Skocz do zawartości

DGP grawitacyjne ulepszenie


Recommended Posts

Dom jest stary, murowany, parterowy, aktualnie remontowany. Powietrze do wykładu doprowadzone jest rurą 110. Kanały 90x200 do dgp będą w podwieszanym suficie plus anemostaty w suficie.  Kratkę pod kominek planuje 30x14 lub 50x14 i do tego dorobić dodatkowo przez ścianę z korytarza powiedzmy 100mm średnicy. Chodzi mi o to czy usprawni to w jakiś sposób działanie dgp. Chłodne powietrze z korytarza będzie miało krótsza drogę do zabudowy kominkowej.

Link do komentarza
4 godziny temu, Mathoos napisał:

Chłodne powietrze z korytarza będzie miało krótsza drogę

A skąd to chłodne powietrze weźmie się na korytarzu w takiej ilości, jaką będzie zaciągał cug w kominie??? :scratching:

Wytłumaczysz mu - temu świeżemu powietrzu - , że pierwszeństwo ma ten ciąg z korytarza, a potem ma lecieć to powietrze z dworu? :scratching:Zamontujesz układ regulacyjny, sterujący powietrzem?

 

Przecież jak będzie palić się w kominku, to będzie zaciągać powietrze skąd tylko się da... gotowa cofka w najbliższym kanale wentylacyjnym...

 

4 godziny temu, Mathoos napisał:

czy usprawni to w jakiś sposób działanie dgp

Czyli myślisz, że to mogłoby odzyskiwać/zawracać ciepło z powietrza wcześniej podgrzanego?

Link do komentarza
5 godzin temu, Mathoos napisał:

Chłodne powietrze z korytarza będzie miało krótsza drogę do zabudowy kominkowej.

Nie ma wielkiego znaczenia to że droga krótsza, w DGP wszak powietrze nie krąży grawitacyjnie lecz jego obieg jest wymuszony przez działanie turbiny.

Nie bardzo rozumiem po co Ci ten otwór w ścianie, przecież powietrze nadmuchiwane przez kanały rozprowadzające będzie z pomieszczeń nadmuchiwanych wracać właśnie tym korytarzem i przez drzwi salonu do kominka.

No chyba że masz zamiar te drzwi do salonu szczelnie zamykać to wtedy by to miało jakiś sens, w innym przypadku raczej nie.

Oczywiście wszystkie drzwi do których będzie nawiewane powietrze powinny być uchylone lub mieć podcięcia i otwory wentylacyjne umożliwiające w miarę swobodny ruch powietrza.

 

Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
1 godzinę temu, Mathoos napisał:

Nie mówię o powietrzu potrzebnym do spalania tylko o powietrzu które krąży w domu. 

No to po co ono ma trafiać z powrotem do paleniska??? Po co ta rura z korytarza??? Powietrze powinno krążyć, tak jak podpowiada demo

 

2 godziny temu, demo napisał:

właśnie tym korytarzem i przez drzwi salonu do kominka.

a nie dodatkową rurą do paleniska...

 

Ale też

2 godziny temu, demo napisał:

przez drzwi salonu do kominka.

do dogrzewania się w okolicach paleniska, a nie do zasilania procesu palenia... tam trafia powietrze z zewnątrz...

Link do komentarza

Jeżeli to DGP ma działać grawitacyjnie, bez wymuszonego nadmuchu to nie ma sensu robienie tak długich kanałów, szczególnie do tej sypialni po lewej stronie. W układzie grawitacyjnym najlepiej byłoby zrobić wlot powietrza pod obudowę kominka od strony korytarza, nisko przy podłodze. Zaś jeden jedyny wylot także na korytarz, ale w blisko sufitu. Do tego dolot powietrza do spalania wprost wo wnętrza wkładu. Wtedy od strony salonu możemy w ogóle nie robić dopływu powietrza pomiędzy wkład i obudowę. Całe powietrze ogrzewane pomiędzy wkładem i obudową pochodziłoby z korytarza ( przez ścianę u dołu) i ogrzane wracałoby do korytarza (otwór przez ścianę u góry). 

