Skocz do zawartości

gaz + rekuperacja czy pompa ciepła ?


Rebelian

Recommended Posts

Zastanawiam się nad wyborem ogrzewania w domu 125 m2 (parter + poddasze użyt.) mam na działce gaz ale kusi mnie pompa ciepła. Dom standardowy wykonany według dzisiejszych norm. Ponieważ instalacja pompy to wydatek +- 30 000 zł a mam gaz na działce (40m do przyłącza) to czy jest sens się w to pakować. Może zwykła instalacja gazowa + wentylacja z odzyskiem da podobny efekt co pompa jeśli chodzi o koszty ogrzewania a inwestycja jednak bedzie tańsza.
Link do komentarza
  • 2 lata temu...
Chyba rozpalała. Energooszczędne technologie wykluczyły pompy ciepła. To zwykły postęp. Tak jak w oszczędnych samochodach nie montuje się silników gaźnikowych ( zbyt duże spalanie na biegu jałowym i mało precyzyjne podawanie paliwa), tak i w domach energooszczędnych musiano odejść od technologii z zasobnikiem i cyrkulacją z tych samych powodów. Pompy ciepła wynaleziono do zabytków – zapotrzebowanie powyżej 120kWh/m2, ale czy jest sens dziś budować źle izolowane domy?
Link do komentarza
Wykluczają ! I to z kilku powodów!
Energooszczędny dom - to minimum 100W/m2 by było małe zużycie przy sterowaniu strefowym
Energooszczędny dom to sterowanie strefowe
Energooszczędny dom to mała akumulacja (zbyt duża akumulacja + mała moc /m2 to spory dyskomfort - wbrew temu co Pan pisze system źle reaguje na zmiany temperatury. )
Energooszczędny dom to termy blisko kranów!
Energooszczędny dom to gruba izolacja i wentylacja z odzyskiem na które może zbraknąć kasy gdy kupimy pompę ciepła ( może to z instalacją w środku przekroczyć 10 000 /150m2)
Energooszczędny dom to taki, który na ogrzewanie potrzebuje mniej ciepła niż tracimy na cyrkulacji i buforze
Link do komentarza
Cytat

Wykluczają ! I to z kilku powodów!
Energooszczędny dom - to minimum 100W/m2 by było małe zużycie przy sterowaniu strefowym
Energooszczędny dom to sterowanie strefowe
Energooszczędny dom to mała akumulacja (zbyt duża akumulacja + mała moc /m2 to spory dyskomfort - wbrew temu co Pan pisze system źle reaguje na zmiany temperatury. )
Energooszczędny dom to termy blisko kranów!
Energooszczędny dom to gruba izolacja i wentylacja z odzyskiem na które może zbraknąć kasy gdy kupimy pompę ciepła ( może to z instalacją w środku przekroczyć 10 000 /150m2)
Energooszczędny dom to taki, który na ogrzewanie potrzebuje mniej ciepła niż tracimy na cyrkulacji i buforze


To wszystko co Pan pisze, to Pana koncepcja domu energooszczędnego.
Dom energooszczędny, w tym także dom pasywny bez problemu można wybudować :
- z systemem grzewczym dopasownym do zapotrzebowania na ciepła o mocach grzejników znacznie mniejszej niż 100W/m2,
- przy bardzo dobrej izolacji powłoki zewnętrznej budynku ogrzewanie strefowe traci sens - konieczne byłyby przegrody wewnętrzne o izolacyjności porównywalnej z izolacją ścian zewnętrznych,
- znaczna akumulacja domu pozwala wykorzystać zyski słoneczne i bytowe, które w bilansie energetycznym domu energooszczędnego mają spory udział, oczywiście akumulacja kłóci się ze swobodną regulacją temperatury w poszczególnych pomieszczeniach.
- zasobnik ciepłej wody (podgrzewanej przez kolektory słoneczne, pompę ciepła, energię elektryczną lub inne źródło ciepła) powinien być blisko odbiorników, efekt ten można uzyskać poprzez odpowiednie zaprojektowanie pomieszczeń. Małe straty zasobnika uzyskuje się poprzez odpowiednia jego izolację.
Nie upieram się, że w każdym energooszczędnym domu musi być pompa ciepła. zazwyczaj potrzeba jej stosowania wynika nie z kosztów ogrzewania, które są w takim domu stosunkowo niewielkie (15kWh/m2 rocznie to w domu 100m2 tylko 1500kWh energii), co z konieczności przygotowania ciepłej wody (dla 4 osób przygotowanie ciepłej wody to w ciągu roku wydatek energetyczny rzędu 2700kWh).
Jeśli pompa ciepła obsłuży te dwie potrzeby energetyczne domu, to możemy uzyskać naprawdę niskie zużycie energii. Fakt, że na dzień dzisiejszy brakuje pomp ciepła o małych mocach i jednocześnie na tyle tanich, aby można je wykorzystać w domach pasywnych nie podnosząc znacząco ich kosztu.

Energooszczędny dom, to dom który zużyje niewiele nieodnawialnej energii do ogrzewania, przygotowania ciepłej wody i pozostałych celów. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby sporą część energii potrzebną na te cele czerpał ze słońca, powietrza, czy gruntu.
Oczywiście, żeby taki dom miał sens musi on jeszcze zapewnić mieszkańcom odpowiednio wysoki komfort oraz jego koszty nie powinny znacznie odbiegać od "standardowych" domów.
Link do komentarza
Cytat

Największy problem to zawsze wyważenie kosztów inwestycj wzglendem kosztów eksploatacji.
Przypominam, że temat zaczyna się od pytania co wybrać do domu, który ma standardową izolację, a więc do energooszczędnego mu daleko. I tego się trzymajmy.



