Skocz do zawartości

Remont domu wpisanego do gminnej ewidencji zabytków


Recommended Posts

Napisano

Dzień dobry,

 

posiadam dom, który jak się ostatnio okazało, jest wpisany do gminnej ewidencji zabytków, co mnie bardzo zdziwiło ponieważ dom był budowany w latach 89-90 i według mnie nie ma wyróżniających się walorów estetycznych, historycznych ani kulturowych. Dom jest w stylu góralskim, ale to tylko imitacja bali z elementami dekoracyjnymi. W okolicy jest kilka lepiej wyglądających, starszych i prawdziwych domów w stylu góralskim, które nie zostały ujęte w ewidencji. Do domu przylegają budynki gospodarcze, które powstały w latach dwudziestych. Podejrzewam, że to one są powodem wpisania do ewidencji ze względu na wiek. Budynek gospodarczy to szopa oraz część starego domu z bali. Tylko część, bo jedno z pomieszczeń zostało nadbudowane przez nowszy dom i z tego starego została tylko ściana zewnętrzna. Na wszystko były pozwolenia i projekty. Trochę to skomplikowane więc dołączam schemat. Tylko ten nowy budynek mieszkalny jest wpisany do ewidencji, nie ma nic o budynkach gospodarczych. 

 

Ten nowszy dom jest już w kiepskim stanie i wymaga generalnego remontu. Pokrycie dachowe (teraz jest eternit) lub nawet cała więźba, ocieplenie, elewacja i okna. Wolałbym nie być ograniczony żadnymi zaleceniami konserwatora, ale ostatecznie mógłbym nawet zaakceptować ten "udawany styl góralski" byle tylko była możliwość porządnego ocieplenia budynku, bo teraz wiatr wieje przez ściany. Budynki gospodarcze docelowo chciałbym rozebrać, bo są niepotrzebne, a szopa już sama się powoli wali i niedługo będzie stanowić zagrożenie. 

 

Czy możliwa będzie rozbiórka części gospodarczej, skoro nie jest wpisana do ewidencji?

Jakie są szanse na usunięcie domu z ewidencji? 

Czy jest taka opcja by usunięto dom z ewidencji, ale dodano budynki gospodarcze?

Jak postąpilibyście w takiej sytuacji? Ja tylko chcę stworzyć sobie komfortowe miejsce do życia, ale nie wiem czy jest sens się za to zabierać czy poczekać aż się samo zawali? :)

schemat.png

Napisano
Dnia 2.08.2021 o 22:26, Budujemy Dom - działka i dom napisał:

Właśnie, właśnie, a kto czytał? Na wszelki wypadek mam dla Was taki oto cytat ze wskazanego przez kolegę Janusza artykułu "Gminną ewidencję zabytków prowadzi wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Rejestr zabytków zaś wojewódzki konserwator zabytków. To dwa różne spisy, choć od pewnego czasu dąży się do ich ujednolicenia. Spis pierwszy jest zwykle obszerniejszy - to, że dom wpisano do gminnej ewidencji zabytków wcale nie oznacza, że znajdziemy go w rejestrze prowadzonym przez wojewódzkiego konserwatora." Więcej nie cytuję, zapraszam do lektury :) .

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam wszystkich forumowiczów!   Mam stary budynek, w którym ściany zewnętrzne są już ocieplone, ale dach pozostaje nieocieplony i przez niego ucieka dużo ciepła. Planuję na wiosnę ocieplić dach od góry styropianem EPS 100 (styropian dach/podłoga) o łącznej grubości 23 cm. Dach jest płaski z lekkim nachyleniem, powierzchnia około 100 m², pokryty papą, która zachowała się w całkiem dobrym stanie – nie jest uszkodzona, nie planuję jej zrywać, tylko oczyścić i zostawić jako podłoże.Na styropianie ma być położona papa termozgrzewalna (jedna lub dwie warstwy). Montaż styropianu będę wykonywał samodzielnie (klejenie + kołkowanie), a papę zgrzewalną zlecić fachowcowi, który się na tym zna.Mam kilka wątpliwości i pytań – bardzo proszę o Wasze opinie na podstawie doświadczeń: 1. Grubość i układanie styropianu: Czy lepiej położyć jedną warstwę 23 cm, czy podzielić na dwie warstwy (np. 11 cm + 12 cm) układane na mijankę? Wiem, że dwie warstwy lepiej eliminują mostki termiczne, ale to więcej pracy. Pomijając aspekt czasu i wysiłku – czy takie rozwiązanie naprawdę ma sens i daje zauważalną różnicę w izolacyjności?   2. Montaż i mocowanie styropianu: Dach nie będzie dodatkowo obciążony (tylko papa na wierzchu, bez chodzenia czy tarasu), ale ważne jest solidne mocowanie, żeby wiatr nie oderwał warstw. Planuję kleić styropian (klejem bitumicznym lub poliuretanowym) + kołkować.Dla grubości 23 cm – jakie kołki polecacie? Czy wystarczą o długości ok. 30 cm (żeby wystawały trochę w podłoże betonu)? Czy lepiej stosować metodę z otwornicą – wyciąć otwór w styropianie, włożyć kołek, a potem zatkać wyciętym krążkiem (żeby kołek nie wystawał i nie tworzył mostka)? Jeśli dwie warstwy: Czy wystarczy kołkować tylko dolną warstwę (do podłoża), a górną tylko przykleić do dolnej? Czy kołki muszą przechodzić przez obie warstwy dla lepszej stabilności?   3. Warstwa separacyjna na styropianie pod papę: Czytałem różne opinie – jedni polecają geowłókninę polipropylenową (200-300 g/m²) jako ochronę przed wysoką temperaturą palnika i separację, drudzy grubą folię PE (0,2 mm). Geowłóknina wydaje mi się lepsza (przepuszcza parę, nie topi się tak łatwo). Czy zgadzacie się, że geowłóknina to najlepsze rozwiązanie w takim przypadku, czy polecacie coś innego (np. folię PE)?
    • Zupełnie nie mam pojęcia gdzie to pęknięcie Od strony grzejnika? od strony zasilania? na korpusie zaworu?
    • Cześć, jak samodzielnie zabezpieczyć lekkie pęknięcie na rurce z termostatem? Jest to mikroskopijne pęknięcie bo moze z kropla dziennie sie wydostaje:)   Zalaczam zdjęcie, do lepszego nie mam dostępu. Ps. Pęknięcie jest na ten najszersze części 
    • Komentarz dodany przez Tomek: zdecydowanie odradzam.
    • Hurtownia budowlana: OLI - Tomasz Kraska Województwo: lubelskie Miasto: Puchaczów Pełny opis hurtowni pod adresem: https://budujemydom.pl/hurtownie-budowlane/lubelskie/oli-tomasz-kraska
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...