Skocz do zawartości

Jak wykonać podziemną czerpnię powietrza do systemu z reku


Recommended Posts

Napisano
Jak wykonać podziemną czerpnię powietrza do systemu z rekuperatorem – czy wystarczy sieć rur z tworzyw sztucznych, czy może dodatkowo zastosować meliorację w celu uniknięcia zalania instalacji, a może studzienki rewizyjne? Czy w przypadku zastosowania wentylacji wymuszonej można zrezygnować z budowy komina posiadającego liczne kanały do wentylacji grawitacyjnej?
Napisano
Najlepiej się sprawdza 25 -20 mb rury na metrze gł. (oczywiście jak najmniej zakrętów) Szczelna instalacja nie wymaga odwodnienia. Z grawitacji rezygnujesz. www.nie-co.pl
Napisano
Długość rur, przekrój i głębokość umieszczenia należy dobrać do przewidywanej wydajnosci przepływu powietrza biorąc pod uwagę zdolność przejmowania ciepła przez ścianki rur i otaczający ją grunt oraz opór przepływu. Odprowadzenie ewentualnych skroplin powstajacych wewnątrz orurowania umożliwia pochylenie rur w kierunku przepływu i umieszczenie na końcu studzienki odwadniającej. Oczywiscie przy zainstalowaniu wentylacji mechanicznej nie ma potrzeby budowania kanałów wentylacyjnych w kominach, ale w przypadku pomieszczeń z paleniskiem otwartym lub instalacji kotła otwarta komorą spalania, grawitacyjny kanał wentylacyjny będzie niezbędny.
  • 5 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Jak wykonać podziemną czerpnię powietrza do systemu z rekuperatorem – czy wystarczy sieć rur z tworzyw sztucznych, czy może dodatkowo zastosować meliorację w celu uniknięcia zalania instalacji, a może studzienki rewizyjne? Czy w przypadku zastosowania wentylacji wymuszonej można zrezygnować z budowy komina posiadającego liczne kanały do wentylacji grawitacyjnej?



Caly cymes polega na tym, że oszczędności przy budowie wentylacji mechanicznej (brak przewodów wentylacyjnych, kominowych, nawiewników w oknach itp) starczają na calą instalację wentylacyjną.
Ale trzeba zająć się tym na etapie fundamentów.
Ja polecam rurowy wymiennik gruntowy na bazie rur antybakteryjnych Rehau. Wystarczy zachować spadki i zastosować malą studzienkę z odprowadzeniem ewentualnych skroplin. Powinien to obejmować projekt, który w dobrych firmach (jak moja) jest w cenie instalacji.
  • 1 rok temu...
Napisano
Pytanie do Pana Heatron.pl

Na jakiej glebokosci powinna byc rura dla 180m2 i 7 punktow nawiewnych?

czy w zwiazku z oportem powietrzea, trzeba zastosowac wentylator o wiekszej mocy? Zastanawiam sie poprostu, czy gra jest warta swieczki, gdyz wiekszy wentylator = wiekszy pobor pradu. Natomiast koszty zwiazane z GWC moze lepiej wlozyc w lepsza centralke?
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
50 metrów rury fi 250 mm na głębokości 1,8 - 2 metrów
GWC ma za zadanie podnieść (w zimie) lub obniżyć (w lecie) temperaturę powietrza nawiewanego do domu, w centrali nie można tego zrealizować (schłodić powietrza w lecie)
  • 2 lata temu...
Napisano

jak poprowadzić rury - jakiej długości i srednicy dla n/w domku ??? czy ktos może polecić firmę z okolic Wrocławia do wentylacji mechanicznej z rekuperacją ???

photomapa.jpg

projekt: Koralgol 2 - pracownia Dominanta
koralgol_2_widok1_WWW.jpg

koralgol_2_widok2_WWW.jpg

koralgol_2_PARTER_LEWY.jpg

koralgol_2_PODDASZE_LEWY.jpg

Napisano
Cytat

Jak wykonać podziemną czerpnię powietrza do systemu z rekuperatorem – czy wystarczy sieć rur z tworzyw sztucznych, czy może dodatkowo zastosować meliorację w celu uniknięcia zalania instalacji, a może studzienki rewizyjne? Czy w przypadku zastosowania wentylacji wymuszonej można zrezygnować z budowy komina posiadającego liczne kanały do wentylacji grawitacyjnej?


