Skocz do zawartości

Jaki garaż wybudować: w bryle budynku czy wolno stojący?


Recommended Posts

Napisano

Mam działkę o wymiarach mniej więcej 23 × 30 m. I dylemat, czy budować dom i osobno garaż wolno stojący na jej końcu, czy wybrać projekt z garażem w bryle? Ja wolę garaż w bryle domu, natomiast mąż chce taki z pomieszczeniem gospodarczym na końcu działki. Jakie jest Wasze zdanie?


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/stan-surowy/garaz/porady/90891-jaki-garaz-wybudowac-w-bryle-budynku-czy-wolno-stojacy

  • 1 rok temu...
Napisano
Nikt nie pokusił się srwierdzić,że stawka podatku za garaż wolnostojący jest blisko 10 razy wyższy niż garaż w bryle budynku mieszkalnego.Nie ma co dyskutować trzeba znać realia naszego systemu podatkowego,który jast pełen absurdów.
  • 1 rok temu...
Gość Ksawery
Napisano
Chyba że chodzi nam o energooszczędny lub pasywny dom - wtedy nie dajemy garażu w bryle domu (bo to nie ma sensu, tak samo jak piwnica, balkony czy komin - pompa ciepła bez komina) tylko zewnętrzny, a najlepiej elegancką wiatę i będzie OK. W żadnym projekcie domu pasywnego nie występuje garaż wewnętrzny. I wtedy już nie ma znaczenia podatek za garaż zewnętrzny, bo rekompensujemy sobie to oszczędnościami na innych polach (energetycznymi).
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Dnia 30.05.2021 o 10:48, Gość Anj napisał:

Nikt nie pokusił się srwierdzić,że stawka podatku za garaż wolnostojący jest blisko 10 razy wyższy niż garaż w bryle budynku 

 

Nie nazywaj garażu garażem, nazwij go np. budynkiem gospodarczym, to nie będziesz płacił. To raz. A dwa - pod uwagę należy również brać koszty metra kw. działki. Tania działka - garaż oddzielny.

 

I sprawa najważniejsza. Panie w tej dyskusji biorą pod uwagę jedynie to, żeby sobie bucików nie ubrudzić, idąc z mieszkania i wsiadając do auta. A życie składa się z mnóstwa innych czynności, do których faceci potrzebują garażu i go wykorzystują, a także wykorzystywać będą. Więc to oni winni mieć głos decydujący w tej kwestii.

Napisano
15 godzin temu, retrofood napisał:

 

Nie nazywaj garażu garażem, nazwij go np. budynkiem gospodarczym, to nie będziesz płacił. To raz. A dwa - pod uwagę należy również brać koszty metra kw. działki. Tania działka - garaż oddzielny.

 

I sprawa najważniejsza. Panie w tej dyskusji biorą pod uwagę jedynie to, żeby sobie bucików nie ubrudzić, idąc z mieszkania i wsiadając do auta. A życie składa się z mnóstwa innych czynności, do których faceci potrzebują garażu i go wykorzystują, a także wykorzystywać będą. Więc to oni winni mieć głos decydujący w tej kwestii.

Nie generalizowałabym. Nie każdy facet lubi, umie, musi majsterkować, naprawiać, etc. Niektórzy wolą zapłacić i nie musieć tego robić. Wówczas argument o męskim decydującym głośnie w sprawie garażu się nie sprawdzi. Niektóre panie lepiej ogarniają techniczną rzeczywistość niż nie jeden mężczyzna (niestety :).

Czasy podziału na czynności męskie i damskie minęły. Obecnie każdy robi to co lubi.

 

Nie tylko wielkość działki ma znaczenie, ale głownie to do czego garaż ma służyć. Jeżeli ma być w nim "warsztat" i magazyn na rowery, hulajnogi, sprzęt ogrodowy, a nie miejsce do parkowania samochodów, to rozsądniejsze wydaje się usytuowanie go na końcu działki. Ale taki budynek na pewno będzie droższy w budowie niż zaprojektowany w bryle domu.

 

 

Napisano
36 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo i wnętrza napisał:

Nie generalizowałabym. Nie każdy facet lubi, umie, musi majsterkować, naprawiać, etc. 

 

Pewnie, ze tak. Ale w artykule wspomniana Pani nie daje żadnego argumentu podważającego moją tezę. Dlatego jestem pewien, że jej chodzi wyłącznie o pantofelki, bez liczenia się z kosztami czy innymi potrzebami. Na 100%.

