Skocz do zawartości

Jak poprawnie wykonać dylatację ławy schodkowej


Recommended Posts

Napisano

Witam. 

Buduję dom podpiwniczony, do którego dolega garaż narożny niepodpiwniczony, w którym ławy nie zostały od początku połączone w żaden sposób z ławami piwnicy (projekt nic o tym nie mówił. Słaby projekt)

8b0c7d5a808571c0gen.jpg

 

Po licznych dywagacjach z kierownikiem który zaproponował kotwienie na pręty ławy schodkowej, stanęliśmy na pełnej dylatacji budynku, z uwagi na fakt że kotwienie teraz mija się z celem bo będzie to iluzoryczne połączenie.

Pierwsza wersja kierownika to ława garażu w lini prostej dolega do budynku a właściwie do ocieplenia jego z XPS a dylatacją ma być 2cm warstwa kolejnego XPS. Tylko że robię wokół domu drenaż a taki sposób powoduje że pod ławą garażu będę miał przestrzeń ok 70 cm pod którą może dostać się woda.

 

9332ba053a1f8bf1gen.jpg

 

Chciałem z początku zrobić (kontynuować) drenaż pod ławami garażu ale obawiam się o wytrzymałość rur, nabyłem już nawet mocniejsze osłonowe niebieskie ale mimo to nie wiem czy to będzie dobry pomysł. I chciałbym zejść z ławą garażu schodkowo (a właściwie w jednym schodku bo odległość obecnego wykopu to ok 70 cm jak i wysokość ławy garażowej znajduje się 70 cm nad piwniczną).

 

3c994f4345bc67f8gen.jpg&key=eb71e5714e5b

 

Stąd mam pytania:

 

1. Ze znalezionych opisów przy ławie schodkowej odcinki schodków powinny być nie mniejsze niż 150 cm. U mnie będzie ok 70 cm. Czy mogę to zrobić jednym słupem żelbetowym o szerokości 70 cm jak np tu:

18b0d24851926de9gen.jpg

 

Czy może rozkopać glinę przy ławie garażu ddo tych 150 cm długości żeby zrobić większy schodek?

3615d3d1cd6fc2a8gen.jpg

 

 

2. Pod ławami piwnicy mam podsypkę z pospółki, poniżej jest glina. Wiem że wielu z was uważa że na glinie trzeba było lać, ale tak kazał kierownik, a ja się nie znałem wtedy. Czy jeśli dolewałbym teraz ławę w dylatacji to rozsądnie jest wybrać pospółkę i wylać na glinie żeby cała ława garażu opierała się na rodzimym?

 

3. Czy powierzchnie dylatowane muszą być gładkie, żeby w razie jak będą pracować jedna ława nie uszkodziła drugiej? Gdybym miał ławą garażu zejść nieco poniżej ławy piwnicy czyli do gruntu rodzimego to mam taki chudziak i podsypkę więc ława garażu zeszła by nieco pod ławę piwnicy:

8f48bfa62402c835gen.jpg

6e4cfeed968d1380gen.jpg

Czy w przypadku pracy nie uszkodzi się ława garażu, który jest lżejszy? Czy nie przejmować się tym.

 

4. Pytanie o miejsce dylatacji. Kierownik mówił że w przypadku ścian, czy też gdybym wylewał ławę w linii prostej do izolacji cieplnej, to dać należy styropian XPS 2cm na styk, beż żadnego klejenia i jechać nim na całą wysokość. Ale jeśli chcę zdylatować również ławy czyli dolegać by miła ława do ławy to czy tu też dawać dylatację z XPS, czy może papą jak już zrobiłem (zgrzana do ławy a miejsca łączenia dodatkowo zasmarowałem masą KMB. Z doświadczenia wiem że to zgrzewanie nie jest trwałe więc w razie pracy pewnie papa się zerwie, przemieści):

 

0901a0ca39d40d54gen.jpg

 

Obecnie dokleiłem w miejscu styku XPS 5 cm i zostało mi na ławie miejsce na dodanie 2cm na dotyk:

89d5e65c94970edcgen.jpg

 

87794d0eff036c4cgen.jpg

 

Czy dylatację dać może jednak na styku ław, lub jakąś pianką z XPS 5mm?