Zainteresuj się też żwirowym GWC. To dobrze sprawdzona technologia i nie ma problemu z ew. bakteriami w rurach. Koszty także są bardzo rozsądne.
Napisano
Cytat

Zainteresuj się też żwirowym GWC. To dobrze sprawdzona technologia i nie ma problemu z ew. bakteriami w rurach. Koszty także są bardzo rozsądne.



a co powiesz o żwirowym pod garażem ????? czy to dobry pomysł ???
Napisano
też zastanawiałem się nad tym, ale zrezygnowałem, bo w wiekszości okresu w roku temp na dworze jest kilkanaście stopni, w związku z czym powietrze do domu wchodzi np 15 stopni a nie 5 czy 7 - bo taka temp jest pod ziemią....
Napisano
Cytat

też zastanawiałem się nad tym, ale zrezygnowałem, bo w wiekszości okresu w roku temp na dworze jest kilkanaście stopni, w związku z czym powietrze do domu wchodzi np 15 stopni a nie 5 czy 7 - bo taka temp jest pod ziemią....



Kontaktowałeś się z kimś z firmy wykonawczej, zanim zrezygnowałeś?
Robi się dwie czerpnie powietrza - jedną przed GWC i wtedy powietrze przechodzi przez złoże (na zimę i upały); oraz drugą, w której nie wykorzystuje się GWC - np. wysoko na ścianie domu (gdy temperatura na zewnątrz nam odpowiada).
Napisano
Cytat

a jak się przełącza? Bo rozumiem, że nie ma jakiegoś szczególnego problemu żeby zrobić to np teraz?


Trójnik (Y) na wlocie powietrza do budynku i dwie przepustnice. Urządzenie z gatunku "prosto i skutecznie". Przepustnice można połączyć sprzęgłem (jak przednie wycieraczki samochodowe), jak zamkniesz jedną, to sama otworzy się druga. Najprościej robić to ręcznie, ale można dołożyć jakiś siłownik uruchamiany przez czujnik temperatury.
Napisano
Cytat

a co powiesz o żwirowym pod garażem ????? czy to dobry pomysł ???


Zrobić można, ale ja zawsze jestem przeczulony na to że ktoś coś sp... przy montażu i jednak trzeba się do tego dostać. Ja zrobiłbym to pod trawnikiem, parę metrów powierzchni to nie kłopot, a dostęp (odpukać!) łatwy. Z tego samego względu z rezerwą podchodzę do ścian trójwarstwowych, od czasu jak raz się okazało, że wieniec stropowy jest źle ocieplony i ściana w tym miejscu przemarza - wyobraź sobie ile to roboty i (koszty). Może jestem pesymistą, ale "strzeżonego Pan Bóg strzeże".
Napisano
Cytat

Trójnik (Y) na wlocie powietrza do budynku i dwie przepustnice. Urządzenie z gatunku "prosto i skutecznie". Przepustnice można połączyć sprzęgłem (jak przednie wycieraczki samochodowe), jak zamkniesz jedną, to sama otworzy się druga. Najprościej robić to ręcznie, ale można dołożyć jakiś siłownik uruchamiany przez czujnik temperatury.


Coś mi przyszło do głowy. Jak by się komuś obeznanemu z podstawami elektroniki chciało pomęczyć to możnaby zrobić automat, który by sterował przepustnicami zależnie od temp. w pomieszczeniu, powietrza na wylocie z GWC i powietrza na zewnątrz domu (3 czujniki, sterownik, 1-2 silniki) możnaby wtedy mieszać strumień powietrza z GWC z tym bezpośrednio z zewnątrz. Bo chyba czegoś gotowego tego typu nikt nie robi.
Napisano
Cytat

Coś mi przyszło do głowy. Jak by się komuś obeznanemu z podstawami elektroniki chciało pomęczyć to możnaby zrobić automat, który by sterował przepustnicami zależnie od temp. w pomieszczeniu, powietrza na wylocie z GWC i powietrza na zewnątrz domu (3 czujniki, sterownik, 1-2 silniki) możnaby wtedy mieszać strumień powietrza z GWC z tym bezpośrednio z zewnątrz. Bo chyba czegoś gotowego tego typu nikt nie robi.


własnie zerobi -ekoklimax masz wszystko w komplecie czujniki pezesterowanie i całe dobrodziejstwo z tym zwiazane
Napisano
Cytat

własnie zerobi -ekoklimax masz wszystko w komplecie czujniki pezesterowanie i całe dobrodziejstwo z tym zwiazane


Dzięki za informację. Jak widać ktoś już o tym pomyślał i nie trzeba samemu "dłubać" icon_smile.gif
Napisano
Cytat

no widzisz, ciekawa kwestia, przemyśle gdzie to zamontować i gdzie zrobić dziurę.