Co wyważać skoro domy zużywające poniżej 70kWh/m2 na wszystko są tańsze? Izolacja "zamknięta i sucha" nie jest wiele droższa od wilgotnej z mostkiem termicznym do gruntu, a niecetralny system ogrzewania pomieszczeń i wody jest zdecydowanie tańszy. Energooszczędność ma tyle wrogów, bo nie da się połączyć małych potrzeb cieplnych domu z archaicznym systemem ogrzewania zasobnik + cyrkulacja.
Link do komentarza
Cytat

Co wyważać skoro domy zużywające poniżej 70kWh/m2 na wszystko są tańsze? Izolacja "zamknięta i sucha" nie jest wiele droższa od wilgotnej z mostkiem termicznym do gruntu, a niecetralny system ogrzewania pomieszczeń i wody jest zdecydowanie tańszy. Energooszczędność ma tyle wrogów, bo nie da się połączyć małych potrzeb cieplnych domu z archaicznym systemem ogrzewania zasobnik + cyrkulacja.

No tak, wszyscy inwestorzy, to idioci, którzy dają się wodzić za nos inżynierom, którzy są na garnuszku producentów i sprzedawców systemów grzewczych i dostawców energii we wszelkiej postaci.
Jedyny, który ten spisek odkrył i próbuje wlać "olej" do głów inwestorów to TB icon_biggrin.gif .
Tylko jak przychodzi do szczegółów, to okazuje się, że ten energooszczędny dom wcale nie jest tańszy od "zwykłego", a do komfortu też mu bardzo daleko.
Może Pan odpowie na pytanie zadane przez bajbagę :
https://forum.budujemydom.pl/index.php?show...ost&p=60969
Link do komentarza
Cytat

.... Izolacja "zamknięta i sucha" nie jest wiele droższa od wilgotnej z mostkiem termicznym do gruntu, ....



Jak diabeł święconej wody, tak Pan unika konkretów. Dlatego po raz kolejny proszę o odpowiedź na zadane wcześniej pytanie w tym zakresie. Określony został dom, podane warunki, teraz tylko wyliczyć koszty. Dla fachowca, budującego takie domy, nie powinno to być problemem, wszak musi Pan przedstawiać kosztorysy.
Link do komentarza
Cytat

Dla fachowca, budującego takie domy, nie powinno to być problemem, wszak musi Pan przedstawiać kosztorysy.

Przeceniasz TB. Przecież on domów nie buduje. Nawet ich nie projektuje. Jedynie "doradza" jak je zbudować, nie ponosząc przy tym żadnej odpowiedzialności za rezultat końcowy i sprzedaje do nich niektóre instalacje (kable grzewcze, grzejniki elektryczne, centrale wentylacyjne).
Skąd więc ma wiedzieć ile taki dom kosztuje?
To już "ból głowy" inwestora, który z jego porad skorzystał.
Link do komentarza
Sporo osób o tym fakcie wie, ale większość może odebrać to tak jak napisałem wyżej i to chcę zweryfikować.

Faktem jest, że z jego strony usunięte zostały wszelkie dane i „publikacje” dotyczące jedynej słusznej metody dociepleń i ociepleń.
Ciekawe dlaczego?

Nie mniej jednak na jego stronie jest dumny napis, że udziela porad na forum.
A tu w praktycznie każdej wypowiedzi „argumentującej” używa liczby mnogiej „my” – co sugeruje wykonawstwo (np. w przypadku stosowania w domach energooszczędnych tylko kominków z otwartą komorą spalania).

Co ciekawe nie doradza w zakresie swojej działalności, tylko w każdy możliwy temat „wkleja” swoje credo, sugerując, że właśnie tym się zajmuje „zawodowo”.
Link do komentarza
Po raz kolejny przypominam, że pytanie dotyczyło wyboru źródła ciepła i ewentualnie wentylacji z rekuperacją w domu o przeciętnych (prawdopodobnie przepisowe minimum) parametrach izolacyjnych. Tego się trzymajmy i proszę o konkrety. Dyskusje o energooszczędności są tu bez sensu, bo dom którego dotyczy problem, energooszczędny nie jest.
Tym bardziej dyskusja z Panem B. nie prowadzi do uzyskania użytecznej odpowiedzi.
Link do komentarza
Cytat

Po raz kolejny przypominam, że pytanie dotyczyło wyboru źródła ciepła i ewentualnie wentylacji z rekuperacją w domu o przeciętnych (prawdopodobnie przepisowe minimum) parametrach izolacyjnych. Tego się trzymajmy i proszę o konkrety. Dyskusje o energooszczędności są tu bez sensu, bo dom którego dotyczy problem, energooszczędny nie jest.
Tym bardziej dyskusja z Panem B. nie prowadzi do uzyskania użytecznej odpowiedzi.


Bez sensu są nie merytoryczne wypowiedzi.
Co do wentylacji - nie ma ewentualnie! Skuteczna wentylacja to najważniejszy element domu.
Co do ogrzewania - nie da się połączyć centralnego ogrzewania ze skuteczną izolacja !! Dlatego oczywistym jest, że pytający musi wybrać - czy chce wyrzucać kasę na ogrzewanie czy woli zaizolować . To jest podstawa do dalszych porad!
Link do komentarza
Cytat

Zastanawiam się nad wyborem ogrzewania w domu 125 m2 (parter + poddasze użyt.) mam na działce gaz ale kusi mnie pompa ciepła. Dom standardowy wykonany według dzisiejszych norm. Ponieważ instalacja pompy to wydatek +- 30 000 zł a mam gaz na działce (40m do przyłącza) to czy jest sens się w to pakować. Może zwykła instalacja gazowa + wentylacja z odzyskiem da podobny efekt co pompa jeśli chodzi o koszty ogrzewania a inwestycja jednak bedzie tańsza.

