Skocz do zawartości

Ocieplenie i wykończenie mojego poddasza użytkowego


usiek

Recommended Posts

Napisano
12 minut temu, usiek napisał:

Na konglomeracie wczoraj się zatrzymałem... podobało mi się to, zacząłem szukać co to wogóle jest i zasnąłem :)

Więc doczytałeś co to jest ten konglomerat :) 

Musiałbyś  naocznie to zobaczyć, dotknąć i wybrać odpowiednio kolor.

I jeszcze jedna rada przy zakupie sprawdź czy każdy parapet jest równy, znaczy sie prosty bo kilka razy się okazało że były lekko łukowate.

Napisano (edytowany)
7 minut temu, mhtyl napisał:

Więc doczytałeś co to jest ten konglomerat

Doczytałem :) I doczytałem, że w sprzyjających okolicznościach potrafi się odbarwić.

 

Ja planuje sukcesywnie dokupywać, w miarę potrzeb po 1 sztuce :)

 

A jeszcze jedno... kolor dobiera się pod co?

Pod okna, ściany, podłogę, swoje widzimisie...?

Edytowano przez usiek (zobacz historię edycji)
Napisano
58 minut temu, usiek napisał:

I doczytałem, że w sprzyjających okolicznościach potrafi się odbarwić.

Ja mam już kilka ładnych lat w kolorze białym i nie zauważyłem aby sie coś odbarwiło, a na białym najlepiej widać wszelakie odbarwienia.

Zresztą odbarwić/przebarwić może sie każdy materiał, nawet kamień.

1 godzinę temu, usiek napisał:

Ja planuje sukcesywnie dokupywać, w miarę potrzeb po 1 sztuce :)

Kupując większa ilość można wynegocjować lepsza cenę. No i jeszcze można zrobić taki myk że kupisz parapety z usługą, wtedy zapłacisz 8% vatu czyli wyjdzie ci o wiele taniej. jak się dogadasz to montażu nie musi dokonywać ich ekipa, po prostu musiałbyś je jak najszybciej zamontować.

1 godzinę temu, usiek napisał:

A jeszcze jedno... kolor dobiera się pod co?

Pod okna, ściany, podłogę, swoje widzimisie...?

Przeważnie dobiera się parapety pod kolor okien.

Napisano

Na jednej sztuce na VACie zaoszczędzę 30pln. Przy 7 sztukach... z 200zł.

A 2 tysie teraz na raz szkoda mi wydać.... na drzwi wejściowe zbieram :P

Napisano
6 minut temu, usiek napisał:

Na jednej sztuce na VACie zaoszczędzę 30pln. Przy 7 sztukach... z 200zł.

A 2 tysie teraz na raz szkoda mi wydać.... na drzwi wejściowe zbieram :P

W zasadzie to nie jest błędem zakładanie po wykończeniówce parapetów. Możesz odczekać i dopiero przed malowaniem ścian zamontować parapety. Wiesz te 200 zł jak zaoszczędzisz na parapetach to możesz je wydać na np na farbę.

Napisano
2 minuty temu, mhtyl napisał:

W zasadzie to nie jest błędem zakładanie po wykończeniówce parapetów. Możesz odczekać i dopiero przed malowaniem ścian zamontować parapety. Wiesz te 200 zł jak zaoszczędzisz na parapetach to możesz je wydać na np na farbę.

Wolałbym parapet założyć teraz bo raz, że muszę podciąć ścianę po bokach żeby parapet tam wpuścić, a dwa to muszę teraz naprawić tynkowanie ciepłego parapetu.

Musiałbym zapytać animusa jak to zrobić bo już wstępnie mi pisał ale nie wiem czy się nie obraził na mnie :)

Napisano
Dnia 16.06.2020 o 09:31, usiek napisał:

 

 

 

 

2a0ff5e2dfc2156f.jpg

 

 

 

@animus i reszta.... czym przykleić na dole tą płytę tam gdzie skułem ten kawałek tynku?

