Skocz do zawartości

Pompy ciepła bez ingerencji w grunt


Recommended Posts

Napisano
Pompy ciepła bez ingerencji w grunt - np. firma http://exotherm.pl/ - znalazlam w internecie. Co o tym sadzicie? Ponadto znalazlam na allegro, ze sprzedaja te pompy po okolo 16 tys. Wie ktos moze jak to dziala? Wciaz sie zastanawiam nad sposobem ogrzewania a te PC tak kusza i kusza... Inwestycja ponad 50tys mnie nie interesuje bo to zbyt duzy procent budowy calego domu. Czy ma ktos takie urzadzenie zainstalowanee u siebie???
Napisano
Cytat

Pompy ciepła bez ingerencji w grunt - np. firma http://exotherm.pl/ - znalazlam w internecie. Co o tym sadzicie? Ponadto znalazlam na allegro, ze sprzedaja te pompy po okolo 16 tys. Wie ktos moze jak to dziala? Wciaz sie zastanawiam nad sposobem ogrzewania a te PC tak kusza i kusza... Inwestycja ponad 50tys mnie nie interesuje bo to zbyt duzy procent budowy calego domu. Czy ma ktos takie urzadzenie zainstalowanee u siebie???



Pompy wykorzystujące ciepło z powietrza atmosferycznego, to tylko w okresie wiosna-lato-jesień najlepiej eksploatować .

Nawet firma reklamuje że pracują przy – 25 C a co z wydajnością icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Pompy ciepła bez ingerencji w grunt - np. firma http://exotherm.pl/ - znalazlam w internecie. Co o tym sadzicie? Ponadto znalazlam na allegro, ze sprzedaja te pompy po okolo 16 tys. Wie ktos moze jak to dziala? Wciaz sie zastanawiam nad sposobem ogrzewania a te PC tak kusza i kusza... Inwestycja ponad 50tys mnie nie interesuje bo to zbyt duzy procent budowy calego domu. Czy ma ktos takie urzadzenie zainstalowanee u siebie???


Uważam że powietrzne pompy ciepła to dobre rozwiązanie, prawidłowo dobrane i zamontowane nie sprawiają kłopotów.Oczywiście COP spada wraz ze spadkiem temperatury ale i tak jest to wydajne urządzenie. Co do firmy to wybrał bym jakąś renomowaną markę, gwarantującą serwis i części zamienne szczególnie chodzi o elektronikę sterującą. Co do firm handlujących na allegro to mam . . .zdanie, proszę wybrać co sumienie podpowiada.Powietrzna pompa znanej firmy nie koniecznie musi kosztować 50 tyś. O jakiej mocy pompy szukasz?
Napisano
Cytat

Uważam że powietrzne pompy ciepła to dobre rozwiązanie, prawidłowo dobrane i zamontowane nie sprawiają kłopotów.Oczywiście COP spada wraz ze spadkiem temperatury ale i tak jest to wydajne urządzenie. Co do firmy to wybrał bym jakąś renomowaną markę, gwarantującą serwis i części zamienne szczególnie chodzi o elektronikę sterującą. Co do firm handlujących na allegro to mam . . .zdanie, proszę wybrać co sumienie podpowiada.Powietrzna pompa znanej firmy nie koniecznie musi kosztować 50 tyś. O jakiej mocy pompy szukasz?


