Skocz do zawartości

Kotwa chemiczna - ale w suficie


wizard

Recommended Posts

Hej. Czy jestem w stanie prawidłowo zamontować kotwę chemiczną w suficie? Jeżeli tak, to jaki rodzaj montażu tutaj będzie odpowiedni (np. przy użyciu kołka do kotwy chemicznej)? Strop jest z pełnej cegły, a pytam o chemiczną ze względu na to, że potrzebowałbym nośności do 50kg. No chyba że zwykły metalowy kołek rozporowy wytrzyma, ale jestem nieco sceptyczny ;p

Link do komentarza

Zacznijmy od tego - co na tym haku ma wisieć...

Stabilnie i bez gwałtownych przeciążeń, czy też coś takiego jak huśtawka...

Na dwóch rozporowych kołkach metalowych wieszają hamaki, czy huśtawki, które wytrzymują "wariactwa" kilkorga dzieci, albo intensywny seks nie najmniejszych osób dorosłych, czyli około 150 i więcej kilogramów...

Link do komentarza
14 minut temu, animus napisał:

Więc tak, wiercimy, montujemy, kolek się nie trzyma, rusza się,  nie ma się o co wyprzeć, przestrzeń jest za duża i co teraz?   

:bezradny:

 Kotwa chemiczna.:icon_idea:

 

Nie. jeśli kołek się rusza, to diagnozujemy przyczynę. I jeśli sufit się sypie, to dajemy na mszę dziękczynną (bo nam cały nie spadł na głowę), a potem idziemy do PINB, aby wydał decyzję o rozbiórce sufitu.

Natomiast jeśli wywierciliśmy za duży otwór, to rozwiercamy go lepszym sprzętem, dobieramy kołek o większej średnicy i montujemy go DOBRZE!

Link do komentarza
2 godziny temu, retrofood napisał:

 

Nie. jeśli kołek się rusza, to diagnozujemy przyczynę. I jeśli sufit się sypie, to dajemy na mszę dziękczynną (bo nam cały nie spadł na głowę), a potem idziemy do PINB, aby wydał decyzję o rozbiórce sufitu.

 

Sufit się nie sypia, ale w tym miejscu co ja chcę wieszak do lampy, :icon_idea: czyli środeczek sufitu, akurat trafiło na niewielką pustkę, albo większą szczelinę między cegłami. 

 

 

2 godziny temu, retrofood napisał:

Natomiast jeśli wywierciliśmy za duży otwór, to rozwiercamy go lepszym sprzętem, dobieramy kołek o większej średnicy i montujemy go DOBRZE!

 

 Zastosowano kołek większej średnicy, ale on nadal się ruszał.

 

Przyszedł właściciel i się załamał, kto mi taki wielki otwór tu wyrzeźbił?

:takaemotka:

 

 

 

 

Link do komentarza
8 minut temu, animus napisał:

Sufit się nie sypia, ale w tym miejscu co ja chcę wieszak do lampy, :icon_idea: czyli środeczek sufitu, akurat trafiło na niewielką pustkę, albo większą szczelinę między cegłami.  

 

Większych szczelin w suficie ceglanym nie bywa, bo zamiast mszy dziękczynnej, byłaby żałobna. Cegłówka by spadła. To raz. Dwa - przesunięcie otworu o 3 - 5 cm, to nadal środek pomieszczenia.

Poza tym powiem Ci tak. Sporo się tych lamp w życiu  nawieszałem i nigdy nie musiałem kombinować tak jak Ty z kotwą chemiczna, której kilkanaście lat temu nie było, A przecież we wszystkich domach lampy wisiały! Jak se ludziska bez kotwy radzili??? Uważasz, że zawsze ktoś z rodziny stał z wyciągniętą do góry ręką i trzymał lampę w górze, co? Czy na grabiach kabel trzymali?

