Skocz do zawartości

Jaką pompę ciepła wybrać do domu 200m2?


Recommended Posts

Witam wszystkich :)
Remontuje dom z lat 80 i chcę wymienić ogrzewanie na pompę ciepła powietrzną do co i cwu tylko nie wiem co z mocą. Z kalkulatorów, po wpisaniu planowanych modernizacji wychodzi mi 9kw. Pytałam osoby z otoczenia i większość mówi, że lepiej mniejszą, żeby pompa działała bez przerwy, bo przy załączaniu i wyłączaniu pompek zabiera więcej prądu. Stąd moje zastanowienie, kupować 9kw, czy może lepiej 6-7? 

Dom  piętrowy kostka bez piwnicy i ze strychem nieużytkowym z pustaka żużlowego 20cm, pustką powietrzną i cegłą dziurawką 12cm
Okna nowe 3 szybowe z ciepłą ramką
fasada styropian grafitowy 15cm 0,32
dach z wełną 20cm 0,33
podłoga parteru płyta pir 5cm 0,22
fundament ocieplony xps 10cm 0,36 + odwodnienie
ogrzewanie podłogowe w całym domu, cwu potrzebne przez cały rok dla 4 osób :)
 

Link do komentarza

Starzy fachowcy piszą, że pompę powinno się liczyć ×1.2 i oczywiście bufor jakieś 300L. Z tego co mi się wydaje chyba każda pompa ma grzałkę, żeby w tych najniższych temperaturach dogrzać. Bufor według mnie powinien najbardziej zabezpieczyć pompe przed taktowaniem, bo np te 300L wolniej zagrzeje niż zład wody np 100L i jeszcze trzeba obrócić ten zład przez całą instalację, a w buforze cyrkulacja jest lepsza. Ja bym wziął 10kw. Wolę mieć zapas, niż wierzyć w kalkulatory. Zwłaszcza że o tym ×1.2 piszę fachowiec z 30 letnim doświadczeniem, w pompach podejrzewam 15 letnim.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Link do komentarza
Dnia 8.07.2022 o 21:17, captain shim napisał:

Witam wszystkich :)
Remontuje dom z lat 80 i chcę wymienić ogrzewanie na pompę ciepła powietrzną do co i cwu tylko nie wiem co z mocą. Z kalkulatorów, po wpisaniu planowanych modernizacji wychodzi mi 9kw. Pytałam osoby z otoczenia i większość mówi, że lepiej mniejszą, żeby pompa działała bez przerwy, bo przy załączaniu i wyłączaniu pompek zabiera więcej prądu. Stąd moje zastanowienie, kupować 9kw, czy może lepiej 6-7? 

Dom  piętrowy kostka bez piwnicy i ze strychem nieużytkowym z pustaka żużlowego 20cm, pustką powietrzną i cegłą dziurawką 12cm
Okna nowe 3 szybowe z ciepłą ramką
fasada styropian grafitowy 15cm 0,32
dach z wełną 20cm 0,33
podłoga parteru płyta pir 5cm 0,22
fundament ocieplony xps 10cm 0,36 + odwodnienie
ogrzewanie podłogowe w całym domu, cwu potrzebne przez cały rok dla 4 osób :)
 

Zapotrzebowanie na ciepło, a nie powierzchnia domu. Po tych opisach "na oko" można stwierdzić zapotrzebowanie 50-60 W/m2 czyli max 12 kW w szczycie, ale zaznaczam, że to dopiero przymiarka i swobodne szacowanie. O ciągłym działaniu się bogato nie wypowiem, ale szczerze wątpię, że jest taka potrzeba.

Link do komentarza
Dnia 11.07.2022 o 09:19, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Zapotrzebowanie na ciepło, a nie powierzchnia domu. Po tych opisach "na oko" można stwierdzić zapotrzebowanie 50-60 W/m2 czyli max 12 kW w szczycie, ale zaznaczam, że to dopiero przymiarka i swobodne szacowanie. O ciągłym działaniu się bogato nie wypowiem, ale szczerze wątpię, że jest taka potrzeba.

Zapotrzebowanie z kalkulatora to 90kwh/m2 rocznie :) 
12kw brzmi i wygląda strasznie (mówię tu o cenie) :zalamka: ale jak trzeba to trzeba... Po prostu chciałam dopytać osoby w temacie, zamiast iść prosto do sprzedawców, nie będąc w ogóle zaznajomionym i nie wiedząc co się kupuje i czy ci sprzedawcy na pewno będą fair :icon_rolleyes:

Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...

