Skocz do zawartości

Nadwyżka z fotowoltaiki do ogrzewania domu


Recommended Posts

Napisano

Proszę o radę, czy pomysł na założenie instalacji 10KW ma sens. W domu mieszkam już 20 lat pierwsze 10 ogrzewałem gazem gdy pięc uległ awarii zdecydowałem się na węglowy zasypowy. Może jest taniej ale jakość życia nie do porównania. Chcę wrócić z powrotem do ogrzewania gazem. Teraz używam go do kuchenki i cwu w lecie. Zużywam na to w ciągu roku ok. 5500kwh (500m3) za 1220zł gdybym ogrzewał cwu w zimie rachunki wyszły by ok. 1600 zł. Gdy ogrzewałem gazem używałem średnio 10m3 gazu na dobę czyli na dziś ok. 600-700zł miesięcznie co przemnarzajac przez 6-7 miesięcy daje to do 5000 zł, plus kuchenka i cwu za pozostałe miesiące i rachunek może wynieść nawet 6000. Co mogę zrobić żeby go zmniejszyć? Oczywiście poprawa termoizolacji budynku. Planuję wymianę stolarki koszt jakieś 25000zł. Kiedy to się zwróci - trudno policzyć pewnie za 10-15 lat. Gazu nie wyprodukuję, więc muszę go zastąpić energia elektryczną, którą jestem w stanie wytworzyć. Kuchenkę gazową zamienię na elektryczną, a cwu mam zamiar grzać grzałką zamontowaną do zasobnika 200l, który już posiadam, to chyba wróci się najszybciej. Na ten cel potrzebowałbym jakieś 2KW plus 3KW które do tej pory używam, daje instalacje fotowoltaiczną o mocy 5KWp. Mój dylemat polega na tym, że narodził się w mojej głowie pomysł, żeby założyć instalację 10KW i to co zostanie wykorzystać do wsparcia kotła gazowego montując podgrzewacz elektryczny na powrocie instalacji co. Panele będą montowane na gruncie, ilość miejsca mnie nie ogranicza ogród jest duży, gdyby gaz bardzo podrożał mogę dołożyć tyle żeby ogrzać dom piecem elektrycznym. Pompy ciepła nie biorę pod uwagę ze względu na brak w domu podłogówki, oraz cenę za 30-40 tysięcy mogę dołożyć paneli i grzać piecem elektrycznym. Wiem że wtedy zakład energetyczny zabierze 30 procent wyprodukowanej energii. Jest jeszcze jedna kwestia, a mianowicie jeżeli ograniczę zużycie gazu może zmieszczę się w taryfie gazowej W-2 gdzie opłaty przesyłowe są dużo niższe. Drugim rozwiązaniem jest nie montowanie żadnych podgrzewaczy w instalacji co, tylko ogrzewanie domu w miesiącach przejściowych (październik, marzec, kwiecień) prądem uzyskanym z nadwyżki instalacji fotowoltaicznej, za pomocą paneli na podczerwień, lub zwykłych konwektorowych, które można schować gdy nie będą używane przez pozostałą część roku. Na pewno założę instalacje która wystarczy na bieżące potrzeby plus cwu czyli jakieś 5-6 kw, tylko nie wiem czy dobrym rozwiązaniem jest pomysł z dogrzewaniem domu prądem z nadwyżki, gdybym miał instalacje 10kw. Może ktoś już tak robi? Dziękuję wszystkim za pomoc i zainteresowanie tematem.

Napisano

Używając prądu bezpośrednio do ogrzewania (elektryczne grzejniki, kocioł, grzałki) bardzo trudno będzie zaspokoić zapotrzebowanie domu na ciepło prądem z PV.

Ale w pierwszym rzędzie trzeba sprawdzić jakie jest zużycie prądu w domu na inne cele i policzyć jaka nadwyżka nam zostanie, jeżeli założymy instalację 5 albo 10 kWp. To łatwe, bo na rachunkach zapisany jest stan licznika z poprzednich odczytów. W optymalnych warunkach instalacja daje zaś ok. 1000 kWh prądu z 1 kWp (mocy zainstalowanej). Dopiero potem liczymy koszty pokrycia reszty zapotrzebowania na energię gazem. Powód jest prosty - za energię elektryczną płacimy ponad 2 razy drożej niż za ciepło z gazu. Potem możemy liczyć ile będziemy musieli zainwestować w PV, żeby zmniejszyć zużycie gazu np. o 50%.