Link do komentarza
54 minuty temu, retrofood napisał:

Sporo się tych lamp w życiu  nawieszałem i nigdy nie musiałem kombinować tak jak Ty z kotwą chemiczna, której kilkanaście lat temu nie było, A przecież we wszystkich domach lampy wisiały! Jak se ludziska bez kotwy radzili??? Uważasz, że zawsze ktoś z rodziny stał z wyciągniętą do góry ręką i trzymał lampę w górze, co? Czy na grabiach kabel trzymali?

Zdaję sobie sprawę, stoi Retrofod  w otoczeniu ubogiej technologii PRL-u, młotek kołki drewniane + papiaki, a dostałeś zadanie zbudować szybowiec.   :icon_biggrin:

Myślę, że tyle lat w tej technologii odcisnęło jednak piętno na tobie, dlatego masz takie małe zaufanie do nowych technologii. :bezradny:

 

1 godzinę temu, retrofood napisał:

Większych szczelin w suficie ceglanym nie bywa, bo zamiast mszy dziękczynnej, byłaby żałobna. Cegłówka by spadła. 

I czasem wypadają cegły, nawet w całość, zdarzało mi się "flekować" takie miejsca.

 

 

Link do komentarza
7 godzin temu, animus napisał:

Zdaję sobie sprawę, stoi Retrofod  w otoczeniu ubogiej technologii PRL-u, młotek kołki drewniane + papiaki, a dostałeś zadanie zbudować szybowiec.   :icon_biggrin:

Myślę, że tyle lat w tej technologii odcisnęło jednak piętno na tobie, dlatego masz takie małe zaufanie do nowych technologii. :bezradny:

 

Jakoś smak kiełbasy z PRL-u Ci nie przeszkadza, a tu na siłę próbujesz być teoretycznie "nowoczesny"., tylko po co? Po co psuć to, co działa? Po to tylko abyś miał rację? Więc nie masz jej, mimo, ze ustrój się zmienił.

Link do komentarza

No niestety, poszedłem w kołek 12mm (średnica wiertła). Byłem bardzo ostrożny, stopniowo 6, 8, 10 i 12 mm, aaale na końcu wiertło wpadło około 2cm do srodka (a niby cegła pełna). Ajajaj, no nic, może się uda. Kołek wchodził ciężko, trzeba było lekko wbić młotkiem. Kręcę, mechanizm "w środku" się obraca, ale kołek stoi w miejscu, jest szansa. Trzeci obrót iii... kołek się kręci, nosz kur...

 

Niestety panie krasnalu z WoWa, ale u mnie środek to środek bo mam okrągła rozetę na suficie, więc 3cm w prawo, to już nie środek :( Winszuje temu, że sobie kiedyś ludzie radzili. Pewnie mieli więcej manualnych zdolności ode mnie, chociaż jak się patrzy na estetyke prac z PRL to mam wrażenie że było im wszystko jedno i zostawiliby sufit z 10 dziurami jakby było trzeba bo "miało wisieć". Dobrą analogią jest "przemalowałem" ścianę a farba znalazła się również na: włączniku, żarówkach, kaloryferze i peruce ciotki Wiesi.

Byłem w casto, i mam ze sobą zarówno kotwe chemiczną (wlać i wsadzić te 12mm raz jeszcze) jak i kołek 15mm i wiertło 14mm (widać nie umiem zrobić jak bozia allah przykazała, więc może mając wiertełko -1mm nie namieszam jak ostatnio.

 

image.thumb.png.96a804f071d32d65474d4cdc8dbd8d92.png

Edytowano przez wizard (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Zobacz, ile czasu to pochłonęło.:scratching:

 

Takie kołki można zastosować,  jak jest monolit, lany żelbetowy strop. 

W takim kołku są ciągłe naprężenia, jak cegła się kiedyś skruszy, to może to spaść na łeb.

 

Kotwa chemiczna nie powoduje żadnych naprężeń dookoła jej montażu.

