Skocz do zawartości

Mozaika z kamienia - czym kleić i fugować?


Recommended Posts

Hej,

Mam taką mozaikę z kamyków do wykończenia ścianki w kuchni:

 

image.thumb.png.9a1a7a57020a9bed51af8cc24d8365cc.png

 

 

Nie wiem jak się do tego zabrać.

W internetach zdania są podzielone - jedni mówią że tylko fugi cementowe, a drudzy że tylko fugi silikonowe, a jeszcze w innym źródle napisali że nie trzeba fugować, bo klej cementowy wyjdzie między szczelinami i będzie ok.

 

W to ostatnie rozwiązanie chciałbym wcelować, bo nie wyobrażam sobie fugowania takich nieregularnych szpar.

 

Jak to kleić? Jaki grzebień do kleju? Jaki klej lub klejo-fuga?

Link do komentarza

Klej na biały klej, dedykowany do kamienia i marmuru, np.

 

obraz.png.b8f7927ecbfa4c924a8d7924c3e9f956.png

a potem zafuguj - zapewne też białą fugą... też zalecam Atlasa...

 

 

 

Zaciapać i tak się zaciapie, ale - przestrzegając zaleceń producenta fugi co do czasu fugowania i zmywania - wszystko się ładnie domyje i doczyści...

 

A łatwiej dopilnować czasu i doczyścić fugę, niż bić się z zaschniętym klejem - jeśli chciałbyś równocześnie kleić i "fugować" klejem...

Link do komentarza

Tu jest trochę cięższy temat, bo fugi będą nieregularne, będą też napewno mniej regularnie schnąć, także proponuje zrobić próbę i obadać jak to szybko będzie schnąć. Ja bym wcierał między te kamyczki, tak jak każdą inną fugę i potem wygąbkował to tak samo jak zwykłe płytki i powinno być ok.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Link do komentarza
13 godzin temu, Piotr_Budowniczy napisał:

żeby zlicowały się z kamieniem

Na ZLICOWANIE nie licz... fuga będzie nieco  "zagłębiona" w stosunku do powierzchni kamieni, tak jak fuga pomiędzy płytkami... i w większych "dziurach" pomiędzy krawędzami kamyków - głębiej...

I tu istotny jest czas wykonania gąbkowania...

Link do komentarza
8 godzin temu, podczytywacz napisał:

Na ZLICOWANIE nie licz... fuga będzie nieco  "zagłębiona" w stosunku do powierzchni kamieni, tak jak fuga pomiędzy płytkami... i w większych "dziurach" pomiędzy krawędzami kamyków - głębiej...

I tu istotny jest czas wykonania gąbkowania...

o niee, nie chcę efektu zlicowania z kamieniem bo wtedy by to wyglądało jak okładzina z pvc. Mają wystawać kamyki.

 

8 godzin temu, vlad1431 napisał:

Tu jest trochę cięższy temat, bo fugi będą nieregularne, będą też napewno mniej regularnie schnąć, także proponuje zrobić próbę i obadać jak to szybko będzie schnąć. Ja bym wcierał między te kamyczki, tak jak każdą inną fugę i potem wygąbkował to tak samo jak zwykłe płytki i powinno być ok.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
 

o Panie... te kamyki mają wymiary średnio około 3x3 cm. Wcierając tylko w szczeliny to ja to będę robił 10 godzin.. Właśnie tego chce uniknąć.

Link do komentarza
4 godziny temu, Piotr_Budowniczy napisał:

o niee, nie chcę efektu zlicowania z kamieniem bo wtedy by to wyglądało jak okładzina z pvc. Mają wystawać kamyki.

o Panie... te kamyki mają wymiary średnio około 3x3 cm.

Taką mozaikę to trzeba fugować z niewielką ilością fugi, żeby ładnie to wyglądało.

H3b858c0d32ad4efcaeb213d4f0c4a3c32.jpg

 

Link do komentarza
19 minut temu, podczytywacz napisał:

Taką mozaikę kładłem na grzebień 5mm...

https://www.castorama.pl/szpachla-comensal-trapezowa-gladka-15-cm-zab-4-x-4-mm/5902060100964_CAPL.prd tego typu packa 4x4 mm będzie okej? Po ścianie posmaruje, a jak będzie mało to jeszcze po kamykach przejadę od spodu.

 

W zasadzie taką małą powierzchnie mógłbym kleić na mamuta, tylko że zeszłoby 3-4 tubki, ale worek kleju tańszy i będzie zgodnie ze sztuką.

 

worek 22,5 kg na 2,6m2 to też trochę przesada, ale mniejszych atlas geoflex nie ma. :( A coś do 10 kg konkretnego da się kupić? Albo gotowego w wiaderku?

