Skocz do zawartości

Ława fundamentowa. Dopuszczalne odchyłka .


Recommended Posts

Napisano

Witam .

Przy zalewaniu ławy fundamentowej - jest jakaś tolernacja ?

Jeśli chodzi o poziom.

Czy przy niedokładnym zalaniu ławy fundamentowej , można to później wyrównywać pierwszą warstwą zaprawy pod pierwsze bloczki ?

Jak to wygląda w praktyce ?

Napisano
4 godziny temu, Mikolaj01 napisał:

Witam.

Przy zalewaniu ławy fundamentowej jest jakaś tolerancja ?

Jeśli chodzi o poziom.

Czy przy niedokładnym zalaniu ławy fundamentowej, można to później wyrównywać pierwszą warstwą zaprawy pod pierwsze bloczki ?

Jak to wygląda w praktyce ?

Zgodnie z normą, odchylenie poziomu ławy fundamentowej powinno mieścić się przedziale ±10 mm do tzw. rzędnej.

 

W przypadku bardziej precyzyjnych konstrukcji tolerancja może wynosić, np. ±5 mm, wtedy powinno to być określone w projekcie.

 

Wchodziłem czasami na roboty po kimś (inwestor w porę się zreflektował), i były różnice nawet do 30 cm przy większych bryłach, zdarzały się ławy wylane nie w tym miejscu, albo brakowało ław na słupy, schody, itd. a inwestor zapłacił już komuś za wylanie ław.

Czasami zgodziłem się na robotę, a budynek nie mieścił się na istniejących ławach.:bezradny:

Rozbierałem nawet ściany fundamentowe wymurowane z pustaków Alfa, które stały i przez 20 lat  rozwalił je mróz. 

Po inwentaryzacji z geodetą  wylewałem, dolewałem, nadlewałem częściowo nowe fundamenty. 

 

Jeżeli to wszystko będzie w ziemi, to ja nie widzę problemu, stan zerowy budynku ma znaczenie.

 

Można podszalować i nadlać betonu B20.

Można wymurować częściowo dodatkowe warstwy.

Murować na grubszej spoinie kilka warstw bloczka w miejscach zaniżonych, przy "wyciąganiu narożników", a w miejscach wyniesionych stosować cieńszą fugę, itd.

Napisano (edytowany)
5 godzin temu, Mikolaj01 napisał:

1. Czy beton zalewany musi być wibrowany ?

2. Czy wibrowanie jest zależne od typu, czy szerokości ławy ?

1. Jeżeli jest taka możliwość to tak, najprostsza metoda wibrowania to opukiwanie szalunków młotkiem, użycie wibratora powierzchniowego, najlepiej wibratora pogrążanego.

 

2. Jest w małym stopniu, bardziej zagęszczenia prętów w szalunku,  konsystencja wlewnego betonu (plastyczna, półpłynna), temperatury otoczenia (upał, szybsze wiązanie mieszanki).

Dostatecznego zroszenia deskowania przed wylaniem.

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Napisano

Jeżeli ostatecznemu wypoziomowaniu ścian fundamentowych ma służyć tylko różnica w grubości pierwszej warstwie zaprawy to faktycznie różnica nie powinna być większa niż ok. 1 cm. Po prostu, jeżeli będzie większa to trudno będzie zrobić korektę tylko w tej warstwie. Ale w praktyce można nieco korygować także zmieniając grubość warstwy zaprawy w kolejnych warstwach bloczków. W efekcie dramatu nie będzie niezależnie od tego czy trzeba będzie skorygować różnicę 1 cm, czy np. 4 cm.

Da się natomiast poprawić nawet znacznie większą różnicę. Tylko ostatecznie po co się męczyć? im dokładniej będą wykonane same ławy, tym łatwiej i szybciej będzie można na nich wymurować ściany fundamentowe. 

Podobnie będzie ze wszystkimi innymi pracami na budowie. Dla przykładu, niedokładności w murowaniu ścian w części nadziemnej da się skorygować grubością tynku. Ale ostatecznie każda taka niedoróbka i niedokładność to jednak pewien kłopot. 

Napisano

Czy trzeba izolować ławe fundamentową ? (przed położeniem warstwy bloczow )

Jesli tak to czy dysperbit starcza ?

Jak dobrze to zrobić , jakie opcje do wyboru ?

