Skocz do zawartości

fotowoltaika a ogrzewanie domu


Recommended Posts

Panowie fachowcy.Mam zamiar załozyc panele fotowoltaiczne o mocy około 10 kw abym mógł korzystać z darmowego pradu oraz ogrzewac dom ale tu powstaje problem.Dom 200 m,ogrzewanie podłogowe na dole grzejniki na górze dom dobrze ocieplony,rachunki za prąd około 3500/rok za gaz piec gazowy viessman trimatic 22 kw około 3500/rok,suma 7000zł/rok.Pomyslałem więc ze za pomoca paneli bede miał darmowy prąd a moze wymieniając piec gazowy na np.bufor ciepła z grzałką będę miał też darmowe ogrzewanie i cwu.Czytajac na róznych forach  wychodzi ze to sie opłaca a raz nie opłaca,sa rózne opinie na ten temat.Czy ktos bardzo powaznie mógłby mi wytłumac lub poradzic co zrobić.Jeżeli chodzi tylko o darmowy prąd to wychodzi mi że wystarczyło by około 5 kw ale jeżeli chciałbym miec ogrzewanie z paneli fotowoltaicznej i cwu to juz mi wychodzi inaczej,ze 10 kw to za mało,jak jest naprawdę?.Może nowy piec elektryczny z buforem  ale wychodzi mi ze tez nie starcza mocy.Chciałbym wiedzieć co najlepiej zrobić,bo zeby nie wyszło ze skórka za wyprawkę.Czytam i nadal nie wiem co zrobic może ktos madry pochyli sie nad moim problemem.Chciałby zrezygnować  z tradycyjnego poboru prądu i gazu ale zeby nie wylac dziecko z kapieli.Bardzo dziękuje za wszelkie porady i jestem do dyspozycji jezeli chodzi o dalsze pytania.Dodam tylko że grzejniki właczaja sie sporadycznie w okresie zimowym poniewaz mam tez kominek z rozprowadzonym ciepłem.

Edytowano przez apacz64 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Jakie jest zapotrzebowanie na ciepło co+ cwu to raz? Dwa - wszystko zależy od produkcji energii. Ja bym Kociło Viessmanna zostawił i dodatkowo wykorzystał energię z PV na ogrzewanie rozproszone elektryczne w postaci grzejników. Jako CWU bym faktycznie zamontował grzałkę w zasobniku lub dodał bufor, z którego będzie można brać cwu lub/i domieszać na CO.

Link do komentarza

Na ogrzewanie takiego budynku moc zainstalowana 10 kWp nijak nie wystarczy. Nawet zakładając, że będą one optymalnie ustawione dadzą rocznie ok. 10 000 kWh energii. A przypominam, że z tego co oddamy do sieci możemy potem odebrać 80%. W praktyce pozostanie nam najwyżej 9000 kWh rocznie. Bez problemu zrównoważymy samo zużycie prądu. Sądząc po rachunkach wynosi ono  5000-6000 kWh rocznie. Czyli ponad połowa jest już zagospodarowana.

Pozostaje wolne 3000-4000 kWh energii do wykorzystania na inne cele. Ten dom ma jednak znacznie wyższe zapotrzebowanie na ciepło (ogrzewanie +c.w.u.). Skoro rachunki za gaz wynoszą 3500 zł rocznie to zużycie ciepła wynosi   ok. 14 000 kWh. Żeby je przynajmniej w większości pokryć potrzebna byłaby pompa ciepła. Zakładając średni COP na poziomie 3, z dostępnej ilości energii elektrycznej uzyskamy 9000-12000 kWh ciepła. Używając grzałek będzie to zaś tylko 3000-4000 kWh. Jednak pompa ciepła to spory dodatkowy koszt (rzędu 20000 zł).

Podgrzewanie wody prądem pozyskanym z paneli ma zaś średni sens. Tańszym rozwiązaniem będzie założenie w tym celu 2-3 kolektorów słonecznych.

Link do komentarza

W aktualnych realiach zastąpienie ogrzewania gazem poprzez instalację PV nie ma uzasadnienia ekonomicznego biorąc pod uwagę koszty  inwestycyjne w optymalnym wariancie PV + PC (powietrzne). Prąd też nie jest za darmo tylko tańszy, a w razie awarii sieci energetycznej zostajemy bez ogrzewania.

W tym przypadku przy dużym zapotrzebowaniu na ciepło ok. 17 000 - 18 000kWh rocznie bezpośrednie ogrzewaniem prądem nie będzie możliwe i najwyżej można założyć mniejszą instalację na potrzeby zasilania urządzeń elektrycznych.