no jedna robisz tam dzie pasuje czyli obok rekuperatora perzez sciane ,tylko wysokosci zachowaj a druga w ziemie i oprzez fundament czy tez ławę tak abys wyszedł ok 1m w gruncie i dalej to juz co sie podoba albo rury i tradycyjny wymiennik (rury antybakteryjne)albo innego rodzaju wymienniki piaskowy ,wodny czy co duzsza zapragnie wszytkie systemy pochodzą z epoki kamienia łupanego wiec nie powinienes miec z tym zadnych problemów
Napisano
A dlaczego koniecznie ma być tam rekuperator (odzysk ciepła)? Jeśli jest tylko sama mechaniczna to byle blisko wentylatora i nie niżej jak 2,5 m nad ziemią. Do tego jeszcze filtr.
Zawsze ważne by rury były możliwie krótkie.
Janekkluki o jaki wymiennik piaskowy lub wodny Ci chodzi? Przy GWC?
Napisano
Cytat

A dlaczego koniecznie ma być tam rekuperator (odzysk ciepła)? Jeśli jest tylko sama mechaniczna to byle blisko wentylatora i nie niżej jak 2,5 m nad ziemią. Do tego jeszcze filtr.
Zawsze ważne by rury były możliwie krótkie.
Janekkluki o jaki wymiennik piaskowy lub wodny Ci chodzi? Przy GWC?


pisałem o wymienniku ciepła umieszczonego w gruncie a jaki rodzaj to juz zostawiam do wyboru ,tym pytaniem mnie zaskoczyłes bo nie wiem co chcesz osiągnąć
Napisano
Może zbyt skrótowo napisałem. Chodzi mi o to, że z piaskowym ani wodnym GWC nigdy się nie spotkałem. Czy ktoś takie robi? Bo piaskowy lub wodny GWC jakoś nie bardzo potrafię sobie wyobrazić. Znam tylko rurowe i żwirowe. Jeśli faktycznie są inne typy to będę wdzięczny za inf. i jakieś namiary na firmy, które je robią.
Co do rekuperatora - GWC to nie rekuperator i z nim nie ma nic wspólnego. Lepiej tego nie mieszajmy, bo wszystko się pokiełbasi.
Napisano
Cytat

Może zbyt skrótowo napisałem. Chodzi mi o to, że z piaskowym ani wodnym GWC nigdy się nie spotkałem. Czy ktoś takie robi? Bo piaskowy lub wodny GWC jakoś nie bardzo potrafię sobie wyobrazić. Znam tylko rurowe i żwirowe. Jeśli faktycznie są inne typy to będę wdzięczny za inf. i jakieś namiary na firmy, które je robią.
Co do rekuperatora - GWC to nie rekuperator i z nim nie ma nic wspólnego. Lepiej tego nie mieszajmy, bo wszystko się pokiełbasi.


na ogół GWC jest uzupełnieniem do rekuperatora i tylko takie instalacje robiliśmy i nigdy GWC nie było samoistną instalacją dlatego moje zdziwienie ,a co do rodzaju wymiennika albo najprostrzy rurowy czy rury zakopane w zieni odpowiedniej srednicy oraz długosci -tanioi srednio skutecznie,drugi to zwirowy /piaskowy jak kto woli dosc skuteczny i dosc prosty w wykonaniu ale dosc kosztowny ze wzgledu na eksploatacje (duze opory przepływu powietrza),trzeci to wodny czyli rury przeprowadzamy przez zbiornik w ziemi dosc skuteczny i tani w eksploatacji ,czwarty to kamienny podobnie jak zwirowy tylko ze skutecznosc wysoka i eksploatacja ardzo korzystna ,mozna by tu w nieskonczonosc wymieniac to sa najbardziej popularne a jak pisałem wczesniej to jest technologia conajmniej sredniowiecza wiec co tu sie rozpisywac ,kopac i działac
Napisano
No to z grubsza się wyjaśniło icon_smile.gif Tylko co do żwirowych nie całkiem się zgadzam. Nie nazwałbym go piaskowym - gruby płukany żwir z piaskiem nie ma za wiele wspólnego. Z tego co się orientuję to opory wcale nie są wysokie - oczywiście przy grubym żwirze, pewnie jak ktoś da zbyt drobny to i opory przepływu wzrosną.
Ja za to nie łączyłbym koniecznie GWC i wentylacji z rekuperatorem. W końcu żwirowe GWC robi się już ponad 20 lat, czyli od czasów kiedy rekuperatorów w domach jednorodzinnych w Polsce raczej nie było. Zastanawiam się przy tym czy ze względów technicznych warto łączyć GWC i rekuperator i czy jest to opłacalne (szczerze wątpię).
Co do technologii (przy żwirowym) to faktyczne ogólna zasada jest bardzo prosta, ale i tu są pułapki. Warunki mogą być trudne - np. wysoki (choćby tylko na wiosnę) poziom wód gruntowych. Kłopotliwe może być także zapewnienie wymiennikowi regeneracji (wyrównania temp. z resztą gruntu).