Oszacowałeś koszt instalacji grzewczej z pompą ciepła, natomiast nie oceniłeś ile będzie kosztowała instalacja grzewcza z kotłem gazowym (projekt, przyłącze, gazowa instalacja wewnętrzna, komin spalinowy, wentylacja kotłowni, czyszczenie komina, przeglądy serwisowe). Dodatkowymi kosztami w eksploatacji są opłaty stałe, zależne od przyjętej taryfy gazowej.
Na wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła radziłbym zdecydować się niezależnie od wybranego sposobu ogrzewania. Nie przynosi może ona wyraźnych efektów ekonomicznych, natomiast podnosi komfort użytkowania budynku. Po odliczeniu kominów wentylacyjnych, z których możemy zrezygnować koszt takiej wentylacji nie jest tak wysoki, jak by mogło się wydawać.

Przy pompie ciepła warto rozważyć różne jej warianty, różnią się one zarówno kosztami inwestycyjnymi, jak i późniejszymi kosztami eksploatacji.
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
wciąż nie mogę pojąć jak można podchodzić do PC jako do inwestycji która ma się zwrócić. Zapewne największe larum podnoszą osoby, których właśnie nie stać na PC, i w ten sposób starają samym sobie wytłumaczyć że dobrze robią icon_wink.gif nie instalując jej (bo się nie zwróci) icon_wink.gif

Prawda jest taka, że gdyby Was czy mnie było na nią stać, to większość by to pomontowała i nikt by nie liczył czy się zwróci. Osobiście, jeśli mi zostanie kasy na PC to nawet nie będę liczył czy mi się zwróci. Za bardzo sobie cenię wygodę, żeby się zastanawiać.

Równie dobrze, można by policzyć w moim przykładzie, że sprzedając mieszkanie w którym czynsz mam 650 zł i budując dom, zaoszczędzę te 650 zl na miesiąc. A więc budowa domu mi się zwróci za kilkadziesiąt lat. Wychodzi na to, że budowa nie ma sensu bo się nie zwróci. To po co budować? icon_mrgreen.gif
Link do komentarza
Tu nie chodzi o zwrot inwestycji a o środowisko. Jaki jest sens dużo wydać kasy na sprzęt który zużyje więcej prądu niż tańszy system niecentralny??? Mając określoną kasę np. 50 000 zł jak na ogrzewanie wydamy 5000 to 45 000 możemy dołożyć do izolacji i wentylacji. Da to większy "COP" będzie trwalsze i przy większym komforcie. W domach energooszczędnych pomp ciepła się nie montuje. UE wykreśliła pompy ciepła ze "źródeł odnawialnych" a dla producentów i sprzedawców w/w pomp każdy kto zachęca do izolowania to wróg nr 1
Link do komentarza
Cytat

Zastanawiam się nad wyborem ogrzewania w domu 125 m2 (parter + poddasze użyt.) mam na działce gaz ale kusi mnie pompa ciepła. Dom standardowy wykonany według dzisiejszych norm. Ponieważ instalacja pompy to wydatek +- 30 000 zł a mam gaz na działce (40m do przyłącza) to czy jest sens się w to pakować. Może zwykła instalacja gazowa + wentylacja z odzyskiem da podobny efekt co pompa jeśli chodzi o koszty ogrzewania a inwestycja jednak bedzie tańsza.



Rebelian, nie napisałeś nic na temat środków pieniężnych, które chcesz na ogrzewanie domu przeznaczyć.
Od tego w najwyższym stopniu zależy sposób ogrzewania, który powinieneś wybrać - sam!
Jeśli "cienko z kasą" to musisz rozważyć efektywność inwestycji - osiągnąć cel /cipły dom/ najmnieszym możliwie nakładem finansowym. Jeśli z kasą się nie liczysz możesz eksperymentować z PC, rekuperacją itp. Zastanów się jeszcze czy wentylacja mechan. z odzyskiem ciepła jest Ci niezbędna! Ogólnie przez "komin" wentylacyjny ucieka tylko ok. 20% ciepła traconego przez budynek o skuteczność odzysku tych urządzeń jest daleka od 90%. Fora nasączone są sprzedawcami różnych maści urządzeń - cudów techniki, którzy wsiskają wszystko wszystkim. Decyzję podejmij sam uwzględniając właśnie poniesione nakłady na osiągnięcie celu!
Link do komentarza
20% 40%... występuje tylko w publikacjach ludzi nie rozumiejących zagadnienia.
Wentylacja ma swoje stałe straty w kWh (nie %) niezależnie od izolacji domu i systemu ogrzewania.
Weźmy dla przykładu dwa domy 200 m2 z wentylacją 100m3/h jeden energooszczędny 20kWh/m2 a drugi proponowany np. przez HenoKa 200kWh/m2 . Jeżeli ktoś podaje % przez wentylację % przez ścianę .... - to jest nieporozumienie !!!!
Link do komentarza
Cytat

20% 40%... występuje tylko w publikacjach ludzi nie rozumiejących zagadnienia.
Wentylacja ma swoje stałe straty w kWh (nie %) niezależnie od izolacji domu i systemu ogrzewania.
Weźmy dla przykładu dwa domy 200 m2 z wentylacją 100m3/h jeden energooszczędny 20kWh/m2 a drugi proponowany np. przez HenoKa 200kWh/m2 . Jeżeli ktoś podaje % przez wentylację % przez ścianę .... - to jest nieporozumienie !!!!