820879732bfde7acgen.jpg

 

Napisano
15 godzin temu, dedert napisał:

Czy może rozkopać glinę przy ławie garażu ddo tych 150 cm długości żeby zrobić większy schodek?

tak

15 godzin temu, dedert napisał:

wybrać pospółkę i wylać na glinie żeby cała ława garażu opierała się na rodzimym?

tak

15 godzin temu, dedert napisał:

Czy powierzchnie dylatowane muszą być gładkie, żeby w razie jak będą pracować jedna ława nie uszkodziła drugiej?

tak - ale oddzielasz je np. papą zgrzewalną

 

15 godzin temu, dedert napisał:

Z doświadczenia wiem że to zgrzewanie nie jest trwałe więc w razie pracy pewnie papa się zerwie,

Zgrzewaniie jest trwałe, tylko na suchyn betonie, ewentualnie można dać lepik podkładowy wcześniej, a i tak papa będzie przyciśnięta nowym fundamentem.

 

15 godzin temu, dedert napisał:

Czy w przypadku pracy nie uszkodzi się ława garażu, który jest lżejszy? Czy nie przejmować się tym.

Na tym rysunku nowy fundament wchodzi pod ten pierwszy. Po co? Pierwszy schodek wyrównać z istniejącym i tyle. Poza tym na tym rysunku nie jest fundament schodkowy.

 

To tak ogólnie bym zrobił

Napisano (edytowany)

Na rysunku wchodzi pod fundament dlatego że fundament piwnicy stoi na 12cm pospółce która właściwie jest bardziej żwirem wstępnie płukanym. Więc jeśli mam wybrać pospółke do gołej gliny to będzie niżej o te 12cm, a że pospółka jest sypka to nie wyrównam jej na równi ze starą ława, no i chudziak też nie jest równy, w miejscu gdzie odkopałem jest węższy od ławy, ma nierówne brzegi. A jeśli chce uniknąć podchodzenia wody pod garaż, od strony ław piwnicy to musiałbym wylać na glinie. 

 

Ale teraz patrzę na zdjęcie i myślę że mogę pod chudziakiem wyrównać nowym chudziakiem żeby było gładko. Ewentualnie na te całe 12cm od gliny do wysokości starego chudziaka. 

Ławe schodkowa trudniej mi będzie wykonać z uwagi na konieczność zalewania etapami, majstry już nie przyjdą w tym roku więc muszę to zrobić sam. Stąd wygodniej mi zrobić słup 70x45x150 wysoki i mogę zrobić wszystko w jednym cyklu z gruszki. 

Odnośnie papy to dałem grunt dedykowany ale z doświadczenia wiem że taka papę można oderwać (przynajmniej tak robiłem gdy zgrzeealem papę pod mury parteru i papę układałem na nierównym stropu, zagruntowane oczywiście. Możliwe że pozostałe mleczko cementowe spowodowałoby zewnętrznych papa się odrywała razem z kawałkami tynku) 