To pewny montaż na lata.:bezradny:

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Czasu w sensie od mojego pierwotnego wpisu? Ja po prostu tak się zbieram do roboty ;p 

 

Czy jak "wlepie" sobie ten sam kołek na ten chemiczny wynalazek, to po zastygnięciu starać się go ponownie "rozprężyć" czy nie próbować już nim kręcić jak plastelina stwardnieje?

 

pzdr

Link do komentarza

 Nie miesza się dwóch technologii.

 

Trzeba obracać materiałem kotwionym  w trakcie zatapiania w kleju, tak jakbyś narzynał gwint, a ten kolek jest gładki.

Wklej coś, co ma gwint, np. pręt gwintowany odpowiedniej kasy.

 

Cytat

Pręty mają określoną klasę własności, która podpowiada, jaka będzie ich wytrzymałość. Określa ona wytrzymałość zarówno na rozciąganie jak tez wskazuje jaka jest granica plastyczności pręta. Na rynku dostępne są pręty o klasie własności 4.6, 5.8, 6.8, 8.8, 10.9 i 12.9. Pręty o klasie 4.6, 5.8, 6.8 są zazwyczaj wykonane ze stali nisko węglowej lub ewentualnie średniowęglowej. Pozostałe typy prętów będą wykonane ze stali o niskiej zawartości węgla, z dodatkami np. manganu lub chromu, hartowanej i odpuszczanej lub stali średniowęglowej hartowanej i odpuszczanej. Pręty o klasie 12.9 są zrobione ze stali niskostopowej, która w swym składzie musi jeden dodatkowy składnik np. wanad.

Wybierając pręty warto zwrócić nie tylko uwagę na ich wytrzymałość na rozciąganie oraz siłę zrywającą, ale też kolor końcówki, która podpowiada o wytrzymałości pręta. W przypadku braku koloru, pręt ma wytrzymałość 4.6. Jeśli końcówka jest brązowa, to stopień wytrzymałości wynosi 5.8. Dla koloru niebieskiego jest to 6.8. Żółty, biały i czarny mają stopień odpowiednio 8.8, 10.9. i 12.9 

 

Link do komentarza
7 godzin temu, animus napisał:

 Nie miesza się dwóch technologii.

 

Trzeba obracać materiałem kotwionym  w trakcie zatapiania w kleju, tak jakbyś narzynał gwint, a ten kolek jest gładki.

Wklej coś, co ma gwint, np. pręt gwintowany odpowiedniej kasy.

 

 

 

czy jest jakas maksymalna roznica w srednicy otworu i preta ktora moze tam byc? otwor mam 12 (po wyrwaniu kolka moze 13) a hak mialem uzyc 8mm (grubszy 10+ nie bedzie pasowal do uchwytu lampy). czy roznica 4-5 mm jest dla tego typu kotwy akceptowalna czy hak (pręt) musi byc tylko minimalnie mniejszy od otworu?