 

 

 

  

Dnia 10.06.2020 o 17:44, animus napisał:
Dnia 9.06.2020 o 18:31, usiek napisał:

Tego tynku tam różnie jest.... Od 0.5cm do 2cm i zalezy, które okno

 

4227f79f13483a09.jpg

Trzeba kupić Solbet / Multipor  5cm, lub 6cm,  naciąć z niego pasków o odpowiedniej wysokości, odciąć szczelinę na taką  głębokość, przykleić na brzegu na klej te paski płyty np. Multipor i zaszpachlować,  wyrównać z tynkiem.

 

A tu druga sprawa... ten solbet to jakieś bloczki betonowe?

Czyli mam odciąć ten styropian gdzieś do połowy parapetu i takie "płytki" z tego solbetu tam przykleić 6cm szerokie x 3cm wysokie?

 

Napisano
1 godzinę temu, usiek napisał:

A tu druga sprawa... ten solbet to jakieś bloczki betonowe?

Są to bloczki z betonu komórkowego.

1 godzinę temu, usiek napisał:

czym przykleić na dole tą płytę tam gdzie skułem ten kawałek tynku?

Z tego  co widzę to będziesz przykręcał płytę rg do profila CD, i od tego profila nie zbyt duża odległość do styku  z tynkiem więc ja bym nic nie dawał albo jak już to po przykręceniu płyty rg wstrzyknął w to miejsce piankę.

 

Napisano
13 minut temu, mhtyl napisał:

Są to bloczki z betonu komórkowego.

Z tego  co widzę to będziesz przykręcał płytę rg do profila CD, i od tego profila nie zbyt duża odległość do styku  z tynkiem więc ja bym nic nie dawał albo jak już to po przykręceniu płyty rg wstrzyknął w to miejsce piankę.

 

No połowa tej płyty była by w powietrzu... może lepiej czymś tam maznąć

Napisano
1 minutę temu, usiek napisał:

No połowa tej płyty była by w powietrzu... może lepiej czymś tam maznąć

Jedynie czym można to klejem do płyt, nie jest drogi  i najlepiej się do tego nadaje :)  , no chyba że masz coś podobnego co Ci zostało.

Napisano
4 minuty temu, mhtyl napisał:

Jedynie czym można to klejem do płyt, nie jest drogi  i najlepiej się do tego nadaje :)  , no chyba że masz coś podobnego co Ci zostało.

Nie mam chyba żadnego kleju do płyt.

Mam klej w piance do styropianu, piankę niskoprężną, klej do siatki w worku i uniflota :P

Napisano
8 godzin temu, animus napisał:

Uiflotem.

Uniflota bym nie polecał bo po pierwsze drogi i go szkoda a po drugie jak wyschnie jest twardy jak kamień.

8 godzin temu, usiek napisał:

Nie mam chyba żadnego kleju do płyt.

Mam klej w piance do styropianu, piankę niskoprężną, klej do siatki w worku i uniflota :P

Ja zastosowałbym klej do siatki.

Napisano

Jaki ja narzędzia będę potrzebował do spoinowania i do gładzi?

 

Szpachelka 15cm

Szpachelka 10cm

Paca... jaka długa? Mam 28cm ale to chyba za mała do gładzi?

Paca fasadowa (pióro)... jakie długie? 50cm czy nie dam tym rady?

Żadnych pac profilowanych nie potrzeba? 

 

Napisano

Dobra kupione:

Szpachelka 10cm

Szpachelka 15cm... ta z bitem

Paca 27cm

Nóż do gładzi 60cm

Kuweta na masę :)

 

Dzisiaj pewnie szpachlowania nie zacznę ale zapytam.

1. Najpierw pakuję masę po obwodzie, między płytę GK a ścianę?

2. Później krawędzie cięte? I tutaj najpierw pakuję w tą szparę i czekam aż wyschnie czy od razu na to fizelina i kolejna warstwa na fizelinę?

3. Krawędzie oryginalne. Pakuję masę, od razu fizelinę i znowu masę i równam do równego z płaszczyzną płyt?

Gość mhtyl
Napisano
4 godziny temu, usiek napisał:

Dobra kupione:

Szpachelka 10cm

Szpachelka 15cm... ta z bitem

Paca 27cm

Nóż do gładzi 60cm

Kuweta na masę :)

 

Co to za szpachelka z bitem?

