Skocz do zawartości

Recommended Posts

ogarnadachzlewnia.thumb.jpeg.a647e70028a5cfa5d512d09f772c0860.jpegkosz dachowy ogarna .jpeg

Mamy pomiedzy budynkami takie zlewnie, ktore w miesiacach zimowych podciekaja. Do tej pory ratowala instalacja antyoblodzeniowa, ale z powodu awarii i ogromnych rachunkow musimy ja wylaczyc. Czy jest jakas skuteczna metoda zabezpieczenia tynku i blach, przed woda roztopowa ? Czy tutaj moze sie sprawdzic membrana w plynie ? Fachowiec mowi ze moze zaczac pekac na metalu . Z kolei wyklejanie papy w tych miejscach tez mnie nie przekonuje , zwlaszcza w okolicy attyki. Bede wdzieczna za podsuniecie jakiekolwiek rozwiazania. 

Link do komentarza
Dnia 18.10.2023 o 00:41, animus napisał:

A tą rurę spustową, która leje do tej zlewni można wyprowadzić  na drugą stronę za ten murek, bliżej odpływu? 

To jest mysl ! Rura spustowa  niestety nalezy do innej wspolnoty, ale zagadam, bo to prosty sposob na mniejsza ilosc wody. Dzieki

Majster mowi, ze trzeba rozebrac 2 rzedy dachowki + lata + blacha sasiadow . Kilkanascie tysiecy zl . Moze nie bedzie innego wyjscia. Myslalam o membranie w plynie po calosci pojechac, ale mnie fachowcy oprotestowali

 

 

Dnia 17.10.2023 o 18:57, Elfir napisał:

Nakryjcie ten kącik szklanym dachem

Majster powiedzial ze zrobi ja sama sie pod tym podpisze, ale pomysl wydaje mi sie wcale nie taki najgorszy. Jakby dac jakas plexi albo chociaz siatke to by pod spodem sie nic nie zapychalo, a woda by splawala pomiedzy dachowkami. 

Link do komentarza
5 godzin temu, Ewa R napisał:

To jest mysl ! Rura spustowa  niestety nalezy do innej wspolnoty, ale zagadam, bo to prosty sposob na mniejsza ilosc wody. Dzieki

Majster mowi, ze trzeba rozebrac 2 rzedy dachowki + lata + blacha sasiadow . Kilkanascie tysiecy zl . Moze nie bedzie innego wyjscia. Myslalam o membranie w plynie po calosci pojechac, ale mnie fachowcy oprotestowali

 

Można jeszcze założyć rynnę na tym niższym dachu i wodę odprowadzić też dalej od tej zlewni.

Link do komentarza
15 minut temu, animus napisał:

Można jeszcze założyć rynnę na tym niższym dachu i wodę odprowadzić też dalej od tej zlewni.

Zasadniczo wiekszym problemem jest woda roztopowa, kiedy snieg napada. Rozwalilo tez kosz zlewowy i 2 rury spustowe. Z ta rynny to nie wiem czy dobrze rozumiem . Foto 2 i prawy dach ? W ty mmiejscu ? 

Link do komentarza
56 minut temu, Ewa R napisał:

. Z ta rynny to nie wiem czy dobrze rozumiem . Foto 2 i prawy dach ? W ty mmiejscu ? 

Tak.

56 minut temu, Ewa R napisał:

Zasadniczo wiekszym problemem jest woda roztopowa, kiedy snieg napada. Rozwalilo tez kosz zlewowy i 2 rury spustowe. 

 Można założyć rozproszone zapory śnieżne, ten dach jest stromy, dlatego tak się dzieje.

Wtedy część śniegu będzie musiała stopnieć na dachu, odciąży to zlewnię.     

