Skocz do zawartości

Ściana nośna a działowa jakie pozwolenia


Recommended Posts

Napisano

Witam!

Jestem właścicielem dwóch mieszkań położonych na parterze. Budynek ma 2 właścicieli ja i sąsiad.

Chciałbym zrobić w ścianie przejście w postaci wybicia otworu aby móc połączyć 2 mieszkania w jedno. Teraz pytanie, jakie pozwolenia potrzebuję, jeżeli ściana będzie nośna a działowa i jak mogę poznać, jaki to jest rodzaj ściany?

Napisano

Czyli nie masz jakiegoś planu/projektu tego budynku...:scratching:

A i my nic o budynku nie wiemy...:bezradny:

Z czego wybudowany...

Jakiej grubości ściany... przeważnie te nośne są grubsze...

Jaki jest układ pomieszczeń - zdarza się, że mieszkania rozdzielone są ścianą działową, nieco grubszą (ze względów lepszej izolacji akustycznej), niż pozostałe ściany działowe... choć częściej ścianami nośnymi...

W ścianie nośnej również można zrobić przejście - przy zachowaniu pewnych dodatkowych zabezpieczeń w postaci zrobienia belki nad planowanym otworem, KONIECZNIE PRZED WYKONANIEM OTWORU  (!!!!!!!) 

 

 

Napisano

Mogę wykonać własnoręczny rysunek przedstawiający układ pomieszczeń Zastanawiam się gdzie mogę zdobyć plan tego budynku, byłoby łatwiej. Dodam, że jest to moje pierwsze mieszkanie, nie wiem co z czym dlatego pytam. 

 

Odnośnie pytania dotyczącego pozwoleń, co dokładnie trzeba zgłosić w przypadku ściany nośnej i gdzie? Wiem, że ścianę działową, to ja mogę całą wywalić nawet samemu.

 

Gdybym zrobił odwiert i zmierzył?

Napisano
9 minut temu, GremziPL napisał:

Wiem, że ścianę działową, to ja mogę całą wywalić nawet samemu.

Nie tak prędko!!! Dużo zależy od konstrukcji budynku...

Powinien to ocenić jakiś budowlaniec z praktyką...

 

A odwiert jest jedną z metod oceny grubości ściany, ale niekoniecznie grubość decyduje o roli ściany...

 

Kształt budynku, układ ścian z ich grubościami i materiałem z którego powstały (widać, co wydostaje się spod wiertła) więcej powie...

Napisano
42 minuty temu, GremziPL napisał:

 Zastanawiam się gdzie mogę zdobyć plan tego budynku, byłoby łatwiej.  

 

U poprzedniego administratora (lub właściciela). Osoba zarządzająca budynkiem ma obowiązek prawny posiadania wszelkiej dokumentacji dotyczącej budynku.

 

43 minuty temu, GremziPL napisał:

Odnośnie pytania dotyczącego pozwoleń, co dokładnie trzeba zgłosić w przypadku ściany nośnej i gdzie?  

 

1. W żadnej ścianie, ani nośnej, ani działowej, nie wolno wybijać otworu. Otwór się wycina. 

2. Aby wyciąć otwór w ścianie nośnej, musisz mieć projekt techniczny tych prac, sporządzony przez projektanta budowlanego ze specjalnością konstrukcyjną, a potem zdobyć pozwolenie na budowę.

3. Podpowiadam, że jeśli budynek jest z gatunku typowych, czyli w Twojej miejscowości jest więcej takich, to jest szansa, że projektant będzie znał konstrukcję i wiedział jaka jest ta ściana. Szukaj u siebie biura projektowego i spróbuj pogadać z ludźmi stamtąd. 

 

Powiem Ci, że ja zrezygnowałem z robienia takiego otworu (2014 rok), chociaż uprawnienia budowlane miał mój szwagier i chciał sam zrobić projekt. Ale skonsultował się z innym konstruktorem, który znał te bloki (z lat 50-tych ubiegłego wieku) i mi to odradzili. Gdyby to było 4 piętro, to nie byłoby problemu, ale to był parter. Doszli do wniosku, że ryzyko naruszenia konstrukcji jest zbyt duże i mogę nie dostać PnB. Dlatego nie chcieli podpisać projektu. Tak też bywa.

A technologia wykonania otworu jest w zarysach prosta. Najpierw na górze ściany wycina się szparę na nadproże, po czym wstawia nadproże i je betonuje. I dopiero kiedy beton zwiąże, można wycinać otwór drzwiowy. I jest kategoryczny zakaz WYBIJANIA! Tego robić nie wolno!

 

Aha, u mnie ściana była zbrojona i wątpliwości dotyczyły właśnie cięcia zbrojenia. Gdyby był sam beton, też nie byłoby problemu. 

Napisano
4 godziny temu, GremziPL napisał:

Witam!

jak mogę poznać, jaki to jest rodzaj ściany?

Wywierć otwór na przelot, zmierz grubość ściany. 

Napisano

Dokładnie ja i tak wezmę do tego fachowców, sam nie chce nic robić, żeby potem nie było na mnie,pod tym niech się podpisuje kierownik budowy, niech fachowcy oceniają nośność ścian itd (nie znam się na tym). Gadałem z kilkoma firmami, twierdzą, że nie ma problemu, no ale plan powie więcej, myślę, że póki co nie ma co kopać tematu, ogarnę plan budynku i wszystko się wyjaśni, jest bynajmniej światełko w tunelu, że uda się zrobić przejście z jednego do drugiego mieszkania.