Edytowano przez dedert (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Chciałbym podzielić się opinią i kilkoma informacjami na temat zestawu Osmo 177, który świetnie sprawdza się przy pielęgnacji i odświeżaniu drewnianych blatów kuchennych. Jeśli posiadacie drewniane powierzchnie wykończone olejami Osmo lub innymi olejami do drewna, ten zestaw może okazać się bardzo przydatny. Co zawiera zestaw Osmo 177 ? Płyn czyszczący w sprayu (500 ml) – idealny do codziennego, delikatnego czyszczenia. Skutecznie usuwa zabrudzenia, nie niszczy powłoki i nie zostawia smug. Top-Olej 3058 (500 ml) – produkt regenerujący i chroniący drewno. Przywraca świeży wygląd, naturalny mat i zabezpiecza przed wilgocią. Rączka do pada – wygodny uchwyt do pracy z włókninami. Włóknina do aplikacji – umożliwia równomierne rozprowadzenie oleju. Włóknina do szlifowania – pozwala delikatnie przygotować powierzchnię do ponownego olejowania, usuwając drobne zmatowienia i ślady użytkowania. Dla kogo ten zestaw ? Osmo 177 sprawdzi się u wszystkich, którzy posiadają: drewniane blaty kuchenne, stoły i powierzchnie robocze z drewna, drewniane schody lub inne elementy wykończone olejami. Co warto podkreślić ? Zestaw zawiera wszystko, co potrzebne do pielęgnacji – nie trzeba dokupować żadnych akcesoriów. Proces odświeżania jest prosty i szybki, a efekty widoczne od razu. Po nałożeniu oleju drewno odzyskuje swój naturalny wygląd, a powierzchnia staje się odporna na zabrudzenia i wilgoć. Jak często stosować ? Zależnie od intensywności użytkowania – zabieg odświeżania można wykonywać co kilka miesięcy, a płynu czyszczącego używać na co dzień. Podsumowując – Osmo 177 to praktyczne i wygodne rozwiązanie dla wszystkich, którzy chcą zadbać o trwałość i estetykę drewnianych blatów. Polecam każdemu, kto ceni sobie naturalne wykończenia i dbałość o detale.   Chętnie odpowiem na pytania i posłucham Waszych opinii.    
    • Czy to wszystko jest zgodne z projektem? Bo jeżeli tak, to projektanci się nie popisali. Osobiście jestem zwolennikiem innego układu: - górna powierzchnia ściany fundamentowej (w tym przypadku górna powierzchnia wieńca) jest na tym samym poziomie co chudziak;  - w efekcie izolacja przeciwwilgociowa pozioma na ścianach fundamentowych oraz pod ścianami nośnymi oraz działowymi jest na tym samym poziomie. Łatwo jest dobrze ułożyć i zrobić duże zakłady; - na chudziaku mamy wówczas wszędzie warstwę izolacji przeciwwilgociowej, warstwę izolacji cieplnej, warstwę wylewki podłogowej (jastrychu).  Na tym etapie budowy można jeszcze wszystko zrobić w ten sposób. Ale uwaga! Trzeba przeliczyć ostateczną wysokość ścian, otworów okiennych, drzwiowych oraz schodów i tego wszystkiego pilnować.  W ten sposób unikamy problemów z układaniem izolacji przeciwwilgociowej, mostkami cieplnymi w otworach drzwiowych itd. Chociażby jak teraz zrobić przejście rur ogrzewania podłogowego w "progach", gdzie w wewnętrznych ścianach nośnych będą otwory drzwiowe?
    • Jeżeli już coś pęka  w takiej sytuacji, to właśnie ściana działowa. Warstwa 10 cm betonu spoczywającego na zagęszczonym piasku jest całkiem solidna. Tu zaś pod ścianami działowymi jest jeszcze pogrubiona i zbrojona.  Natomiast co do brakującej izolacji przeciwwilgociowej, to jej zrobienie będzie kłopotliwe. U dołu ściany trzeba będzie nawiercić otwory pod kątem i wsączyć w ścianę preparat uszczelniający. Ale to w sumie problem wykonawców, skoro popełnili błąd.
    • Witam, Jestem na etapie zamawiania okien do domu i z tego powodu urodziło mi się kilka pytań.  Na fundamencie z bloczków betonowych został wylany wieniec. Z zewnątrz cały fundament wraz z wieńcem został zaizolowany oraz ocieplony 10cm warstwą styropianu przeznaczonego na fundament. Wnętrze zostało już zasypane piaskiem i zagęszczone. W chwili obecnej sytuacja na posadzce wygląda tak, że wylany zostanie chudziak (10cm), 15cm styropianu (ogrzewanie podłogowe) 6cm wylewka i 1.5-2cm na płytkę/panel - co daje nam 33cm. Tyle też właśnie pozostało miejsca między "piaskiem" a górną krawędzią wieńca.Finalnie więc, docelowa posadzka zrówna mi się niejako z górną krawędzią wieńca oraz izolacją poziomą. Czy to jest poprawnie wykonane? W otworach okiennych natomiast  wychodzi, że okno balkonowe będzie osadzone bezpośrednio  na wieńcu (na widocznej izolacji). Czy to jest okej? Nie będzie się w tych miejscach tworzył koszmarny mostek termiczny? Jeśli przyszłaby podwalina to okno mi się podniesie, co za tym idzie powstanie próg? Nie będzie przemarzać? Inna sprawa, że wieńce na wew. ścianach są na tej samej wysokości, więc wszędzie tam gdzie mam próg, to albo docelowa posadzka (panel) przyjdzie odrazu na wieniec, albo będę musiał go podkuć?  Bardzo proszę o Państwa opinie.
    • Pojawiła się nowa naklejka na podrobionych narzędziach Hilti TE16.   Młot Hilti Hammer Drill TE 16 2200W / Nowy Lombard / Cz-wa    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...