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Cześć! Jeśli chodzi o instalację paneli fotowoltaicznych na Twoim polu, to takie umowy są jak najbardziej możliwe, ale kwoty i warunki zależą od wielu czynników – lokalizacji, warunków gruntowych, dostępu do sieci energetycznej i negocjacji z inwestorem. Te „60 tysięcy rocznie” to orientacyjna kwota dzierżawy, ale dobrze jest dokładnie sprawdzić treść umowy i negocjować zapisy, np. o coroczną waloryzację kwoty. Podatek od takiego dochodu zależy od formy prawnej umowy – najczęściej będzie to podatek dochodowy (17% lub 32% w zależności od progu) lub ryczałt (8,5%). Jeśli potrzebujesz dokładniejszych informacji lub wsparcia w analizie, warto zajrzeć na maat4.pl, gdzie znajdziesz specjalistów od tego typu inwestycji.
    • Brzmi jak klasyczny przykład nieprzemyślanego projektu albo źle dobranych materiałów. Jeśli legary z kompozytu uginają się między betonowymi bloczkami, to ewidentnie problemem jest zbyt duży rozstaw podpór lub sama jakość legarów – kompozyt potrafi być elastyczny, ale nie na tyle, żeby wytrzymać takie obciążenie. Producent zaleca rozstaw co 40 cm, ale to czasem teoria, która w praktyce nie działa, szczególnie przy słabym podłożu.
    • Cześć! Jeśli masz decyzję WZ na całą działkę, to po jej podziale na trzy nowe działki każda z nich będzie wymagała oddzielnych WZ. Decyzja WZ nie „przechodzi automatycznie” na nowo wydzielone działki, bo każda z nich traktowana jest jako nowy byt prawny. Musisz więc wystąpić o nowe WZ dla każdej działki z osobna, uwzględniając parametry zabudowy określone w pierwszej decyzji. Dobrze byłoby skonsultować się z urzędem gminy, bo procedury mogą się trochę różnić w zależności od lokalnych przepisów.
    • Taka praktyka, choć niestety dość powszechna w niektórych przypadkach, odbiega od standardów solidnego budownictwa.
    • Twoje pytanie jest bardzo szczegółowe i wymaga przeanalizowania zarówno wymiarów konstrukcji, obciążeń, jak i zastosowanych materiałów. Odpowiem na każde pytanie krok po kroku, aby pomóc Ci podjąć odpowiednie decyzje.   1. Czy belka HEB 140 wystarczy na dach z wymienionymi materiałami i obciążeniem śniegiem w strefie klimatycznej III? Analiza obciążenia: Dachówki ceramiczne: 50 kg/m² × 51 m² = 2550 kg Obciążenie sufitu (OSB lub MFP): 1470–1680 kg Obciążenie śniegiem (strefa III): około 0,9–1,2 kN/m², czyli 90–120 kg/m². Przy powierzchni dachu 51 m² to dodatkowe 4590–6120 kg. Suma obciążeń: Minimalne: 2550 + 1470 + 4590 = 8610 kg Maksymalne: 2550 + 1680 + 6120 = 10 350 kg Wytrzymałość HEB 140: HEB 140 ma wytrzymałość momentu zginającego w zakresie 72–80 kNm, co jest wystarczające dla takich obciążeń. Nośność na ściskanie osiowe i zginanie w konstrukcjach tego typu jest odpowiednia, ale wymaga potwierdzenia przez inżyniera projektowego, zwłaszcza przy małym nachyleniu dachu (7°). Wniosek: HEB 140 powinna spełnić wymagania, jednak warto dokładnie obliczyć obciążenia lokalne (punkty podparcia i sposób mocowania).   2. Ile sztuk HEB 140 będzie potrzebnych? Przy rozpiętości 6,12 m sugeruję: Ułożyć belki w rozstawie co około 1,5 m, aby zapewnić odpowiednią nośność i stabilność dla sufitu i dachu. Dla wymiarów 6,5 × 6,5 m potrzebne będą 4 belki HEB 140 (rozstaw 1,5–1,6 m).   3. Czy można zastąpić HEB 140 tańszym materiałem, np. HEA 140? Porównanie: HEA 140 jest lżejsza (24,7 kg/m zamiast 33,7 kg/m) i ma niższą wytrzymałość zginania (ok. 65 kNm w porównaniu do HEB 140 – 72 kNm). HEA 140 może być wystarczająca, ale tylko przy mniejszych rozstawach (np. co 1,2 m zamiast 1,5 m). Wniosek: Możesz zastąpić HEB 140 na HEA 140, ale zwiększy się liczba potrzebnych belek: 5 sztuk HEA 140 zamiast 4 HEB 140.   4. Który materiał będzie bardziej odpowiedni: OSB czy MFP? Porównanie OSB i MFP: OSB (Oriented Strand Board): Lepsza odporność na wilgoć i mniej podatna na pęcznienie. Lżejsza – co może mieć znaczenie dla konstrukcji (42 kg na płytę). Częściej stosowana w budownictwie do dachów i stropów. MFP (Multi-Functional Panel): Wytrzymalsza na ściskanie i rozciąganie. Cięższa – co zwiększa obciążenie na konstrukcję (48 kg na płytę). Gładka powierzchnia – może być przydatna, jeśli nie planujesz wykończenia sufitu dodatkowymi warstwami. Wniosek: Dla dachu i stropu bardziej praktyczne będzie OSB ze względu na mniejszy ciężar i lepszą odporność na wilgoć.   5. Czy materiały zostały dobrze dobrane? Ogólnie: Twoje założenia są dobrze przemyślane, ale warto skonsultować projekt z inżynierem budowlanym, aby upewnić się, że belki (HEB lub HEA) zostaną odpowiednio rozmieszczone i wytrzymają lokalne obciążenia (np. śnieg, podparcie dachówki). Podsumowanie: HEB 140 jest bezpiecznym wyborem, HEA 140 może być alternatywą przy gęstszym rozstawie. OSB to lepszy wybór dla sufitu. Rozstaw belek 1,5 m dla HEB 140 lub 1,2 m dla HEA 140 zapewni stabilność. Jeśli masz dodatkowe pytania, śmiało pisz! 😊
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...