Skocz do zawartości

DGP grawitacyjne ulepszenie


Recommended Posts

Napisano

Witam,

Planuje rozprowadzenie DGP grawitacja zgodnie z załączonym rysunkiem. Mam pewien dylemat, czy dorobić dodatkowy wlot na dole do komory z kominkiem od strony korytarza (zrobiłbym otwór przez scianę nośna). Czy usprawni to działanie DGP, czy jest sens?

DOM.png

Napisano
1 godzinę temu, Mathoos napisał:

Planuję rozprowadzenie DGP

Budynek jest już używany, czy planujesz jego budowę?

 

Jaką średnicę ma rura, którą doprowadzasz powietrze pod ruszt kominka? Ten szkic - to plan Twojego domu? jest parterowy?

Napisano

Dom jest stary, murowany, parterowy, aktualnie remontowany. Powietrze do wykładu doprowadzone jest rurą 110. Kanały 90x200 do dgp będą w podwieszanym suficie plus anemostaty w suficie.  Kratkę pod kominek planuje 30x14 lub 50x14 i do tego dorobić dodatkowo przez ścianę z korytarza powiedzmy 100mm średnicy. Chodzi mi o to czy usprawni to w jakiś sposób działanie dgp. Chłodne powietrze z korytarza będzie miało krótsza drogę do zabudowy kominkowej.

Napisano
4 godziny temu, Mathoos napisał:

Chłodne powietrze z korytarza będzie miało krótsza drogę

A skąd to chłodne powietrze weźmie się na korytarzu w takiej ilości, jaką będzie zaciągał cug w kominie??? :scratching:

Wytłumaczysz mu - temu świeżemu powietrzu - , że pierwszeństwo ma ten ciąg z korytarza, a potem ma lecieć to powietrze z dworu? :scratching:Zamontujesz układ regulacyjny, sterujący powietrzem?

 

Przecież jak będzie palić się w kominku, to będzie zaciągać powietrze skąd tylko się da... gotowa cofka w najbliższym kanale wentylacyjnym...

 

4 godziny temu, Mathoos napisał:

czy usprawni to w jakiś sposób działanie dgp

Czyli myślisz, że to mogłoby odzyskiwać/zawracać ciepło z powietrza wcześniej podgrzanego?

Napisano (edytowany)
5 godzin temu, Mathoos napisał:

Chłodne powietrze z korytarza będzie miało krótsza drogę do zabudowy kominkowej.

Nie ma wielkiego znaczenia to że droga krótsza, w DGP wszak powietrze nie krąży grawitacyjnie lecz jego obieg jest wymuszony przez działanie turbiny.

Nie bardzo rozumiem po co Ci ten otwór w ścianie, przecież powietrze nadmuchiwane przez kanały rozprowadzające będzie z pomieszczeń nadmuchiwanych wracać właśnie tym korytarzem i przez drzwi salonu do kominka.

No chyba że masz zamiar te drzwi do salonu szczelnie zamykać to wtedy by to miało jakiś sens, w innym przypadku raczej nie.

Oczywiście wszystkie drzwi do których będzie nawiewane powietrze powinny być uchylone lub mieć podcięcia i otwory wentylacyjne umożliwiające w miarę swobodny ruch powietrza.

 

Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)
Napisano

Dziękuję demo za pomoc, o to mi chodziło. Kolego podczytywacz chyba nie rozumiesz o co mi chodzi. Nie mówię o powietrzu potrzebnym do spalania tylko o powietrzu które krąży w domu. 

Napisano
1 godzinę temu, Mathoos napisał:

Nie mówię o powietrzu potrzebnym do spalania tylko o powietrzu które krąży w domu. 

No to po co ono ma trafiać z powrotem do paleniska??? Po co ta rura z korytarza??? Powietrze powinno krążyć, tak jak podpowiada demo

 

2 godziny temu, demo napisał:

właśnie tym korytarzem i przez drzwi salonu do kominka.

a nie dodatkową rurą do paleniska...

 

Ale też

2 godziny temu, demo napisał:

przez drzwi salonu do kominka.

do dogrzewania się w okolicach paleniska, a nie do zasilania procesu palenia... tam trafia powietrze z zewnątrz...

Napisano
39 minut temu, podczytywacz napisał:

 

Ale też

do dogrzewania się w okolicach paleniska, a nie do zasilania procesu palenia... 