 

Napisano

Jeżeli cena energii elektrycznej poszybuje do góry w ciągu 2-3- lat czyli w czasie "niby" częściowej amortyzacji paneli PV (nie licząc bieżących serwisów i modyfikacji). wtedy może PV zacznie się opłacać. Samo słowo "opłacać" jest tu raczej na wyrost ponieważ kupowanie nowego samochodu też się nie opłaca bo tracimy już następnego dnia. To jest jednak niezależność + luksus. W przypadku paneli PV w tej dokładnie kolejności postrzegam to zjawisko. Poza tym  - każda instalacja PV na terenach bez gazu to mniej "smogu" w powietrzu. Jest widoczny postęp. Co miesiąc jeżdżę trasą na południe Polski i widzę w małych wsiach dachy, na których jeszcze miesiąc/dwa temu nie było PV.

 

Wracając do wielkości instalacji PV. Na chwilę obecną trudno idealnie zbilansować instalację PV na tyle, by do niej jak najmniej dopłacać. Poza tym w układach on-grid wystarczy awaria sieci i wszyscy pojedziemy na tym samym wózku. Układy off-grid nie opłacają się zupełnie bo koszty buforowania energii na własną rękę nas przerosną. Już lepiej oddać 20% za magazynowanie.

Napisano

Obecnie na ogrzanie domu potrzebuje 4 tony węgla za ok. 3500zł. Nie chodzi mi o to żeby ogrzewać dom za darmo. Chcę tylko zostać mniej więcej na tym samym poziomie. Wiem że wygoda kosztuje. Jedni kupują samochód za 10 tyś. Inni za 100tyś. Każdym się da jeździć. Mam w planie zainwestować w pv 10 kw po to żeby było mi wygodnie. Jak wspomniałem 10 lat ogrzewałem dom gazem w zimie widziałem piec gdy mi się nudziło i chciałem się przejść do kotłowni. Wtedy o fotowoltaice nikt nawet nie marzył. Wszystkie firmy, które próbują wcisnąć mi panele zadają to samo pytanie: ile zużywam prądu to oni mi dobiorą zestaw pv. W tej chwili mam taryfę g12w zużycie 2/3 w tańszej strefie. Rachunki nie wysokie ok 160 zł miesięcznie. Dlatego myślę że gdybym założył pv 10kw to spokojnie mógłbym ogrzać cwu i prądu wystarczyło by jeszcze do wsparcia kotła gazowego. Dobieranie pv według obecnego zużycia moim zdaniem daje mi co najwyżej oszczędność tych 160zł i to jeszcze za ileś tam lat (czas zwrotu). Gdybym założył pv 10 kw może zapłacę więcej ale będę mógł wrócić do ogrzewania domu gazem nie martwiąc się że rachunki będą dużo wyższe niż obecnie. A za tę ok 40 tyś. kupię sobie trochę luksusu, a sąsiadom i sobie zafunduje czyste powietrze. Szukam osób, które już stosują tego typu rozwiązania.

Napisano

Jeżeli miałbym doradzać to optymalnym rozwiązaniem jest wg. mnie mix PV + solary próżniowe względnie płytowe ze zbiornikiem buforowym magazynowym wodnym. 

https://aktivsonnenhaus.de/ rozwiązanie niemiecko - szwajcarskie, przy dobrze ocieplonym domu pozwalające na 90% samowystarczalności energetycznej. Oczywiście zbiornik może być 2 m3, a nie tak jak u Niemca 7 m3 (chyba, że masz miejsce w domu i dostęp do taniego zbiornika) wtedy mniejsza samowystarczalność. Dlaczego solary próżniowe - bo pracują w minusowych temperaturach, jak brak słońca.  Ocieplenie powinno być kompleksowe nie tylko okna, ale również ściany, podłoga i dach. Bez tego trudno jest zejść z kosztami ogrzewania. Problemem przy próżniowych może być lato, ale wtedy zabierasz/odłączasz rury. Jak podłączysz do tego grzanie wody, to na pewno masz cwu za darmo od 03 do 10 każdego roku. Wg. mojej oceny 40 tys powinno wystarczyć na 5 KW paneli PV o sprawności 15% i system solarny 30 rur o sprawności 78%.

