Skocz do zawartości

Czy wyłączenie bezpieczników chroni sprzęt?


Recommended Posts

  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Podepnę się do wątku....problem troszeczkę inny ale nie chciałam otwierać nowego tematu...inteligentnie myłam płytę w kuchni dość "namoczoną" szmatką i niestety płyta została lekko zalana...kiedy przekręcam kurki strzelają korki...i teraz kilka pytań:
1. czy przy takim strzelaniu korków mogą popsuć się inne sprzęty?? np komputer
2. płyta jest wbudowana i nie mam dostępu "do środka"..chyba żeby całkowicie ją wymontować z blatu(czego nie chcę)...przypuszczam, że woda wyparuje i wszystko będzie działało normalnie...mam rację czy mogło dojść do jakichś większych uszkodzeń???
Napisano
Cytat

Czy wyłączenie bezpieczników chroni sprzęt elektroniczny przez zniszczeniem?


Jeżeli chodzi o wyładowania atmosferyczne to według mojej wiedzy nie ochroni (nie zawsze). Napięcia są zbyt wysokie i obwód może sie zamknąć mimo to (przeskok iskry).
Napisano
Cytat

Podepnę się do wątku....problem troszeczkę inny ale nie chciałam otwierać nowego tematu...inteligentnie myłam płytę w kuchni dość "namoczoną" szmatką i niestety płyta została lekko zalana...kiedy przekręcam kurki strzelają korki...i teraz kilka pytań:
1. czy przy takim strzelaniu korków mogą popsuć się inne sprzęty?? np komputer
2. płyta jest wbudowana i nie mam dostępu "do środka"..chyba żeby całkowicie ją wymontować z blatu(czego nie chcę)...przypuszczam, że woda wyparuje i wszystko będzie działało normalnie...mam rację czy mogło dojść do jakichś większych uszkodzeń???


O które "korki" chodzi - bezpieczniki nadprądowe czy wyłącznik różnicowo- prądowy? Przy takie wiedzy "elektrycznej" trzeba wezwać fachowca, bo dalsze użytkowanie uszkodzonej kuchenki może doprowadzić do nieszczęścia.
  • 3 tygodnie temu...
  • 2 tygodnie temu...
  • 6 miesiące temu...
Napisano
Jeeli chodzi o pierwotna myśl zwartą w pierwszym pytaniu tego tematu, to wyłączanie wyłączników nadmiarowo-prądowych ( tradycyjnie zwanymi bezpiecznikami) może nie uchronić naszych urządzeń przed wyładowaniami atmosferycznymi (jesli o to pyta ifra) Tylko właściwie zaprojektowana ochrona przeciwprzepięciowa połaczona ze sprawnie działąjącą i dobrze wykonaną instalacja odgromową(jesli taka jest,i jeśli jest potrzebna- odpowiednie wymagania) pozwala wierzyć, że urządzenia w domu zostaną ochronione.
  • 3 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Jeeli chodzi o pierwotna myśl zwartą w pierwszym pytaniu tego tematu, to wyłączanie wyłączników nadmiarowo-prądowych ( tradycyjnie zwanymi bezpiecznikami) może nie uchronić naszych urządzeń przed wyładowaniami atmosferycznymi (jesli o to pyta ifra) Tylko właściwie zaprojektowana ochrona przeciwprzepięciowa połaczona ze sprawnie działąjącą i dobrze wykonaną instalacja odgromową(jesli taka jest,i jeśli jest potrzebna- odpowiednie wymagania) pozwala wierzyć, że urządzenia w domu zostaną ochronione.



Skoro mowa o zabezpieczeniach przeciw-przepięciowych to i ja mam pytanie. W którym miejscu powinny być prawidłowo zainstalowane takie zebezpieczenia? Według mnie po wyłączniku głównym ale słyszałem też inne opinie. I drugie pytanie czy zainstalowanie zintegrowanego modułu klasy B+C (np Moeler) w pełni chroni odbiorniki elektryczne?
Napisano (edytowany)
Ogranicznik lepiej montować za wyłącznikiem głównym, żeby się nie zużywał w razie odłączenia zasilania.

B+C zdaje egzamin o ile to markowy sprzęt (np. DEHN)

Ograniczniki przepięć w rozdzielnicy w pewnym stopniu chronią sprzęt (głównie przed przepięciami przychodzącymi z sieci). Na ochronę przed przepięciami wyindukowanymi w instalacjach w domu z powodu pobliskiego uderzenia pioruna (np. do 1 km) nie bardzo bym liczył. Ochronnik to tylko mała część systemu ochrony. Najważniejsze to koordynacja ułożenia przewodów, tzn. ułożenie ich w odpowiedni sposób, odpowiednie połączenia wyrównawcze w odpowiednich miejscach, tworzenie masy budynku i korzystanie z nich, unikanie tworzenia pętli mas.

Ochronnik służy też trochę jako ozdoba jeśli do uziomu jest pare metrów (bo powinno być bardzo mało, typowo do metra), w dodatku przewodem z paroma ostrymi zakrętami.

Wyłączenie "esek" w rozdzielnicy może i pomoże na niewielkie przepięcia w sieci, natomiast nie liczyłbym na ochronę przed wyładowaniami, jeśli uderzy gdzieś dalej w linię to łuk przeskoczy pomiędzy stykami mimo wszystko.
Nawet nie ma co mówić o wypadku uderzenia gdzieś blisko w linię albo bezpośrednio w dom. Instalacja może nawet wylecieć ze ścian razem z tynkiem. W pierwszym przypadku powinny temu zapobiec odgromniki (głównie ten typu B) a w drugim instalacja odgromowa. Edytowano przez Michcio (zobacz historię edycji)
  • 2 tygodnie temu...
Napisano (edytowany)
Cytat

Ograniczniki przepięć w rozdzielnicy w pewnym stopniu chronią sprzęt (głównie przed przepięciami przychodzącymi z sieci). Na ochronę przed przepięciami wyindukowanymi w instalacjach w domu z powodu pobliskiego uderzenia pioruna (np. do 1 km) nie bardzo bym liczył. Ochronnik to tylko mała część systemu ochrony. Najważniejsze to koordynacja ułożenia przewodów, tzn. ułożenie ich w odpowiedni sposób, odpowiednie połączenia wyrównawcze w odpowiednich miejscach, tworzenie masy budynku i korzystanie z nich, unikanie tworzenia pętli mas.



Zgadzam się, ale ograniczniki też są bardzo ważne, przede wszystkim zabezpieczają nasz sprzęt AGD i RTV przez skokowymi impulsami (stan nieustalony) napięć które są krótkotrwałe ale bardzo szkodliwe dla domowego sprzętu.
Polecałbym przeczytanie tego artykułu.
Edytowano przez amadeusz (zobacz historię edycji)
Napisano
Można by także wspomnieć że najwięcej uszkodzeń np. komputerów w czasie burzy jest przez kabel telefoniczny. Więc pasowało by w czasie burzy wyjąć również kabelek z karty sieciowej lub modemu jeśli taki posiadamy.

Ja jeśli chodzi o RTV i AGD zawsze w czasie burzy wyłączam z kontaktu listwy zasilające urządzenia.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...