Skocz do zawartości

Wentylacja mechaniczna z odzyskiem


RafalT88

Recommended Posts

Napisano
Cytat

A my wentylacje wykonujemy nawet tym co domów nie chcą izolować.

Naturalnie, inaczej moglibyście być oskarżeni o sprzedaż wiązaną swoich usług icon_lol.gif .
Napisano
Nie - uważam, że wentylacja jest najważniejszą rzeczą w domu, uważam, że nawet jak ktoś nie rozumiejący fizyki przykleił izolację termiczną za odbiornikiem ciepła i nie zabezpieczył ją przed wilgocią, to stała, skuteczna wentylacja może tylko tej izolacja pomóc.

Panie Henryku, w znakomitej większości "opracowań" wilgoć ze styropianu czy wełny przy ociepleniu zewnętrznym wychodzi na zewnątrz. Czy zgadza się Pan ze mną, że jeżeli już to łatwiej suszyć ścianę działającą wentylacją podczas naszej nieobecności niż liczyć zimą na wyjście przez zewnętrzny tynk?
Napisano
Cytat

Panie Henryku, w znakomitej większości "opracowań" wilgoć ze styropianu czy wełny przy ociepleniu zewnętrznym wychodzi na zewnątrz. Czy zgadza się Pan ze mną, że jeżeli już to łatwiej suszyć ścianę działającą wentylacją podczas naszej nieobecności niż liczyć zimą na wyjście przez zewnętrzny tynk?

To zależy od właściwości poszczególnych warstw przegrody zewnętrznej. W zimie nie wysuszy Pan ściany działającą "normalnie" wentylacją. Musiałby Pan znacznie zwiększyć jej intensywność, co niestety prowadziłoby również do wysuszenia powietrza. Ale podczas nieobecności domowników można sobie na to pozwolić.
Z tym, że takie działanie jedynie ograniczy ilość wilgoci wnikającej w ścianę i tym samym umożliwi usunięcie nadmiaru wilgoci przez ścianę zewnętrzną. To wynika z fizyki.
Napisano
Ci co mają domy nieizolowane - ( np. 4000 zł za gaz rocznie /150m2) i pytają się czy jest sens zakłada wentylację, kiedy to się zwróci ... informuje, że
Cytat

znacznie zwiększyć jej intensywność, co niestety prowadziłoby również do wysuszenia powietrza. Ale podczas nieobecności domowników można sobie na to pozwolić.


dzięki mniejszej o kilka procent wilgotności ściany zyskają więcej niż z samego odzysku ciepła z rekuperatora.
Uważa Pan, że mijam się z fizyką?
Napisano
Co do kanałów sztywnych/elastycznych to z elastycznych wykonuje się odcinki w pobliżu centrali wentylacyjnej oraz w pobliżu wylotów powietrza. Reszta z rur sztywnych.
Co do tego, że zmiany kierunku liczne kolana itp. są błędem to prawda. Każdy taki element to zaburzenia przepływu oraz straty ciśnienia.
Skąd pomysł, że wolniejszy przepływ powietrza powoduje większe zaburzenie - pojęcia nie mam.
Zalecane niskie prędkości przepływu wynikają nie tylko ze względów akustycznych. Wyższe prędkości mogą też powodować wrażenie przeciągu. Tu mamy jeszcze odrębny problem lokalizacji nawiewu w pomieszczeniu.
Kanały należy czyścić, nie wiem tylko skąd pomysł, że koniecznie wodą? To że kanały zwykle nie są czyszczone to zła praktyka. Podobnie jak to, że nie są czyszczone przewody dymowe spalinowe i wentylacyjne w kominach.
Napisano
Zapomniałem dodać że przewody "harmonijowe" powodują większe opory przepływu niż gładkie. I jeśli już jesteśmy przy oporach to przypominam, że przewody okrągłe są pod tym względem korzystniejsze niż prostokątne i kwadratowe o tym samym polu przekroju.
Napisano
Izolowane przewody "harmonijkowe" - takich nie spotkałem. A co do oporów - to Szanowny Panie piszemy o 20-30 mm3/h . Pisanie o oporach przy taaaakim strumieniu to chyba przesada.
By było cicho – jak najmniej złączek i sztywnych kanałów.
Dodam jeszcze, że viessmann przeszedł na kanały płaskie
Napisano
Nie wiem skad Pan wytrzasnal wartosci 20-30m3/h dla domku.
Ja praktycznie moge napisac ze dla mojego domku o kubaturze ok. 500m3 potrzebna jest wentylacja rzedu 110m3/h zeby nie bylo wrazenia zaduchu i zbyt wilgotnego powietrza -PRAKTYKA nie teoria.
Komfort jest rzecza subiektywna i wymadrzanie sie ze wiekszy komfort bede mial przy takich czy innych wartosciach to juz przegiecie i przecenianie siebie i Swoich wiadomosci na ten temat.
Mozna okreslic jakiego rzedu wartosci moga poprawiac komfort.

