Maciek_Budowlaniec Napisano 8 lutego #1 Napisano 8 lutego Dzień dobry, proszę o poradę w następującej kwestii: zamierzam poprowadzić przewód od nowego włącznika do nowych kinkietów nad łóżkiem w sypialni. Czy według sztuki budowlanej dozwolone jest prowadzenie przewodów elektrycznych po ścianie z luftami wentylacyjnymi (załączam zdjęcia)? Czy też muszę poprowadzić ten przewód po innej ścianie? z góry dziękuję Maciek
retrofood Napisano 8 lutego #3 Napisano 8 lutego 2 godziny temu, podczytywacz napisał: Co to jest luft wentylacyjny? Pewnie kanał. Jak się kanału nie przebije, to można. Ja bym jednak poprowadził przewód dołem, za listwą przyścienną.
animus Napisano 8 lutego #4 Napisano 8 lutego 4 godziny temu, Maciek_Budowlaniec napisał: zamierzam poprowadzić przewód od nowego włącznika do nowych kinkietów nad łóżkiem w sypialni. Czy według sztuki budowlanej dozwolone jest prowadzenie przewodów elektrycznych po ścianie z luftami wentylacyjnymi (załączam zdjęcia)? Czy też muszę poprowadzić ten przewód po innej ścianie? A sterowanie kinkietów ma być realizowane z tego łącznika przy drzwiach?
podczytywacz Napisano 9 lutego #5 Napisano 9 lutego 6 godzin temu, animus napisał: A sterowanie kinkietów ma być realizowane z tego łącznika przy drzwiach? 11 godzin temu, Maciek_Budowlaniec napisał: od nowego włącznika do nowych kinkietów nad łóżkiem w sypialni. Za mało informacji mamy o przebiegu instalacji w sypialni... Może wystarczy przewód od najbliższego gniazda... Twoje zajęcia nawet nie pokazują gdzie jest ten luft - cokolwiek by to było... Gdzie ma być ten nowy włącznik?
retrofood Napisano 9 lutego #6 Napisano 9 lutego 8 godzin temu, animus napisał: A sterowanie kinkietów ma być realizowane z tego łącznika przy drzwiach? I wstawanie przed zaśnięciem aby zgasić światło? Ja bym odżałował za prąd... 2 godziny temu, podczytywacz napisał: Za mało informacji mamy o przebiegu instalacji w sypialni... Może wystarczy przewód od najbliższego gniazda... I wtyczką?
Maciek_Budowlaniec Napisano 9 lutego Autor #7 Napisano 9 lutego Witam ponownie, cała ta ściana z "uskokiem" za szafą zawiera 3 lufty: 2 wentylacyjne od łazienek i jeden z kwasówką od kotła gazowego. Przy drzwiach chciałbym dodać 2 włączniki schodowe dla 2 kinkietów nad łóżkiem.
podczytywacz Napisano 9 lutego #8 Napisano 9 lutego 20 minut temu, retrofood napisał: I wtyczką? Niekoniecznie - można i podłączyć "na krótko" w puszce, skoro planuje jakieś kucie w ścianach... I dwa oddzielne wyłączniki do kinkietów w zasięgu ręki... 7 minut temu, Maciek_Budowlaniec napisał: Przy drzwiach chciałbym dodać 2 włączniki schodowe dla 2 kinkietów nad łóżkiem. Czy to na pewno dobrze przemyślany pomysł? 23 minuty temu, retrofood napisał: I wstawanie przed zaśnięciem aby zgasić światło?