Ogrzewane byłoby wówczas powietrze w korytarzu, a ono trafi do pokoi, jeżeli zostawimy do nich uchylone drzwi. W grawitacyjnym układzie bez dmuchawy ciągnięcie długich poziomych rur do pokoi, gdy dom jest parterowy nie ma sensu. Ruch powietrza w takich rurach i tak będzie bardzo słaby. 

PS. Ewentualnie można pomyśleć o założeniu cichego wentylatora w tym otworze przy podłodze w korytarzu.

DGP.png

Edytowano przez Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Bez wymuszonego nadmuchu działałoby bardzo słabo. Różnica wysokości jest przecież znikoma, zaś poziomy kanał długi. Wątpię, żeby dawało to specjalnie więcej niż otwarcie drzwi do tej sypialni, tym bardziej, że ciepłe powietrze ma krótką drogę od wejścia do salonu do drzwi sypialni. 

Nie robiłbym otworów wlotowych ani wylotowych ciepłego powietrza w salonie. Tam kominek i tak odda dużo ciepła przez promieniowanie. Lepiej zrobić je tylko w korytarzu i ciepłe powietrze skierować wyłącznie na tamtą część domu.

Link do komentarza

Myślę że jest to całkiem dobry pomysł? Tylko teraz zasadnicze pytanie, czy dam radę ogrzać w ten sposób cały dom? Dom stary, w tej chwili remontowany, będzie dobrze docieplony, podłogi 10cm styrodur, strop 30 wełny, ściany 50 cm plus 10 styropian, nowe okna. Jeszcze wracając do tej koncepcji z kratkami w korytarzu. Jakiej wielkości otwory zrobić? Kominek 11kW, według instrukcji, min 700cm2 dolot i 900 wylot. Czy to wystarczy?

Jeszcze dodam że dom ma 80m2.

 

Czy nie kombinować i zrobić Dgp w systemie wymuszonym ?

Link do komentarza

Jeżeli kominek ma być w praktyce głównym źródłem ciepła to lepiej zrobić DGP w systemie wymuszonym (z dmuchawą). DGP grawitacyjne w takim parterowym budynku będzie dobre jako uzupełnienie, dogrzewanie. Jednak praktycznie nie sposób za jego pomocą osiągnąć równomierny rozkład temperatury w całym budynku.

Link do komentarza
9 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Jeżeli kominek ma być w praktyce głównym źródłem ciepła to lepiej zrobić DGP w systemie wymuszonym (z dmuchawą). DGP grawitacyjne w takim parterowym budynku będzie dobre jako uzupełnienie, dogrzewanie. Jednak praktycznie nie sposób za jego pomocą osiągnąć równomierny rozkład temperatury w całym budynku.

Kominek będzie dodatkiem ale chciałbym "wcisnąć z niego jak najwięcej". Zastosuje chyba pomysł z tymi kratkami od strony korytarza bez dgp.Jakiej wielkości otwory zrobić? Kominek 11kW, według instrukcji, min 700cm2 dolot i 900 wylot. Czy to wystarczy?

Jeszcze dodam że dom ma 80m2.

Link do komentarza

Jak na taką moc to i tak wielkości wg instrukcji są z ogromnym zapasem. Większych bym nie robił. 

I tak jak pisałem w swoim pierwszym poście,  można pomyśleć o założeniu cichego wentylatora w tym otworze przy podłodze w korytarzu. On nie musi być odporny na temperaturę, bo będzie przetłaczał powietrze o temperaturze pokojowej. Szczerze polecam dobrej jakości, ciche wiatraki komputerowe o większej średnicy. Do tego łatwo jest zmieniać ich prędkość obrotową, bo wystarcza zasilacz o regulowanym napięciu (do 12 V).