Przekroj okragly rury jest korzystniejszy niz prostokatny a rura sztywna jest lepsza od rury typu spiro -mg mnie
Zgadzam sie ze powinno byc jak najmniej zlaczek, kolanek etc.
Turbulencje sa wskazane w wymienniku rekuperatora, wowczas wieksza ilosc powietrza moze zmienic temperature, ale nie w rurach.

Pzdr.
Napisano
Cytat

Nie wiem skad Pan wytrzasnal wartosci 20-30m3/h dla domku.


Nie dla domku a dla kanałów odchodzących od skrzynki rozdzielczej.
Pan swoje 110 m3/h ( choć wiem że jest mniej - wydatek podawany na poszczególnych biegach jest bez dystrybucji)
podzieli na ilość anemostatów nawiewowych - i co pan otrzyma?
110m3 jest na 5 osób ze stratami ma Pan 70-80.
Napisano
Witam Państwa icon_smile.gif
Ciekawe dyskusje przyjemnie się czytało tym bardziej że jestem na etapie kupna projektu domu wybrałam cypiska:
http://www.wybieramydom.pl/projekty_domow/4850-cypisek.html , i nie wyobrażam sobie innej wentylacji niż mechaniczna czy w związku z tym mogłabym prosić o jakieś namiary na jakąś dobrą firmę która zajmuję się montażem. A może ktoś ma pomysł gdzie najlepiej umieścić w tym domku rekuperator ja planuje na nieużytkowym poddaszu tu to widać:
http://picasaweb.google.com/rosolaki/Budow...190137053981506

Czy również polecilibyście mi państwo jaki najlepiej rekuperator wybrać na forum znalazłam ten:
http://www.klimatyzacja-rekuperatory-solar...PASSEM-230.html

Ale nie mam duże doświadczenia w tych sprawach dlatego też proszę o pomoc icon_smile.gif
mam też znajomego który sam sobie zamontował rekuperator nie wyglada to zbyt rewelacyjnie rury są na wierzchu ale nie poniósł kosztów instalacji czy myślicie to dobry pomysł zrobić to samemu???
Z góry dziękuję i Pozdrawiam!
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Piwopijca czy możesz wyjaśnić co masz na myśli "rura sztywna jest lepsza od rury typu spiro"? Rura spiro to rura sztywna i nie ma nic wspólnego z "flexem" albo "harmonijką", choć mam wrażenie, że są mylone.
Co do tego jaka wartość zapewnia komfort, to zawsze będzie to sprawa sporna. To zależy i od indywidualnej wrażliwości i od liczby osób ale i np. od materiałów wykończeniowych w pomieszczeniach czy od sprzętów, które w danym pomieszczeniu pracują. Sam napisałeś, że można jednak określić "rząd wielkości", a dla każdego projektanta i wykonawcy instalacji wiążące są przepisy prawa, które minimalne ilości określają. Niestety czytając forum dochodzę do wniosku, że wykonawcy notorycznie wciskają ludziom instalacje, które nie spełniają tych wymogów.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...