Skocz do zawartości

Pompa ciepła + kominek z płaszczem wodnym


Recommended Posts

Napisano
Witam wszystkich na forum.
Proszę o podpowiedź w jaki sposób należy rozwiązać system ogrzewania w naszym domu
Zaplanowaliśmy z żoną że głównym źródłem pozyskiwania ciepła będzie pompa ciepła 6 kW najprawdopodobniej Nibe do tego jako ogrzewanie dodatkowe służył będzie kominek z płaszczem wodnym Lechma 12 kW . Oba źródła energii mają zasilać podłogówkę na dwóch kondygnacjach. W naszej ocenie przydałby się nam również bufor, myślę sobie 1000-1500 l.
Proszę podpowiedzieć jakie elementy i w jakiej kolejności powinny zaistnieć w naszym systemie CO i CWU . Jak rozwiązać problem związany z CWU.
Pompa ciepła prawdopodobnie będzie ze zbiornikiem 180 l CWU jednak myślimy o większym zasobniku na wodę, a może powinniśmy zakupić pompę ciepła bez zasobnika CWU i jeden większy wpiąć w system.
Na parterze 73 m2 + na piętrze 63 m2 podłogówki
Kominek w układzie otwartym

Dziękuje za cenne wskazówki
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Kominek z płaszczem bym sobie odpuścił, po pierwsze robienie kotłowni z salonu to pomyłka, po drugie jak obserwuję ochota na rozpalanie, dokładanie drewna, czyszczenie itd. szybko ustępuje lenistwu.
Wg mnie kominek koniecznie, ale "zwykły". Dla przyjemności od czasu do czasu.

Pompa ciepła z zasobnikiem czy osobno - ja proponuję osobno, w niektórych kompaktowych może brakować wody użytkowej.
Poza tym mamy wtedy więcej możliwości w systemie grzewczym, ale to już zależy od konkretnego przypadku.
Na Twoim miejscu zastanowiłbym się nad osobnym dwupłaszczem do c.w.u. Można do niego wpiąć kominek w układzie otwartym, mało tego, nawet bez zewnętrznego wymiennika (jest wężownica w zasobniku).

Bufor - no cóż, bufor do podłogówki jest zupełnie zbędny. Jeżeli jednak ma być kominek z płaszczem wodnym, to owszem, ale bez sensu jest wielkość 1000-1500l. A jeszcze lepiej (może inaczej: taniej) podłogówkę zasilić z dwupłaszcza (ale tylko podczas korzystania z kominka, nie z PC) aby wykorzystać kominek do c.o.

Tutaj jest wiele ciekawych możliwych do zaproponowania rozwiązań (nietypowych) icon_smile.gif
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

Ta NIBE 6 kW to daje 6kW ciepła czy tyle ciągnie prądu ?




6,1kW ciepła daje, 1,35 pobiera z sieci, tak z grubsza mówiąc. Przy podłogówce, przy "obyczajnych" grzejnikach jest gorzej. Jak to w pompie ciepła icon_wink.gif
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
A jakie dolne źródło do tej pompy proponujecie?

sondy głębinowe, studnia, kolektor poziomy?

a jeśli chodzi o kominek z płaszczem to odradzam...

po pierwsze to "przerost formy nad treścią" - kolejna instalacja grzewcza w domu, ciężkie do wysterowania mało ekonomiczne...

po drugie tak jw. pisano: kotłownia w najbardziej reprezentacyjnej części domu to pomyłka, wie to każdy kto miał styczność z kominkiem...
Kominek to element estetyczny nie grzewczy... taki bajer, który chce mieć każdy kto przeprowadza się z mieszkania do domu, a później używa się go 3 razy w roku...

jak chce się ogrzewać dom drewnem lepiej kupić drugi kocioł na drewno do kotłowni - będzie taniej i lepiej:)
Napisano
Uważam, że sondy pionowe są najbardziej stabilne, gdyż temperatura głęboko pod ziemią jest stała. Kolektor poziomy, czasami może robić niespodzianki icon_smile.gif
Napisano
Owszem temperatura głęboko pod ziemią jest stała, ale niestety nie przekłada się to automatycznie na to, że sondy pionowe są stabilnym źródłem ciepła.
Wszystko zależy od rodzaju gleby w jaką "wwiercona" jest sonda.

Jeżeli są to gleby zwarte, gęste, mocno wilgotne to bardzo prawdopodobne, że w trakcie użytkowania sondy nastąpi erozja oblodzeniowa.
Sonda odbierając ciepło pokrywa się najpierw szronem z czasem lodem. Lód ten pięknie rozpycha glebę wokół sondy. Jeśli po ustąpieniu lodu gleba nie obsypie się samoistnie to wokół sondy powstaje piękna pustka powietrzna.
jak łatwo się domyślić taka pustka skutecznie odizolowuje sondę i jej wydajność cieplna maleje.