 

Napisano

W przypadku domów bez piwnic nie jest to niezbędne. Ostatecznie betonowa ława i tak jest wystawiona na działanie wilgoci z gruntu. Natomiast z izolacją poziomą - pomiędzy ławą i ścianą fundamentową - sytuacja jest bardziej złożona. Tu ważny jest układ pozostałych elementów (ściana nadziemia, izolacja pozioma na niej, izolacja podłogi na gruncie). 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Taras z naturalnego drewna to inwestycja w estetykę i komfort przestrzeni zewnętrznej. Aby jednak drewno zachowało swoje walory na długie lata, kluczowa jest odpowiednia impregnacja i konserwacja już na etapie przygotowania desek. Poniżej przedstawiamy sprawdzony sposób impregnacji nowej deski tarasowej, oparty na produktach marki OSMO. 1. Wstępna impregnacja – WR Aqua Osmo Pierwszym krokiem jest wstępne zabezpieczenie desek. Impregnat WR Aqua Osmo to bezbarwny środek ochronny na bazie wody, który skutecznie zabezpiecza drewno przed sinizną, pleśnią oraz szkodnikami. Kiedy? Impregnację wykonujemy przed montażem, najlepiej 2 dni przed planowanym olejowaniem. Jak? Środek nanosimy pędzlem lub wałkiem na wszystkie powierzchnie deski – zarówno widoczne, jak i niewidoczne – w jednej warstwie. Po co? Zapewnia to równomierną ochronę drewna i zapobiega jego degradacji od środka. 2. Olejowanie przed montażem – Osmo Olej Tarasowy Po upływie co najmniej 48 godzin od impregnacji WR Aqua, przystępujemy do pierwszego olejowania. Produkt: Olej tarasowy OSMO – bezbarwny lub kolorystycznie dobrany do naturalnego odcienia deski. Jak? Nakładamy z dwóch stron deski cienką warstwę oleju, używając pędzla, szmatki lub wałka. Pozwalamy na dokładne wchłonięcie i wyschnięcie. Dlaczego? Takie przygotowanie pozwala zabezpieczyć również powierzchnie deski, które po montażu będą niewidoczne, co znacząco zwiększa trwałość całej konstrukcji. 3. Montaż desek i finalne wykończenie Po wyschnięciu oleju przystępujemy do montażu tarasu. Gdy deski są już solidnie zamocowane, możemy wykonać drugą warstwę oleju tarasowego – tym razem tylko na widocznej stronie. Cel: Ta warstwa nadaje ostateczny wygląd i zapewnia pełną ochronę przed działaniem czynników atmosferycznych – deszczu, UV i zmian temperatury. Wskazówka: Prace najlepiej prowadzić w suchy, ciepły dzień, unikając pełnego słońca, które może zbyt szybko wysuszyć produkt. Dlaczego warto trzymać się tej kolejności? Poprawna impregnacja i olejowanie przed montażem to inwestycja w trwałość i wygląd tarasu. Chroniąc drewno z każdej strony, zapobiegamy jego wypaczaniu, pękaniu i przedwczesnemu starzeniu. Produkty OSMO tworzą elastyczną, mikroporowatą powłokę, która nie łuszczy się i pozwala drewnu oddychać, co jest szczególnie ważne przy konstrukcjach zewnętrznych.   Podsumowanie – schemat impregnacji nowej deski tarasowej: Impregnacja WR Aqua OSMO – minimum 2 dni przed olejowaniem Pierwsza warstwa oleju tarasowego – z dwóch stron przed montażem Montaż desek tarasowych Druga warstwa oleju – na wierzchnią, widoczną stronę po montażu
    • Planuje dzialke na wsi, lub na obszarze znacznie oddalonym od miasta (tak, wiem ma malo czasu - do polowy nast. roku, dlatego badam temat).
    • Mógłbyś to przetłumaczyć na język polski?
    • Nie we wszystkich lokalizacjach takie rozwiązanie jest dozwolone, Zależy gdzie masz działkę. 
    • Mieszkanie w budynku to akurat nie problem bo budowa i tak przeciągnie się przez dłuższy czas - tu akurat mam pomysł jak to rozwiązać.   Siec ciepłownicza – planuje ogrzewać dom piecem na paliwo stale i będę posiadał zbiornik na ciepłą wodę, którą podgrzeje piecem albo elektrycznie, więc logicznie rzecz biorąc nie powinienem potrzebować oświadczenia o podłączeniu do sieci ciepłowniczej.   Dziękuje za odp. - mam przynajmniej kolejny temat do poruszenia z radcą.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...