W zasadzie to malo wiem na temat tego jaka moc jest potrzebna do jakiego domu. Od dluzszego czasu zastanawiam sie nad sposobem ogrzewania i jedyne co postanowilam to to, ze nie bedzie to ani wegiel ani olej. Po drugiej stronie ulicy przy sasiedniej dzialce jest gaz ale gazu sie boje i zarowno ze wzgledu na czystosc jak i na bezpieczenstwo do kuchni wybralam plyte indukcyjna. Wobec tego stwierdzilam, ze nie oplaca sie dociagac 30 metrow do gazu aby nim ogrzewac dom skoro jest on w uzytkowaniu rowniez drogi i nieekologiczny. Zatem stoje przed takim dylematem: piec na pellet czy pompa ciepla, a jesli pompa to jaka. Gdy znalazlam te pompe ciepla na allegro to pomyslalam sobie, ze w zasadzie moze dobrym rozwiazaniem byloby przygotowanie tak instalacji aby umozliwic podlaczenie pompy ciepla w krotkiej przyszlosci. To znaczy np. jesli jest za zimno i pompa jest nieekonomiczna to przelaczam sie na pellet. No i w druga strone - jesli jest za cieplo i chce miec ciepla wode od np. kwietnia do wrzesnia bez tzw. dokladania i dogladania do pieca to przelaczam sie na pompe. Nie wiem czy to ma sens bo nie orientuje sie jak dziala podgrzewanie wody za pomoca pompy ciepla. Jesli to glupi pomysl to nie obraze sie slyszac slowa krytyki - lepiej wczesniej niz pozniej...
Napisano
Witam to i ja cos dopisze w miniony piatek otrzymalem wstepna(telefoniczna)oferte na DAIKINIA ALTERMA 16kW dom 240m2 wszedzie podlogowka ciepla woda dla 4 osob,styropian 15cm na scianie,25cm waty na poddaszu,15cm styropianu pod posadzka,okna 3 szyby-cena z kotlownia i uruchomieniem 35.000-40.000zl.zaznaczam ze to byla wstepna rozmowa telefoniczna firma z Gdanska.Chyba bede w to wchodzil bo mieszkam za granica a zima gdy mnie nie bedzie to temperatura zadana bedzie pewnie kolo 12stopni wiec koszta mnie nie zjedza.
Napisano
Cytat

Jaska podaj chociaż o jakiej powierzchni dom budujesz i ile osób będzie mieszkać.


Powierzchnia uzytkowa:
parter= ~80m2
poddasze=~40m2
Gość arturo72
Napisano (edytowany)
Cytat

Od dluzszego czasu zastanawiam sie nad sposobem ogrzewania i jedyne co postanowilam to to, ze nie bedzie to ani wegiel ani olej. Po drugiej stronie ulicy przy sasiedniej dzialce jest gaz ale gazu sie boje i zarowno ze wzgledu na czystosc jak i na bezpieczenstwo do kuchni wybralam plyte indukcyjna. Wobec tego stwierdzilam, ze nie oplaca sie dociagac 30 metrow do gazu aby nim ogrzewac dom skoro jest on w uzytkowaniu rowniez drogi i nieekologiczny. Zatem stoje przed takim dylematem: piec na pellet czy pompa ciepla, a jesli pompa to jaka.



Jakie będzie zapotrzebowanie domku na ciepło ?
Jeśli małe a widzę,że nie duży dom to ja bym rozpatrzył grzanie prądem w II taryfie w wodnej podłogówce.
Jeśli dom jeszcze nie wykonany to widziałbym tu płytę fundamentową i budowę z materiałów akumulacyjnych ciepło. Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Jakie będzie zapotrzebowanie domku na ciepło ?
Jeśli małe a widzę,że nie duży dom to ja bym rozpatrzył grzanie prądem w II taryfie w wodnej podłogówce.
Jeśli dom jeszcze nie wykonany to widziałbym tu płytę fundamentową i budowę z materiałów akumulacyjnych ciepło.



