Skocz do zawartości

Wycinanie drzew - nietypowa sytuacja


Recommended Posts

Napisano
Witam,

Mam pewien problem dotyczący wycinki drzew na działce. Otóż posadziłem na działce żywopłot, zamiast stawienia ogrodzenia, ale w odlelości ok. 1-2m od posadzonych sadzonek, na długości około 70m rośnie kilka dębów, jedne mniejsze, drugie większe (niektóre rosną krzywo, ponieważ jest to zbocze, na którego dolnej częsci znajduje się droga) oraz pare drzewek owocowych (np. śliwki). Z tego co zdążyłem się zorientować dęby zabierają dużo wody, powodując słabszy porost roślin znajdujących się w pobliżu - nawet trawy. Jest to teren objęty przez konserwatora krajobrazu i zabytków. Wiem, że wycinka drzew przy takich warunkach jest dosyć trudna i wymaga zezwolenia, i bardzo często uiszczenia opłaty. Zachodzą tu jednak dwa dodatkowe aspekty, otóż bardzo często wycinka drzew może się odbyć bez płatności pod warunkiem, że daną roślinę się przesadza, bądź sadzi nową. Jak napisałem na początku problem dotyczący wycinki związany jest z posadzonym kilka dni temu żyopłotem, i to dla jego dobra chcę wyciąć te drzewa, i pytanie czy prawo działa tu wstecz, tzn. zamiast posadzenia czegoś nowego w zamian za wycięcie, zadziała cos takiego, że własnie posadziłem i dlatego chce wyciąć. Drugim argumentem przemawiającym za możliwością wycięcia drzew jest fakt, że rosną one wzdłuż pasa lini napięcia 220V (w odległości o 0,5 - 2m między pniem a słupami), a wysokość niektórych przekracza wysokość słupów, przez co kabel linii przechodzi między gałęziami. Z tego co wiem, to jest przepis pozwalający (lub nakazujący - nie wiem dokładnie) wycinanie drzew w odległości od 1 do kilku metrów od linii energetycznej (w zależności od gatunku - mają różne wzrosty i rozłożenie gałęzi oraz rodzaju linii). Jednak nie wiem, czy jest to obowiązek zakładu energetycznego (ze względu na zagrożenie porażeniem prądu lub naruszeniem linii) czy można zrobić to samemu bez żadnego zezwolenia (nawet w strefie objętej przez wymienonych konserwatorów). Poza tym ktoś wyrwał słupki geodezyjne z mojej działki i nie wiem, czy wszystkie drzewa wchodzą jeszcze na teren mojej działki, bo z tego co pamiętam to chyba wyznaczona granica była odsunięta 1m od drogi i nie które drzewa mogą nie należeć do mojego gruntu. Jak widać jest tu dużo uzależnień, stąd piszę z prośbą o poradę co można w takiej sytuacji zrobić lub gdzie szukać informacji.

Pozdrawiam i z góry dziękuje za pomoc.
Napisano
Z własnego terenu (własnej działki) możesz bez zgłoszenia (zezwolenia) usunąć każde drzewo, którego wiek nie przekracza 5 lat i wszystkie drzewa owocowe.

Jak oznaczyć wiek drzewa. Mierzy się jego obwód na wysokości 1,30 nad ziemią i wylicza jego (drzewa) średnicę. Jest odpowiednia tabela z której w zależności od tak wyliczonej średnicy określa się wiek drzewa.
I przykładowo dla dębu średnica większa niż 2,25 cm (obwód ponad 7cm) oznacza, że drzewo ma ponad 5 lat i na jego wycięcie potrzebne jest zezwolenie, wydane rzez gminę lub konserwatora, jeśli teren jest otoczony takową „opieką”.