Link do komentarza
2 godziny temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

W aktualnych realiach zastąpienie ogrzewania gazem poprzez instalację PV nie ma uzasadnienia ekonomicznego biorąc pod uwagę koszty  inwestycyjne w optymalnym wariancie PV + PC (powietrzne). Prąd też nie jest za darmo tylko tańszy, a w razie awarii sieci energetycznej zostajemy bez ogrzewania.

W tym przypadku przy dużym zapotrzebowaniu na ciepło ok. 17 000 - 18 000kWh rocznie bezpośrednie ogrzewaniem prądem nie będzie możliwe i najwyżej można założyć mniejszą instalację na potrzeby zasilania urządzeń elektrycznych.

Można jeszcze np kocioł odciążyć w sezonie letnim i dołożyć pompę ciepła do c.w.u. Całkowita likwidacja kotła gazowego jest oczywiście możliwa, tylko nie stawiał bym zamiast niego na ogrzewanie kotłem elektrycznym, czy matami, bo rzeczywiście może zabraknąć miejsca na dachu, by pokryć 100% zapotrzebowania na energię elektryczną.  A więc tutaj w zamiast polecałbym pompę ciepła - pytanie jaki jest na to budżet. 

Edytowano przez Eksperci Viessmann (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Bardzo wszystkim Panom Fachofcom dziękuje,wychodzi na to że nie ma dobrego idealnego rozwiązania i to Panowie mi potwierdzacie za co dziekuje, dobrze mądrych posłuchać,planuje założyć około 6 kw tylko na potrzeby elektryczne a co do cwu i ogrzewania chyba narazie się wstrzymam.Fotowoltaike zakładam za około 30000 tyś na gotowo a potem chyba bedę myslał dalej co z cwu i ogrzewaniem.Piec działa bez zarzutu i chyba Panowie macie rację może z gazu narazie nie rezygnować.Dziękuje wszytkim Panom.

Link do komentarza

Panowie mam jeszcze pytanie,gdybym chciał zastosować bufor z grzałkami to o jakiej pojemności powinien byc i o jakiej mocy abym mógł go wykorzystać do podgrzewania cwu ewentualnie (dolewać) do centralnego ogrzewania zakładając że fotowoltaika była by max 10 kw.Dziękuje.

Link do komentarza

Efekt buforowania instalacji PV z wykorzystaniem do cwu ma sens jedynie przy braku współpracy z siecią elektroenergetyczną -  ona pełni bowiem rolę takiego

:elektrycznego bufora". Przy niezintegrowanej instalacji pojemność zbiornika   należy dostosować do przewidywanego zapotrzebowania na  ciepłą wodę, nie licząc na możliwość efektywnej współpracy z co - zimą pozysk energii z PV może wystarczyć tylko na cwu.

Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...

Ocieplenie ścian jest najważniejsze , przy każdej ekonomii.Minimum 40 cm -Sciana , dobrze aby z delatacją . Jeśli nie to musi być gruba i dobra izolacja zewnątrz /Felcowana /. Opierając się dzisiaj na dostawach energii tylko jednego dostawcy będziemy mieli stres .Gaz jest naj lepszym kalorycznie i szybko uzupełnia straty energii, ROPA zbyt powolna , ale fajnie mieć do tego kominek .Ale FOTOWOLTAJKA kusi wynikami i tu jest pies pogrzebany .Bo na zachodzie , gdzie mam jeszcze kolegów związanych umowami , po 20tu latach wygasła umowa i pies z kulawą nogą nie podpisze następnej umowy , ani nie przedłuży .A każde lusterko z roku na rok zmniejsza ilość energii emitowanej , o czym wykonawca , czy sprzedawca nie informuje nabywcy .A czasem te piękne kulki gradowe dobiją nasze lusterka i sprzedawca nie wymieni za darmo , bo w umowie nie wpisał takiej opcji.To tylko jedno . Sprzedają zdotacją ,ale Przetwornice łączące z siecią zewnętrzną lubią się popsuć , / lepsza jest droższa , więc kupuj klijencie tańszą , to skomplikowany komputerek / jest w twojej gestji/- , chyba że udowodnisz , że sprzedawcy . Jeśli ma się opłacić korzystanie , to założyć całkowite korzystanie z energji wyprodukowanej , więc Akumulatory , a to podraża inwestycję , natomiast spłata kredytu z energii wyprodukowanej i zużytej jest szybko czytelna i widoczna . Wszelkie rozliczenia z siecią miejską , po kilku latach dają odczyt ujemny , lub zerowy , chyba , że produkujemy ponad 100 procent więcej , a to nie zawsze się opłaca naszej kieszeni .Ogrzewam cały dom podłogówką , niestety w każdym pomieszczeniu musi być jeszcze kaloryfer , - standard . Temperatura podłogi nie może przekroczyć 30 stopni , bo odparzy  stopy, i tylko kaloryfer wyrówna straty extremalnych spadków temperatury .Dodatkowo , dla własnego widzimisie mam jeszcze zdublowanie kablem grzewczym , ale SIEĆ dostawcza nie wyrobi pełnego grzania elektrycznie . Przy najnowszych osiągnięciach budowlanych ocieplenie DACHU I PODPIWNICZENIA powinny posiadać 30 cm ocieplenia , aby wyzerować straty . Przy mojej izolacji 10cm z przed wielu lat piwnica jest zimna , ale dobrze , w lato moge się ochłodzić , lub przedmuchać na górę kanałkami