retrofood Napisano 9 lutego #9 Napisano 9 lutego 27 minut temu, Maciek_Budowlaniec napisał: cała ta ściana z "uskokiem" za szafą zawiera 3 lufty: 2 wentylacyjne od łazienek i jeden z kwasówką od kotła gazowego. To zmienia postać rzeczy. Po kominach nie prowadzi się instalacji ze względu na wyższą temperaturę i przyspieszone starzenie się izolacji przewodów. Podajesz błędne informacje i oczekujesz prawidłowych odpowiedzi. tak się nie da. 29 minut temu, Maciek_Budowlaniec napisał: Przy drzwiach chciałbym dodać 2 włączniki schodowe dla 2 kinkietów nad łóżkiem. I dobrze, więc poprowadź przewody od puszki nad wyłącznikiem na dół, do podłogi i dalej w listwie przyściennej, albo pod nią. 19 minut temu, podczytywacz napisał: Czy to na pewno dobrze przemyślany pomysł? Jeśli schodowe, to mogą być, drugie da przy łóżku.
Maciek_Budowlaniec Napisano 9 lutego Autor #10 Napisano 9 lutego Jeśli prawdą jest co napisał kol. Retrofood, że na lufcie kominowym nie wolno prowadzić przewodów elektrycznych to znaczy że w ogóle nie mogę iść z tymi przewodami w lewo od puszki (nawet za listwą podłogową [czerwona strzałka na moim nowym zdjęciu], przecież ona też idzie po ścianie, która ma uskok z luftami), lecz muszę iść z przewodami w prawo [zielona strzałka na moim nowym zdjęciu] od puszki, nad oknem i w końcu do ściany nad łóżkiem. Czy tak? pozdrawiam i dziękuję Kolegom za pomoc
podczytywacz Napisano 9 lutego #11 Napisano 9 lutego Dwie lampki ledowe nad łóżkiem, to właściwie jest minimalne zasilanie i tu śmiało możesz za listwą przypodłogową przewody przeprowadzić...
Maciek_Budowlaniec Napisano 9 lutego Autor #12 Napisano 9 lutego OK, ale proszę o poradę dotyczącą prowadzenia przewodów pod tradycyjne kinkiety żarówkowe na 230 V?
podczytywacz Napisano 9 lutego #13 Napisano 9 lutego Przecież ledowe lampki są zasilane na 230 V... są nie tylko niskonapięciowe... Pobierają kilka watów... A to właściwie żadne obciążenie...
retrofood Napisano 9 lutego #14 Napisano 9 lutego 1 godzinę temu, Maciek_Budowlaniec napisał: Jeśli prawdą jest co napisał kol. Retrofood, że na lufcie kominowym nie wolno prowadzić przewodów elektrycznych to znaczy że w ogóle nie mogę iść z tymi przewodami w lewo od puszki (nawet za listwą podłogową [czerwona strzałka na moim nowym zdjęciu], przecież ona też idzie po ścianie, która ma uskok z luftami), Ty nie masz prowadzić przewodów PO ścianie, a PRZY ścianie, co zmienia sposób przekazywania ciepła (słabe przewodnictwo) i jest w pełni dozwolone. A w prawo też możesz iść, przecież trasa podróży z Krakowa do Katowic może prowadzić i przez Gdańsk, kto komu zabroni. 28 minut temu, Maciek_Budowlaniec napisał: OK, ale proszę o poradę dotyczącą prowadzenia przewodów pod tradycyjne kinkiety żarówkowe na 230 V? Taż piszę od początku o takich. 13 minut temu, podczytywacz napisał: Przecież ledowe lampki są zasilane na 230 V... są nie tylko niskonapięciowe... Pobierają kilka watów... A to właściwie żadne obciążenie... Obciążenie żadne i nie o prąd obciążenia tu chodzi.
animus Napisano 9 lutego #15 Napisano 9 lutego 2 godziny temu, retrofood napisał: I wstawanie przed zaśnięciem aby zgasić światło? Ja bym odżałował za prąd... 1 godzinę temu, retrofood napisał: Jeśli schodowe, to mogą być, drugie da przy łóżku.
