Skocz do zawartości

Mur oporowy z pustaków szalunkowych


Recommended Posts

2 godziny temu, euro_tuned napisał:

Stawiał ktoś mur oporowy z pustaków szalunkowych? Chętnie posłucham opinii bo rozważam taką konstrukcję.

To najpierw pokaż konkretną sytuację. Teren, jego ukształtowanie, miejsce muru, jego wysokość.

A wstępnie - nie ważne z czego, byle był dobrze policzony - co by sie nie przewrócił :12_slight_smile:

 

Link do komentarza
  • 2 lata temu...

Czy te tematy i posty się w jakiś sposób pokrywają? http://www.forumbudowlane.pl/ekspertyzy-budowlane-i-opinie-techniczne/mur-oporowy-z-pustakow-szalunkowych-t81830
Niby autor ten sam, tytuł ten sam, forum nie wiem czy to samo, bo po zalogowaniu widzę nasze forum, ale posty już nie. Pytam o post użytkownika Om3k, choć takiego nie znajduje. A generalnie o mur oporowy koło drogi wysokości około 80cm, czym to i jak zazbroić i jak głęboko, bo docelowo auta 30-40ton kiedyś tam będą jeździć, a ten murek ma powstać przy tej drodze.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Link do komentarza

Jakby co to syn ostatnio w zasadzie do wszystkiego posługuje się czymś takim https://openai.com/blog/chatgpt i po wpisaniu szukanej frazy wyszło, że mur oporowy musi być co najmniej 1/3 wysokości w ziemi, a najmniej 60cm. Zamierzam zrobić fundament, żeby tą 1/3 schować w ziemi, z fundamentu wypuścić pręty i resztę pociągnąć pustakami szalunkowymi. Tylko w jednym miejscu będzie w granicach 80cm do 1m, bo na początku będzie około 40cm i na końcu też.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Link do komentarza
Dnia 16.11.2020 o 20:50, euro_tuned napisał:

Stawiał ktoś mur oporowy z pustaków szalunkowych? Chętnie posłucham opinii bo rozważam taką konstrukcję.

Stosowane w miastach od kilkunastu lat, nic się z nimi nie dzieje, wypełnione ziemią, rosną w ich rośliny.

Łatwe do wykonania, zwłaszcza te o małych wysokościach, obciążone od wewnątrz stają się stabilne, nie są kotwione są samonośne.

Cytat

fundamentowanie
 

W przypadku zastosowań przydomowych o niewielkich wysokościach muru, wystarcza wykonanie wykopu na szerokość muru celem wybrania czarnej ziemi, a następnie naniesienie i zagęszczenie ok. 15 cm warstwy żwiru. Pierwszy rząd gazonów powinien być zagłębiony poniżej poziomu gruntu, wypoziomowany, wylicowany do zamierzonego położenia. W przypadku budowy muru o wysokości ponad czterech rzędów gazonów, należy wykonać fundament zgodnie ze sztuką budowlaną, wolny od przemarzania, czyli na głębokość około 80 cm licząc od poziomu gruntu i szerokość min. 20 cm. Zwykle warunki posadowienia powinny być określone w projekcie budowlanym.

układanie elementów
 

Najniższy rząd gazonów osadza się w warstwie wilgotnego betonu i wyrównuje w poziomie. W celu wyrównania uwarunkowanych technologicznie, niejednakowych wymiarów w ramach określonej tolerancji, należy zachować min. 5 mm odstępy pomiędzy po szczególnymi elementami. Następne rzędy ustawia się na sucho. Ewentualne różnice wysokości wyrównuje się piaskiem lub zaprawą. Gazony ustawia się jeden obok drugiego w taki sposób, żeby żłobki połączeniowe zachodziły na siebie. Gazony można układać nie tylko w linii prostej, ale także po łukach. W zależności od ustawienia, przez przesunięcie i obrót gazonów, otrzymujemy kieszenie na roślinność.

wypełnienie
 

W wystające kieszenie wkłada się wkładki betonowe zapobiegające wysypywaniu się wypełnienia gazonów (wkładki dostarczane są niezależnie od gazonów). Po ułożeniu każdego rzędu, gazony wypełnia się do 1/3 wysokości żwirem, a następnie ziemią odpowiednią dla roślin. Ściany oporowe i umocnienia skarp wypełnia się pomiędzy skarpą a ścianą materiałem mrozoodpornym, dokładnie zagęszczonym. Orientacyjne możliwości zastosowania gazonów podano w tabelach. Wykonywanie budowli z gazonów powinno być poparte projektem budowlanym.

