Skocz do zawartości

Naprawa ubytku w tynku zewnętrznym


Recommended Posts

Napisano

Dzień dobry,

 

proszę o poradę jak naprawić ubytek w tynku zewnętrznym (załączam zdjęcia). Ma to
być naprawa doraźna (jako że kiedyś będę dom ocieplał) i wykonana przeze mnie
samodzielnie. Jeśli chodzi o moje doświadczenie w tynkowaniu, to wcześniej z
powodzeniem naprawiałem ubytek w tynku wewnętrznym wielkości 1m x 2m przy pomocy
Knauf Goldband (łącznie z wyprowadzeniem narożnika).

 

Zamierzam skuć luźne warstwy starego tynku ("baranka") ale tylko do wysokości
balkonu (jego fragment widać na zdj. ostatnim) i w to miejsce dać nowy tynk.
Informacje o domu: dom szeregowy, wybudowany w połowie lat 80-tych.

 

Proszę o odpowiedź na następujące pytania:

 

1. Jakiej gotowej zaprawy użyć (konkretne firmy i nazwa zaprawy)? Czy istnieje
jakiś tynk jednowarstwowy zewnętrzny czy też wszystkie zewnętrzne zalecacie robić
jako dwu- lub trzywarstwowe?

2. Na zdjęciach widać zawias tkwiący w ścianie - to pozostałość po starej bramie
garażowej, której już nie ma. Co z nim zrobić?

3. Czy użyć prowadnic tynkarskich? Dostrzegam też problem z nałożeniem tynku za
słupek od ogrodzenia (vide początkowe zdjęcia) - jakieś pomysły.

 

z góry dziękuję
Maciek

I załączam wspomniane zdjęcia...

IMG_20240821_164316642.jpg

IMG_20240821_164402457.jpg

Napisano
57 minut temu, Maciek_Budowlaniec napisał:

2. Na zdjęciach widać zawias tkwiący w ścianie - to pozostałość po starej bramie
garażowej, której już nie ma. Co z nim zrobić?

Szlifierką kątową, czy nawet zwykłym brzeszczotem uciąć jak najbliżej ściany i zabezpieczyć jakąś farbą antykorozyjną, żeby, w razie pomalowania jasną farbą, za jakiś czas nie wylazła brunatna, rdzawa plama...

 

Po skuciu luźnych części starego tynku, należy - po oczyszczeniu i odkurzeniu ściany - zagruntować gruntem szczepnym, na przykład

obraz.png.67644d8ae6c7309620a2c3cc7642b3a3.png

Potem zrobić narzutkę i wykończyć gruntem docelowym...

Ale nie licz, że uda Ci się odtworzyć dokładnie tego samego rodzaju baranka...

 

Napisano

Dziękuję koledze za cenne porady. Muszę dopytać: "Potem zrobić narzutkę i wykończyć gruntem docelowym" - czym zrobić tę obrzutkę (jaka firma i nazwa tynku), a potem czym wykonać warstwę drugą, czyli wyrównującą? 

PS. Wcześniej zapomniałem doprecyzować: nie zamierzam odtwarzać baranka, tylko poprawić ścianę wizualnie na gładko, aby za jakiś czas (pewnie parę lat) dać ocieplenie styropianem.  

Napisano
4 godziny temu, podczytywacz napisał:

Potem zrobić narzutkę i wykończyć gruntem docelowym...

Sorry, powinno być TYNKIEM docelowym.

 

Skoro nie będziesz próbował odtworzyć "baranka", to możesz użyć na przykład tynku Atlasa:

obraz.png.0ae1dce0523dd97632b02b3ceca43ce0.png

 

Tu jest karta techniczna produktu:

https://baza.atlas.com.pl/pliki/pl_1978_20240228_084622.pdf?_gl=1*1wxoxc6*_gcl_au*MTY2NzY2NjExMy4xNzIzNjY0MTk3*_ga*MjA1NzQ1NzYwLjE3MjM2NjQxOTE.*_ga_0K0YXK32FZ*MTcyNDI3MzMwNy4yLjEuMTcyNDI3MzM3Ni41NC4wLjA.

 

Narzutkę/obrzutkę można wykonać z tego samego tynku, a dla wykonania równych powierzchni ścian, bez posiadania praktyki w tynkowaniu, faktycznie możesz użyć metalowych listew prowadzących podtynkowych, podklejonych tynkiem...

Potem wyrównać po wypionowanych listwach drugą warstwą...

Napisano
Dnia 21.08.2024 o 17:26, Maciek_Budowlaniec napisał:

Dzień dobry,proszę o poradę jak naprawić ubytek w tynku zewnętrznym (załączam zdjęcia)

Jak łatwo się odrywa od ściany to zbić cały tynk i ocieplić jedną ścianę.

Cytat

Na zdjęciach widać zawias tkwiący w ścianie - to pozostałość po starej bramie
garażowej, której już nie ma. Co z nim zrobić?