animus Napisano 9 lutego #16 Napisano 9 lutego (edytowany) 5 godzin temu, podczytywacz napisał: 3 godziny temu, Maciek_Budowlaniec napisał: Witam ponownie, cała ta ściana z "uskokiem" za szafą zawiera 3 lufty: 2 wentylacyjne od łazienek i jeden z kwasówką od kotła gazowego. To dwa kanały wentylacyjne (zimne) i jeden komin z kwasówki turbo do kotła gazowego kondensacyjnego? Ważne! Wtedy też zimny kanał, rura dwuścienna turbo zewnętrznym płaszczem zasysa powietrze z zewnątrz do spalania gazu. Przewody elektryczne w tynku można prowadzić po takich scianach z kanałami wzdłuż i w poprzek. Edytowano 9 lutego przez animus (zobacz historię edycji)
animus Napisano 9 lutego #17 Napisano 9 lutego 1 godzinę temu, Maciek_Budowlaniec napisał: OK, ale proszę o poradę dotyczącą prowadzenia przewodów pod tradycyjne kinkiety żarówkowe na 230 V? Przewody 3-5x1,5mm2 Przewody prowadzisz w tynku po ścianach, od puszki nad drzwiami. Trzeba też kupić puszki instalacyjne do łączenia w szeregu i poprowadzić dodatkowy przewód, przewody z tej puszki nad drzwiami do nowych puszek instalacyjnych z łącznikami przy drzwiach. Najlepiej wykuć tę jedną puszkę i zamontować 2 lub 3 łączone.
retrofood Napisano 9 lutego #18 Napisano 9 lutego 53 minuty temu, animus napisał: Ważne! Wtedy też zimny kanał, rura dwuścienna turbo zewnętrznym płaszczem zasysa powietrze z zewnątrz do spalania gazu. Przewody elektryczne w tynku można prowadzić po takich scianach z kanałami wzdłuż i w poprzek. Zgadza się. Tylko żeby w kanał nie wchodziły.
Maciek_Budowlaniec Napisano 9 lutego Autor #19 Napisano 9 lutego Tak, u mnie jest kocioł turbo (w przyszłości będzie kondensacyjny lub na biopelet). W tym momencie powietrze do spalania dla kotła jest zasysane z zewnątrz przez kwasówkę typu "rura w rurze"
animus Napisano 9 lutego #20 Napisano 9 lutego 1 godzinę temu, Maciek_Budowlaniec napisał: Tak, u mnie jest kocioł turbo (w przyszłości będzie kondensacyjny lub na biopelet). W tym momencie powietrze do spalania dla kotła jest zasysane z zewnątrz przez kwasówkę typu "rura w rurze" To wypożycz bruzdownicę, narysuj trasę przewodów i puszek.
retrofood Napisano 9 lutego #21 Napisano 9 lutego 30 minut temu, animus napisał: To wypożycz bruzdownicę, narysuj trasę przewodów i puszek. Tylko te puszki mają być zlicowane ze ścianą, to jest już otynkowane!
animus Napisano 9 lutego #22 Napisano 9 lutego 45 minut temu, retrofood napisał: Tylko te puszki mają być zlicowane ze ścianą, to jest już otynkowane! Popieram.