Jeszcze kup w razie czego papier ścierny na piance, coś takiego.

rhynosoft-papier-scierny-na-gabce-tczew-

4 godziny temu, usiek napisał:

Dzisiaj pewnie szpachlowania nie zacznę ale zapytam.

1. Najpierw pakuję masę po obwodzie, między płytę GK a ścianę?

2. Później krawędzie cięte? I tutaj najpierw pakuję w tą szparę i czekam aż wyschnie czy od razu na to fizelina i kolejna warstwa na fizelinę?

3. Krawędzie oryginalne. Pakuję masę, od razu fizelinę i znowu masę i równam do równego z płaszczyzną płyt?

Jaka masę masz na myśli, uniflot czy gładź?

Krawędzie cięte dobrze jakbyś potraktował gruntem przed szpachlowaniem.

 

Napisano (edytowany)

Kostki oglądałem ale na razie nie wziąłem.

 

Uniflotem spojenia będę szpachlował.

A później Kreisel 660... wziąłem też taka pacę z gąbką i ciekawe co mi wyjdzie z obróbki na mokro.... czarno to widzę :)

 

4837749b83134b0e.jpg

 

Krawędzie gruntowane były od razu po przycięciu. 2-3 nie zagruntowalem, muszę odszukać które to i zagruntować.

Edytowano przez usiek (zobacz historię edycji)
Gość mhtyl
Napisano
10 minut temu, usiek napisał:

wziąłem też taka pacę z gąbką i ciekawe co mi wyjdzie z obróbki na mokro.... czarno to widzę :)

Nawet jej nie używaj bo to paca do tynku gipsowego i ewentualnie do fugowania płytek.

11 minut temu, usiek napisał:

Uniflotem spojenia będę szpachlował.

A później Kreisel 660...

Uniflota nie dawaj zbyt dużo, w sensie aby nie wystawał ponad płytę bo potem ciężko go sie szlifuje.

I tez nie rozrabiaj dużej ilości uniflota bo on szybko twardnieje.

Jak wyschnie uniflot to dajesz po całości spoiny gładź i na mokro wklejasz siatkę lub flizelinę im na to jeszcze raz gładź i całość zaciągasz.

Gdy będziesz rozrabiał gładź to nie używaj wysokich obrotów abyś nie napowietrzył gładzi bo potem wyjdą Ci pęcherzyki powietrza w wyschniętej gładzi.

Ta kuwetę to nie wiem czy to dobre rozwiązanie, znaczy się czy warto sie bawić mieszając w wiadrze a potem przekładać do kuwety.

Natomiast ta szpachelka z bitem (już teraz wiem co to jest:)) to nie wiem jak się będzie sprawować w boju, czy ten bit nie będzie uwierał w dłoń przy szpachlowaniu.

Napisano

No ale np tu jedzie taką gąbką

 

Przeczytałem, że ten Kreisel 660 jest do obróbki na mokro i swojego jednego "majstra" pytałem. To mówił, że mogę tak zrobić.... zatrzeć to taką gąbką i na koniec jak wyjdzie takie mleczko to tym dużym nożem przejechać.

 

A to fizelinę nie na uniflota? Byłby "atom" jak to moi murarze mówili :)

Gość mhtyl
Napisano
5 minut temu, usiek napisał:

zatrzeć to taką gąbką i na koniec jak wyjdzie takie mleczko to tym dużym nożem przejechać.

Nie robiłem gładzi na mokro więc nie wiem ale mleczko to wychodzi z tynku gipsowego wtedy zaciera sie pacą gąbkową i paca z filcem.

6 minut temu, usiek napisał:

A to fizelinę nie na uniflota? Byłby "atom" jak to moi murarze mówili :)

Z racji że uniflot jest dość gęsty to uważam że jak wtopić to tylko siatkę. Oczywiście można nie jest to błędem.

Napisano

K... z tym bitem w szpachelce to możesz mieć rację.... a wyciągnąć go nie idzie ;) Trzeba odpowiedni chwyt mieć żeby nie przeszkadzał...

 

A jeszcze jedno bo o tym zapomniałem. Jak to połatać? Trochę posadzka tam wjechała..