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Siema wszystkim, Planuję ogarnąć pompę ciepła do nowego domu (150 m², pod Warszawą) i trochę w tym temacie raczkuję. Niby teraz wszyscy to montują, ale jak przychodzi co do czego, to człowiek głupieje od tych wszystkich opcji i cen.   Macie może jakieś doświadczenia? Ile Was wyniosła pompa razem z montażem? Bo jak patrzę na oferty, to czasem różnice są po 20-30 tys. zł między firmami i nie wiem o co chodzi.   Znalazłem stronę https://spednet.pl/pompy-ciepla-warszawa/ wygląda spoko, ale wiadomo – papier wszystko przyjmie, a w praktyce bywa różnie. Może ktoś z Was brał od nich albo zna jakieś inne pewne ekipy?   Dom będzie dobrze zaizolowany, nowa technologia, więc myślę że pompa powietrze-woda da radę, ale jak macie jakieś tipy typu co warto sprawdzić przed podpisaniem umowy albo czego unikać, to będę wdzięczny za każdą radę.   Z góry dzięki!
    • To moja instalacja wydaje mi się ze to typ zamknięty choć kompletnie na tym się nie znam. Kocioł na węgiel znika chcę przejść na zasilenie lpg z Gaspolu i pytam o kotły bo dostałem 2 opcje -kocioł gazowy firmy Termet: Gold Plus II 20 + Termet SG Plus 120 + regulator Termet ST-292 v3 + czujnik temp. zewn -VIESSMANN Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów zasobnik na ciepłą wodę oczywiście mogę wybrać co innego stąd mój post by poznać opinie większej ilości osób. zasobnik wody ACV SMART 210 litrów wymiennik stal nierdzewna to moj pomysł wydaje mi się ze jest całkiem oki ale co do kotłów to brak pomysłu.  
    • A jaka ta "podłoga' jest teraz? Z czego zrobiona?
    • Jak nie planujesz izolacji od ziemi, czyli jak masz ściany piwnicy nieocieplone, to w miarę wyrównywnujesz powierzchnię, kładziesz folie budowlaną, wywijasz ją na wysokość docelowej wylewki, kładziesz rurki takie najlepiej pół cala dzieląc całą powierzchnię np na 3 części lub na 4. Pozimujujesz je za pomocą kupek z betonu. Po zastygnięciu wylewasz beton B20 lub B25, rozprowadzasz łatą i gotowe. Pracę możesz podzielić na te części, które są odgrodzone rurkami, będzie Ci łatwiej zaciągać. Potem w zależności od temperatury i wilgotności, a to trzeba organoleptycznie ocenić, zacierasz pacą sttropianową. Przy niskiej wilgotność w granicach 40-50% można to już zacierać po 4-5 godzinach, przy wyższej odpowiednio dłużej, czyli po 6-7 godzinach. Kałdziesz najlepiej płytę styropianową tak, żeby można było na niej stanąć i dostać się do całej powierzchni. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Po rozejrzeniu sie w temacie, bylo oczywiste, ze tylko frezowy .     Ulatwianie sobie pracy jest bardzo bliskie memu sercu. Nie lubie sie przemeczac . Oczywiscie, nie potrzebuje RR w postaci Makity z filmiku, znalazlam cos takiego: marka Tokachi ale to tylko tak z japonska wyglada.         @animus   Dzieki za troske o moje bezpieczenstwo w czasie pracy z rozdrabniaczem . Jesli chodzi o pilarke, to chyba to nie bedzie akumulatorowa. Zreszta, w tej chwili pilniejszym zakupem jest rozdrabniarka, bo zapasy drewna do kozy powinny wystarczyc do lata.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...