Maciek_Budowlaniec Napisano 10 lutego Autor #23 Napisano 10 lutego Witam ponownie, chciałbym z tej puszki koło drzwi (nad włącznikiem jednoklawiszowym) poprowadzić zasilanie dla dwóch kinkietów nad łóżkiem (każdy z nich będzie włączany osobnym włącznikiem schodowym). Informacja o instalacji: dwużyłowa, bez uziemienia, system puszkowy, przewody mają jednobarwne płaszcze, ale wewnątrz widać wyraźnie kolory czarny dla fazy i niebieski dla neutralnych. W rozdzielnicy są tylko TRZY wyłączniki: jeden dla całej piwnicy, jeden dla całego parteru i jeden dla całego I piętra i strychu. Przesyłam zdjęcia rozdzielnicy, wnętrza puszki i własnoręcznie wykonany schemat przewodów w tej puszce. Jak widać na schemacie (o ile nie popełniłem żadnego błędu w identyfikacji) mamy tam cztery przewody fazowe skręcone razem i cztery przewody neutralne skręcone razem. Moje pytania: 1. Czy aby zasilić nowy obwód z tej puszki do nowego włącznika schodowego przy drzwiach, nowego kinkietu nad łóżkiem i nowego włącznika schodowego przy łóżku wystarczy cztery przewody fazowe skręcone razem wpiąć we wtyczkę Wago wtykową na pięć gniazd (nic nie pęknie - już tak zrobiłem pół roku temu w innej puszce) i tak samo zrobić z czteroma przewodami neutralnymi skręconymi razem? 2. Czy fakt, że z tejże puszki podczas remontu kilka lat temu fachowiec (typu złota rączka, nie zawodowy elektryk) poprowadził nowy przewód (widać go na zdjęciu wnętrza puszki, ten nowy przewód ma już żyły kolorowe) zasilający gniazdko za szafą oznacza, że w moim domu obwody gniazdkowe i oświetleniowe są NIEROZDZIELONE? Nie chce mi się odstawiać szafy, ale znalazłem (i załączam) zdjęcie z remontu sprzed lat, w którym bruzda sugeruje że tam za szafą jest gniazdko. Jeśli chodzi o późniejsze połączenie łączników schodowych to mam to już dobrze opracowane. z góry dziękuję Maciek
podczytywacz Napisano 10 lutego #24 Napisano 10 lutego 1 godzinę temu, Maciek_Budowlaniec napisał: w moim domu obwody gniazdkowe i oświetleniowe są NIEROZDZIELONE? Na 1000%, niestety... Najwyraźniej mówią o tym zabezpieczenia - ich amperaże i ich ilość - powinno być kilka razy więcej w takim budynku... Tego typu rozdzielnica powinna być dla każdej kondygnacji oddzielna... Co tam masz na piętrze, że 10A daje radę na wszystko... Jak sam chcesz sprawdzić, czy są nierozdzielone, to włącz na którejś kondygnacji górne oświetlenie (choćby jeden punkt) i jakąś np. lampkę, radio, czy inny odbiornik do gniazdka i wyłącz zabezpieczenie, przypisane tej kondygnacji - i zobacz co się dzieje... Podobne operacje powtórz dla innych kondygnacji... 2 godziny temu, Maciek_Budowlaniec napisał: tak zrobiłem pół roku temu w innej puszce To niezłe cuda masz w tej Twojej instalacji... 1 godzinę temu, Maciek_Budowlaniec napisał: fachowiec (typu złota rączka, nie zawodowy elektryk) Ta RĄCZKA to raczej tombakowa, nie złota... 1
retrofood Napisano 10 lutego #25 Napisano 10 lutego 2 godziny temu, Maciek_Budowlaniec napisał: 1. Czy aby zasilić nowy obwód z tej puszki do nowego włącznika schodowego przy drzwiach, nowego kinkietu nad łóżkiem i nowego włącznika schodowego przy łóżku wystarczy cztery przewody fazowe skręcone razem wpiąć we wtyczkę Wago wtykową na pięć gniazd (nic nie pęknie - już tak zrobiłem pół roku temu w innej puszce) i tak samo zrobić z czteroma przewodami neutralnymi skręconymi razem? 2. Czy fakt, że z tejże puszki podczas remontu kilka lat temu fachowiec (typu złota rączka, nie zawodowy elektryk) poprowadził nowy przewód (widać go na zdjęciu wnętrza puszki, ten nowy przewód ma już żyły kolorowe) zasilający gniazdko za szafą oznacza, że w moim domu obwody gniazdkowe i oświetleniowe są NIEROZDZIELONE? Nie chce mi się odstawiać szafy, ale znalazłem (i załączam) zdjęcie z remontu sprzed lat, w którym bruzda sugeruje że tam za szafą jest gniazdko. 