Skocz do zawartości

Izolacja termiczna płyty fundamentowej


Recommended Posts

Napisano

Witam serdecznie,

Przymierzamy się do budowy naszego wymarzonego domku. Będziemy bazować na projekcie domu w Malinówkach 2. Niestety dysponujemy dosyć ograniczonym budżetem, dlatego nie chcielibyśmy wydawać pieniędzy na "rzeczy" ekonomicznie nieuzasadnione. Do rzeczy - próbuję się doszukać/dopytać o kwestie izolacji pod płytę fundamentową. I pojawiają się głosy, żeby nie robić, bo "po co". A jak już robić to 2x 10cm XPS. Zależy mi na odpowiedzi na następujące pytania:

1) czy warto robić izolację pod płytą (pod podłogówką i tak będzie styropian)?

2) jeśli tak, to jaka grubość? Czy 10 cm XPS wystarczy?

3) Czy są tutaj osoby, które nie zrobiły takiej izolacji i żałują/nie żałują?

4) Czy są tutaj osoby, które zrobiły i żałują/nie żałują?

Dziękuję z góry za poświęcony czas...

Pozdrawiam

Seba

Napisano

Izolację podpłytową stosuje się pod fundament płytowy, systemowy układany na poziomie powierzchni gruntu, i pełni ona rolę również ochrony prze wysadzinami mrozowymi. W klasycznym fundamencie płytowym zagłębionym poniżej  poziomu przemarzania izolację cieplną układa się  na płycie, co pozwala m.in. na rozprowadzenie instalacji podpodłogowych.

Napisano

Dobry wieczór. Projektant przewiduje pod podłogówkę 10 cm EPS. Czy w związku z tym warto dać styropian pod płytę? Jeśli tak to ile? 5cm? 10cm? Czy może lepiej dać więcej pod podłogówkę?
Pozdrawiam
Sebastian

Wysłane z mojego Redmi Note 8T przy użyciu Tapatalka

Napisano

Poco tak to robić, 25-30cm  EPS 200 pod płytą fundamentową albo XPS, rurki podogówki, albo kable umieścić w środku grubości płyty fundamentowej. 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Własnych. Najdroższy rodzaj nauki.
    • Mogła zmienić koryto.
    • Uparty uczy się na błędach.
    • Gość generalnie doradzał wymianę tego namułu, ewentualnie właśnie postawienie na palach albo kopanie piwnicy, a tej w planach nie mieliśmy, więc raczej i tak się nie zdecydujemy. Co do konstrukcji, to szukaliśmy projektów domów murowanych. A jak murowany to zakładam, że raczej bez wymiany gleby się nie obędzie? Albo rzeczywiście zainteresować się domem z inną kosktrukcją.
    • Wygląda na to, że wszystko tam jest nieźle przewarstwione, w efekcie grunt jest mocno zróżnicowany w zależności od miejsca. Zakładając płytkie posadowienie mamy tam po usunięciu ziemi urodzajnej (pierwsze 30 cm): - I otwór - mada (0,3-0,6 m), potem piasek średni od 0,6 m aż do 3 m (tyle zbadano); - II otwór - piasek, ale tylko od 0,3 do 1 m, niestety głębiej, aż do 2,7 m, jest namuł z gruntu pochodzenia organicznego; - III - mada (0,3-0,5 m), potem piasek, ale tylko do głębokości 0,9 m i znów gruba warstwa namułu.   Z całą pewnością namuł nie nadaje się do posadowienia. Typowy fundament zagłębiony na 1 m lub głębiej nie wchodzi więc w grę. Głębokie posadowienie musiałoby być zrobione na palach. Te przebijałyby grubą warstwę namułu i sięgały warstw o dobrej nośności. Ale to już dość poważne przedsięwzięcie.  Mady są też bardzo wątpliwe jako grunt budowlany. One z zasady zawierają przynajmniej 2-3% domieszek organicznych, a to im bardzo pogarsza nośność. Chociaż bywają bardzo zróżnicowane. Jednak ta warstwa mady jest płytko położona i cienka (20-30 cm).    Celowałbym w związku z tym w lekką konstrukcję domu, raczej szkieletowego, posadowionego na płycie fundamentowej. I to płycie bardzo płytko zagłębionej. Można usunąć ziemię urodzajną oraz warstwę mady, zastępując to wszystko choćby zagęszczonym grubym piaskiem, ewentualnie zagęszczaną pospółką, tłuczniem lub żwirem aż do poziomu gruntu. Dopiero na tym umieszczamy zbrojoną płytę żelbetową (np. 30 cm). Jeżeli konstrukcja domu jest szkieletowa, czyli z izolacją cieplną wewnątrz przekroju ścian, to płyta żelbetowa nie musi być izolowana cieplnie od spodu. Robimy na niej typową izolowaną cieplnie podłogę na gruncie, tak jakby ta płyta była odpowiednikiem chudego betonu na gruncie. Ostatecznie otrzymujemy przynajmniej ok. 1 m gruntu o dobrej nośności (częściowo naturalnego piaszczystego, a częściowo uzyskanego sztucznie przez wymienienie górnych warstw na zagęszczony piasek. Dopiero na tym spoczywa żelbetowa płyta.     
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...