     c1a20c6970f303d7a6afc5d8674fb8c3.jpg

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Natychmiast, jak tylko coś "podrzuci mnie się na oczy" - podrzucę tutaj... Na razie podrzucamy uwagi na temat tego, co podrzuciłaś I - póki co - to wygląda na to, że tylko gadamy i gadamy
    • Cześć,   Zakupiłem i zacząłem remontować kostkę gierkowską. W jednym z pomieszczeń zacząłem skuwać starą (ładną, równą, niepopękaną) wylewkę betonową. Zdecydowałem się na ten krok ponieważ w całym domu wykonuję ogrzewanie podłogowe i nie chcę zmniejszać wysokości pomieszczeń. Wysokość tego konkretnego pomieszczenia wynosiła 2.19m, więc i tak było już nisko. Po skuciu wylewki planowałem zrobić dylatację obwodową z wełny, rozłożyć styropianowe płyty systemowe sander standard alu, rozłożyć w rowkach podłogówkę, rury zakleić dodatkowo taśmą alu i całość przykryć suchym jastrychem fermacell. Na wierzch oczywiście położyłbym panele, więc cała podłoga na gotowo wyniosłaby ok. 5.5cm (ok. 0.5cm wyższa niż obecnie ale dużo lżejsza).   W trakcie skuwania wylewki okazało się, że pomiędzy wylewką a stropem jest jakaś guma (nie wiem czego się używało na przełomie lat 70 i 80 ubiegłego stulecia), ale ją także usunąłem. Po tym zabiegu uwidoczniłem strop, przypominający fale dunaju, na tyle wykonany niedbale, że pod stopami czuć nierówności. Co gorsze, okazało się, że strop jest pęknięty. Pęknięcie ma ok. 1mm szerokości, przebiega przez całą szerokość pomieszczenia i jest nieregularne, tzn linia pęknięcia jest w różnej odległości od ściany. Strop przypomina Terrive (ale w tamtych czasach chyba tak się nie nazywał?), tj są wylane zazbrojone belki nośne, na nich umieszczone są pustaki szalunkowe i od góry na całości wylany strop. Pęknięcie przebiega równolegle do belek nośnych. Załączam zdjęcie stropu od spodu oraz od góry. Drugie zdjęcie może być nie wyraźne, ponieważ nie miałem odkurzacza pod ręką, a podczas skuwania wylewki troche pyłu dostało się w pęknięcie. Widać jednak na nim nieregularny kształt pęknięcia.   Pytania do doświadczonych forumowiczów: Co zrobić z takim pęknięciem? Nie chciałbym tego tak zostawiać, mimo iż wylewka nie była w tym miejscu uszkodzona. Jak najlepiej wyrównać taki strop? Do głowy przychodzą mi trzy pomysły - wylać na niego wylewkę samopoziomującą, przy czym nie skułem jeszcze całej wylewki (zostało mi pół pomieszczenia) i nie wiem jak duże będą różnice wysokości i ile materiału musiałbym wylać. Drugi pomysł, to wylewkę sapomoziomującą zastąpić jakaś podsypką. Trzeci natomiast zakłada wyszlifowanie całego stropu i zastosowanie dodatkowego 3mm podkładu z pianki polietylenowej pod styropian w celu dodatkowego wyrównania podłoża.   Będę wdzięczny za wszelkie porady. W przypadku drugiego pytania proszę uwzględnić fakt, że liczy się dla mnie każdy cm wysokości.   Pozdrawiam
    • Dzięki redaktorowi za post 12, postaram się zastosować do wskazówek. Czy mogę otrzymać wyjaśnienie tego fragmentu :  Czy chodzi tu o to, żeby zadbać aby liście i inne śmieci nie leciały  do środka rur ?   Odpływów na poziomie terenu (koryt) raczej nie biorę pod uwagę bo finansowo korzystniej wychodzą rury pod gruntem.   Mam jeszcze jedno pytanie, mianowicie jak powinna być zakończona taka rura na samym końcu, w miejscu, gdzie wypływać będzie woda na zbocze. Ma zostać otwarta, czy też zakończyć to jakąś kratką czy też uchylną klapką zamykającą dostęp dla małych zwierząt ?  
    • Przypomnę fragment mojego wcześniejszego wpisu :  
    • A może jakieś fajne pomysły tematyczne podrzucicie, a nie tylko gadacie i gadacie
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...