1. Czy wystarczy? A jak podepniesz wyłączniki? Twoja instalacja elektryczna to skansen przedpotopowy, trzeba to jasno powiedzieć. I czas najwyższy pomyśleć o jej całkowitej przebudowie. Po pierwsze, aby była wygodna w użytkowaniu, a po drugie bezpieczna. 2. Oczywiście, ze są nierozdzielone. Tę instalację wykonał kompletny amator, nie mający pojęcia o tym co robić należy. A w ogóle to się dziwię ludziom, że odmalowują ściany, wyrównują tynk, szpachlują, na Twoich fotkach to widać, a instalacja nie ruszona od czasów króla Ćwieczka. A przecież przy takim bieżącym remoncie byłoby niedrogo i można to wykonywać etapami. Brak myślenia, po prostu. 1
Maciek_Budowlaniec Napisano 10 lutego Autor #26 Napisano 10 lutego Proszę o jednoznaczną odpowiedź na to pytanie: Czy aby zasilić nowy obwód z tej puszki do nowego włącznika schodowego przy drzwiach, nowego kinkietu nad łóżkiem i nowego włącznika schodowego przy łóżku wystarczy cztery przewody fazowe skręcone razem wpiąć we wtyczkę Wago wtykową na pięć gniazd (nic nie pęknie - już tak zrobiłem pół roku temu w innej puszce) i tak samo zrobić z czteroma przewodami neutralnymi skręconymi razem? Natomiast jak podłączyć łącznik schodowy wyjaśnia załączony przeze mnie rysunek i opis: CYTUJĘ: "A tak to wygląda gdy w jednej puszce jest i przewód zasilający puszkę i przewód poprowadzony do lampy? W takim wypadku: Przewody neutralne i ochronne przewodu zasilającego łączymy za pomocą złączek z przewodami prowadzącymi do lampy. Wyłączniki schodowe łączymy przy użyciu przewodu 3-żyłowego w sposób pokazany na schemacie. Zauważ, że w tym wypadku na wszystkich przewodach prowadzących do wyłącznika S2 może pojawić się potencjał elektryczny (lub jest podawany stale). Zatem są to przewody fazowe i dlatego są oznaczone kolorami przeznaczonymi dla tego typu przewodów (brązowy, czarny, szary) Na rysunku zmieniłem kolory przewodów łączących wyłączniki. Dlaczego? Ponieważ, gdy poprosisz w hurtowni przykładowo o przewód trzyżyłowy o przekroju 1.5mm² typu drut (oznaczenie YDYp 3×1.5), to na 98% dostaniesz przewód, którego kolory żył są takie jak na załączonym obrazku czyli: brązowy, niebieski i żółto-zielony. Wszystko spoko, ale należy pamiętać, żeby po obu stronach tych przewodów zaznaczyć taśmą izolacyjną lub opaską termokurczliwą, że żyła niebieska i żółto-zielona będą wykorzystane jako przewody fazowe (może być na nich potencjał elektryczny). To jest super ważne. Dopuszczalny kolor taśmy izolacyjnej w takim wypadku to: czarny, brązowy, szary, czerwony, biały. Na rysunku wykorzystałem kolor czerwony. elektrykadlakazdego.pl/wylacznik-schodowy-uzupelnienie/
retrofood Napisano 10 lutego #27 Napisano 10 lutego 6 minut temu, Maciek_Budowlaniec napisał: Na rysunku zmieniłem kolory przewodów łączących wyłączniki. Dlaczego? Ponieważ, gdy poprosisz w hurtowni przykładowo o przewód trzyżyłowy o przekroju 1.5mm² typu drut (oznaczenie YDYp 3×1.5), to na 98% dostaniesz przewód, którego kolory żył są takie jak na załączonym obrazku czyli: brązowy, niebieski i żółto-zielony. Więc należy kupić kawałek przewodu 5 x 1,5 mm², gdyż żyły niebieskiej i zielono - żółtej NIE WOLNO używać w charakterze przewodów fazowych. Poza tym zasadą wykonawstwa instalacji elektrycznej jest to, ze WSZĘDZIE przewodom fazowym towarzyszą przewód neutralny i przewód ochronny. Niezależnie od tego czy w danej chwili są potrzebne. Wiec żył niebieskiej i zielono-żółtej NIE MOŻNA niczym maskować, one tam mają być w charakterze takim, w jakim polska norma je uprawniła i NICZYM WIĘCEJ.
