrozy to kotła już nie podkręcisz na 130%. IMO zapas mocy jest potrzebny.
Napisano
W Temacie: Dobór kotła do domu jednorodzinnego
Zapotrzebowanie na ciepło powinno być policzone przez uprawnionego projektanta w odniesieniu do rzeczywistych warunków – strat ciepła wynikających z konstrukcji budynku.

Jeżeli planujemy wykorzystać w budynku jako źródło ciepła kocioł kondensacyjny, trzeba mieć świadomość, ze parametry pracy to zwykle 55/45 (w zależności od producenta kotła). Wówczas kocioł działa z najwyższą sprawnością. Oczywiście regulacja kotła pozwala na podniesienie tych parametrów, ale wówczas nie wykorzystujemy w pełni zjawiska kondensacji.

Gdyby dobierać grzejniki na parametry 55/45 należałoby je dwukrotnie zwiększyć (współczynnik korekcyjny wynosi 1,96) w stosunku do sytuacji gdybyśmy dobierali grzejniki dla 75/65. Aby uniknąć tak dużych rozmiarów grzejników można przy doborze parametry instalacji nieznacznie zwiększyć przyjmując np. 65/55 – wówczas współczynnik korekcyjny wynosi 1,36. Przy takim doborze uzyskamy jedynie o 36% większe grzejniki. Zapotrzebowanie liczone jest w odniesieniu do temp. zewnętrznej np. –20 stopni C (w zależności od strefy klimatycznej).

Oznacza to, że w dniach kiedy temperatura będzie b. niska i grzejniki nie będą zapewniały odpowiedniej temperatury w pomieszczeniu, kocioł będzie trzeba nieznacznie podkręcić, ale dzięki temu nie będziemy musieli oglądać ogromnych grzejników.
Napisano
Bardzo mądra i przydatna odpowiedź....., tylko, że pierwsze zdanie czyni całkowicie bezpodstawnym.
Pozostałe informacje w zupełności wystarczają do dobrania właściwych grzejników, nawet przez zupełnego laika.
Jeszcze tylko info, że na m3 kubatury pomieszczenia potrzeba (w zależności od okien, ocieplenia, itp.) od 80 do 130W i wszystko wiadomo.
Uprawniony projektant kierując się zupełnie zbędnymi działaniami dojdzie do bardzo podobnych wyników.
Ten zawód, jeśli chodzi o dobór grzejników, uznaję za całkowicie zbędny. To zwyczajne wyciąganie kasy od klientów.
Napisano
W stosunku do projektu wyjściowego nastąpiły istotne zmiany, w szczególności zaistalowanie rekuperatora.
Pozwalają one, moim zdaniem, na utrzymanie gabarytów grzejników zawartych w projekcie.

Dla kondensacji ważna jest temperatura powrotu czynnika grzejnego do kotła.

Pytanie: Jak wygląda sterowanie pracą Twojej instalacji? Podłogówki, grzejników? Termostat pokojowy? Jeden, więcej?
Czy grzejniki zaopatrzone będą w zawory termostatyczne i w głowice termostatyczne?
Z jakiego materiału zbudowane są ściany?
  • 3 miesiące temu...
Napisano
Te wynikające z projektu powinne być wystarczajace. Jak bedzie bardzo bardzo zimno to piec dasz na maxa i będzie OK.
Trochę mi się kłóci stosowanie podłogówki i grzejników w jednym obiekcie - podraża inwestycję ... a co daje ?
  • 4 tygodnie temu...
  • 3 tygodnie temu...
  • 2 tygodnie temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Nowoczesne-Domki.pl to polski producent domków drewnianych oraz małej architektury ogrodowej — bez kompromisów jeśli chodzi o jakość i funkcjonalność.   Nasza oferta obejmuje domki letniskowe (całoroczne i sezonowe), ogrodowe i narzędziowe, altany, wiaty garażowe, tarasy oraz indywidualne projekty architektury ogrodowej.   Budujemy konstrukcje do 35 m² — bez pozwolenia — oraz większe na specjalne zamówienie. Stosujemy sezonowane drewno iglaste, chronione przed warunkami atmosferycznymi, w standardzie zapewniając okna, drzwi, krycie dachowe, impregnację i estetyczne wykończenie.   Na życzenie klienta oferujemy izolację, instalacje elektryczne, hydrauliczne i grzewcze oraz pełną personalizację każdego projektu. Współpracując z nami, zyskujesz solidność, terminowość i transparentność warunków. Działamy na terenie całego kraju, zapewniając profesjonalny montaż i wsparcie na każdym etapie.   Sprawdź naszą ofertę: https://nowoczesne-domki.pl/
    • No są i co z tego skoro wyżej kilka osób Ci tłumaczy, ze tak ciężka izolacja wewnątrz budynku na chudziaku jest zbędnym wydatkiem. Jak już przywołałeś ICOPAL to oni mają w ofercie Szybki grunt SBS i do tego Fiudament SBS do izolacji ścian fundamentowych. Po 72h i odprowaniu rozpuszczalników można na to kleić styropian.
    • Ja w tamtym tygodniu przykręcałem w ten sposób OSB, ale 9mm. Na to będą płyty GK przykręcone. Nie wiem jak w PL, ale w Szwecji to jest standart, przynajmniej parę lat kumpel w ten sposób robił tam każdą zabudowę. Drugi, który już w temacie działa 30 lat też mi to doradził. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Są też papy z atestami pzh, tak zwane higieniczne nadające się własnie do pomieszczeń . np: icopal fundament 4.0 .
    • Zrobiłem analizę ryzyka i kombinowałem jakby się włamać do tak zabezpieczonej piwnicy.    To wszystko co planuje zrobić znacznie by utrudniło włamywaczowi robotę. Tak w cholerę dłużej by zeszło.   Ogólnie łomem będzie się dało zrobić z tymi drzwiami co się chce, nie ważne jak bym kombinował, a nożycami do blachy można jedynie wyciąć kawałek drzwi żeby podejrzeć co jest w środku.    Ale czy złodziejowi będzie się chciało, jeśli do większości piwnic ma wgląd przez otwory w bloczkach.. podpatrzyłem sobie co sąsiedzi trzymają w środku, aż kociej mordki dostałem. Zobaczyłem kilka piwnic z rowerami za 5-10k, elektronarzędzia, a nawet winiarnie. Złodziej raczej wybierze gwarantowane niż będzie forsował moją piwnicę w ciemno. Ja sobie oczywiście te dziury zatkałem... 😅 Takich piwnic jest 100 sztuk w całym kompleksie.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...