Skocz do zawartości

Zasady budowy kominka otwartego


Recommended Posts

Trochę pogooglałem i wyszło: Kominki otwarte muruje się z cegły ceramicznej, cegły cementowo-glinianej lub z kształtek z piaskowca. Palenisko należy wykonać z pełnej cegły ceramicznej, a od wewnątrz dodatkowo wyłożyć cegłą szamotową lub wylepić glinką ogniotrwałą. W kominkach otwartych prawidłowe dobranie wymiarów i kształtu paleniska jest szczególnie ważne. Elementy kominka stykające się z ogniem i dymem (palenisko, komora dymowa, kanał dymowy) muruje się na pełną spoinę. Eksploatację nowego kominka można zacząć nie wcześniej niż miesiąc od zakończenia wszystkich prac.

http://www.systemy-kominkowe.pl/systemy_ko...kominki_otwarte

Pozdrawiam
Marcin
Link do komentarza
Przeklejone ze strony

http://www.systemy-kominkowe.pl/systemy_ko...kominki_otwarte

Kominki otwarte


To najstarszy typ kominków. Głównym źródłem ciepła jest w nich promieniowanie z komory spalania.

Kominki otwarte muruje się z cegły ceramicznej, cegły cementowo-glinianej lub z kształtek z piaskowca. Palenisko należy wykonać z pełnej cegły ceramicznej, a od wewnątrz dodatkowo wyłożyć cegłą szamotową lub wylepić glinką ogniotrwałą. W kominkach otwartych prawidłowe dobranie wymiarów i kształtu paleniska jest szczególnie ważne. Elementy kominka stykające się z ogniem i dymem (palenisko, komora dymowa, kanał dymowy) muruje się na pełną spoinę. Eksploatację nowego kominka można zacząć nie wcześniej niż miesiąc od zakończenia wszystkich prac.

Warto pamiętać o podstawowych zasadach budowy kominka otwartego:

* powinien być posadowiony na mocnym fundamencie;
* musi posiadać osobny, odpowiednio duży kanał dymowy, odprowadzający spaliny znad komory paleniskowej. Aby kominek dobrze funkcjonował, powierzchnia przekroju komina powinna być równa co najmniej 1/10 powierzchni otworu paleniska, a minimalna wysokość powinna wynosić 5-6 m (liczone od punktu wejścia komory dymowej do komina).
* kominek powinien być zbudowany jak najbliżej komina, aby przewód dymowy miał jak najmniej zagięć. Komin może znajdować się bezpośrednio nad kominkiem, za nim lub obok niego. Gdy jest nad kominkiem, straty ciepła i opór przepływu spalin są najmniejsze.
* należy pamiętać o zachowaniu odpowiednich proporcji wymiarów głównych elementów - komory paleniskowej, komory dymowej, i łączącej obie komory gardzieli z półką.
o Wymiary komory paleniskowej powinny być dostosowane do wielkości pomieszczenia - szerokość otworu komory nie powinna być mniejsza niż 70 cm, a powierzchnia równa około 1/50 powierzchni pomieszczenia. Głębokość powinna być równa mniej więcej połowie jej szerokości.
o Tylna ściana komory paleniskowej powinna być nachylona w kierunku otworu pod kątem około 80°, a ścianki boczne ustawione ukośnie do otworu komory i ściany tylnej, tak aby ciepło kierowane było do pomieszczenia.
o Wielkość gardzieli powinna być dobrana do wielkości otworu komory paleniskowej – nie mniejsza niż 1/10 jego powierzchni. W gardzieli powinien być zainstalowany szyber do regulacji odpływu spalin. Poprawnie wykonana gardziel zapobiega cofaniu się spalin do pomieszczenia. Półka służy do wychwytywania spadającej sadzy i osadzającego się bistru oraz zapobiega opadaniu zimnego powietrza z komina do komory spalania.

o Komora dymowa, będąca poszerzeniem dolnej części kanału dymowego i przejmująca dym znad paleniska, powinna mieć taką samą szerokość i głębokość jak komora paleniskowa. Wysokość należy przyjmować pomiędzy 45 a 55 cm.
o Tylna ścianka komory dymowej powinna być pionowa, przednia oraz boczne są pochylone i tworzą okap.
* płyta paleniska powinna być umieszczona jak najniżej, najlepiej przy samej podłodze – wtedy ochłodzone powietrze dostaje się bezpośrednio do komory spalania.

Kominki otwarte najczęściej obudowuje się marmurem, granitem, cegłą klinkierową, gipsem, drewnem, lub kaflami ceramicznymi.

Jakie są zalety i wady kominków otwartych?