Wyciąć kątówką.

Napisano
1 godzinę temu, Maciek_Budowlaniec napisał:

czemu mam zastosować grunt szczepny?

Bo, jak widać na zdjęciu załączonym, tynk się nie przyczepił do bloczków, ponieważ nie miał się czego uczepić na gładkiej powierzchni tych bloczków :bezradny:

I żeby sytuacja nie powtórzyła się - doradzam szczepny...

Ty decydujesz, Ty wybierasz...

 

 

Tańszy już był... o ile w ogóle był...

Napisano
2 godziny temu, Maciek_Budowlaniec napisał:

A jak podejść z tynkiem za słupek od ogrodzenia (widać go na nowym moim zdjęciu)?

Słupek wykuć, wyciąć, wykopać, przesunąć o 15-20cm, o grubość planowanej izolacji.  :icon_idea:

Napisano
4 godziny temu, Maciek_Budowlaniec napisał:

A jak podejść z tynkiem za słupek od ogrodzenia (widać go na nowym moim zdjęciu)?

No słupek widać:yahoo:

Tak samo jak poprzednio :blowup:

Za słupkiem i tuż za ogrodzeniem masz ścianę? Na jakiej długości?

Ogrodzenie jest zaraz przy chodniku na ulicy?

 

Na teraz zrób tynk do słupka, a przy ocieplaniu i tak będziesz musiał ogrodzenia wyrzucić, bo nie ma miejsca na to ocieplenie :bezradny:

Napisano

Mam jeszcze jedno pytanie: jeśli spojrzymy nad zawias ze zdjęcia, to zauważymy tam sporą wolną przestrzeń, która służyła temu, żeby unieść drzwi garażowe. Jak i czym wypełnić tę lukę? czy trzeba zrobić zbrojenie z drutu?

Napisano

Tak na dobrą sprawę, jeśli wielkość zawiasów jest taka, że nie wystają one poza płaszyznę ściany i glifu, to nie ma potrzeby ich wycinania... będą one swego rodzaju zbrojeniem wypełnienia dziury... dodać można że 2, czy 3 duże gwoździe, czy kawałki prętów, te metalowe "zbrojenia" dobrze zabezpieczyć jakimś środkiem antykorozyjnym i po prostu zakleić dziury zwykłym tynkiem...

