Skocz do zawartości

Jak podzielić działkę i ustanowić służebnosć drogową?


Recommended Posts

Napisano
Jestem zainteresowany kupnem działki na obrzeżach miasta, ale niestety jest ona bardzo duża. Chciałem kupić tylko jej część ok 3000m2. Działka jest szeroka 21m a długa 400m. Interesuje mnie zakup ok 3000m2 czyli (21m szeroka i ok 150 m długa) Oczywiście jest dojazd do działki drogą utwardzoną. Ale co z pozostałą częścią działki. musi być do niej zapewniony dojazd ale jeki szeroki? Czy to ma być ustanowiona służebmność drogowa? A może właściciel powinien pierw wydzielić drogę wzdłuż całej działki , a później sprzedać działkę dzieląć ją np.na 3 części?
Jest to grunt rolny, ale sąsiedznia działka jest zabudowana, więc nie będzie problemu z uzyskaniem warunków zabudowy. Ale co z kolejną działką. czy na tą drugą działkę która by była wydzielona powiedzmy na ok 2000m2 była by sznsa na uzyskanie pozwolenia na budowę?
Jakie jest minimum szerokości działki aby uzyskać zgodę na zabudowę?
Napisano
W opisanej sytuacji możliwe są różne rozwiązania prawne i wybór odpowiedniego wariantu zależy od woli i interesów stron zawierających umowę.
Wariant I - właściciel gruntu dokonuje podziału na mniejsze działki i wydziela drogę dojazdowa do nich jako współwłasność kolejnych nabywców działek. Jednak lokalne ustalenia mogą nakładać obowiązek zachowania odpowiedniej szerokości drogi z - z reguły co najmniej 6 m.
Wariant II - z całości gruntu zostają wydzielone poszczególne działki, przy czym w księgach wieczystych dokonywany jest wpis o służebności gruntowej umożliwiającej dojazd do działek oddalonych od drogi publicznej. Tu szerokość nie jest limitowana, ale ze względów technicznych nie powinna być mniejsza niż 3 m.
Jeśli chodzi o możliwości zabudowy, to przede wszystkim konieczne będzie odrolnienie działki, przy czym procedura zależy od jej wielkości i klasy gruntu. Minimalna szerokość działki pod zabudowę musi zapewniać zachowanie odległości przynajmniej 4 m od granicy, gdy w budynku od tej strony będą okna lub 3 m jeśli będzie to ściana bez otworów.
Napisano
Witam.
Cytat

Jeśli chodzi o możliwości zabudowy, to przede wszystkim konieczne będzie odrolnienie działki, przy czym procedura zależy od jej wielkości i klasy gruntu.



Jeżeli jest to działka ok 3000m2 to czy długo trwa załatwienie tego odrolnienia? Jakię są tego koszty? Gdzie to się załatwia?

Jeżeli chodzi o wariant II rozwiązania to czy ten podział na działki musi zrobić pierw właściciel i dokonać wpisu w księdze wieczystyej o słżebności gruntowej umożliwiającej dojazd do działek oddalonych od drogi publicznej. Czy też mozna to zrobić podczas sprzedaży działki, wtedy geodeta wymierzy daną działkę i ja jako już nowy nabywaca dokonam takiego wpisu w księdze wieczystej o służebności gruntowej?
A kto dokładnie ustali szerokość tej drogi gdy już będzie wpis o służebności gruntowej umożliwiającej dojazd do działek oddalonych od drogi publicznej. Gdy kupię działkę chciałbym ja ogrodzić, i nie chciał bym miec później problemu odnośnie szerokości drogi.

Dziękuję za odpowiedź.
Napisano
Wszelkie informacje dotyczące procedury odrolnienia można uzyskać w starostwie. Wcześniej warto uzyskać wypis z rejestru gruntów w którym zawarte będą infornacje o powierzchni i klasyfikacji gruntów rolnych , co jest istotne dla procedury i kosztów odrolnienia. Wydzielenie działki powinno nastąpić przed jej zakupem na wniosek właściciela. Formuła o służebności gruntowej może być zawarta w akcie notarialnym sprzedaży działki w formie ogólnej np. "udostępnienie dojazdu do nieruchomości pozbawionych dostępu do drogi " lub bardziej szczegółowo np. "udostępnienie drogi dojazdowej o szerokości ..... m biegnącej wzdłuż .......... " Forma wpisu zależy od ustaleń między stronami.
Napisano
Cytat

Witam.



Witam!!


podział działki rolnej nie wymaga wydania decyzji zatwierdzającej projekt podziału (jezeli w wyniku podziału powstanie działka wieksza niz 0,3 ha)

po podziale mozna sie starac o wydanie decyzji o warunkach zabudowy.
Wyłączenie działki z produkcji rolniczej odbywa sie na zasadach okreslonych w ustawie o ochronie gruntów rolnych i lesnych!!
(grunty pochodzenia mineralnego gorsze niz kl. IIIb nie podlegają ochronie)

Mozna rozwiązac to w ten sposób, ze wlasciciel dokonuje podzialu w trybie "rolnym", nastepnie zwraca sie o wydanie decyzji o war. zabudowy jezeli z decyzji bedzie wynikac, ze mozna ją zabudowac, to po problemie.