Witam, przypominam, że Rebelian napisał we wstępie....
"Dom standardowy wykonany według dzisiejszych norm" więc jasne o jaki dom chodzi...
Link do komentarza
Cytat

Musze przyznać, że T. Brzęczkowski ma rację, pompa ciepła to droga inwestycja i w nowoczesnym domu będzie się zwracać kilkadziesiąt lat, moim zdaniem ogrzewanie gazem + rekuperator to lepsze i tańsze rozwiązanie, poza tym lepszy komfort mieszkania.



A jak nie ma gazu, a dom nie jest tak zbudowany, aby ogrzewanie prądem było opłacalne?

Droga inwestycja - powiadasz. Każda inwestycja jest droga. Nie ma tanich, bo nawet jak same elementy do ogrzewania są tanie, to muszą funkcjonować w domu lub (i) pomieszczeniu które należy zbudować – a to też są koszty, których nikt nie uwzględnia się przy takich kalkulacjach.
Link do komentarza
Cytat

To tylko debil mógł namalować! Ciepło w %??? Tylko debil!!!! ( przepraszam ale inaczej się nie da czegoś taaaakiego określić) Żeby napisał "Mój dom zużywa 20 000 kWh - procentowo to wygląda tak....

Czy jak mam 5 okien ( na okna przypada 25% ) i jedno wybiję, to 5% więcej będę płacił?


Szanowny Panie T.B.
Pozwalam sobie stanąć w obronie autora przytoczonego przeze mnie obrazka dot. strat ciepła w domu standardowym i mam 2 uwagi:
1. Proszę się nie "unosić" i nie obrażać ludzi mających inne poglądy niż Pan.
2. Proszę zastanowić się nad interpretacją obrazka - dla ułatwienia dotyczy proporcji strat w domu standardowym.
Dyrdymały z cyklu jak wybiję jedno okno to.. to nie będzie przegrody zewnętrznej więc o czym tu dewagować mówimy o standardowych warunkach a nie sytuacji awaryjnej
Link do komentarza
Liczy się Szanowny Panie z takiego oto wzoru (fizyka szkoła podstawowa):

Ciepło właściwe powietrza x różnica temperatur (średnia dla danej strefy klimatycznej) x ilość powietrza x ilość godzin sezonu grzewczego = energia potrzebna do ogrzania powietrza wentylacyjnego.

Z tego można sobie wyliczyć ile zaoszczędzi rekuperacja ( + energia zużyta przez wentylatory).

Oczywiście przy założeniu, że czerpnia powietrza nie jest na klatce schodowej. icon_biggrin.gif
Link do komentarza
Bo buduje się, z różnych przyczyn, różne domy w tym również energooszczędne.
Nie mniej jednak, każdy z nich potrzebuje określoną ilość energii na straty wentylacyjne.

Orientacyjne straty podałem.

Można je ograniczyć rekuperacją, a wtedy będą wynosiły od 200 do 400kWh na rok.

Wystarczy przeczytać, zrozumieć co napisano lub samemu obliczyć – a nie „wklejać” bez sensu tego samego.

Ale dla lepszego zrozumienia; w domu energooszczędnym i w każdym innym z rekuperacją, straty na wentylację mogą wynosić od 200 do 400kWh - w sezonie grzewczym, oczywiście.

Teraz Panu pasi? Zrozumiał Pan? icon_biggrin.gif
Link do komentarza
Cytat

drugi proponowany np. przez HenoKa 200kWh/m2 . Jeżeli ktoś podaje % przez wentylację % przez ścianę ....


Szanowny Panie Josef Goebbels ("Kłamstwo powtarzane tysiąc razy staje się prawdą"), po raz kolejny dementuję Pana informację, jakoby mój dom zużywał 200kWh/m2 rocznie.
Pisałem o tym tutaj : http://www.forumbudowlane.pl/viewtopic.php?p=88266#88266
Nie pisałem przy tym jakie COP ma pompa ciepła. TB vel JG sam założył, że ma ona COP 3,5 i stąd wywnioskował, że na samo ogrzewanie zużywam 200-210kWh/m2 rocznie.

Prawda jest taka, że miałem pompę ciepła własnego pomysłu, która miała bardzo kiepskie COP, rzędu 2,0 i w dodatku pracowała tylko przez część sezonu grzewczego. Ciepła woda była przygotowywana bez pompy ciepła.

W tej chwili mam pewność, że mój dom nie zużyje na ogrzewanie więcej jak 8000kWh, na przygotowanie ciepłej wody dla 3 osób nie zużyje więcej jak 2000kWh. Razem więc na ogrzewanie i przygotowanie ciepłej wody będę potrzebował ok. 10tys. kWh. Na pozostałe potrzeby (RTV, AGD, oświetlenie) nie zużywam rocznie więcej jak 3000kWh.
Z poprzednia pompą ciepła się pożegnałem, zainstalowałem też nowy podgrzewacz ciepłej wody.
Z pierwszych prób wynika, że przy ogrzewaniu domu pompa ciepła będzie miała COP=4,0, zaś przy przygotowaniu ciepłej wody COP=3,0. Oznacza to, że roczne zużycie energii spadnie u mnie do poziomu
2000kWh - ogrzewanie, 700kWh - ciepła woda, 3000kWh - pozostałe potrzeby.
Razem 5700kWh rocznie.
Mój dom ma 109m2 powierzchni ogrzewanej. Zapotrzebowanie na energię do ogrzewania osiągnie wartość 18,3kWh/m2 rocznie , zaś całkowite zużycie energii 52,3kWh/m2 rocznie.