To raczej długotrwały proces. Pompy zawsze będzie działać przez pierwsze 3-7 lat ale pewnego sezonu mocy zabraknie...

Takie historie dopiero zaczynają się zdarzać w Polsce - gdyż masowo zaczęto instalować pompy właśnie kilka lat temu.

Sytuacje bardzo kłopotliwe - bo najczęściej urządzenia są w pełni sprawne, tylko dostają za mało mocy "z dołu"... żadna gwarancja itp. tego nie obejmie - prosta odpowiedź do inwestora - "dolne źródło się rozładowało..." i niech się martwi..

Ten sam proces może zachodzić przy nieprawidłowo obsypanym kolektorze poziomym.

Uczciwy wykonawca odwiertów czy kolektora powinien najpierw wykonać odwiert próbny - pobrać przekrój gruntu i na tej podstawie określić ilość, głębokość i rozstaw sond.

Także z tą stabilnością to tak raczej ostrożnie...
  • 3 tygodnie temu...
  • 5 miesiące temu...
Napisano
Jeśli chcemy pompować koszty to proponuję jeszcze kocioł na olej ....

Czy do małego domu 136 m2 warto kupować tak drogie urządzenia. Ile razem Wam wyszła instalacja ogrzewania ?
Może trzeba inaczej spojrzeć na koszty. Pamiętajcie że pompa ciepła ma też swoje wady.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
    • Witam, Temat stary jak świat ale może dowiem się czegoś nowego, tym bardziej, że jestem amatorem. Zastanawiam się nad wyborem ogrzewania dla nowobudowanego domu o powierzchni 137m2, ocieplonego z ogrzewaniem podłogowym w projekcie i ku takiemu też się skłaniam. Dodam jedynie, że szukam rozwiązania jak najbardziej samoobsługowego. Póki co waham się między pompą ciepła a gazem przy czym na razie faworyzuję pompę. W miejscu budowania nie ma instalacji gazowej więc zostaje mi zbiornik na gaz. 1. Instalacja gazowa tańsza od pompy ciepła     Często słyszę, że instalacja gazowa jest znacznie tańsza od pompy ciepła i rozwiązanie z pompą zwróci się za 100 lat:     link     Wysłałem oferty do kilku firm a poniżej zestawienie dwóch:     Pompa ciepła:     - Daikin Altherma - 33 480 zł     - konsola do montażu - 648 zł     - montaż kotłowni - 13 500 zł     - dofinansowanie - 7 000 zł     Łącznie: 40 628 zł     Kocioł gazowy:     - Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów - 11 098 zł (jedna z trzech opcji która została mi zaproponowana, ta jest tą średnią pod względem cenowym)     - prace ziemne - 1 700 zł     - butla własna - 14 944 zł     - instalacja wewnętrzna w budynku - 1630 zł     - dofinansowanie - 0 zł (chociaż gdzieś widziałem jakieś lokalne dofinansowanie 5 000 zł)     - dochodzą jeszcze jakieś  koszta kierownika budowy, wydania dokumentów, może coś jeszcze?     Łącznie: 30 074 zł     Generalnie różnica nieco ponad 10 000  zł na korzyść ogrzewania gazowego te "32 tysiące w kieszeni" to chyba nie w tym przypadku 2.  Prognozy cen      Zarówno gaz jak i prąd z roku na rok drożeją. Jednak ceny prądu nie rosną tak szybko jak ceny gazu. Poza tym biorąc pod uwagę, że Unia Europejska chce do 2040 roku zrezygnować całkowicie z korzystania z gazu na     korzyść energii ze źródeł odnawialnych można raczej się spodziewać, że ceny za prąd będą malały (coraz więcej prądu ze źródeł odnawialnych, zachęty poprzez dofinansowania do pomp czy innych źródeł odnawialnych i zniechęcanie do innych - ets) a ceny za gaz będą rosły. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na koszty gazu będą zapewne opłaty związane z ETS. Jakieś ostrożne wyliczenia, które znalazłem w sieci mówią, że będzie to koszt około 500 złotych rocznie dla gospodarstwa.    Z powyższego wynika, że jestem raczej zwolennikiem pompy ciepła ale z drugiej strony podkreślam, że jestem amatorem i słabo znam realia stąd też ten mail aby ktoś ewentualnie mnie uświadomił o błędzie. Albo ktoś podpowie jakąś inną technologię, ogrzewanie podczerwienią?   Co o tym sądzicie?
    • Czyli to ma być taki "Miś" na miarę Twoich możliwości... Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Witam Kupilem panele Swiss Krono, napisane na nich jest ze to system angle-angle. Myslalem ze sa na zatrzask jednak chyba nie. Jak je ukladac, pytam dlatego ze bardzo ciezko sie je uklada juz od drugiego rzedu.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...