Skocz do zawartości

Naprawa ubytku w tynku zewnętrznym


Recommended Posts

Napisano

Dzień dobry,

 

proszę o poradę jak naprawić ubytek w tynku zewnętrznym (załączam zdjęcia). Ma to
być naprawa doraźna (jako że kiedyś będę dom ocieplał) i wykonana przeze mnie
samodzielnie. Jeśli chodzi o moje doświadczenie w tynkowaniu, to wcześniej z
powodzeniem naprawiałem ubytek w tynku wewnętrznym wielkości 1m x 2m przy pomocy
Knauf Goldband (łącznie z wyprowadzeniem narożnika).

 

Zamierzam skuć luźne warstwy starego tynku ("baranka") ale tylko do wysokości
balkonu (jego fragment widać na zdj. ostatnim) i w to miejsce dać nowy tynk.
Informacje o domu: dom szeregowy, wybudowany w połowie lat 80-tych.

 

Proszę o odpowiedź na następujące pytania:

 

1. Jakiej gotowej zaprawy użyć (konkretne firmy i nazwa zaprawy)? Czy istnieje
jakiś tynk jednowarstwowy zewnętrzny czy też wszystkie zewnętrzne zalecacie robić
jako dwu- lub trzywarstwowe?

2. Na zdjęciach widać zawias tkwiący w ścianie - to pozostałość po starej bramie
garażowej, której już nie ma. Co z nim zrobić?

3. Czy użyć prowadnic tynkarskich? Dostrzegam też problem z nałożeniem tynku za
słupek od ogrodzenia (vide początkowe zdjęcia) - jakieś pomysły.

 

z góry dziękuję
Maciek

I załączam wspomniane zdjęcia...

IMG_20240821_164316642.jpg

IMG_20240821_164402457.jpg

Napisano
57 minut temu, Maciek_Budowlaniec napisał:

2. Na zdjęciach widać zawias tkwiący w ścianie - to pozostałość po starej bramie
garażowej, której już nie ma. Co z nim zrobić?

Szlifierką kątową, czy nawet zwykłym brzeszczotem uciąć jak najbliżej ściany i zabezpieczyć jakąś farbą antykorozyjną, żeby, w razie pomalowania jasną farbą, za jakiś czas nie wylazła brunatna, rdzawa plama...

 

Po skuciu luźnych części starego tynku, należy - po oczyszczeniu i odkurzeniu ściany - zagruntować gruntem szczepnym, na przykład

obraz.png.67644d8ae6c7309620a2c3cc7642b3a3.png

Potem zrobić narzutkę i wykończyć gruntem docelowym...

Ale nie licz, że uda Ci się odtworzyć dokładnie tego samego rodzaju baranka...

 

Napisano

Dziękuję koledze za cenne porady. Muszę dopytać: "Potem zrobić narzutkę i wykończyć gruntem docelowym" - czym zrobić tę obrzutkę (jaka firma i nazwa tynku), a potem czym wykonać warstwę drugą, czyli wyrównującą? 

PS. Wcześniej zapomniałem doprecyzować: nie zamierzam odtwarzać baranka, tylko poprawić ścianę wizualnie na gładko, aby za jakiś czas (pewnie parę lat) dać ocieplenie styropianem.  

Napisano
4 godziny temu, podczytywacz napisał:

Potem zrobić narzutkę i wykończyć gruntem docelowym...

Sorry, powinno być TYNKIEM docelowym.

 

Skoro nie będziesz próbował odtworzyć "baranka", to możesz użyć na przykład tynku Atlasa:

obraz.png.0ae1dce0523dd97632b02b3ceca43ce0.png

 

Tu jest karta techniczna produktu:

https://baza.atlas.com.pl/pliki/pl_1978_20240228_084622.pdf?_gl=1*1wxoxc6*_gcl_au*MTY2NzY2NjExMy4xNzIzNjY0MTk3*_ga*MjA1NzQ1NzYwLjE3MjM2NjQxOTE.*_ga_0K0YXK32FZ*MTcyNDI3MzMwNy4yLjEuMTcyNDI3MzM3Ni41NC4wLjA.