ZALETY:

* zapewniają niepowtarzalna atmosferę;
* umożliwiają pełne obcowanie z ogniem – jego widokiem, zapachem, trzaskiem płonących polan;
* dają nieograniczone możliwości kształtowania formy paleniska;
* można ich używać jako grilla;

WADY:

* zużywają do spalania 200÷2000m3 powietrza w ciągu godziny (dla porównania kominki zamknięte zużywają 6÷8m3);
* mogą być opalane tylko drewnem;
* wymagają ciągłej uwagi podczas użytkowania – nie możemy pozostawić rozpalonych polan i wyjść z domu;
* trudno je utrzymać w czystości;
* tylko 10÷15% powstałego w nich ciepła ogrzewa pomieszczenie – reszta ucieka do komina (dla porównania – najbardziej wydajne kominki w wkładem osiągają sprawność rzędu 80%);
* zużywają więcej drewna niż kominki z wkładem;
* wymagają stosowania parawanu chroniącego przed wypadaniem iskier i popiołu z paleniska. Posadzka (min. 50 cm przed kominkiem), powinna być wykonana z materiałów niepalnych. Przedmioty wykonane z materiałów łatwopalnych powinny być oddalone od kominka co najmniej o 80cm.


Link do komentarza
  • 6 miesiące temu...
Proponuję poważnie przemyśleć kominek otwarty.
To tylko bajer , wkład też można otworzyć aby mieć pełny płomień (szczególnie modele z podnoszoną szybą).

Ale znajomy ze względu na nikła wartość cieplną rozwiązania zamienił go wkład konkowy co wiązało się z remontem (+ dodatkowe koszta).
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Cytat

Proponuję poważnie przemyśleć kominek otwarty.
To tylko bajer , wkład też można otworzyć aby mieć pełny płomień (szczególnie modele z podnoszoną szybą).

Ale znajomy ze względu na nikła wartość cieplną rozwiązania zamienił go wkład konkowy co wiązało się z remontem (+ dodatkowe koszta).


Z pewnością masz rację, ale niektórym chodzi właśnie o bajer icon_smile.gif
Link do komentarza
  • 4 miesiące temu...
  • 5 lata temu...
Budując kominek otwarty, trzeba mieć na uwadze, że ewentualne błędy mogą się przyczynić do cofania dymu do pomieszczenia. Przede wszystkim kominek musi zostać wyposażony w osobny, duży kanał dymowy. Ta część służy do odprowadzania spalin znad komory paleniskowej. Powierzchnia przekroju komina o wysokości przynajmniej 5 metrów powinna wynosić około 10% powierzchni paleniska. Komora paleniskowa musi być dostosowana do wielkości pomieszczenia, a jej tylna ściana powinna być nachylona pod kątem 80° w stronę otworu. Ścianki boczne należy ustawić ukośnie. Dzięki takiemu rozmieszczeniu ciepło będzie kierowane do pomieszczenia. Sam kominek powinien zostać umieszczony jak najbliżej komina, ponieważ przewód dymowy powinien mieć jak najmniej zgięć. Jeśli chodzi o gardziel, to jej idealny rozmiar to przynajmniej 10% powierzchni otworu komory paleniskowej. To w niej powinien być zainstalowany szyber, służący do regulowania odpływu spalin. Oczywiście poza samą konstrukcją ważne są też materiały, jakich użyjemy do wykonania kominka. Powinny to być przede wszystkim materiały ogniotrwałe. Sam kominek możemy zbudować z cegieł szamotowych. Polecam te marki Vitcas. Do ich połączenie niezbędna będzie Zaprawa Murarska VITCAS HM.
Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...
Vitkas!

