Skocz do zawartości

Akcesoria dachowe


Recommended Posts

Napisano

Dach to nie tylko konstrukcja nośna i pokrycie. To także wiele mniejszych elementów nazywanych "akcesoriami". I chociaż dach będzie wykonany z bardzo dobrych, często kosztownych materiałów, to brak lub niewłaściwy dobór akcesoriów może bardzo wiele zepsuć. Za to ich właściwe zastosowanie znakomicie ułatwia niektóre prace, np. wykonanie przejść instalacyjnych przez połać dachu.


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/strefa-magazynu/archiwum/6878-ogrzewanie-pompa-ciepla

Napisano
Witam! Uważam, że pompa ciepła 7-10 KW jest trochę za mała do domu 200m2. Wiadomo, że pompa ciepła powinna być niedowymiarowana do zapotrzebowania ale przy tym tej wielkości domu to 11 KW to jest minimum. A po drugie za 15 tysięcy to można co najwyżej kupić PC naszej rodzimej produkcji bo pompy renomowanych producentów kosztują w przedziale od min 20000 do 30000. Co do dolnego źródła ciepła to dla domu 200m2 jeżeli mamy mała dzialkę i musimy zrobić kolektory pionowe to potrzeba około 200-250 metrów odwiertów, wiec jest to koszt około 20-25 tys złotych. Więc koszty instalacji dla domu 200m2 tak napradę sa trochę wyższe niz podaje autor artykułu. Dodatkowo napewno są wyższe koszty zużycia energii elektryczne. Mam w tym sporo doświadczenie i nie wygląda to wcale tek słodko:)
Napisano
Niby dlaczego 7 – 10kW jest zbyt mała? Czyżby stare nawyki? Przecież po to budujemy energooszczędne domy, aby m.in. stosować kotły o mniejszych mocach nominalnych.
Budując tylko w zgodzie z wymaganiami WT otrzymujemy dom o zapotrzebowaniu szczytowym (dla -20/+22) od 30 do 40W/m2 powierzchni ogrzewanej, a co z kolei przedkłada się na zapotrzebowanie na energię, w sezonie grzewczym od 50 do 80kWh/m2 ogrzewanej powierzchni.
Kupno PCi 10kW, nawet renomowanego producenta, w cenie do 20.000,- nie jest problemem.
Natomiast koszt wykonania, 1mb kompletnego kolektora pionowego, bez zbędnego trudu, można znaleźć od 75 do 80,-.. Należy też wziąć pod uwagę fakt, że w Polsce nie występują warunki geologiczne, takie, które uniemożliwiłyby, otrzymanie mniej niż 50W z 1mb odwiertu. Można powiedzieć, że średnia wynosi około 70W.
Jak doda się do tego fakt, że średnioroczny COP dla PCi wynosi nie mniej niż 3,3, to, moim zdaniem, autor we wspomnianej publikacji nie rozminął się z rzeczywistością.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Pytałem dlatego, ze do przenośnych lepszy jest przewód z oplotem bawełnianym, taki jak przy żelazkach, Ale do stacjonarnego ten może być. 
    • Dzięki za szybką odp. To jest zwykły piekarnik do zabudowy (Whirlpool), więc stacjonarny.
    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
    • Może i więcej, bo metr przewodu to jakieś 4 PLN, a wtyczka w sklepie 3,95 PLN.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...