Link do komentarza
  • 1 rok temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Przepraszam za brak konkretow. Dzialka rolna 0.7h jest polozona 130km a 0.3h 20km od miejsca gdzie planowana jest budowa domu. Jeszcze dodam że niedawno takie odległości nie stanowiły zadnego problemu poniewaz znajoma właśnie na takiej zasadzie się wybudowała.
    • Tak z ciekawości jaka moc tego Panasonica? To jest T-cap? Pytam, bo zanim zamontowałem kocioł gazowy też brałem pod uwagę T-capa 9kw. Tylko teraz jak policzyłem ile mocy zwykle używamy na gazie to wychodzi nie do wiary, ale kocioł zwykle chodzi na 6% mocy z 19kw, max było 12% przy mrozach nie wiem czy -10 czy więcej, przy czym % jest liczony od minimalnej mocy, czyli w moim przypadku od 3kw. Na CWU ustawione jest 50% i zasobnik 140L grzeje kilka minut, nie mierzyłem, ale raczej nie więcej niż 5-10 minut. I teraz mam wątpliwości, czy taki T-cap 9kw nie byłby po prostu za duży? Nie wiem czy te wskazania mocy na Termecie są rzeczywiste, ale jak już złapie temperaturę, a zwykle to jest 35°C na zasilaniu, to możliwe żeby chodził na 4-5Kw? Najwyższą jaką ustawiliśmy to było 42°C. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Komentarz dodany przez Darek: Farba do płytek to sprytny trik na odnowienie kafelek w łazience czy kuchni. Zacznij od solidnego przygotowania – umyj płytki środkiem odtłuszczającym, usuń brud i lekko je zmatuj papierem ściernym. Wybierz farbę ceramiczną, np. epoksydową, która wytrzyma wilgoć i codzienne zużycie. Nałóż podkład, jeśli jest wymagany, a potem dwie cienkie warstwy farby – wałkiem na dużych obszarach, pędzlem w trudno dostępnych miejscach. Między warstwami zrób przerwę 12-24 godzin. Fugi pomaluj osobno lub zostaw w oryginalnym kolorze dla efektu. To szybka alternatywa dla remontu, dająca nowy wygląd tanim kosztem. Po skończeniu daj farbie kilka dni na utwardzenie, unikając wody. Proste, a efektowne! https://www.nowin.pl/2023/12/21/farba-do-plytek-jak-pomalowac-kafelki-w-lazience-lub-kuchni/
    • Komentarz dodany przez zecia: Pomalowanie kafelek farbą do płytek to ekonomiczny sposób na nową łazienkę lub kuchnię. Najpierw przygotuj powierzchnię – oczyść ją z brudu i tłuszczu (np. benzyną ekstrakcyjną), a potem delikatnie zeszlifuj, by farba dobrze chwyciła. Wybierz farbę przeznaczoną do ceramiki, np. akrylową z utwardzaczem, odporną na wodę i zarysowania. Nałóż grunt, jeśli zaleca producent, a następnie dwie warstwy farby – wałkiem na płasko, pędzlem w kątach. Odczekaj 12-24 godziny między warstwami. Fugi możesz zamalować lub zostawić dla kontrastu, używając cienkiego pędzla. To sposób na szybką zmianę bez bałaganu. Po malowaniu chroń kafelki przed wilgocią przez kilka dni, aż farba stwardnieje. Styl i świeżość gwarantowane!
    • Pomalowanie płytek podłogowych to najprostszy i tani sposób na ich odświeżenie lub zmianę wyglądu. Użycie farby sprawdza się w sytuacji, gdy stare płytki są w dobrym stanie, bez pęknięć i wykruszeń, ale nie pasują stylistycznie lub kolorystycznie do wystroju wnętrz. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/wykanczanie/podlogi-i-posadzki/a/112881-malowanie-plytek-podlogowych-jak-odnowic-stare-plytki
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...