Co do gałęzi „wchodzących” w linię energetyczną. W zasadzie Ustawa o ochronie przyrody nie precyzuje takiej sytuacji.
Tu powinien dogadzać się właściciel nieruchomości na której rośnie takie drzewo z właściwym ZE.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • u mnie gaz wygrywa - rachunki dużo niższe niż przy indukcji, a gotuję sporo. mam dużą płytę solgaz optimex 4+2 i bardzo sobie chwalę. wygląda nowocześnie, gotuje się na szkle, więc łatwo się czyści, a dzięki technologii bezpłomieniowej gaz zużywa się dużo mniej niż w tradycyjnych palnikach.
    • Bedzie 12-14 cm perlitu wsypane w podloge. Rurki nie beda zalane jastrychem. Plan jest polozyc na  legarach plyty włóknowo-cementowe lub włóknowo-gipsowej dla usztywnienia i  wzmocnienie podloza, nastepnie plyty farmacel 25 lub dfe *jak na zdjeciu* wloknowo-gipsowe powrotne na calej powierzchni zeby weszko mi rurek w spirale co 10 cm. potem hydroizolacja i terakota. jest maly grzejniczek ok 60x60 jedno plytowy. woda do niego trafia goraca, niewiem pewnie ze 60 st.    Bedzie tam brodzik kompozutowy schedpol ktory raczej bedzie izolowal cieplo z podlogowki.    niestety elektryczna mata potrzebuje pradu ktory tani nie jest
    • Dzień dobry, Robię generalny remont na poddaszu 22 letniego domu parterowego o powierzchni poddasza 140mkw po podłodze, dachu wielospadowym ze słupami i dachówką betonową na 390mkw. W związku z tym usunąłem wylewkę i styropian i chce upewnic sie ze nie bede musial kuć nowej. Generalnie mimo braku dykatacji na takiej powierzchni strop wygląda dobrze poza jednym fragmentem jak na zdjęciu. Wydaje mi się, że to jakoś wzmacniano przed pierwszą wylewką? Co to jest? Widzę że i tak pęknięcie poszło i zrobiło się takie U. Czy tam coś trzeba dodatkowo wzmacniać? Niby stoi 20 lat dom, ale będzie podłogówka i 2 cm wyżej wylewki i nowe ścianki GK, meble, płytki zamiast paneli, więc trochę wagi dojdzie. Ponadto zauważyłem że ktoś beztrosko sobie wykuł wzmocnienie stropu i tak zostawił. Teraz mam szanse to jakoś wzmocnić bo prętów nie przeciął a naprężenia tam będą ściskające. Czym to uzupełnić? Gotowa masa naprawcza wymieszana z kamieniami? To jest aż 5cm głębokie. Nie sypie się, trzeba gruntować? Poza tym w narożnikach domu widzę pęknięcia po przekątnej. Chyba mniej niebezpieczne, ale czy na pewno? Szkoda, że nie pomyśleli o dylatacji!
    • Od dołu folia paroizolacyjna bezpośrednio pod płyty g-k, chociaż jeżeli zaraz nad nimi jest OSB to i tak para wodna zbytnio przez nią nie przejdzie. Bardziej mnie zastanawia całość od góry, bo skuteczność wentylacji przestrzeni z wełną będzie bardzo słaba, gdy zostawimy 2 cm poziomej szczeliny pomiędzy wełną i płytą OSB, płyty też rozsuniemy po 2 m. Bezpieczniej byłoby od góry ułożyć deski i pomiędzy nimi zrobić odstępy po 2 cm. Płyty to jest jednak duża ciągłą powierzchnia. 
    • Po pierwsze, skoro to podłoga na legarach to jak wygląda sprawa z konstrukcją i izolacją tej podłogi? Ile tam jest lub będzie izolacji? Czy rurki mają być zalane w warstwie jastrychu? Po drugie, skoro w tej łazience jest dość chłodno to czym jest teraz ogrzewana? Jakimś grzejnikiem? Na ile gorąca woda do niego trafia? Wtedy będzie można ocenić jaką ma moc. Po trzecie, mam nadzieję, że podłogówka ma tu uzupełniać ogrzewanie grzejnikiem, nie je całkowicie zastąpić? Bo prawdopodobnie w takiej słabo izolowanej łazience nie będzie w stanie tego zrobić. Ta łazienka jest mała, powierzchni z podłogówką będzie tam więc ok. 1,5 m2. Nawet naprawdę mocno grzejąca podłoga (jak na podłogówkę) nie odda więc do pomieszczenia więcej jak ok. 200-300 W mocy. To mało, jako jedyne źródło ciepła się nie sprawdzi. Przy okazji, dlaczego nie zaplanowano ogrzewania pod prysznicem? Po czwarte, nie wiem czy warto w takiej łazience męczyć się z robieniem wodnej podłogówki. Efekt ciepłej podłogi z powodzeniem zapewniłaby tam elektryczna mata pod płytkami. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...