Gips budowlany może spowodować szybszą korozję zaklejanego żelastwa i w przyszłości wyłażenie rdzawych plam przez tynki, malowane jasnymi farbami...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Od paru lat mieszkam na wsi. Na działce jest studnia kopana, która kiedyś służyła do pobierania wody dla celów wszelkich, ale po wybudowaniu lokalnego wodociągu została zaniedbana. Jej zadaszenie z czasem zgniło i spróchniałe, zazielenione deski wpadły do środka. Nikomu to nie przeszkadzało, bo nikt stamtąd wody nie czerpał. Ja, wodę z tej studni zacząłem czerpać do podlewania ogródka. Tylko że woda zimna musi się przecież ogrzać, ale chociaż wypompowywałem czystą, to już po kilku godzinach we wiaderkach na wierzchu pojawiał się zielony kożuch. ilość glonów była w niej potężna.  Kilka razy próbowałem wypompować całą wodę, ale niewiele to dało. zimy glonom też nie szkodziły. Aż w ubiegłym roku wyczytałem, że naukowcom w Odrze udało się zniszczyć siedliska złotej algi za pomocą perhydrolu (dla niewtajemniczonych, jest to nadtlenek wodoru, o stężeniu 30%, produkuje się z niego m.in. wodę utlenioną, rozcieńczając perhydrol dziesięciokrotnie, do 3% stężenia). W dodatku inne organizmy poza glonami nie poniosły żadnego szwanku. Zainteresowałem się tematem, niestety, w handlu preparat o takim stężeniu jest dostępny tylko dla profesjonalistów, Bo uznano, że dla osób nieszkoonych jest zbyt niebezpieczny. Ale jest dostępny w stężeniu 12%. Nabyłem więc 5-litrową banieczkę i wiosną przeprowadziłem eksperyment, wlewając całą zawartość do studni. No i nadeszło lato, ciepły okres, a glonow w wodzie nie ma!!! Wodę wypompowuje, zostawiam w wannach i woda nie zielenieje, nawet po kilku dniach!   Piszę to dlatego, że może ktoś też ma kłopoty z glonami w wodzie. Warto wypróbować. 
    • Taras jest na zagłębionym ( około 1m) pomieszczeniu gospodarczym, przylega do budynku, ale dystansuje go 10 cm styroduru, pomieszczenie to jest nieogrzewane. Czy w tej sytuacji ma sens docieplenie styrodurem ścian bocznych zewnętrznych (części fundamentowej zagłębionej około 1m)i naziemnej (około 1m) jak również samej płyty tarasu?
    • Oferujemy profesjonalny montaż  i serwis klimatyzacji w Krakowie i okolicach – zarówno w domach jednorodzinnych, mieszkaniach, jak i w biurach czy lokalach usługowych. Zapewniamy dobór odpowiednich urządzeń, estetyczne wykonanie i pełne wsparcie posprzedażowe. Projektujemy i montujemy nowoczesne systemy wentylacji mechanicznej, które zapewniają prawidłową cyrkulację powietrza i eliminują wilgoć. Realizujemy montaż nowoczesnych pomp ciepła – ekologicznych i bezobsługowych źródeł ciepła dla domów i firm. Pomagamy dobrać odpowiedni system grzewczy, a także świadczymy serwis i wsparcie posprzedażowe.   Sprawdź ofertę https://realklim.pl
    • Jesteśmy na wczasach...  
    • Drewno w ogrodzie, na elewacji czy w architekturze ogrodowej wygląda pięknie – ale tylko wtedy, gdy jest odpowiednio zabezpieczone. Jako ekspert marki Osmo, przedstawiam jeden z najbardziej cenionych produktów do ochrony drewna na zewnątrz: Lazura Olejna Osmo  (oryg. Holzschutz-Öl-Lasur). To sprawdzone rozwiązanie, które chroni drewno przed deszczem, słońcem, promieniowaniem UV, grzybami i pleśnią – a przy tym wydobywa jego naturalne piękno. Czym jest Lazura Olejna Osmo? To dekoracyjny, półtransparentny olejowy impregnat do drewna zewnętrznego, opracowany na bazie naturalnych olejów roślinnych: słonecznikowego, lnianego, sojowego i z ostu. Lazura nie tworzy powłoki filmowej – wnika głęboko w drewno i pozwala mu "oddychać", co zapobiega pękaniu, łuszczeniu i odpryskiwaniu. Zastosowanie elewacje i deski fasadowe pergole, płoty, ogrodzenia domki letniskowe, altany carporty, tarasy (elementy pionowe) drzwi, okna, okiennice (również wymiarowo stabilne elementy) Dlaczego warto? Wydajność: nawet do 26 m² z 1 litra przy jednym malowaniu Odporność na UV i warunki atmosferyczne Zabezpieczenie przed grzybami, algami i pleśnią Nie łuszczy się, nie pęka, nie schodzi płatami Bez konieczności szlifowania przy renowacji Łatwa aplikacja, bez smug i zacieków Dostępne kolory (transparentne) Kolory są półprzezroczyste – zachowują naturalny rysunek drewna, nadając mu odcień zgodny z kolorem lazury. Wszystkie kolory można ze sobą mieszać.   NrKolor Osmo (DE) Nazwa polska 700 KieferSosna 702 LärcheModrzew 703 MahagoniMahoń 706 EicheDąb 707 NussbaumOrzech 708 TeakTeak 710 PiniePinia 712 EbenholzHeban 727 PalisanderPalisander 728 ZederCedr 731 Oregon PineSosna Oregon 732 Eiche hellJasny dąb 739 SilbergrauSrebrnoszary 900 WeißBiały 903 BasaltgrauBazaltowy szary 905 PatinaPatyna 906 PerlgrauPerłowoszary 907 QuarzgrauKwarcowy szary   Sposób użycia Drewno musi być suche i czyste (maks. 20% wilgotności). Lazurę dokładnie wymieszać, nie rozcieńczać. Nakładać cienko wzdłuż słojów, pędzlem do olejów lub wałkiem mikrofibrowym. 2 warstwy na surowe drewno, 1 warstwa przy renowacji. Czas schnięcia: ok. 12 godzin przy dobrej wentylacji.   Skład i bezpieczeństwo Naturalne oleje + pigmenty + minimum rozpuszczalników (benzol-free) Zawiera biocyd IPBC – stosować wyłącznie na zewnątrz Produkt spełnia normę B2 (normalnie zapalny po wyschnięciu) Czyścić narzędzia preparatem Osmo Pinselreiniger   Dodatkowe wskazówki praktyczne Nie nakładać na lakierowane lub lakierobejcowane powierzchnie – należy je wcześniej całkowicie usunąć. Jeśli drewno ma być szczególnie chronione przed sinizną i owadami, warto wcześniej zastosować Osmo Impregnację WR (biobójczą). Drewno zawierające taniny (np. dąb) może powodować lekkie zmiany odcienia – zalecany próbny malunek. Podsumowanie Lazura Olejna Osmo to doskonały wybór dla każdego, kto szuka trwałej i estetycznej ochrony drewna na zewnątrz. Sprawdza się zarówno przy nowych realizacjach, jak i przy renowacjach. Działa długofalowo, wygląda naturalnie i jest niezwykle łatwa w utrzymaniu. Masz pytania? Jako ekspert Osmo, chętnie doradzę – napisz komentarz, dołącz zdjęcie drewna, a pomogę dobrać odpowiedni kolor i technologię zabezpieczenia.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...