To jednak nie koniec. Skorzystałem z dotacji z mojej Gminy i montuję dwa płaskie kolektory słoneczne. Latem zapewnią one min. 80% ciepłej wody (umownie przyjmuję, że będzie poza sezonem grzewczym).
Oznacza to, że zapotrzebowanie na energię przez pompę ciepła spadnie o ok. 300kWh, pompy do obiegowe kolektorów maja 65W - dla przygotowania ciepłej wody będzie wymagało ich pracy przez max 700h (średnio 4h dziennie). Zużyją przy tym max. 50kWh energii.
Kolektory mogą też wspomagać ogrzewanie podłogowe, jednak trudno mi oszacować jaki z tego tytułu będzie efekt energetyczny.
W każdym razie całkowite zużycie energii powinno spaść poniżej 50kWh/m2 rocznie.
Niewykluczone też, że z poziomem zużycia energii do ogrzewania uda mi się zejść do poziomu 15kWh/m2 rocznie (dom pasywny).
Link do komentarza
Cytat

Szanowny Panie Josef Goebbels ("Kłamstwo powtarzane tysiąc razy staje się prawdą"), po raz kolejny dementuję Pana informację, jakoby mój dom zużywał 200kWh/m2 rocznie.
Pisałem o tym tutaj : http://www.forumbudowlane.pl/viewtopic.php?p=88266#88266
Nie pisałem przy tym jakie COP ma pompa ciepła. TB vel JG sam założył, że ma ona COP 3,5 i stąd wywnioskował, że na samo ogrzewanie zużywam 200-210kWh/m2 rocznie.

Prawda jest taka, że miałem pompę ciepła własnego pomysłu, która miała bardzo kiepskie COP, rzędu 2,0 i w dodatku pracowała tylko przez część sezonu grzewczego. Ciepła woda była przygotowywana bez pompy ciepła.

W tej chwili mam pewność, że mój dom nie zużyje na ogrzewanie więcej jak 8000kWh, na przygotowanie ciepłej wody dla 3 osób nie zużyje więcej jak 2000kWh. Razem więc na ogrzewanie i przygotowanie ciepłej wody będę potrzebował ok. 10tys. kWh. Na pozostałe potrzeby (RTV, AGD, oświetlenie) nie zużywam rocznie więcej jak 3000kWh.
Z poprzednia pompą ciepła się pożegnałem, zainstalowałem też nowy podgrzewacz ciepłej wody.
Z pierwszych prób wynika, że przy ogrzewaniu domu pompa ciepła będzie miała COP=4,0, zaś przy przygotowaniu ciepłej wody COP=3,0. Oznacza to, że roczne zużycie energii spadnie u mnie do poziomu
2000kWh - ogrzewanie, 700kWh - ciepła woda, 3000kWh - pozostałe potrzeby.
Razem 5700kWh rocznie.
Mój dom ma 109m2 powierzchni ogrzewanej. Zapotrzebowanie na energię do ogrzewania osiągnie wartość 18,3kWh/m2 rocznie , zaś całkowite zużycie energii 52,3kWh/m2 rocznie.

To jednak nie koniec. Skorzystałem z dotacji z mojej Gminy i montuję dwa płaskie kolektory słoneczne. Latem zapewnią one min. 80% ciepłej wody (umownie przyjmuję, że będzie poza sezonem grzewczym).
Oznacza to, że zapotrzebowanie na energię przez pompę ciepła spadnie o ok. 300kWh, pompy do obiegowe kolektorów maja 65W - dla przygotowania ciepłej wody będzie wymagało ich pracy przez max 700h (średnio 4h dziennie). Zużyją przy tym max. 50kWh energii.
Kolektory mogą też wspomagać ogrzewanie podłogowe, jednak trudno mi oszacować jaki z tego tytułu będzie efekt energetyczny.
W każdym razie całkowite zużycie energii powinno spaść poniżej 50kWh/m2 rocznie.
Niewykluczone też, że z poziomem zużycia energii do ogrzewania uda mi się zejść do poziomu 15kWh/m2 rocznie (dom pasywny).


Nie ma co prostować, Pan podał COP 3.5 i 60kWh/m2 teraz Pan podaje, że COP był 2... To jedno - dwa, - ponieważ jest Pan zagorzałym wrogiem izolacji - o czym świadczy, że w Swoim domu dał Pan ją ZA MUREM!!! i nie zabezpieczył paroizolacją - zużycie energii będzie z roku na rok wyższe, bo i zawilgocenie wzrośnie. Są to proste prawa fizyki i żadna „fizyka budowli” tego nie zmieni. Robię pomiary i widzę.
Specjalnie kupiłem pompę ciepła najlepszą jaka była COP 5.3 (Toshiba super Daisekai ) – oczywiście w działaniu bezpośrednim ( bez zasobnika i cyrkulacji- bo to by zużyło więcej niż zapotrzebowanie) . Pracuje naprzemiennie z sufitowym ogrzewanie ESWA i już widać, że przy foliach cieplejsza jest podłoga, chłodniejsze powietrze pod sufitem i takie samo zużycie energii ( na razie mierzyłem na przemian przez 6 dni) koszt bardziej komfortowych folii z automatyką 1400zł koszt PCi -8800zł.
Link do komentarza
Cytat