1.Kąt nachylenia 80 stopni?!! Jakie jest źródło tych informacji?
2.Przekrój komina to 10% powierzchni otworu kominkowego, a nie powierzchni paleniska.
3.Szyber nie jest warunkiem funkcjonowania kominka. Może być w innym miejscu. W kominku otwartym nie reguluje się odpływu dymu (spaliny są raczej w samochodzie).
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ta sprawa nie jest tak do końca ściśle określona w przepisach. Trzeba też uwzględnić pewną praktykę, która się wytworzyła.   Przede wszystkim zawsze wymagane jest sporządzenie opinii geotechnicznej. Mamy na to konkretny przepis, który zawiera Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych (Dz.U. 2012 poz. 463)   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną   W przypadku domów jednorodzinnych najczęściej sporządza ją projektant budynku lub projektant dokonujący adaptacji projektu gotowego. Z zastrzeżeniem, że najczęściej stosuje się tu coś co można nazwać najniższym poziomem wymagań. Wynika to ze specyfiki domów jednorodzinnych, czyli zwykle obiektów zaliczanych do tzw. pierwszej kategorii geotechnicznej. Mówiąc w ogromnym skrócie, są one niewielkie i o prostej konstrukcji, posadowione na gruntach nośnych, jednorodnych i przy poziomie wód gruntowych poniżej poziomu posadowienia (proste warunki gruntowe). Teraz pojawia się pytanie na jakiej podstawie w takich sytuacji projektant ma określić kategorię geotechniczną konkretnego obiektu (domu)? W cytowanym powyżej rozporządzeniu zakres wymaganej dokumentacji różnicuje się przede wszystkim ze względu na kategorię obiektu budowlanego. Zgodnie z zasadą, że im trudniejsze warunki gruntowe i/lub bardziej skomplikowany obiekt, tym i wymagany zakres dokumentacji jest większy. Znajdziemy tam ogólny zapis:   § 4. 4 Kategorię geotechniczną całego obiektu budowlanego lub jego poszczególnych części określa projektant obiektu budowlanego na podstawie badań geotechnicznych gruntu, których zakres uzgadnia z wykonawcą specjalistycznych robót geotechnicznych.   Swoiste doprecyzowanie stanowi tu kolejny przepis:   § 6. 2. Dla obiektów budowlanych pierwszej kategorii geotechnicznej zakres badań geotechnicznych może być ograniczony do wierceń i sondowań oraz określenia rodzaju gruntu na podstawie analizy makroskopowej. Wartości parametrów geotechnicznych można określać przy wykorzystaniu lokalnych zależności korelacyjnych.   Najwyraźniej jednak powyższy zapis należy traktować jako zalecenie, nie zaś „sztywny” wymóg. Tym bardziej, że w przypadku obiektów zaliczanych do pierwszej kategorii geotechnicznej nie ma wymogu przedstawienia dokumentacji z przedstawionych badań. Wróćmy tu do § 7. 1., który należałoby interpretować wraz z kolejnymi punktami:   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną. 2. W przypadku obiektów budowlanych drugiej i trzeciej kategorii geotechnicznej opracowuje się dodatkowo dokumentację badań podłoża gruntowego i projekt geotechniczny. 3. W przypadku obiektów budowlanych trzeciej kategorii geotechnicznej oraz w złożonych warunkach gruntowych drugiej kategorii wykonuje się dodatkowo dokumentację geologiczno-inżynierską, zgodnie z  przepisami ustawy z  dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981).   W związku z tym wytworzyła się praktyka, w której projektant zawsze sporządza opinie geotechniczna, lecz w przypadku pierwszej kategorii geotechnicznej nikt nie wymaga od niego przedstawienia w tej opinii dokładnych danych na temat gruntu. Danych wziętych chociażby z opisu i interpretacji odwiertów. Projektant przecież i tak bierze za to wszystko odpowiedzialność, a ostatecznie kieruje się swoją wiedzą i doświadczeniem. To całkiem rozsądne, bo w praktyce w takich prostych przypadkach rozbudowane badania nie są do niczego potrzebne. Trzeba zachować umiar, rozsądek i pewną proporcję nakładów i korzyści. Ponadto projektant jest często w stanie sporo wywnioskować już po takich robotach jak zrobienie wykopów pod szambo, przyłącze wodociągowe czy wiercenie studni.  
    • Dlatego sugeruję najpierw użycie farby separacyjnej.
    • Witam,  z początkiem października złożyłem wniosek o wydanie warunków zabudowy na dom jednorodzinny z garażem w bryle budynku. Dostałem informację z gminy, że decyzja zostanie wydana do 31.03.2025 (ze względu na dużą ilość wniosków spowodowanych zbliżającymi się zmianami). Zastanawiam się teraz jakie mam opcje aby w przyszłości móc postawić jednak też garaż wolnostojący/ budynek gospodarczy. Wolałbym poczekać teraz na tą decyzję która ma zostać wydana do końca marca. Czy później mogę zmienić warunki zabudowy, tak aby postawić garaż wolnostojący? jeżeli tak to za pomocą jakiego wniosku? i czy jeżeli zmiana warunków zabudowy nastąpi po 1 stycznia 2026 to czy warunki z automatu będą miały tylko 5 lat ważności? i jeszcze pytanie ile trwa sama zmiana warunków zabudowy (w internecie jest napisane miesiąc, ale aktualnie na warunki zabudowy w mojej gminy trzeba czekać 5 miesięcy, a teoretycznie mają na to 3 miesiące). Z góry dziękuję za informację :) 
    • Budowa, która powinna zakończyć się co najmniej 3 miesiące temu wciąż nie została skończona. Szef firmy budowlanej ciągle powtarza "nie nasza wina, skaczemy z budowy na budowę, są opóźnienia".   Jesteśmy w trakcie robót dachowych, które przez firmę budowlaną stale są przekładane. Do stanu surowego zamkniętego brakuje nam tylko/aż dachu. Ostatnio zaczął padać śnieg, a nocami słupki rtęci wskazują ujemną temperaturę. Czy może mieć to jakiś zły wpływ na więźbę dachową?
    • Komentarz dodany przez PornKup: Jestem przerażony. Oszuści podkładają papiery pod oczyszczalnie które nie istnieją i z problemem zostaje użytkownik który jest bogu ducha winny. nie dajcie się ludzie nabrać - trzeba żądać papierów i dopiero podejmować decyzje zakupu. modernizacja szamb to tylko wymiana na prawdziwe urzadzenie
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...