Napisano

Jeśli ściana między mieszkaniami jest nośna, konieczne będzie uzyskanie pozwolenia na budowę oraz wykonanie projektu przez inżyniera budowlanego. W przypadku ściany działowej wystarczy zgłoszenie do starostwa. Typ ściany można sprawdzić w dokumentacji technicznej budynku lub konsultując się z konstruktorem.

 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • poradź lepiej, pokaż sie profesjonalnie - zamiast wypisywania głupawych pierdół  
    • Historia wygląda tak, że mieszkanie kupiliśmy w marcu 2022. Było kupione od poprzedniego właściciela, który najprawdopodobniej flipowal mieszkaniami, kupił, wyremontował i ja się pojawiłem i kupiłem. Mieszkanie kupiłem świeżo po remoncie. Pierwsze problemy zaczęły pojawiać się w następną zimę, czyli na przełomie 2022/2023 bo sąsiad z dołu pokazał mi, że od sufitu pod naszym balkonem ma trochę mokre ściany. Na naszej ścianie o którą mi chodzi, zacząłem zauważać wilgoć już chyba na wiosnę 2023. Czy ściana przemarzala/przemakala przed remontem nie mam pojęcia i już do tego nie dotrę. Jeśli chodzi o ocieplenie budynku, jakieś prace na elewacji były robione w okolicach 2010 roku, ale budynek nie jest ocieplony styropianem. Drzwi balkonowe najprawdopodobniej nie były wymieniane w czasie tego remontu mieszkania sprzed mojego kupna, bo nie wyglądaly na nowe.  Co najlepiej zrobić w takiej sytuacji? Na ocieplenie elewacji nie mam co liczyć, bo jestem właścicielem jednego z wielu mieszkan w tym bloku. Dodam, że na ścianie gdzie się zbiera wilgoć nie ma kaloryfera a na ścianie po drugiej stronie kaloryfer jest i tam też taka wilgoć się pojawia ale w zdecydowanie mniejszym stopniu. 
    • Z OSB mi doradziło dwóch fachowców, a deski wiadomo że sztywniejsze, ale myślę że to, że OSB z GK będą razem ze sobą skręcone dadzą już dużo. A co do wyprostwania ścian czy skosów, to jest zrobione co do milimetra. Za pomocą dobrego lasera w zasadzie nie ma z tym większych problemów, ale trochę czasu na to trzeba poświęcić. Jakby ktoś chciał zrobić to "po łebkach", nie ma opcji później z tego wyjść, bo każdą płytę trzeba byłoby ciąć inaczej. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka Sam zastosowałem folię aktywną, bo piana PUR nie ma równej powierzchni, stąd do 10cm mam pustkę za folią, ale nie jest to aluminiowa. A co do tej aluminiowej to może jako aktywna to coś w tym może być, ale co ma dawać dodatkowa pustka to pojęcia nie mam. Według mnie trochę przerost treści nad formą. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Nie jest to kluczowe już mi się wydaje. W każdym bądź razie zapoznając się w sieci z informacjami zazwyczaj faktycznie można znaleźć informację, że kładziemy wełnę na równi z folią. Nie spotkałem się z celowym zostawianiem tam np. 2-3 cm luzu. To, że ta wełna potem obsiądzie i wtedy będzie szczelina już chyba jest doszukiwaniem się jakiegoś sposobu bronienia tego, że tam musi być szczelina.   Co do tej foli srebrnej od wewnątrz. Właśnie doczytałem się o co chodzi. Kilka dni temu widziałem jakiś filmik majstrów z YT co mówili o tym i tam było wspomniane, że taka folia ma najlepsze swoje właściwości gdy zostawi się szczelinę. Teraz doczytałem. Szczelinę można tam zostawić ale też nie jest to koniecznie. Taka folia nazywa się folią aktywną i reguluje przenikanie pary wodnej w zależności od warunków. Pewnie kolejny temat rzeka...
    • Nie słyszałem o takich praktykach i nie wiem ile taka folia aluminiowa kosztuje i czy to się w ogóle opłaca, tzn koszt vs oszczędność energii. Z tego co wiem, najlepiej wykonana izolacja to taka, która bezpośrednio przylega do folli paroizolacyjnej, ponieważ każda pustka powietrzna, a w przypadku poddasza za płytą GK ma już w granicach 50% niższą temperaturę niż w pomieszczeniu, czyli stwarzają się idealne warunki do wykraplania. Dlatego jedyna pustka powietrzna w każdym przypadku skosów czy sufitu powinna się znajdować za ociepleniem tak jak pisze[mention=66843]rett[/mention] np przed deskowaniem, lub za membraną, która z zasady ma mieć wysoką paroprzepuszczalność, bo w przypadku piany PUR, którą klei się bezpośrednio do membrany inczej się nie da. Dlatego uważam że podstawowym błedęm jest dodatkowe ocieplanie przesztrzeni nad sufitem, bo nad sufitem powinna być już tylko wentylacja aż do kalenicy. Było tu już kilka tematów o wyciekach po ścianach szczytowych. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...