Projekt jest wlasnie w przygotowaniu u architekta wiec nie znam(nie potrafie obliczyc) zapotrzebowania na cieplo. Dom bedzie z polbala grubosci 12cm, welna 12cm lub 15, plyty osb i g-k. No i wiadomo gdzies tam folie. Nad fundamentem sie zastanawiam. Architekt zapewne zrobi projekt zwyklego fundamentu + ogrzewanie wodne podlogowe. Ja tymczasem zastanawiam sie nad plyta fundamentowa z ogrzewaniem powietrznym. Podoba mi sie w tym polaczenie kominka z podlogowka. Kominka nie chce z rozprowadzaniem cieplego powietrza bo znam przypadek trojkrotnego zatrucia czadem rodziny, ktora to ma (moze fuszerka przy robocie - kto wie, ale strach pozostal).Puki co napisalam do dwoch firm i czekam na jakas oferte. Nie wiem kompletnie co jest tansze a co drozsze. Nie mam znajomych budujacych ani znajomych budowlancow. Czytam co mi wpadnie pod reke ale wiadomo - kazdy chwali swoje... Czytam wiec co tu ludzie mowia o wlasnych doswiadczeniach ale wiadomo - przewaznie kazdy buduje raz wiec ciezko zrobic zestawienie aby stwierdzic w czym mieszka sie lepiej. Jedyne do czego jestem na razie przekonana to do technologii domku i to ze nie bedzie ani wegla ani gazu no i na pewno bedzie jakas podlogowka.
Napisano
Cytat

Witam to i ja cos dopisze w miniony piatek otrzymalem wstepna(telefoniczna)oferte na DAIKINIA ALTERMA 16kW dom 240m2 wszedzie podlogowka ciepla woda dla 4 osob,styropian 15cm na scianie,25cm waty na poddaszu,15cm styropianu pod posadzka,okna 3 szyby-cena z kotlownia i uruchomieniem 35.000-40.000zl.zaznaczam ze to byla wstepna rozmowa telefoniczna firma z Gdanska.Chyba bede w to wchodzil bo mieszkam za granica a zima gdy mnie nie bedzie to temperatura zadana bedzie pewnie kolo 12stopni wiec koszta mnie nie zjedza.


W podobnej cenie możesz dostać niemiecką pompę DIMPLEX LA16AS z 300l zasobnikiem cwu. Lub LI16TE do montażu wewnątrz budynku też z 300l zasobnikiem.(Pompa powietrzna wewnętrzna jest trochę droższa jakieś 10%)
Napisano
Cytat

W podobnej cenie możesz dostać niemiecką pompę DIMPLEX LA16AS z 300l zasobnikiem cwu. Lub LI16TE do montażu wewnątrz budynku też z 300l zasobnikiem.(Pompa powietrzna wewnętrzna jest trochę droższa jakieś 10%)


A mi sie wydaje, ze dzwiek pracujacej pompy w budynku bedzie zbyt uciążliwy szczegolnie noca.
Napisano
Cytat

A mi sie wydaje, ze dzwiek pracujacej pompy w budynku bedzie zbyt uciążliwy szczegolnie noca.


To dość duży dom 240m2, pompę można ustawić gdzieś w piwnicy lub garażu i po hałasie. Do twojego domu 120m2 zaproponował bym pompę LA8AS też z zasobnikiem cwu za jakieś 32 tyś. Traktuj to oczywiście orientacyjnie choć myślę że ani moc pompy ani cena znacząco się nie zmienią.
Pozdrawiam.
Napisano
Cytat

A mi sie wydaje, ze dzwiek pracujacej pompy w budynku bedzie zbyt uciążliwy szczegolnie noca.