Pozdrawiam

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • poradź lepiej, pokaż sie profesjonalnie - zamiast wypisywania głupawych pierdół  
    • Historia wygląda tak, że mieszkanie kupiliśmy w marcu 2022. Było kupione od poprzedniego właściciela, który najprawdopodobniej flipowal mieszkaniami, kupił, wyremontował i ja się pojawiłem i kupiłem. Mieszkanie kupiłem świeżo po remoncie. Pierwsze problemy zaczęły pojawiać się w następną zimę, czyli na przełomie 2022/2023 bo sąsiad z dołu pokazał mi, że od sufitu pod naszym balkonem ma trochę mokre ściany. Na naszej ścianie o którą mi chodzi, zacząłem zauważać wilgoć już chyba na wiosnę 2023. Czy ściana przemarzala/przemakala przed remontem nie mam pojęcia i już do tego nie dotrę. Jeśli chodzi o ocieplenie budynku, jakieś prace na elewacji były robione w okolicach 2010 roku, ale budynek nie jest ocieplony styropianem. Drzwi balkonowe najprawdopodobniej nie były wymieniane w czasie tego remontu mieszkania sprzed mojego kupna, bo nie wyglądaly na nowe.  Co najlepiej zrobić w takiej sytuacji? Na ocieplenie elewacji nie mam co liczyć, bo jestem właścicielem jednego z wielu mieszkan w tym bloku. Dodam, że na ścianie gdzie się zbiera wilgoć nie ma kaloryfera a na ścianie po drugiej stronie kaloryfer jest i tam też taka wilgoć się pojawia ale w zdecydowanie mniejszym stopniu. 
    • Z OSB mi doradziło dwóch fachowców, a deski wiadomo że sztywniejsze, ale myślę że to, że OSB z GK będą razem ze sobą skręcone dadzą już dużo. A co do wyprostwania ścian czy skosów, to jest zrobione co do milimetra. Za pomocą dobrego lasera w zasadzie nie ma z tym większych problemów, ale trochę czasu na to trzeba poświęcić. Jakby ktoś chciał zrobić to "po łebkach", nie ma opcji później z tego wyjść, bo każdą płytę trzeba byłoby ciąć inaczej. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka Sam zastosowałem folię aktywną, bo piana PUR nie ma równej powierzchni, stąd do 10cm mam pustkę za folią, ale nie jest to aluminiowa. A co do tej aluminiowej to może jako aktywna to coś w tym może być, ale co ma dawać dodatkowa pustka to pojęcia nie mam. Według mnie trochę przerost treści nad formą. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Nie jest to kluczowe już mi się wydaje. W każdym bądź razie zapoznając się w sieci z informacjami zazwyczaj faktycznie można znaleźć informację, że kładziemy wełnę na równi z folią. Nie spotkałem się z celowym zostawianiem tam np. 2-3 cm luzu. To, że ta wełna potem obsiądzie i wtedy będzie szczelina już chyba jest doszukiwaniem się jakiegoś sposobu bronienia tego, że tam musi być szczelina.   Co do tej foli srebrnej od wewnątrz. Właśnie doczytałem się o co chodzi. Kilka dni temu widziałem jakiś filmik majstrów z YT co mówili o tym i tam było wspomniane, że taka folia ma najlepsze swoje właściwości gdy zostawi się szczelinę. Teraz doczytałem. Szczelinę można tam zostawić ale też nie jest to koniecznie. Taka folia nazywa się folią aktywną i reguluje przenikanie pary wodnej w zależności od warunków. Pewnie kolejny temat rzeka...
    • Nie słyszałem o takich praktykach i nie wiem ile taka folia aluminiowa kosztuje i czy to się w ogóle opłaca, tzn koszt vs oszczędność energii. Z tego co wiem, najlepiej wykonana izolacja to taka, która bezpośrednio przylega do folli paroizolacyjnej, ponieważ każda pustka powietrzna, a w przypadku poddasza za płytą GK ma już w granicach 50% niższą temperaturę niż w pomieszczeniu, czyli stwarzają się idealne warunki do wykraplania. Dlatego jedyna pustka powietrzna w każdym przypadku skosów czy sufitu powinna się znajdować za ociepleniem tak jak pisze[mention=66843]rett[/mention] np przed deskowaniem, lub za membraną, która z zasady ma mieć wysoką paroprzepuszczalność, bo w przypadku piany PUR, którą klei się bezpośrednio do membrany inczej się nie da. Dlatego uważam że podstawowym błedęm jest dodatkowe ocieplanie przesztrzeni nad sufitem, bo nad sufitem powinna być już tylko wentylacja aż do kalenicy. Było tu już kilka tematów o wyciekach po ścianach szczytowych. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...