Nie ma co prostować, Pan podał COP 3.5 i 60kWh/m2 teraz Pan podaje, że COP był 2... To jedno - dwa, - ponieważ jest Pan zagorzałym wrogiem izolacji - o czym świadczy, że w Swoim domu dał Pan ją ZA MUREM!!! i nie zabezpieczył paroizolacją - zużycie energii będzie z roku na rok wyższe, bo i zawilgocenie wzrośnie. Są to proste prawa fizyki i żadna „fizyka budowli” tego nie zmieni. Robię pomiary i widzę.
Specjalnie kupiłem pompę ciepła najlepszą jaka była COP 5.3 (Toshiba super Daisekai ) – oczywiście w działaniu bezpośrednim ( bez zasobnika i cyrkulacji- bo to by zużyło więcej niż zapotrzebowanie) . Pracuje naprzemiennie z sufitowym ogrzewanie ESWA i już widać, że przy foliach cieplejsza jest podłoga, chłodniejsze powietrze pod sufitem i takie samo zużycie energii ( na razie mierzyłem na przemian przez 6 dni) koszt bardziej komfortowych folii z automatyką 1400zł koszt PCi -8800zł.

Nie chcę już w tej chwili udowadniać Panu, że to Pan sam sobie wymyślił to COP=3,5 pompy ciepła w moim domu. Jak trzeba będzie to zrobię to - wszystko jest nadal dostępne w internecie, żadnych swoich wcześniejszych wypowiedzi nie kasowałem i nie zmieniałem.

Pompy ciepła to dla Pana "czarna magia". To co Pan pisze powyżej najlepiej o tym świadczy. Podaje Pan COP pompy ciepła, ale nie podaje Pan w jakich warunkach takie COP występuje. Jeżeli zajrzy Pan do specyfikacji technicznej to COP dla tej pompy ciepła jest podawane od 4,27 - http://www.carrier.com.pl/pliki/katalog/BR_SKVR_PL.pdf do 5,08 - http://www.e-klimex.pl/files/offers/gallery/28/big/10.jpg

Nie jestem zwolennikiem używania ogrzewania powietrznego, a takim jest zastosowanie tego klimatyzatora jako źródła grzania, ale też nie wierzę, że jego przy prawidłowej instalacji zużycie energii na ogrzewanie w obecnych warunkach pogodowych (temp. zewnętrzna powyżej zera) jest wyższe niż przy ogrzewaniu sufitowym.
Jest to przykład kolejnej Pana manipulacji faktami - podaje Pan, że mierzył Pan zużycie energii przez 6 kolejnych dni, ale już informacji o tym jaka w tym czasie była temperatura zewnętrzna Pan nie podaje.
Na tej zasadzie mogę powiedzieć, że mój dom nie zużywa energii do ogrzewania. Podczas przebudowy systemu grzewczego przez dwie doby nie miałem ogrzewania. Temperatura w domu spadła z 22 do 20 st. C, przyczyniło się do tego głównie częstsze otwieranie drzwi zewnętrznych.

Ponieważ nie chcę być posądzony o naciąganie faktów, na Forum Muratora opublikowałem aktualne odczyty z moich liczników i wodomierzy : forum.muratordom.pl/post3783357.htm#3783357
Dane te będę na bieżąco aktualizował przez min. rok czasu. Będzie można przekonać się na bieżąco, ile mój dom zużywa energii i wody.
Link do komentarza
Cytat

Może Pan pokazać źródło?
Najlepiej cytat takiej wypowiedzi HenoK.

Nie sądzę, aby TB udało to udowodnić.
Tak jak napisałem wyżej opublikowałem aktualne stany moich liczników i wodomierzy. Będzie można sprawdzić na bieżąco ile pod względem energetycznym jest wart mój dom. Aktualna temperatura w domu wynosi 22 st. C i chyba tak pozostanie - w tej temperaturze czujemy się komfortowo. Taka temperatura +/-0,5K jest utrzymywana we wszystkich ogrzewanych pomieszczeniach przez całą dobę.

Jeszcze sprawa kosztów instalacji.
Wykonanie dolnego źródła pompy ciepła kosztowało mnie ok. 6000zł.
Instalacja ogrzewania podłogowego (bez wylania posadzki), to koszt ok. 6500zł. Instalacja kolektorów słonecznych + pompy obiegowe + zabezpieczenia + sterowanie + zasobnik ciepłej wody 10tys. zł (z czego 5tys. zł w formie dotacji finansuje Gmina). Pompa ciepła wraz z montażem 15tys. zł.
Razem instalacja ogrzewania i przygotowania ciepłej wody : 37500zł w tym 5000zł dotacji z Gminy.
Link do komentarza
Cytat

Zbyt dużo przeglądania - ale na szybko znalazłem:


HenoK napisał:
Mój dom zużywa ok. 90kWh/m2 rocznie energii elektrycznej
--- forumbudowlane