Większość pomp ciepła pracuje ciszej niż lodówki!!!
Napisano
Cytat

Projekt jest wlasnie w przygotowaniu u architekta wiec nie znam(nie potrafie obliczyc) zapotrzebowania na cieplo. Dom bedzie z polbala grubosci 12cm, welna 12cm lub 15, plyty osb i g-k. No i wiadomo gdzies tam folie. Nad fundamentem sie zastanawiam. Architekt zapewne zrobi projekt zwyklego fundamentu + ogrzewanie wodne podlogowe. Ja tymczasem zastanawiam sie nad plyta fundamentowa z ogrzewaniem powietrznym. Podoba mi sie w tym polaczenie kominka z podlogowka. Kominka nie chce z rozprowadzaniem cieplego powietrza bo znam przypadek trojkrotnego zatrucia czadem rodziny, ktora to ma (moze fuszerka przy robocie - kto wie, ale strach pozostal).Puki co napisalam do dwoch firm i czekam na jakas oferte. Nie wiem kompletnie co jest tansze a co drozsze. Nie mam znajomych budujacych ani znajomych budowlancow. Czytam co mi wpadnie pod reke ale wiadomo - kazdy chwali swoje... Czytam wiec co tu ludzie mowia o wlasnych doswiadczeniach ale wiadomo - przewaznie kazdy buduje raz wiec ciezko zrobic zestawienie aby stwierdzic w czym mieszka sie lepiej. Jedyne do czego jestem na razie przekonana to do technologii domku i to ze nie bedzie ani wegla ani gazu no i na pewno bedzie jakas podlogowka.



Płyta fundamentowa ogrzewająca dom to zły pomysł jest trudna do regulacji ma zbyt długą bezwładność ,zanim zacznie stygnąć mija kilka godzin .

Proponuję Ci pompę ciepła z kolektorem gruntowym poziomym lub pionowym do tego płyta fundamentowa jako akumulator ciepła ,zaizolowana od spodu i od góry z wtopionymi rurami do oddawania i odbierania ciepła w jej wnętrzu ciepło będzie ładowane przez pompę ciepła z kolektora gruntowego pompa będzie pracować wyłącznie w II taryfie. ogrzewanie podłogowe w posadzce będzie pobierać ciepło z płyty fundamentowej w ilości potrzebnej do utrzymania komfortu cieplnego w mieszkaniu .



http://wentylacja.com.pl/Forum/Pompa-ciepł...EGAM-29170.html
Napisano
Cytat

Większość pomp ciepła pracuje ciszej niż lodówki!!!


Hałas na poziomie lodówki osiągają pompy gruntowe (glikol-woda), powietrzne są minimalnie głośniejsze.
Napisano
Cytat

Proponuję Ci pompę ciepła z kolektorem gruntowym poziomym lub pionowym do tego płyta fundamentowa jako akumulator ciepła ,zaizolowana od spodu i od góry z wtopionymi rurami do oddawania i odbierania ciepła w jej wnętrzu ciepło będzie ładowane przez pompę ciepła z kolektora gruntowego pompa będzie pracować wyłącznie w II taryfie. ogrzewanie podłogowe w posadzce będzie pobierać ciepło z płyty fundamentowej w ilości potrzebnej do utrzymania komfortu cieplnego w mieszkaniu .

Wykonywałeś już taką instalację ?
Napisano
Cytat

Hałas na poziomie lodówki osiągają pompy gruntowe (glikol-woda), powietrzne są minimalnie głośniejsze.


Tak jest! Absolutnie prawda!
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Zapraszam na stronę www.altherma.com.pl. Mam taką pompę w domu od dwóch lat i powiem szczerze że gdybym miał się budować drugi raz to bez wahania idę w kierunku tej technologii. Dodam że mam działkę o powierzchni 6000m2 i mógłbym zastosować pompę gruntową. Co do hałasu - to jest nie słyszalny dlatego że układ sprężarkowy jest w jednostce zewnętrznej. Z jednostki wewnętrznej nie wydobywaja się praktycznie żadne dźwięki.
Pozdrawiam
Paweł Lampka
www.altherma.com.pl