 

40 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo i wnętrza napisał:

  Jeżeli ma być w nim "warsztat" i magazyn na rowery, hulajnogi, sprzęt ogrodowy, a nie miejsce do parkowania samochodów, to rozsądniejsze wydaje się usytuowanie go na końcu działki. Ale taki budynek na pewno będzie droższy w budowie niż zaprojektowany w bryle domu.

 

Nie zgadzam się. Pomieszczenia typu "drobny warsztat" też potrzebują ogrzewania i dojścia do nich bez zakładania płaszcza i brania parasola. więc usytuowanie ich na końcu działki jest niecelowe.

Natomiast koszty oddzielnego budynku... Pani Redaktor, na pewno Pani dobrze liczy? Mam wątpliwości. I proszę uwzględnić, że ani fundamenty, ani ściany garażu oddzielnego nie muszą mieć wytrzymałości dodatkowo uwzględniających dwie kondygnacje na górze (a co, jedno pięterko teraz, a drugie postawi syn albo zięć) O reszcie wymogów dla elementów obiektu typu strop, docieplenie, inne, zmilczę. Bo nawet daszek na garażu będzie inny niż dach na domu. Czyli nie te wymogi i nie te koszty. Proszę sprawdzić w praktyce.

 

 

PS. Generalna zasada jest taka: Droga ziemia - dom w gorę. Tania działka - po cholerę budować w gorę, to drogo w wykonawstwie i w eksploatacji. Lepiej budować szerzej i nisko.

Napisano

Ja mam duży garaż dwustanowiskowy w bryle budynku, a w zasadzie to przyklejony do budynku - i to była bardzo dobra decyzja. Tak samo jak piwnica, ale to inny temat ;)

Mam sporo różnych znajomych - ci z domami bez podpiwniczenia i i garażem (jednostanowiskowym, bo tak jest najczęściej) - auta zostawiają na zewnątrz budynku, a garaż pełni funkcje magazynowe. 

 

Sprawa podatkowa też ma znaczenie....Dom mam energooszczędny, nie widzę tutaj żadnych wad z tego tytułu, ściana garaż/dom jest dodatkowo ocieplona. Spalin ani paliwa nie czuję (może to dlatego, że jest wentylacja, a drzwi szczelne?) - a wjechanie do garażu samochodem i przejście do domu jest bardzo wygodne. 

Napisano (edytowany)
Dnia 19.08.2022 o 14:37, retrofood napisał:

 

Pewnie, ze tak. Ale w artykule wspomniana Pani nie daje żadnego argumentu podważającego moją tezę. Dlatego jestem pewien, że jej chodzi wyłącznie o pantofelki, bez liczenia się z kosztami czy innymi potrzebami. Na 100%.

 

 

Nie zgadzam się. Pomieszczenia typu "drobny warsztat" też potrzebują ogrzewania i dojścia do nich bez zakładania płaszcza i brania parasola. więc usytuowanie ich na końcu działki jest niecelowe.

Natomiast koszty oddzielnego budynku... Pani Redaktor, na pewno Pani dobrze liczy? Mam wątpliwości. I proszę uwzględnić, że ani fundamenty, ani ściany garażu oddzielnego nie muszą mieć wytrzymałości dodatkowo uwzględniających dwie kondygnacje na górze (a co, jedno pięterko teraz, a drugie postawi syn albo zięć) O reszcie wymogów dla elementów obiektu typu strop, docieplenie, inne, zmilczę. Bo nawet daszek na garażu będzie inny niż dach na domu. Czyli nie te wymogi i nie te koszty. Proszę sprawdzić w praktyce.

 

 

PS. Generalna zasada jest taka: Droga ziemia - dom w gorę. Tania działka - po cholerę budować w gorę, to drogo w wykonawstwie i w eksploatacji. Lepiej budować szerzej i nisko.

Z tymi kosztami to nie jest tak oczywiste. Oddzielny garaż zwykle jednak ma taki sam dach jak dom (jeśli zależy nam na spójnym wyglądzie), fundamenty nieco tańsze, ściany niekoniecznie (jeśli ocieplone). Trzeba dodać kosz podciągnięcie instalacji (prad, woda, kanalizacja - umywalka się przydaje), okno (pewnie większe), utwardzenia długiego podjazdu, etc.. W garażu w bryle" instalacje już są", strop wcale nie musi by dwukondygnacyjny (drogi), koszt ścian też jest niższy (jedna ścian wspólna).