podczytywacz Napisano 10 lutego #28 Napisano 10 lutego 5 godzin temu, Maciek_Budowlaniec napisał: Proszę o jednoznaczną odpowiedź na to pytanie: Po co ta prośba, skoro "doskonale" sam sobie odpowiadasz? 5 godzin temu, Maciek_Budowlaniec napisał: CYTUJĘ: Kogo i skąd cytujesz? 5 godzin temu, retrofood napisał: żył niebieskiej i zielono-żółtej NIE MOŻNA niczym maskować Według Polskiej Normy NIE MOŻNA, ale według cytatu, i zapewne objaśnień "fachowca - złotej rączki" - można... Cytuję - z cytatu w poscie @Maciek_Budowlaniec: Cytat Wszystko spoko, ale należy pamiętać, żeby po obu stronach tych przewodów zaznaczyć taśmą izolacyjną lub opaską termokurczliwą, że żyła niebieska i żółto-zielona będą wykorzystane jako przewody fazowe (może być na nich potencjał elektryczny). To jest super ważne. Dopuszczalny kolor taśmy izolacyjnej w takim wypadku to: czarny, brązowy, szary, czerwony, biały. Spoko... zastosuje dopuszczalne, kolorowe taśmy izolacyjne i będzie spoko... Z coraz bardziej rozbudowaną "siecią" połączeń i z jednym zabezpieczeniem na piętrze Tylko chce na piśmie potwierdzenia, że będzie spoko... Potwierdzenia od userów tego forum... 6 godzin temu, retrofood napisał: a instalacja nie ruszona od czasów króla Ćwieczka.
retrofood Napisano 10 lutego #29 Napisano 10 lutego 10 godzin temu, Maciek_Budowlaniec napisał: Jeśli chodzi o późniejsze połączenie łączników schodowych to mam to już dobrze opracowane. To dobrze, bo to znaczy, ze co nieco rozumiesz ze spraw elektrycznych. Kliknij w link w mojej stopce, tam znajdziesz miedzy innymi artykułami taki poradnik jak wykonuje się instalację bezpuszkową. Poczytaj i weź sobie do serca.
Maciek_Budowlaniec Napisano 11 lutego Autor #30 Napisano 11 lutego Czy "podczytywacz" podczytał źródł cytatu: elektrykadlakazdego.pl/wylacznik-schodowy-uzupelnienie/ nie? to niech podczyta. Nota bene bardzo niekulturalna osoba.
podczytywacz Napisano 11 lutego #31 Napisano 11 lutego 43 minuty temu, Maciek_Budowlaniec napisał: Nota bene bardzo niekulturalna osoba. W którym miejscu ta "niekultura" Ci wyszła?
retrofood Napisano 11 lutego #32 Napisano 11 lutego 42 minuty temu, Maciek_Budowlaniec napisał: Czy "podczytywacz" podczytał źródł cytatu: elektrykadlakazdego.pl/wylacznik-schodowy-uzupelnienie/ Mogę Cię zarzucić linkami do "wiedzy" internetowej, którą można o kant doopy potłuc, bo jest sprzeczna z prawem i nie tylko. Wiedzę nabywa się w szkołach, a nie na szajsbuku.
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się