Rozważasz powietrzną pompę ciepła. Może jednak przemyślał byś sprawę ponownie i rozważył instalację gruntowej pompy ciepła.

Ostatnio instalowałem w starym domku z roku 1963. Dużo trzeba było zmienić. Obecnie cały budynek ma podłogówkę. Pompa ciepła gruntowa (2 odwierty po 100mb) 12kW inwerterowa. Budynek ok 180m2.  Zużycie prądu przy włączeniu skacze do 2kW jednak po ok godzinie spada do 500W. A po wygrzaniu budynku spada do ok 360W i pompa się wyłącza do czasu spadku temperatury wewnątrz budynku. Sterowanie panelem dotykowym lub za pomocą telefonu. Istnieje możliwość ustawienia harmonogramów pracy np. tak aby tylko grzała w okresie taniej taryfy jak ktoś ma np G12  czy G12W.

Nie ma potrzeby instalowania ogromnych pojemników buforowych.

Po za tym mogę sterować pilotem : np załączanie na żądanie grzania Ciepłej wody w bojlerze.

Możesz skorzystać z dotacji "Czyste Powietrze". Uwaga dotację na pompę można otrzymać tylko raz - warto więc postarać się o nią na najlepszą pompę ciepła.

Edytowano przez AndyX (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Spokojnie, nowy czy stary, wszystko jest w porządku. Forum jest od pytań właśnie.       I już wiemy, że można.      Dobrze kombinujesz. Chociaż jeśli w przewodach nie ma gruzu to ja bym to lekkie wydmuchał.        
    • Jest to dom jednorodzinny. (Jestem nowy na na tym forum i za błędy w odpowiedziach przepraszam)
    • 1. Kodeks cywilny (KC) stanowi: Art. 154 KC: Określa, że ogrodzenia między sąsiednimi nieruchomościami powinny być stawiane na granicy, a koszty budowy i utrzymania ponoszą właściciele sąsiednich działek po połowie, chyba że strony ustalą inaczej. A jeśli sąsiadowi coś nie pasuje, to wystarcza cofnąć się na swoją stronę 10 cm żeby stawiać to co się chce. Do wysokości 2,2 metra. Art. 144 KC: Zakazuje działań, które nadmiernie ingerują w korzystanie z sąsiedniej nieruchomości (np. zbyt wysokie ogrodzenie zasłaniające światło). Właśnie te 2,2 metra   2. Prawo budowlane (Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r.) stanowi: Zgłoszenie lub pozwolenie: Ogrodzenia o wysokości powyżej 2,2 m wymagają zgłoszenia do odpowiedniego organu administracji architektoniczno-budowlanej (starostwo powiatowe lub urząd miasta). W niektórych przypadkach, np. przy ogrodzeniach od strony dróg publicznych, może być wymagane pozwolenie na budowę. Art. 29 ust. 1 pkt 23: Ogrodzenia o wysokości do 2,2 m nie wymagają zgłoszenia, chyba że znajdują się w szczególnych lokalizacjach (np. przy zabytkach lub drogach publicznych). Art. 30: Zgłoszenie musi zawierać informacje o rodzaju, zakresie i sposobie wykonania prac oraz terminie rozpoczęcia budowy.   3. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (MPZP): MPZP może określać szczegółowe wymagania dotyczące ogrodzeń, np. ich wysokości, materiału, kolorystyki czy prześwitu (np. zakaz pełnych ogrodzeń w określonych strefach). Jeśli działka nie jest objęta MPZP, stosuje się ogólne przepisy prawa budowlanego.   4. Warunki techniczne (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie):  § 41: Ogrodzenia nie mogą stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ludzi i zwierząt (np. ostre elementy na górze ogrodzenia są dopuszczalne tylko powyżej 1,8 m wysokości). § 43: Bramy i furtki muszą otwierać się do wewnątrz działki, jeśli znajdują się przy drodze publicznej.   Okna sąsiada nie mają żadnego znaczenia. Oczywiście, jesli ogrodzenie bedzie miało poniżej 220 cm.
    • Komentarz dodany przez Jacek80: Eko House - OSZUŚCI !!! Publikują fałszywe "rankingi", sprzedają kiepsko działające oczyszczalnie, kupują pozytywne komentarze i straszą prawnikami za pisanie niewygodnej prawdy na temat ich produktów oraz metod działania. Uważajcie na tych oszustów i manipulatorów!
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...