A tak naprawdę, jak masz gaz kup piec kondensacyjny i nie kombinuj. Na dziś najtańsze rozwiązanie, chyba, że Gazprom odetnie nas od gazu. O gruntowej pompie ciepła zapomnij - miałem i jest to nieporozumienie. 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Niee... Te śruby nie będą do niczego potrzebne. One są do obcięcia.   Mogę zejść ostatnim profilem 5cm do dołu ale... to wtedy wystarczy? Z ok. 35 cm zejdę do 30 cm. Czy nie lepiej dać jeszcze niżej jeden dodatkowy wieszak/profil i wtedy mam ok. 15 cm? Jak dodam jeszcze jeden profil niżej to bez obaw?
    • Teraz sobie powiększyłem i widzę, że UD sięgają do ścianki kolankowej. Murłaty w ogóle bym do tego nie mieszał. Zjedź ile się da ostatnim profilem, albo przyłóż łatę do tych profili i sprawdź jak to wyjdzie ze ścianką kolankową. Za wysoko dałeś te profile, wystarczyło dać 5cm niżej i wszystko by się fajnie zamknęło. Jak się zejdzie tak, żeby dało się to szpachlą przykryć to nic według mnie nie trzeba kombinować. Ale widzę że wystają śruby ze ścianki, co z nimi? Bo jak cokolwiek chcesz dawać na tą ściankę to już się płyty nie zejdą. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Widziałem te sposoby montażu, że ścianę też do dołu zabudowuje się GK i wtedy też ścianę można dodatkowo w ramach stelażu ocieplić wełną.   Jednakże nie. Ta końcówka ścian (mało ich tam jest) ma iść na tynk bez GK. Nie chcę już na ścianach GK.   Mógłbym zacząć z tym ostatnim wieszakiem jeszcze niżej. Jednakże zastanawiając się doszedłem do wniosku, że tam na samym dole (przy murłcie) i tak musi być jakiś dodatkowy profil.   Chyba jednak ja się tam z tym profilem narożnikowym jakoś złapał. Znaczy się musiałbym się nakombinować. Myślę tam usztywniłbym z tyłu za tym profilem elastycznym (wstrzyknął pianę PUR), a ten profil elastyczny łapał co powiedzmy te 40 cm na długie wkręty do murłatu. Gdybym zachował kąt i linię to powinno być chyba ok?   Zmierzyłem i od ostatniego wieszaka do końca płyty mam 35 cm. Sporo.   To co podałeś z tą listwą elastyczną to pewnie jedna opcja. Widziałem jednak w sieci na zdjęciach, że czasem są zdjęcia jak ktoś na dole montażu daje gęściej dwa wieszaki i profile. Zastanawia mnie czy tutaj gdybym dał dodatkowo jeszcze jeden wieszak na samym dole - wtedy wyszłoby, że od tego najniższego wieszaka/profilu do ściany byłoby 15 cm to już tyle płyta GK mogłaby wisieć? Czy nadal 15 cm to i tak nie za bardzo?   Bo może lepiej nie kombinować i zrobić tam zwyczajnie jeszcze jeden wieszak i profil i odległość 15 cm będzie akceptowalna?        
    • Fugi epoksydowe np. Mapei Kerapoxy, Litokol Starlike mają doskonałą przyczepność do ceramiki, nawet na powierzchniach z minimalnymi pozostałościami silikonu, jeśli są dobrze oczyszczone, odtłuszczone. Są wodoszczelne, odporne na pleśń i chemikalia, co czyni je idealnym wyborem do prysznica. Tworzą trwałą, twardą spoinę, która wystarczy na kilka lat.   Materiały na bazie cementu na stare tłuste fugi po silikonie nie przywrzą dobrze, zwłaszcza przy braku hydroizolacji, to bardzo ryzykowne.   Najlepiej położyć jak najcieńszy płaski brodzik "na wierzch" na te płytki, wcześniej zalane hydroizolacją.   Geberit Nemea ma 3,5 cm  to najcieńszy, elegancki model z odpływem liniowym tworzy płaską, jednolitą powierzchnię prysznica. Jest trwały, higieniczny, niewielki uskok podłogi. Jeśli budżet jest ograniczony, to  Schedpol Slight Line – tańszy, ale równie solidny.  
    • A  Smart wibratory sterowane zdalnie i inne tego typu akcesoria?  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...