PS. Tak na marginesie to w Szwecji z braku żwiru stosują tłuczeń (płukany).

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • No wyszło petarda i nic się z tym nie dzieje. 
    • Oto instrukcja krok po kroku, jak skutecznie odszarzyć i odnowić taras drewniany za pomocą Osmo -Gel 6609:     Krok 1: Przygotowanie tarasu Usuń meble ogrodowe i inne przedmioty z tarasu. Zamiataj taras, aby usunąć luźny brud, liście i inne zanieczyszczenia. Dokładnie zwilż powierzchnię wodą – to pomoże żelowi równomiernie wniknąć w drewno. Zabezpiecz metalowe elementy i rośliny – przykryj je np. folią, aby uniknąć uszkodzeń przez preparat. Krok 2: Aplikacja Osmo żel do odszarzania ;6609 Dokładnie wymieszaj preparat przed użyciem. Nałóż żel obficie pędzlem lub szczotką wzdłuż słojów drewna. Żel ma konsystencję zapobiegającą ściekaniu, więc nadaje się również na powierzchnie pionowe. Pozostaw żel na około 20 minut, nie dopuszczając do jego wyschnięcia. W razie potrzeby możesz lekko zwilżyć powierzchnię wodą w trakcie działania. Krok 3: Czyszczenie powierzchni Po upływie 20 minut, wyszoruj powierzchnię szczotką tarasową (np. Osmo szczotka do tarasów) zgodnie z kierunkiem słojów drewna. Dokładnie spłucz wodą, najlepiej z użyciem węża ogrodowego lub myjki niskociśnieniowej. Pozostaw drewno do całkowitego wyschnięcia – minimum 24–48 godzin. Krok 4: Ochrona drewna po odszarzeniu Po wyschnięciu drewna, zabezpiecz taras odpowiednim olejem do drewna Osmo, np.: Osmo Tarasowy Olej Ochronny (dla naturalnego wyglądu) Osmo Olej do tarasów z pigmentem (jeśli chcesz odświeżyć kolor) Aplikuj olej cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem do oleju, zgodnie z instrukcją producenta. Wskazówki dodatkowe: Pracuj w pochmurny, ale suchy dzień – nie stosuj środka w pełnym słońcu ani przed deszczem. Nie rozcieńczaj żelu – produkt jest gotowy do użycia. Wydajność: ok. 10 m² z 1 litra przy jednej aplikacji (w zależności od stopnia poszarzenia). Chcesz, żebym przygotował z tego wersję do druku lub do umieszczenia na stronie/sklepie?
    • Ostatnio wchodzę na poddaszę pod wieczór, a nagle się zachmurzyło, drzwi na przestrzał otwarte. Ubieram podkoszulek i nie wiem o co chodzi, bo podkoszulek mokry. Patrzę na higrometr, a tu 89%. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Dobrze, ze się w końcu dowiedziałeś. Przecież mrówki mają "mszycowe" farmy (albo fermy) i nie dadzą ich tknąć, bo mają darmową spadź, żarelko do oporu. Ja od dawna kleję lepem pnie wszystkich drzew i co się tylko da. To taka taśma, dwustronnie klejona. Jedna strona klei do drzewa (korę pnia trzeba w tym miejscu delikatnie zrównać, żeby szparami nie przechodziły pod spodem) i dookoła pociągnąć pasek, taki na 5 centymetrów. A wtedy warstwy wierzchniej żadna mrówka nie przejdzie. I po zawodach. Na rok jest spokój.     Nie skłaniaj się. Mnie schły gałązki wiśnio-czereśni. Wyszukałem gdzieś, ze to szkodnik, którego larwy żyją pod warstwą kory i stamtąd szkodzą. I ze walka z nimi jest bardzo trudna. Wiec drzewka poszły pod siekierę i mam spokój. U Ciebie też może być coś, co mieszka w ukryciu.  
    • Są układy do sterowania żyrandolem na dwóch przewodach + PE oddzielny (nawet w sklepie AVT są), więc nie ma problemu. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...