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 1.   Różnica temperatur (delta T) na poziomie 3°C na belkach rozdzielacza. W teorii, dla ogrzewania podłogowego za optymalną uznaje się deltę w przedziale 5-8°C. Pana wynik jest poniżej tego zakresu i wbrew pozorom, w tej konkretnej sytuacji, nie świadczy to dobrze o pracy instalacji.   Niska różnica temperatur między zasilaniem a powrotem oznacza, że woda przepływająca przez pętlę grzewczą nie zdążyła oddać wystarczająco dużo ciepła do podłogi. Woda wraca na rozdzielacz prawie tak samo ciepła, jak z niego wypłynęła. Może to wynikać z dwóch głównych przyczyn, zbyt szybkiego przepływu czynnika grzewczego oraz podłoga nie była w stanie "odebrać" więcej ciepła.   W Pana przypadku najprawdopodobniej mamy do czynienia z połączeniem obu tych czynników.   System grzewczy "próbuje" wtłoczyć więcej ciepła w podłogę (stąd wysoka temperatura zasilania), ale ta, z powodu dużych strat, nie jest w stanie go zakumulować. Woda krąży więc w obiegu, oddając tylko niewielką część swojej energii, a reszta wraca do kotła.   Proszę spróbować delikatnie zmniejszyć przepływ na rotametrze dla tej  pętli. Należy to robić stopniowo, np. o 0,2-0,4 l/min i odczekać kilka godzin na stabilizację systemu. Celem jest sprawdzenie, czy delta T wzrośnie (np. do 5-7°C). Jeśli tak, oznaczać to będzie, że woda ma więcej czasu na oddanie ciepła. Proszę jednak pamiętać, że w warunkach dużych strat ciepła efektem może być niewielki spadek temperatury.   1.5-metrowy odcinek do pokoju jest cieplejszy, to jest normalne. Na tak krótkim odcinku strata ciepła z  rury PEX jest minimalna. Dopiero na dużej powierzchni w pokoju następuje właściwa wymiana ciepła.   Zasadą, której należy się trzymać, jest utrzymywanie optymalnej różnicy temperatur (ΔT) w przedziale 5-8°C. Jeśli pomieszczenie wciąż pozostaje niedogrzane, jest to jednoznaczny sygnał, że wydajność systemu podłogowego jest zbyt niska, by pokryć straty ciepła generowane przez budynek. W tej sytuacji niezbędne jest przeprowadzenie termomodernizacji (izolacja ścian, wymiana okien), która ograniczy ucieczkę ciepła i sprawi, że istniejący system podłogowy bez problemu poradzi sobie z ogrzaniem budynku.       
    • Przepisy narzucają minimalny przekrój kanału (np. 196 cm², co odpowiada kanałowi 14x14 cm). Nie można więc po prostu zbudować węższego kanału, wentylacyjnego, równoważąc przepływ średnicą.    Poprzez częściowe przymknięcie (zastosowanie dławika) w kanale o zbyt silnym ciągu, zwiększylibyśmy opór w tym kanale. Skutkowałoby to zmniejszeniem ilości przepływającego powietrza i teoretycznie pozwoliłoby na zrównanie jego wydajności z kanałami słabszymi murowanymi.   Mimo że teoria brzmi sensownie, w praktyce stosowanie dławików do  regulacji wentylacji grawitacyjnej jest zdecydowanie odradzane i uznawane za błąd w sztuce budowlanej.   Kluczem jest projektowanie zrównoważonego systemu, a nie dokładanie jednego bardziej sprawnego przewodu wentylacyjnego.