 

Narzutkę/obrzutkę można wykonać z tego samego tynku, a dla wykonania równych powierzchni ścian, bez posiadania praktyki w tynkowaniu, faktycznie możesz użyć metalowych listew prowadzących podtynkowych, podklejonych tynkiem...

Potem wyrównać po wypionowanych listwach drugą warstwą...

Napisano
Dnia 21.08.2024 o 17:26, Maciek_Budowlaniec napisał:

Dzień dobry,proszę o poradę jak naprawić ubytek w tynku zewnętrznym (załączam zdjęcia)

Jak łatwo się odrywa od ściany to zbić cały tynk i ocieplić jedną ścianę.

Cytat

Na zdjęciach widać zawias tkwiący w ścianie - to pozostałość po starej bramie
garażowej, której już nie ma. Co z nim zrobić?

Wyciąć kątówką.

Napisano
1 godzinę temu, Maciek_Budowlaniec napisał:

czemu mam zastosować grunt szczepny?

Bo, jak widać na zdjęciu załączonym, tynk się nie przyczepił do bloczków, ponieważ nie miał się czego uczepić na gładkiej powierzchni tych bloczków :bezradny:

I żeby sytuacja nie powtórzyła się - doradzam szczepny...

Ty decydujesz, Ty wybierasz...

 

 

Tańszy już był... o ile w ogóle był...

Napisano
2 godziny temu, Maciek_Budowlaniec napisał:

A jak podejść z tynkiem za słupek od ogrodzenia (widać go na nowym moim zdjęciu)?

Słupek wykuć, wyciąć, wykopać, przesunąć o 15-20cm, o grubość planowanej izolacji.  :icon_idea:

Napisano
4 godziny temu, Maciek_Budowlaniec napisał:

A jak podejść z tynkiem za słupek od ogrodzenia (widać go na nowym moim zdjęciu)?

No słupek widać:yahoo:

Tak samo jak poprzednio :blowup:

Za słupkiem i tuż za ogrodzeniem masz ścianę? Na jakiej długości?

Ogrodzenie jest zaraz przy chodniku na ulicy?

 

Na teraz zrób tynk do słupka, a przy ocieplaniu i tak będziesz musiał ogrodzenia wyrzucić, bo nie ma miejsca na to ocieplenie :bezradny:

Napisano

Mam jeszcze jedno pytanie: jeśli spojrzymy nad zawias ze zdjęcia, to zauważymy tam sporą wolną przestrzeń, która służyła temu, żeby unieść drzwi garażowe. Jak i czym wypełnić tę lukę? czy trzeba zrobić zbrojenie z drutu?

Napisano

Tak na dobrą sprawę, jeśli wielkość zawiasów jest taka, że nie wystają one poza płaszyznę ściany i glifu, to nie ma potrzeby ich wycinania... będą one swego rodzaju zbrojeniem wypełnienia dziury... dodać można że 2, czy 3 duże gwoździe, czy kawałki prętów, te metalowe "zbrojenia" dobrze zabezpieczyć jakimś środkiem antykorozyjnym i po prostu zakleić dziury zwykłym tynkiem...

Gips budowlany może spowodować szybszą korozję zaklejanego żelastwa i w przyszłości wyłażenie rdzawych plam przez tynki, malowane jasnymi farbami...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Pytałem dlatego, ze do przenośnych lepszy jest przewód z oplotem bawełnianym, taki jak przy żelazkach, Ale do stacjonarnego ten może być. 
    • Dzięki za szybką odp. To jest zwykły piekarnik do zabudowy (Whirlpool), więc stacjonarny.
    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
    • Może i więcej, bo metr przewodu to jakieś 4 PLN, a wtyczka w sklepie 3,95 PLN.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...