Właśnie o tym cała rozmowa. Może wczesniej niedokładnie opisałem swój problem. Dziękuję za pomoc, nie będzie dziury👍

Napisano (edytowany)

Jeżeli to DGP ma działać grawitacyjnie, bez wymuszonego nadmuchu to nie ma sensu robienie tak długich kanałów, szczególnie do tej sypialni po lewej stronie. W układzie grawitacyjnym najlepiej byłoby zrobić wlot powietrza pod obudowę kominka od strony korytarza, nisko przy podłodze. Zaś jeden jedyny wylot także na korytarz, ale w blisko sufitu. Do tego dolot powietrza do spalania wprost wo wnętrza wkładu. Wtedy od strony salonu możemy w ogóle nie robić dopływu powietrza pomiędzy wkład i obudowę. Całe powietrze ogrzewane pomiędzy wkładem i obudową pochodziłoby z korytarza ( przez ścianę u dołu) i ogrzane wracałoby do korytarza (otwór przez ścianę u góry). 

Ogrzewane byłoby wówczas powietrze w korytarzu, a ono trafi do pokoi, jeżeli zostawimy do nich uchylone drzwi. W grawitacyjnym układzie bez dmuchawy ciągnięcie długich poziomych rur do pokoi, gdy dom jest parterowy nie ma sensu. Ruch powietrza w takich rurach i tak będzie bardzo słaby. 

PS. Ewentualnie można pomyśleć o założeniu cichego wentylatora w tym otworze przy podłodze w korytarzu.

DGP.png

Edytowano przez Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne (zobacz historię edycji)
Napisano

Jest to jakiś pomysł. A czy w tym przypadku w salonie również zrobić jakąś kratkę wylotowa u góry?

Ps. Kanał do sypialni po lewej miałby ok 4m. Rzeczywiście by to nie działało?

Napisano

Bez wymuszonego nadmuchu działałoby bardzo słabo. Różnica wysokości jest przecież znikoma, zaś poziomy kanał długi. Wątpię, żeby dawało to specjalnie więcej niż otwarcie drzwi do tej sypialni, tym bardziej, że ciepłe powietrze ma krótką drogę od wejścia do salonu do drzwi sypialni. 

Nie robiłbym otworów wlotowych ani wylotowych ciepłego powietrza w salonie. Tam kominek i tak odda dużo ciepła przez promieniowanie. Lepiej zrobić je tylko w korytarzu i ciepłe powietrze skierować wyłącznie na tamtą część domu.

Napisano

Myślę że jest to całkiem dobry pomysł? Tylko teraz zasadnicze pytanie, czy dam radę ogrzać w ten sposób cały dom? Dom stary, w tej chwili remontowany, będzie dobrze docieplony, podłogi 10cm styrodur, strop 30 wełny, ściany 50 cm plus 10 styropian, nowe okna. Jeszcze wracając do tej koncepcji z kratkami w korytarzu. Jakiej wielkości otwory zrobić? Kominek 11kW, według instrukcji, min 700cm2 dolot i 900 wylot. Czy to wystarczy?

Jeszcze dodam że dom ma 80m2.

 

Czy nie kombinować i zrobić Dgp w systemie wymuszonym ?

Napisano
9 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Jeżeli kominek ma być w praktyce głównym źródłem ciepła to lepiej zrobić DGP w systemie wymuszonym (z dmuchawą). DGP grawitacyjne w takim parterowym budynku będzie dobre jako uzupełnienie, dogrzewanie. Jednak praktycznie nie sposób za jego pomocą osiągnąć równomierny rozkład temperatury w całym budynku.

Kominek będzie dodatkiem ale chciałbym "wcisnąć z niego jak najwięcej". Zastosuje chyba pomysł z tymi kratkami od strony korytarza bez dgp.Jakiej wielkości otwory zrobić? Kominek 11kW, według instrukcji, min 700cm2 dolot i 900 wylot. Czy to wystarczy?

Jeszcze dodam że dom ma 80m2.

Napisano

Jak na taką moc to i tak wielkości wg instrukcji są z ogromnym zapasem. Większych bym nie robił. 

I tak jak pisałem w swoim pierwszym poście,  można pomyśleć o założeniu cichego wentylatora w tym otworze przy podłodze w korytarzu. On nie musi być odporny na temperaturę, bo będzie przetłaczał powietrze o temperaturze pokojowej. Szczerze polecam dobrej jakości, ciche wiatraki komputerowe o większej średnicy. Do tego łatwo jest zmieniać ich prędkość obrotową, bo wystarcza zasilacz o regulowanym napięciu (do 12 V).