    • Zgodnie z polskimi przepisami, zawartymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, minimalna długość kanału wentylacji grawitacyjnej, liczona od kratki wentylacyjnej do wylotu ponad dach, powinna wynosić od 2,5 do 3 metrów. Źródła podają również, że dla zapewnienia optymalnej wydajności, wysokość ta powinna wynosić co najmniej 4 metry.   Przepisy dotyczące minimalnej wysokości kominów wentylacyjnych  powstawały w czasach, gdy dominującą technologią były murowane, nieocieplone kominy. Inżynierowie i prawodawcy opierali się na dekadach obserwacji i obliczeń dla tych właśnie, "klasycznych" rozwiązań. Minimalna wysokość została ustalona jako bezpieczny margines, który gwarantował wytworzenie minimalnego, stabilnego ciągu w różnych, także niesprzyjających warunkach:   Należy pamiętać, że wszystkie kanały wentylacyjne w jednym systemie grawitacyjnym powinny mieć zbliżoną długość. Znaczne różnice mogą prowadzić do zakłóceń w działaniu, gdzie dłuższe kanały o silniejszym ciągu mogą "wysysać" powietrze z krótszych, powodując ciąg wsteczny.   Wentylacja grawitacyjna w domu to system naczyń połączonych, potrzebny jest też nawiew świeżego powietrza, żeby można było usunąć zużyte. Zasada równowagi: Aby system działał poprawnie, wszystkie kanały wywiewne powinny mieć zbliżoną siłę ciągu. Zastosowanie jednego, bardzo sprawnego (ocieplonego, z mniejszymi oporami przepływu) kanału w systemie z innymi, (murowanymi) mniej sprawnymi, może pogorszyć działanie w tej części  wentylacji! Przepisy nie nadążają za technologią: Prawo budowlane często jest aktualizowane wolniej, niż rozwija się technologia. Minimalna wysokość pozostaje w przepisach jako uniwersalna, bezpieczna wartość gwarantująca działanie systemu w każdych warunkach, niezależnie od użytej technologii.  Ocieplony kanał jest sprawniejszy, ale przepisy pozostają konserwatywne. Co więcej, jego wysoka sprawność, jeśli nie będzie  zrównoważona w całym systemie, może prowadzić do problemów z działaniem wentylacji.
    • Raz jeszcze dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.    Chciałbym jeszcze poruszyć dwie kwestie związane z tym tematem:   1. Rozdzielacz mam na korytarzu, umiejscowiony w takim miejscu, że rura po podłodze od rozdzielacza do pokoju ma ok. 1.5m długości. Na tym odcinku także nie zauważyłem aby podłoga była dużo cieplejsza niż w pokoju, mimo że korytarz jest w centralnym punkcie domu. Jednakże w tym miejscu nie ma żadnego grzejnika i przechodzi tylko 2x1.5 metra rury (zasilenie i powrót). Mimo to mam jednak obawy, że nieocieplony dom to tylko 1 z kilku powodów dla których podłogówka słabo grzeje. No i ostatecznie, woda w rurze też drastycznie się nie wychładza. Nakleiłem taśmę malarską na belki rozdzielacza aby precyzyjniej zmierzyć ich temperature za pomocą pirometru i wyszło że różnica między nimi to ok 3*C. Delta T wydaje się być w normie, ale specjalistą nie jestem.  Tak jak pisałem, jest to pierwsze pomieszczenie z uruchomioną podłogówką. Niejako cieszę się że tak wyszło, bo w kolejnych pomieszczeniach jest jeszcze szansa na ew. poprawki aby grzało to lepiej.   2. Ostatnio usłyszałem że Sander Standard Alu to był kiepski pomysł i lepiej było wziąć styropian bez aluminium, i powkładać w rowki aluminiowe radiatory które lepiej odbierają ciepło z rury. Niestety nie wiem ile w tym prawdy, a płyty Sandera zostały juz zakupione na całe piętro (poza łazienką i korytarzem, gdzie pójdzie XPS pozwalający na zagęszczenie rur co 10cm). Chyba że jakiś radiator by pasował do nich, to mógłbym jeszcze dodatkowo dokupić o ile miałoby to pomóc. Nie wiem niestety na ile mogłoby to pomóc i czy ma to jakikolwiek sens?   Raz jeszcze dziękuję za odpowiedzi i cierpliwość do laika.