Oczywiście, wybrór wariantu garażu to kwestia indywidualnych preferencji. Dla każdego inna opcja może być wygodniejsza.

 

 

W kwestii taniej działki i budowania w parterze. Dom bez schodów to same zalety. Tu się zgadzam.

Edytowano przez Budujemy Dom - budownictwo i wnętrza (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • W filmie zobaczysz łatwy sposób na montaż szpilek pod murłatę. W naszym przypadku są to kotwy M16 400 mm, montowane co 90 cm dookoła całego 63 metrowego wieńca. Kończymy tym etap całego zbrojenia stropu i czekamy na odbiór prac przez kierownika. Czy wszystko zrobiliśmy poprawnie? :)  
    • Podjechałem i cyknalem lepsze foto:)    
    • Dopiero teraz doczytałem Ps. pod zdjęciem... Tu nie potrzeba nic kleić czy spawać - powinien po prostu wymienić ten zaworek na nowy...   To jest - jak przypuszczam - zaworek odcinający na wylocie z grzejnika...  
    • https://koperrt.com/products/16072304607348528752213120?utm_source=ad&utm_medium=google&utm_origin=shopline&utm_campaign=636491&utm_content=23181985177&adset_id=187535772916&utm_term=780698919071&aatid=4779585835&gad_source=2&gad_campaignid=23181985177&gclid=CjwKCAiA3fnJBhAgEiwAyqmY5WFmWVEn9SZthO88c8_HxQVL0demJEIHMSolG6Kq14QQ2evmHAjg1RoC4UMQAvD_BwE    
    • Witam wszystkich forumowiczów!   Mam stary budynek, w którym ściany zewnętrzne są już ocieplone, ale dach pozostaje nieocieplony i przez niego ucieka dużo ciepła. Planuję na wiosnę ocieplić dach od góry styropianem EPS 100 (styropian dach/podłoga) o łącznej grubości 23 cm. Dach jest płaski z lekkim nachyleniem, powierzchnia około 100 m², pokryty papą, która zachowała się w całkiem dobrym stanie – nie jest uszkodzona, nie planuję jej zrywać, tylko oczyścić i zostawić jako podłoże.Na styropianie ma być położona papa termozgrzewalna (jedna lub dwie warstwy). Montaż styropianu będę wykonywał samodzielnie (klejenie + kołkowanie), a papę zgrzewalną zlecić fachowcowi, który się na tym zna.Mam kilka wątpliwości i pytań – bardzo proszę o Wasze opinie na podstawie doświadczeń: 1. Grubość i układanie styropianu: Czy lepiej położyć jedną warstwę 23 cm, czy podzielić na dwie warstwy (np. 11 cm + 12 cm) układane na mijankę? Wiem, że dwie warstwy lepiej eliminują mostki termiczne, ale to więcej pracy. Pomijając aspekt czasu i wysiłku – czy takie rozwiązanie naprawdę ma sens i daje zauważalną różnicę w izolacyjności?   2. Montaż i mocowanie styropianu: Dach nie będzie dodatkowo obciążony (tylko papa na wierzchu, bez chodzenia czy tarasu), ale ważne jest solidne mocowanie, żeby wiatr nie oderwał warstw. Planuję kleić styropian (klejem bitumicznym lub poliuretanowym) + kołkować.Dla grubości 23 cm – jakie kołki polecacie? Czy wystarczą o długości ok. 30 cm (żeby wystawały trochę w podłoże betonu)? Czy lepiej stosować metodę z otwornicą – wyciąć otwór w styropianie, włożyć kołek, a potem zatkać wyciętym krążkiem (żeby kołek nie wystawał i nie tworzył mostka)? Jeśli dwie warstwy: Czy wystarczy kołkować tylko dolną warstwę (do podłoża), a górną tylko przykleić do dolnej? Czy kołki muszą przechodzić przez obie warstwy dla lepszej stabilności?   3. Warstwa separacyjna na styropianie pod papę: Czytałem różne opinie – jedni polecają geowłókninę polipropylenową (200-300 g/m²) jako ochronę przed wysoką temperaturą palnika i separację, drudzy grubą folię PE (0,2 mm). Geowłóknina wydaje mi się lepsza (przepuszcza parę, nie topi się tak łatwo). Czy zgadzacie się, że geowłóknina to najlepsze rozwiązanie w takim przypadku, czy polecacie coś innego (np. folię PE)?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...