  • 1 rok temu...
Napisano

Projekt zrealizowany, bez DGP. W korytarzu kratka wlotowa i wylotowa. Dodatkowo wentylator na wlocie sterowany automatycznie zależnie od temperatury wylotowej. Jak do tej pory nie włączam głównego ogrzewania, chodzi tylko kominek. W domu cieplutko:D

IMG_20240821_113241.jpg

IMG_20240821_113447.jpg

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Hej ekipo! 👋 Mam pytanie do wszystkich, którzy spędzają czas w warsztacie: czy Wasze narzędzia też czasem "znikają" w skrzynkach i szafkach? 😅 Zastanawiam się, jakie macie sposoby na utrzymanie porządku i szybki dostęp do narzędzi. Czy korzystacie z organizerów, przegródek, a może sami coś projektujecie? Słyszałem, że niektórzy drukują własne uchwyty i organizery 3D – to naprawdę działa? Podzielcie się swoimi doświadczeniami i pomysłami – może razem znajdziemy sposób, żeby nasze warsztaty były bardziej zorganizowane i mniej frustrujące! 💡🛠️ Dzięki z góry za odpowiedzi!  
    • To wygląda na to, że nie jest to garaż wolnostojący, jak wyglądałoby z treści pierwszego postu, tylko związany z budynkiem mieszkalnym... Czy może nie? Może jakiś szkic, czy fotka...
    • Jeżeli ostatecznemu wypoziomowaniu ścian fundamentowych ma służyć tylko różnica w grubości pierwszej warstwie zaprawy to faktycznie różnica nie powinna być większa niż ok. 1 cm. Po prostu, jeżeli będzie większa to trudno będzie zrobić korektę tylko w tej warstwie. Ale w praktyce można nieco korygować także zmieniając grubość warstwy zaprawy w kolejnych warstwach bloczków. W efekcie dramatu nie będzie niezależnie od tego czy trzeba będzie skorygować różnicę 1 cm, czy np. 4 cm. Da się natomiast poprawić nawet znacznie większą różnicę. Tylko ostatecznie po co się męczyć? im dokładniej będą wykonane same ławy, tym łatwiej i szybciej będzie można na nich wymurować ściany fundamentowe.  Podobnie będzie ze wszystkimi innymi pracami na budowie. Dla przykładu, niedokładności w murowaniu ścian w części nadziemnej da się skorygować grubością tynku. Ale ostatecznie każda taka niedoróbka i niedokładność to jednak pewien kłopot. 
    • Z opisu wnioskuję, że prawdopodobnie odkopanie ścian fundamentowych nie spowoduje zagrożenia. Jednak z naciskiem właśnie na prawdopodobnie. Nie będąc na miejscu i nie znając szczegółów nie mogę tego powiedzieć z całkowitą pewnością. Dlatego pomimo wszystko bezpieczniej będzie odkopywać każdą ścianę stopniowo, jako 2 lub 3 odcinki.  Natomiast odkopywanie fundamentu od strony wewnętrznej (od garażu) nie ma sensu. Natomiast co do wieńca to skoro go nie zrobiono, to teraz już się go i tak nie doda. 
    • Dzień dobry,   Zastosowanie odpowiedniego podkładu pod blachę jest kluczowym elementem prawidłowego wykonania dachu, nawet w przypadku pełnego deskowania. Warstwa ta pełni rolę dodatkowego zabezpieczenia konstrukcji dachowej oraz samego pokrycia. Brak membrany lub folii pod blachą może prowadzić do poważnych konsekwencji dla całej konstrukcji dachu. Wilgoć, która dostaje się pod pokrycie blaszane, nie mając możliwości odprowadzenia, powoduje stopniowe zawilgocenie elementów drewnianych. Z czasem prowadzi to do degradacji drewna, rozwoju grzybów i pleśni, a w konsekwencji do osłabienia całej konstrukcji nośnej dachu.   Kondensacja pary wodnej, która tworzy się na spodniej stronie blachy, bez odpowiedniej warstwy rozdzielającej przyspiesza procesy korozyjne. Nawet najlepsze zabezpieczenia antykorozyjne blachy mogą nie wytrzymać stałego kontaktu z wilgocią gromadzącą się między pokryciem a deskowaniem. Ponadto, podkład dachowy zapewnia dodatkową ochronę przed przeciekami w miejscach łączeń arkuszy blachy lub w przypadku uszkodzeń mechanicznych pokrycia. Stanowi on swoistą warstwę awaryjną, która zabezpiecza konstrukcję dachu przed wodą w sytuacjach krytycznych.   Profesjonalne wykonanie dachu z zastosowaniem odpowiedniego podkładu zwiększa również izolacyjność termiczną całej konstrukcji i ogranicza hałas powodowany przez deszcz czy grad uderzający w blachę. Jest to istotne zwłaszcza w przypadku pomieszczeń użytkowych znajdujących się bezpośrednio pod dachem. Inwestycja w wysokiej jakości membranę dachową  to stosunkowo niewielki wydatek w porównaniu do kosztów naprawy szkód spowodowanych przez zawilgocenie konstrukcji czy wymianę skorodowanego pokrycia. Nawet w przypadku dachów o pełnym deskowaniu, warstwa ta stanowi niezbędne zabezpieczenie trwałości całej konstrukcji.   ____________________________ Łata okapowa wentylacyjna https://pruszynski.com.pl/produkt/akcesoria/typowe-obrobki-blacharskie/lata-okapowa-wentylacyjna/  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...