3000kWh - pozostałe potrzeby. ---- wyżej

dom 103m3


Tego 103m3 na pewno nie napisałem.
Reszta się zgadza, tylko gdzie jest to o co pytał bajbaga, COP=3,5 dla mojej pompy ciepła?
Link do komentarza
Dotacje!!! Jeszcze ja mam dokładać do energochłonnych technologii! UE wykreśliła pompy ciepła z odnawialnych źródeł solary mają ujemny roczny bilans energetyczny. A tego co oszczędza IZOLACJA , REKUPERACJA, BATERIE BEZDOTYKOWE nikt nie dotuje. Szanowny Panie Henryku - temat ten (pseudoenergooszczędność ) jest opanowany i prawnie zmonopolizowany wyłącznie dla absolwentów Pana uczelni. państwo te uczelnie sponsoruje!! Państwo jest monopolistą w dostawach gazu, prądu, oleju, węgla... VAT i akcyza zasilają budżet DLATEGO CYNIZMEM JEST PISAĆ, ŻE KOMUŚ TAM NA GÓRZE CZY NA PANA UCZELNI ZALEŻY NA 4 KROTNYM ZMNIEJSZENIU JEJ ZUZYCIA.
Jest Pan niedouczony ( nie z Pana winy) by jak najdłużej powstrzymywać energooszczędne działania.
Link do komentarza
Cytat

Dotacje!!! Jeszcze ja mam dokładać do energochłonnych technologii! UE wykreśliła pompy ciepła z odnawialnych źródeł solary mają ujemny roczny bilans energetyczny. A tego co oszczędza IZOLACJA , REKUPERACJA, BATERIE BEZDOTYKOWE nikt nie dotuje. Szanowny Panie Henryku - temat ten (pseudoenergooszczędność ) jest opanowany i prawnie zmonopolizowany wyłącznie dla absolwentów Pana uczelni. państwo te uczelnie sponsoruje!! Państwo jest monopolistą w dostawach gazu, prądu, oleju, węgla... VAT i akcyza zasilają budżet DLATEGO CYNIZMEM JEST PISAĆ, ŻE KOMUŚ TAM NA GÓRZE CZY NA PANA UCZELNI ZALEŻY NA 4 KROTNYM ZMNIEJSZENIU JEJ ZUZYCIA.
Jest Pan niedouczony ( nie z Pana winy) by jak najdłużej powstrzymywać energooszczędne działania.

Gdyby nie ta dotacja, to z pewnością bym kolektorów słonecznych nie instalował (ktoś policzył, że przy pompie ciepła zwrócą mi się po 50latach, czyli praktycznie nigdy, bo nie sądzę, aby 50lat wytrzymały).
Jednak do instalacji pompy ciepła nikt mi dotacji nie chciał dać.

Zamiast pisać tego typu inwektywy (niedouczony) proszę pójść za moim przykładem i pokazać aktualne zużycie energii i wody w jednym z domów, które ponoć zużywają 40kWh/m2 na wszystko. Ostatecznie może być taki, który na wszystko zużywa 70kWh/m2. Gorzej Pana zdaniem już się nie da w domu z "niecentralnym" ogrzewaniem.
Link do komentarza

A dlaczego nie dotuje się baterii ? Przecież oszczędzają kilka razy energię i wodę? A dlaczego gdy VAT na całe budownictwo był 7% - wyjęto z tego - rekuperatory, kanały izolowane i niecentralne ogrzewanie!?
Co do kosztów Pan zbuduje dom zużywający na ogrzewanie 15-20kWh/m2 na pozostałe cele (w/g Pana 3000kWh)
Woda 220-300kWh/osobę? ile wyjdzie?
Link do komentarza
Tak nawiasem mówiąc, to niezbyt wiadomo co zakupił Pan T.B.
Z tego co pisze wnioskować należy że jest to klimatyzator prawdopodobnie ( inwerter hybrydowy DC) „napędzany” pompą ciepła.

Jak poda Pan jaki to model, to będzie wiadomo jaki COP, dla jakich warunków i co najważniejsze czy dla pompy ciepła, czy całego urządzenia.

Teraz to wygląda tak: „kupiłem samochód, Fiat, który spala 3 litry”.

Ps. Taka złośliwość z mojej strony – rozumiem, że WAT kształci douczonych w każdym zakresie. icon_biggrin.gif

I co z tym COP HenoK - czyżby znów kłamczuszek wyszedł z Pana T.B icon_biggrin.gif
Link do komentarza
Cytat

A dlaczego nie dotuje się baterii ? Przecież oszczędzają kilka razy energię i wodę? A dlaczego gdy VAT na całe budownictwo był 7% - wyjęto z tego - rekuperatory, kanały izolowane i niecentralne ogrzewanie!?

Z tym VAT-em to nie do końca jest prawda. VAT 7% był na niektóre materiały budowlane (np. większość materiałów wykończeniowych miała VAT 22%) oraz na konkretne usługi. Jeżeli taką usługą było wybudowanie domu mieszkalnego, to VAT od takiej usługi był 7%. W skład ceny netto mogły wchodzić np. montaż kanałów wentylacyjnych, czy wentylatorów wraz z materiałem do tego potrzebnym. Do całej kwoty netto doliczany był VAT 7%. Oczywiście nie dotyczyło to juz innych rodzajów budownictwa.
Cytat

Co do kosztów Pan zbuduje dom zużywający na ogrzewanie 15-20kWh/m2 na pozostałe cele (w/g Pana 3000kWh)
Woda 220-300kWh/osobę? ile wyjdzie?


