Skocz do zawartości

Recommended Posts

W instrukcji przeczytałem, że należy zastosować do blachodachówki panelowej łaty o wyskokości min. 40 mm.

Dekarze, którzy będą zakładać mi dach twierdzą, że to nie jest konieczne, wystarczą takie standardowe 25mm.

Dach będzie deskowany i papowany, a nachylenie ok. 20st.

Proszę o odpowiedź.

Link do komentarza

Jedynym warunkiem tu jest wentylacja. Folię układa się stosunkowo luźno, by w zimie mogła się skurczyć, czyli w lecie jest prawdopodobne że na szerokości około 40-50cm może się do blachy przykleić i tej wentylacji nie będzie prawie wcale. Btw, kto takie oszczędności robi? bo w tej sytuacji koszt cięcia w stosunku do grubości drewna jest wyższy niż samo drewno. Druga sprawa, 2.5cm grubości to jest bardziej listwa niż łata.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Link do komentarza
32 minuty temu, vlad1431 napisał:

 Btw, kto takie oszczędności robi? bo w tej sytuacji koszt cięcia w stosunku do grubości drewna jest wyższy niż samo drewno. Druga sprawa, 2.5cm grubości to jest bardziej listwa niż łata.  

 

Nie wiem czy masz rację, bo u nas cena kubika listew o różnych wymiarach jest zbliżona. A takich o grubości 2,5 cm to na metr wchodzi 40 sztuk. A tych o wysokości 4 cm to sztuk wychodzi 25. Różnica istotna.

Link do komentarza
11 minut temu, vlad1431 napisał:

U nas z kolei liczą bardziej za robociznę niż za materiał, czyli te na 4cm są niewiele droższe niż takie np na 2.5cm. 

 

Ale przecież nikt tego nie tnie po jednej sztuce. To się robi na taśmówkach, półhurtowo powiedziałbym. Kwestia ułożenia odpowiedniej ilości materiału do jednego cięcia.

Link do komentarza

Tak mi mówił mój dekarz, bo jak się dowiedział, że będę dawał pianę PIR to powiedział, że muszą być grubsze łaty, bo piana dociśnie folię i dał nie pamiętam o ile grubsze łaty, ale twierdził, że płaci je w tej samej cenie i dla niego nie ma to znaczenia. Natomiast tak czy inaczej, nawet jakby miały być tańsze te cieńsze, to pewnie na całości dachu wyszłoby pewnie 500zł różnicy, a nie wyobrażam sobie układać czegokolwiek na listewkach grubości 2.5cm.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka



Link do komentarza
6 godzin temu, vlad1431 napisał:

  a nie wyobrażam sobie układać czegokolwiek na listewkach grubości 2.5cm. 

 

Te "listewki" jak piszesz, znaczy o grubości 2,5 cm, przez dziesięciolecia bez żadnego problemu utrzymywały na dachu znacznie cięższe dachówki betonowe czy też ceramiczne. Więc nie o wytrzymałość tutaj chodzi.

Link do komentarza

U mnie stare 5cio centymetrowe pod dachówką betononową popękały, czyli jakby były 2.5cm to te dachówki byłyby już na strychu. Ale nie ma się o co spierać, bo akurat w tym wypadku uważam że to zła oszczędność, bo tak jak piszę, że ciąłem te łaty 5cio centymetrowe na opał i naprawdę nie wyobrażam sobie przez pół cieńszych pod dachówką betonową. Zwłaszcza że więźba to cała konstrukcja i nie tylko z grubych krokwi, u mnie akurat z cienkich się składa. Druga sprawa to wentylacja i tu też według mnie lepsza wnęka gruba na 5 cm niż na 2.5cm.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka







Link do komentarza

W przypadku blachodachówki panelowej, zwłaszcza tych o profilach płaskich, jak TIGRA, czy FIORD żeby zapewnić prawidłową wentylację, odpowiedni przepływ powietrza, należy zastosować kontrłaty o wysokości 40 mm, przy zastosowaniu ocieplenia poddasza i membrany dachowej. Jeśli dach jest odeskowany i opapowany, to nie ma to aż takiego znaczenia i można użyć kontrłat o wysokości 25 mm.

Link do komentarza
Dnia 14.02.2023 o 08:36, vlad1431 napisał:

U mnie stare 5cio centymetrowe pod dachówką betononową popękały, 

Jeśli były w dachu dziury i podgniły, to oczywiste. Ale suche nie mają prawa pękać i się łamać. 

15 minut temu, Ekspert Pruszyński napisał:

W przypadku blachodachówki panelowej, zwłaszcza tych o profilach płaskich, jak TIGRA, czy FIORD żeby zapewnić prawidłową wentylację, odpowiedni przepływ powietrza, należy zastosować kontrłaty o wysokości 40 mm, przy zastosowaniu ocieplenia poddasza i membrany dachowej. Jeśli dach jest odeskowany i opapowany, to nie ma to aż takiego znaczenia i można użyć kontrłat o wysokości 25 mm.

 

Czyli nie jest to kwestia wytrzymałościowa łat.

Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ta sprawa nie jest tak do końca ściśle określona w przepisach. Trzeba też uwzględnić pewną praktykę, która się wytworzyła.   Przede wszystkim zawsze wymagane jest sporządzenie opinii geotechnicznej. Mamy na to konkretny przepis, który zawiera Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych (Dz.U. 2012 poz. 463)   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną   W przypadku domów jednorodzinnych najczęściej sporządza ją projektant budynku lub projektant dokonujący adaptacji projektu gotowego. Z zastrzeżeniem, że najczęściej stosuje się tu coś co można nazwać najniższym poziomem wymagań. Wynika to ze specyfiki domów jednorodzinnych, czyli zwykle obiektów zaliczanych do tzw. pierwszej kategorii geotechnicznej. Mówiąc w ogromnym skrócie, są one niewielkie i o prostej konstrukcji, posadowione na gruntach nośnych, jednorodnych i przy poziomie wód gruntowych poniżej poziomu posadowienia (proste warunki gruntowe). Teraz pojawia się pytanie na jakiej podstawie w takich sytuacji projektant ma określić kategorię geotechniczną konkretnego obiektu (domu)? W cytowanym powyżej rozporządzeniu zakres wymaganej dokumentacji różnicuje się przede wszystkim ze względu na kategorię obiektu budowlanego. Zgodnie z zasadą, że im trudniejsze warunki gruntowe i/lub bardziej skomplikowany obiekt, tym i wymagany zakres dokumentacji jest większy. Znajdziemy tam ogólny zapis:   § 4. 4 Kategorię geotechniczną całego obiektu budowlanego lub jego poszczególnych części określa projektant obiektu budowlanego na podstawie badań geotechnicznych gruntu, których zakres uzgadnia z wykonawcą specjalistycznych robót geotechnicznych.   Swoiste doprecyzowanie stanowi tu kolejny przepis:   § 6. 2. Dla obiektów budowlanych pierwszej kategorii geotechnicznej zakres badań geotechnicznych może być ograniczony do wierceń i sondowań oraz określenia rodzaju gruntu na podstawie analizy makroskopowej. Wartości parametrów geotechnicznych można określać przy wykorzystaniu lokalnych zależności korelacyjnych.   Najwyraźniej jednak powyższy zapis należy traktować jako zalecenie, nie zaś „sztywny” wymóg. Tym bardziej, że w przypadku obiektów zaliczanych do pierwszej kategorii geotechnicznej nie ma wymogu przedstawienia dokumentacji z przedstawionych badań. Wróćmy tu do § 7. 1., który należałoby interpretować wraz z kolejnymi punktami:   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną. 2. W przypadku obiektów budowlanych drugiej i trzeciej kategorii geotechnicznej opracowuje się dodatkowo dokumentację badań podłoża gruntowego i projekt geotechniczny. 3. W przypadku obiektów budowlanych trzeciej kategorii geotechnicznej oraz w złożonych warunkach gruntowych drugiej kategorii wykonuje się dodatkowo dokumentację geologiczno-inżynierską, zgodnie z  przepisami ustawy z  dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981).   W związku z tym wytworzyła się praktyka, w której projektant zawsze sporządza opinie geotechniczna, lecz w przypadku pierwszej kategorii geotechnicznej nikt nie wymaga od niego przedstawienia w tej opinii dokładnych danych na temat gruntu. Danych wziętych chociażby z opisu i interpretacji odwiertów. Projektant przecież i tak bierze za to wszystko odpowiedzialność, a ostatecznie kieruje się swoją wiedzą i doświadczeniem. To całkiem rozsądne, bo w praktyce w takich prostych przypadkach rozbudowane badania nie są do niczego potrzebne. Trzeba zachować umiar, rozsądek i pewną proporcję nakładów i korzyści. Ponadto projektant jest często w stanie sporo wywnioskować już po takich robotach jak zrobienie wykopów pod szambo, przyłącze wodociągowe czy wiercenie studni.  
    • Dlatego sugeruję najpierw użycie farby separacyjnej.
    • Witam,  z początkiem października złożyłem wniosek o wydanie warunków zabudowy na dom jednorodzinny z garażem w bryle budynku. Dostałem informację z gminy, że decyzja zostanie wydana do 31.03.2025 (ze względu na dużą ilość wniosków spowodowanych zbliżającymi się zmianami). Zastanawiam się teraz jakie mam opcje aby w przyszłości móc postawić jednak też garaż wolnostojący/ budynek gospodarczy. Wolałbym poczekać teraz na tą decyzję która ma zostać wydana do końca marca. Czy później mogę zmienić warunki zabudowy, tak aby postawić garaż wolnostojący? jeżeli tak to za pomocą jakiego wniosku? i czy jeżeli zmiana warunków zabudowy nastąpi po 1 stycznia 2026 to czy warunki z automatu będą miały tylko 5 lat ważności? i jeszcze pytanie ile trwa sama zmiana warunków zabudowy (w internecie jest napisane miesiąc, ale aktualnie na warunki zabudowy w mojej gminy trzeba czekać 5 miesięcy, a teoretycznie mają na to 3 miesiące). Z góry dziękuję za informację :) 
    • Budowa, która powinna zakończyć się co najmniej 3 miesiące temu wciąż nie została skończona. Szef firmy budowlanej ciągle powtarza "nie nasza wina, skaczemy z budowy na budowę, są opóźnienia".   Jesteśmy w trakcie robót dachowych, które przez firmę budowlaną stale są przekładane. Do stanu surowego zamkniętego brakuje nam tylko/aż dachu. Ostatnio zaczął padać śnieg, a nocami słupki rtęci wskazują ujemną temperaturę. Czy może mieć to jakiś zły wpływ na więźbę dachową?
    • Komentarz dodany przez PornKup: Jestem przerażony. Oszuści podkładają papiery pod oczyszczalnie które nie istnieją i z problemem zostaje użytkownik który jest bogu ducha winny. nie dajcie się ludzie nabrać - trzeba żądać papierów i dopiero podejmować decyzje zakupu. modernizacja szamb to tylko wymiana na prawdziwe urzadzenie
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...