    • Duża różnica między temperaturą zasilania a temperaturą podłogi oraz niska temperatura w pokoju, mimo stosunkowo ciepłej posadzki, wynikają z kilku powiązanych ze sobą czynników. Kluczową rolę odgrywa tu brak ocieplenia budynku, co w połączeniu ze specyfiką ogrzewania podłogowego prowadzi do opisywanych przez Pana zjawisk.    Brak izolacji termicznej domu.   W takim budynku ciepło ucieka na zewnątrz w znacznie większym stopniu niż w budynkach ocieplonych. Straty ciepła mogą sięgać nawet 20-25% przez same ściany zewnętrzne oraz 10-15% przez podłogi i fundamenty.   W Pana przypadku oznacza to, że ciepło dostarczane przez wodę w rurach ogrzewania podłogowego, zamiast efektywnie ogrzewać jastrych (wylewkę), a następnie pomieszczenie, jest w pewnej mierze "tracone" i przenika przez niezaizolowane ściany zewnętrzne. System grzewczy musi więc pracować ze znacznie wyższą mocą (wyższa temperatura zasilania), aby skompensować te straty. To właśnie ta "walka" instalacji z ciągłą ucieczką ciepła jest głównym powodem, dla którego mimo wody o temperaturze 45°C, podłoga nagrzewa się tylko nieznacznie.     Fakt, że podłoga staje się zimniejsza w miarę zbliżania się do ściany zewnętrznej, mimo że tam również dociera woda z zasilania, wynika z dwóch powodów: Intensywne oddawanie ciepła: Nieocieplona ściana zewnętrzna działa jak duży "odbiornik" zimna, co powoduje bardzo szybkie wychładzanie się fragmentu podłogi znajdującego się w jej pobliżu.   Spadek temperatury wody: Woda w rurze, płynąc w kierunku ściany zewnętrznej, oddaje ciepło do jastrychu. Gdy zawraca i płynie z powrotem, jest już znacznie chłodniejsza, co dodatkowo potęguje efekt chłodniejszej podłogi w dalszej części pętli.   W pomieszczeniach ze strefami o zwiększonych stratach ciepła, jak przy ścianach zewnętrznych, często stosuje się układ ślimakowy lub zagęszcza się rury, aby zapewnić bardziej równomierny rozkład temperatury.   Ogrzewanie podłogowe charakteryzuje się dużą bezwładnością cieplną, co oznacza, że nagrzewa się i stygnie powoli. W dobrze zaizolowanym budynku wylewka po nagrzaniu długo utrzymuje ciepło. W Pana przypadku proces ten jest szybszy. Zanim wylewka zdąży się w pełni nagrzać i zakumulować wystarczającą ilość energii, znaczną jej część traci do otoczenia (przez ściany i grunt). Można to porównać do próby napełnienia dziurawego wiadra – mimo ciągłego dolewania wody, jej poziom nie podnosi się znacząco.   Podłoga nie nadąża się zagrzać, ponieważ ciepło, które otrzymuje od instalacji, jest niemal natychmiast "wysysane" przez nieocieplone przegrody budynku. Duża różnica między temperaturą wody a podłogi oraz niska temperatura w pokoju to bezpośredni skutek ogromnych strat ciepła, charakterystycznych dla starych, nieocieplonych domów.   Aby zapewnić samo odpowietrzenie się instalacji, przepływ powinien być większy niż 0,7 l/min. Maksymalny przepływ: Zazwyczaj nie zaleca się, aby przepływ w rurach (np. PEX 16, 17, 18 mm) był większy niż 2,5 l/min, aby nie przekroczyć dopuszczalnej straty ciśnienia (ok. 20 kPa) w pętli.     Dopiero po przeprowadzeniu termomodernizacji budynku (ocieplenie ścian, fundamentów, ewentualna wymiana okien) będzie Pan mógł w pełni docenić efektywność i komfort ogrzewania podłogowego, które będzie mogło pracować przy znacznie niższej temperaturze zasilania oraz będzie można zmniejszyć  przepływ czynnika grzejnego ustawiony teraz na 2.5l.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...