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   1 użytkownik

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • A ten xps ułożyć pod delikatnym skosem czy całkowicie poziomo ? I co dać na jego połączenie z pionową izolacją fundamentów ? I czy lepiej dać 1 x 10 cm, czy 2 x po 5 cm układanych naprzemiennie, by uniknąć mostków cieplnych ? Czy jakaś papa pod to lub nad to ?
    • Sprzed 17 lat wskrzeszone   A swoją drogą to jest ciekawe, czy aktualne
    • czy jest jakas maksymalna roznica w srednicy otworu i preta ktora moze tam byc? otwor mam 12 (po wyrwaniu kolka moze 13) a hak mialem uzyc 8mm (grubszy 10+ nie bedzie pasowal do uchwytu lampy). czy roznica 4-5 mm jest dla tego typu kotwy akceptowalna czy hak (pręt) musi byc tylko minimalnie mniejszy od otworu?
    • Witam ponownie,   Serdecznie dziękuję za wcześniejsze odpowiedzi (@vlad1431@demic@drzanudz). Szkoda, że nie wziąłem udziału w dyskusji, ale temat z mojej strony jak widać przycichł na te 2-3 lata. Poprzednio można było odnieść wrażenie, że chcę tak jakby wykonać wszystko za jednym razem. Nie ma takiej możliwości, ze względu na zbyt duże koszty takiego przedsięwzięcia. W każdym razie w przyszłym roku (najwcześniej wiosna 2025) planujemy wymianę instalacji centralnego ogrzewania i modernizację instalacji ciepłej i zimnej wody. To trzeba zrobić, bo dom musi być gotowy do zamieszkania.   Już jakiś czas temu zacząłem szukać rozwiązania dla projektu tych instalacji (centralne i woda) i ostatecznie w poniedziałek przesłałem koncepcję tego jak ma to wyglądać do lokalnego instalatora/wykonawcy. W sobotę mam umówione z nim spotkanie.   Obecnie mam dostęp do pełnych rabatów producentów urządzeń, armatury, itd., dlatego interesuje mnie jaka może być orientacyjna wycena prac przy tych instalacjach.   Przybliżony zakres prac: demontaż istniejącej instalacji wykonanie 3 pionów C.O. (2 z nich w miejscach istniejących) montaż 8 grzejników płytowych z zasilaniem dolnym na parterze i piętrze budynku (bezpośrednie włączenie grzejników na parterze z piwnicy budynku - 4 grzejniki; na piętrze konieczność wycięcia/zdjęcia fragmentu drewnianej podłogi i położenia gałązek w przestrzeni pomiędzy stropem i podłogą na legarach - także 4 grzejniki) montaż 3 grzejników z zasilaniem bocznym w części podziemnej budynku montaż grzejnika drabinkowego w łazience na parterze (w ścianie poprowadzone są rury miedziane, których końce wychodzą w łazience i w piwnicy -trzeba się w nie wpiąć i zamontować grzejnik) połączenie z użyciem kolan, trójników, itd. około 50 metrów rur do C.O. z polipropylenu stabilizowanego aluminium w obrębie piwnicy i zaizolowanie wykonanie nowego zestawu wodomierzowego wraz z armaturą (zawory odcinające, filtr siatkowy, wodomierz, termometr, manometr, zawór zwrotny); połączenia rozłączne za zestawem wodomierzowym montaż hydroforu z obejściem by-pass, manometrem i zaworem bezpieczeństwa montaż zasobnika C.W.U. 120-150l doprowadzenie obiegu grzewczego z kotła do zasobnika (10 metrów rury) i zaizolowanie (również stabilizowany polipropylen) montaż kotła gazowego instalacja przewodu powietrzno-spalinowego w istniejącym kominie (7,5 metra pionowy odcinek) i podłączenie do kotła (3,5 metra poziomy odcinek) wykonanie nowego pionu wodnego w sąsiedztwie jednego nowego pionu C.O., doprowadzenie na piętro budynku i zaślepienie (przewidziany podział dużego pokoju na piętrze i wydzielenie drugiej łazienki) izolacja C.W.U. w obrębie piwnicy i jednego (nowego) pionu (około 7 metrów rur) montaż regulatora kotła w salonie na parterze i doprowadzenie przewodów sygnałowych do kotła; od kotła do czujnika temperatury w zasobniku; od kotła do czujnika temperatury zewnętrznej montaż dwóch przeponowych naczyń wzbiorczych (do zasobnika i do kotła) montaż armatury w kotłowni (dwa ciepłomierze, jakieś manometry, zawory odcinające i odcinające z kurkiem spustowym, filtr siatkowy i filtroodmulnik przed ciepłomierzami, zawór bezpieczeństwa); połączenia rozłączne W jakich kwotach powinienem to rozpatrywać? 20, 30, 40, 50k zł? Więcej, mniej? Proszę o jakieś sugestie, przemyślenia, własne doświadczenia, opinie.
    • Nie miesza się dwóch technologii.   Trzeba obracać materiałem kotwionym  w trakcie zatapiania w kleju, tak jakbyś narzynał gwint, a ten kolek jest gładki. Wklej coś, co ma gwint, np. pręt gwintowany odpowiedniej kasy.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...