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Cześć! Jeśli chodzi o instalację paneli fotowoltaicznych na Twoim polu, to takie umowy są jak najbardziej możliwe, ale kwoty i warunki zależą od wielu czynników – lokalizacji, warunków gruntowych, dostępu do sieci energetycznej i negocjacji z inwestorem. Te „60 tysięcy rocznie” to orientacyjna kwota dzierżawy, ale dobrze jest dokładnie sprawdzić treść umowy i negocjować zapisy, np. o coroczną waloryzację kwoty. Podatek od takiego dochodu zależy od formy prawnej umowy – najczęściej będzie to podatek dochodowy (17% lub 32% w zależności od progu) lub ryczałt (8,5%). Jeśli potrzebujesz dokładniejszych informacji lub wsparcia w analizie, warto zajrzeć na maat4.pl, gdzie znajdziesz specjalistów od tego typu inwestycji.
    • Brzmi jak klasyczny przykład nieprzemyślanego projektu albo źle dobranych materiałów. Jeśli legary z kompozytu uginają się między betonowymi bloczkami, to ewidentnie problemem jest zbyt duży rozstaw podpór lub sama jakość legarów – kompozyt potrafi być elastyczny, ale nie na tyle, żeby wytrzymać takie obciążenie. Producent zaleca rozstaw co 40 cm, ale to czasem teoria, która w praktyce nie działa, szczególnie przy słabym podłożu.
    • Cześć! Jeśli masz decyzję WZ na całą działkę, to po jej podziale na trzy nowe działki każda z nich będzie wymagała oddzielnych WZ. Decyzja WZ nie „przechodzi automatycznie” na nowo wydzielone działki, bo każda z nich traktowana jest jako nowy byt prawny. Musisz więc wystąpić o nowe WZ dla każdej działki z osobna, uwzględniając parametry zabudowy określone w pierwszej decyzji. Dobrze byłoby skonsultować się z urzędem gminy, bo procedury mogą się trochę różnić w zależności od lokalnych przepisów.
    • Taka praktyka, choć niestety dość powszechna w niektórych przypadkach, odbiega od standardów solidnego budownictwa.
    • Twoje pytanie jest bardzo szczegółowe i wymaga przeanalizowania zarówno wymiarów konstrukcji, obciążeń, jak i zastosowanych materiałów. Odpowiem na każde pytanie krok po kroku, aby pomóc Ci podjąć odpowiednie decyzje.   1. Czy belka HEB 140 wystarczy na dach z wymienionymi materiałami i obciążeniem śniegiem w strefie klimatycznej III? Analiza obciążenia: Dachówki ceramiczne: 50 kg/m² × 51 m² = 2550 kg Obciążenie sufitu (OSB lub MFP): 1470–1680 kg Obciążenie śniegiem (strefa III): około 0,9–1,2 kN/m², czyli 90–120 kg/m². Przy powierzchni dachu 51 m² to dodatkowe 4590–6120 kg. Suma obciążeń: Minimalne: 2550 + 1470 + 4590 = 8610 kg Maksymalne: 2550 + 1680 + 6120 = 10 350 kg Wytrzymałość HEB 140: HEB 140 ma wytrzymałość momentu zginającego w zakresie 72–80 kNm, co jest wystarczające dla takich obciążeń. Nośność na ściskanie osiowe i zginanie w konstrukcjach tego typu jest odpowiednia, ale wymaga potwierdzenia przez inżyniera projektowego, zwłaszcza przy małym nachyleniu dachu (7°). Wniosek: HEB 140 powinna spełnić wymagania, jednak warto dokładnie obliczyć obciążenia lokalne (punkty podparcia i sposób mocowania).   2. Ile sztuk HEB 140 będzie potrzebnych? Przy rozpiętości 6,12 m sugeruję: Ułożyć belki w rozstawie co około 1,5 m, aby zapewnić odpowiednią nośność i stabilność dla sufitu i dachu. Dla wymiarów 6,5 × 6,5 m potrzebne będą 4 belki HEB 140 (rozstaw 1,5–1,6 m).   3. Czy można zastąpić HEB 140 tańszym materiałem, np. HEA 140? Porównanie: HEA 140 jest lżejsza (24,7 kg/m zamiast 33,7 kg/m) i ma niższą wytrzymałość zginania (ok. 65 kNm w porównaniu do HEB 140 – 72 kNm). HEA 140 może być wystarczająca, ale tylko przy mniejszych rozstawach (np. co 1,2 m zamiast 1,5 m). Wniosek: Możesz zastąpić HEB 140 na HEA 140, ale zwiększy się liczba potrzebnych belek: 5 sztuk HEA 140 zamiast 4 HEB 140.   4. Który materiał będzie bardziej odpowiedni: OSB czy MFP? Porównanie OSB i MFP: OSB (Oriented Strand Board): Lepsza odporność na wilgoć i mniej podatna na pęcznienie. Lżejsza – co może mieć znaczenie dla konstrukcji (42 kg na płytę). Częściej stosowana w budownictwie do dachów i stropów. MFP (Multi-Functional Panel): Wytrzymalsza na ściskanie i rozciąganie. Cięższa – co zwiększa obciążenie na konstrukcję (48 kg na płytę). Gładka powierzchnia – może być przydatna, jeśli nie planujesz wykończenia sufitu dodatkowymi warstwami. Wniosek: Dla dachu i stropu bardziej praktyczne będzie OSB ze względu na mniejszy ciężar i lepszą odporność na wilgoć.   5. Czy materiały zostały dobrze dobrane? Ogólnie: Twoje założenia są dobrze przemyślane, ale warto skonsultować projekt z inżynierem budowlanym, aby upewnić się, że belki (HEB lub HEA) zostaną odpowiednio rozmieszczone i wytrzymają lokalne obciążenia (np. śnieg, podparcie dachówki). Podsumowanie: HEB 140 jest bezpiecznym wyborem, HEA 140 może być alternatywą przy gęstszym rozstawie. OSB to lepszy wybór dla sufitu. Rozstaw belek 1,5 m dla HEB 140 lub 1,2 m dla HEA 140 zapewni stabilność. Jeśli masz dodatkowe pytania, śmiało pisz! 😊
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...