Skocz do zawartości

Ława fundamentowa. Dopuszczalne odchyłka .


Recommended Posts

Napisano

Witam .

Przy zalewaniu ławy fundamentowej - jest jakaś tolernacja ?

Jeśli chodzi o poziom.

Czy przy niedokładnym zalaniu ławy fundamentowej , można to później wyrównywać pierwszą warstwą zaprawy pod pierwsze bloczki ?

Jak to wygląda w praktyce ?

Napisano
4 godziny temu, Mikolaj01 napisał:

Witam.

Przy zalewaniu ławy fundamentowej jest jakaś tolerancja ?

Jeśli chodzi o poziom.

Czy przy niedokładnym zalaniu ławy fundamentowej, można to później wyrównywać pierwszą warstwą zaprawy pod pierwsze bloczki ?

Jak to wygląda w praktyce ?

Zgodnie z normą, odchylenie poziomu ławy fundamentowej powinno mieścić się przedziale ±10 mm do tzw. rzędnej.

 

W przypadku bardziej precyzyjnych konstrukcji tolerancja może wynosić, np. ±5 mm, wtedy powinno to być określone w projekcie.

 

Wchodziłem czasami na roboty po kimś (inwestor w porę się zreflektował), i były różnice nawet do 30 cm przy większych bryłach, zdarzały się ławy wylane nie w tym miejscu, albo brakowało ław na słupy, schody, itd. a inwestor zapłacił już komuś za wylanie ław.

Czasami zgodziłem się na robotę, a budynek nie mieścił się na istniejących ławach.:bezradny:

Rozbierałem nawet ściany fundamentowe wymurowane z pustaków Alfa, które stały i przez 20 lat  rozwalił je mróz. 

Po inwentaryzacji z geodetą  wylewałem, dolewałem, nadlewałem częściowo nowe fundamenty. 

 

Jeżeli to wszystko będzie w ziemi, to ja nie widzę problemu, stan zerowy budynku ma znaczenie.

 

Można podszalować i nadlać betonu B20.

Można wymurować częściowo dodatkowe warstwy.

Murować na grubszej spoinie kilka warstw bloczka w miejscach zaniżonych, przy "wyciąganiu narożników", a w miejscach wyniesionych stosować cieńszą fugę, itd.

Napisano (edytowany)
5 godzin temu, Mikolaj01 napisał:

1. Czy beton zalewany musi być wibrowany ?

2. Czy wibrowanie jest zależne od typu, czy szerokości ławy ?

1. Jeżeli jest taka możliwość to tak, najprostsza metoda wibrowania to opukiwanie szalunków młotkiem, użycie wibratora powierzchniowego, najlepiej wibratora pogrążanego.

 

2. Jest w małym stopniu, bardziej zagęszczenia prętów w szalunku,  konsystencja wlewnego betonu (plastyczna, półpłynna), temperatury otoczenia (upał, szybsze wiązanie mieszanki).

Dostatecznego zroszenia deskowania przed wylaniem.

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Napisano

Jeżeli ostatecznemu wypoziomowaniu ścian fundamentowych ma służyć tylko różnica w grubości pierwszej warstwie zaprawy to faktycznie różnica nie powinna być większa niż ok. 1 cm. Po prostu, jeżeli będzie większa to trudno będzie zrobić korektę tylko w tej warstwie. Ale w praktyce można nieco korygować także zmieniając grubość warstwy zaprawy w kolejnych warstwach bloczków. W efekcie dramatu nie będzie niezależnie od tego czy trzeba będzie skorygować różnicę 1 cm, czy np. 4 cm.

Da się natomiast poprawić nawet znacznie większą różnicę. Tylko ostatecznie po co się męczyć? im dokładniej będą wykonane same ławy, tym łatwiej i szybciej będzie można na nich wymurować ściany fundamentowe. 

Podobnie będzie ze wszystkimi innymi pracami na budowie. Dla przykładu, niedokładności w murowaniu ścian w części nadziemnej da się skorygować grubością tynku. Ale ostatecznie każda taka niedoróbka i niedokładność to jednak pewien kłopot. 

Napisano

Czy trzeba izolować ławe fundamentową ? (przed położeniem warstwy bloczow )

Jesli tak to czy dysperbit starcza ?

Jak dobrze to zrobić , jakie opcje do wyboru ?

 

Napisano

W przypadku domów bez piwnic nie jest to niezbędne. Ostatecznie betonowa ława i tak jest wystawiona na działanie wilgoci z gruntu. Natomiast z izolacją poziomą - pomiędzy ławą i ścianą fundamentową - sytuacja jest bardziej złożona. Tu ważny jest układ pozostałych elementów (ściana nadziemia, izolacja pozioma na niej, izolacja podłogi na gruncie). 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam .Mam pytanie jak dokleić płytkę której już nie ma dłuższy czas do tarasu ,jak nie ma jak do czego jej dokleić .Na Zdjęciu to jest od kleju bo ta płytka na drewno jest przyklejona . https://zapodaj.net/plik-qmlTGjAND9
    • Kontrola Wydziału Budownictwa powinna ustalić stan faktyczny i odnieść się do Twoich uwag.
    • Formalnie nie ma obowiązku uzyskania dokumentów potwierdzających możliwość przyłączenia do sieci elektroenergetycznej, wodociągowej itd. na etapie uzyskiwania pozwolenia na budowę lub składania zgłoszenia z projektem. Zniesiono go jeszcze w 2015 roku, w ramach nowelizacji prawa budowlanego.  Ale są tu dwa zastrzeżenia. Pierwsze jest takie, że bez zapewnienia dostępu do mediów nie zakończymy budowy i nie będziemy mogli w takim budynku legalnie mieszkać. Tu trzeba mieć na uwadze przede wszystkim prąd. Ale chociażby bez kanalizacji się nie obędzie, jeżeli na danym terenie przewidziano tylko przyłączenie do sieci.  Drugi haczyk to oświadczenie projektanta o możliwości podłączenia domu do istniejącej sieci ciepłowniczej. Obecnie takie oświadczenie trzeba dołącyć do dokumentacji. Chociaż wciąż są niejasności interpretacyjne, czy zawsze trzeba to zrobić. 
    • Murowania już coraz mniej. Zbliżamy się do wysokości nadproży a więc docinamy wstępnie ostatnie pustaki na których zostaną wylane poduszki betonowe oraz obsadzone nadproża. Przenosimy również poziom zero do budynku tak aby łatwiej nam się pracowało. Porównujemy lasery krzyżowe trzech firm Nivel System, DeWalt oraz Hilti.    
    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...