Wiem jaki dom zbudowałem. Podałem koszty instalacji grzewczych w tym domu i podałem przewidywane zużycie energii w rozbiciu na energię do ogrzewania, przygotowania ciepłej wody i na pozostałe cele - https://forum.budujemydom.pl/index.php?show...ost&p=64309

Podałem też koszty instalacji grzewczych w moim domu : https://forum.budujemydom.pl/index.php?show...ost&p=64409
Do podgrzewanie ciepłej wody na osobę zużyję nie więcej jak 250kWh energii rocznie (w przypadku podgrzewania jej za pomocą pompy ciepła) a nie wykluczone, że 180kWh energii rocznie (przy uwzględnieniu kolektorów słonecznych).
Ile dokładnie pójdzie na pozostałe cele trudno mi dokładnie ocenić. Te 3000kWh rocznie podałem szacunkowo na podstawie zuzycia energii w I taryfie. Być może uda się to też zmniejszyć - w planach mam wymianę lodówki, monitorów w komputerach na LCD.
Te 3000kWh w przeliczeniu na powierzchnię ogrzewaną to tylko 27,5kWh/m2 rocznie.
Link do komentarza
HenoK napisał:
Mój dom zużywa ok. 90kWh/m2 rocznie energii elektrycznej (na wszystko). Do tego dochodzi jeszcze ok. 8 butli gazu propan-butan po 11kg. Dla pełnego rachunku należłoby więc dodać ok. 8kWh/m2 rocznie. Ogólne zużycie energii nieodnawialnej wynosi u mnie poniżej 100kWh/m2 rocznie. Dom ma 108m2 powierzchni ogrzewanej. Zamieszkują go 4 osoby. Ogrzewanie i ciepłą wodę zapewnia gruntowa pompa ciepła o mocy grzewczej 6kW. W całym domu ogrzewanie podłogowe.
Nie mam kominka, czy pieca, ani nawet komina.

Pomyliłem się ... o 5 m2 ale o butlach zapomnieliśmy.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • A jednak jest, bo nie ma innego powodu. Ja mam w łazience futrynę papierową. Tak jak wszystkie inne w mieszkaniu. I mam ok. Ale u mnie prysznic jest prysznicem, a nie sauną. Dzieci próbowały mi robić parówkę przy okazji mycia się, ale zapowiedziałem, że obciążę kosztami (dorosłe są) i się skończyło. Kontroluj wilgotność w łazience higrometrem.  
    • Jak będziesz robił remont, to kup PRAWDZIWE DRZWI i PRAWDZIWĄ OŚCIEŻNICĘ, to znaczy drewniane i dobrze zaimpregnowane... Te, aktualnie zainstalowane są z płyt MDF - tak skrzydło drzwiowe, jak i ościeżnica... Czasem te z MDF służą dłużej, jak się miejsca przecięcia płyty dobrze nasyci jakimś impregnatem i - przy ościeżnicy dodatkowo zabezpieczy DOBRZE POŁOŻONYM (na odtłuszczonych powierzchniach) silikonem... W Twojej łazience widać, które elementy były docinane i nie zabezpieczone - skracane pionowe elementy ościeżnicy i nacięcie wentylacyjne w skrzydle... MDF pije wodę i z posadzki i z powietrza jak gąbka       A tak nawiasem mówiąc, to Twój prysznic nie jest typu walk-in, tylko z płytkim brodzikiem...   Tu masz prawdziwy walk-in z odpływem liniowym:
    • Komentarz dodany przez M.L.: Witam, Zamówiłem w extraDach - Szczecin blachę na rąbek, blacha przyszła w kolorze innym niż zamówiłem…. Nikt nie poczuwa się do winy, sprawa trwa już prawie dwa miesiące, ciągle jestem zbywany, że nie ma odpowiedzi od producenta. Blachę zakupiłem od firmy extraDach (Szczecin) nie od producenta a mi każą czekać na jego odpowiedź. Blacha leży u mnie na budowie, extraDach umywa ręce, bo przecież zapłaciłem i blacha jest moja, a gdy pytam kiedy rozpatrzą moją reklamacje dostaje odpowiedź że producent sobie może odpowiedzieć kiedy chce.... Pomyłki sie zdarzają ja to rozumiem , lecz od extradachu dostałem odpowiedź odmowną bo blacha ma na oznaczeniu kolor prawidłowy! Blacha porównana z próbnikiem producenta, kolor pasuje do 7024 a nie 7016 jak zamawiałem, ale przecież blacha ma nadruk z kodem 7016, nikt nie patrzy na to jaki kolor ma blacha lecz jakie ma oznaczenie z tyłu! Próbniki w tym przypadku nie istnieją!! Budowa stoi, koszty rosną, dach niszczeje… Sprawa skończy się prawdopodobnie w sądzie. NIE POLECAM!!!!
    • Mamy prysznic typu walk-in tuż obok drzwi i po 1.5 roku od strony prysznica spuchła ościeżnica i podcięcie na drzwiach (jak na zdjęciach). Będę robić remont i zastanawiam się, jak tego uniknąć w przyszłości? Z czego wynika ten problem? Pod ościeżnicą jest silikon, a od podłogi do podcięcia jest na tyle daleko, że z podłogi nie złapie wilgoci. Nigdy nie zalaliśmy podłogi, podczas kąpieli zawsze kładziemy dywanik kąpielowy, żeby zebrał całą wodę, nie myjemy mopem na mokro. Deszczownica i słuchawka są w odległości 1.5 m od ściany i choćbym się starał to zawsze parę kropel pryśnie w tamte okolice, ale nie sądziłem, że od tego może tak spuchnąć. Włączamy wentylację mechaniczną i drzwi przez prawie cały czas są otwarte, więc nie powinno być zbyt wilgotno od pary.
    • Jeśli rurka jest zamurowana, otulina jest zbędna... Ta otulina zabezpiecza przed kondensacją pary wodnej na tej rurce, jeśli biegnie gdzieś tuż pod powierzchnią ściany lub na zewnątrz,,. można zamurować i w otulinie... Na ciepłej wodzie otulina pozwala na mniejsze straty ciepła i wydaje się potrzebniejsza...
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...