164aef7fceded4cf.jpg

Gość mhtyl
Napisano
3 godziny temu, usiek napisał:

K... z tym bitem w szpachelce to możesz mieć rację.... a wyciągnąć go nie idzie ;) Trzeba odpowiedni chwyt mieć żeby nie przeszkadzał...

A nie mówiłem :) że może przeszkadzać i przeszkadza.

Gumówką go obetnij, równo z rączka a potem lekko na półokrągło zeszlifuj.

3 godziny temu, usiek napisał:

 

 

A jeszcze jedno bo o tym zapomniałem. Jak to połatać? Trochę posadzka tam wjechała..

164aef7fceded4cf.jpg

 

Psiknij w te wszystkie dziury piankę a potem ja bym dał tynk MP75 do równości(do lica ściany). Jak go dobrze zatrzesz to będzie wyglądał jak gładź.

Napisano
4 godziny temu, mhtyl napisał:

Psiknij w te wszystkie dziury piankę a potem ja bym dał tynk MP75 do równości(do lica ściany). Jak go dobrze zatrzesz to będzie wyglądał jak gładź.

Ale jeszcze chyba siatka by się przydała. Tam siatka jakaś widać była ale hydraulicy to rozpruli.

Napisano
Dnia 30.06.2020 o 08:52, usiek napisał:

A tu druga sprawa... ten solbet to jakieś bloczki betonowe?

Solbet to suporeks ale cieplejszy.

Dnia 30.06.2020 o 08:52, usiek napisał:

Czyli mam odciąć ten styropian gdzieś do połowy parapetu i takie "płytki" z tego solbetu tam przykleić 6cm szerokie x 3cm wysokie?

Tak.

Napisano

Jak drabina malarska 6-szczeblowa (taka rozstawiana) po rozstawieniu ma 180cm wysokości do chyba za wysoka do pomieszczenia ze stropem na ok 260cm?

Lepsza będzie 152cm 5-szczeblowa?

  • 4 tygodnie temu...
Napisano

Może wreszcie dzisiaj jeśli nic znowu nie wyskoczy zagruntuje wszystko pod gładzie (sufit GK i tynki  cementowo-wapienne).

Grunt mam UniGrunt Atlasa i chciałem to bez rozcieńczania gruntować.

 

Ale przed chwila się z jednym majstrem widziałem i mi mówi, że tym gruntem żebym czasem 1:1 nie robił bo raz, że będzie "szkło" na ścianie, a dwa że szkoda tych "oddychających" tynków zapieprzyć takim gruntem. 1:3 mam zrobić...

 

Ma rację?

Napisano (edytowany)
25 minut temu, animus napisał:

Tynki 1:1 a gładzie 1:2, oddychają teraz tylko ryby.xD 

Czyli teraz na tynk bez rozcieńczania, a później na gładź pod farbę 1:2.... dobrze rozumiem?

 

I po suficie GK tak samo?

Edytowano przez usiek (zobacz historię edycji)
Napisano
4 minuty temu, podczytywacz napisał:

 

To jest to samo?

Wiem... ja się tylko upewniam, że się rozumiemy :)

 

I, że gładź mi się nie będzie ślizgała po gruncie 1:1

Napisano

Oznacz wszystkich emerytów z forum na jakiejś liście ogólnodostępnej...

żeby wiadomo było, kogo słuchać...

1 godzinę temu, joks napisał:

pojęcia o materiałach jakie są pojęcia nie mają

Wyluzuj...

Napisano
53 minuty temu, podczytywacz napisał:

Wyluzuj...

Co tydzień wchodzi jakiś nowy materiał , a to klej do płytek a to szpachla , ogarniasz to siedząc na emeryturze? bo ja robiąc codziennie remonty i wykończenia nie ogarniam , muszę wziąć w rękę , wypróbować ....i dalej się nie wyrabiam . Ty pierdząc w kanapę pewnie wiesz lepiej?

Napisano
1 godzinę temu, joks napisał:

Co tydzień wchodzi jakiś nowy materiał , a to klej do płytek a to szpachla , ogarniasz to siedząc na emeryturze? bo ja robiąc codziennie remonty i wykończenia nie ogarniam , muszę wziąć w rękę , wypróbować ....i dalej się nie wyrabiam . Ty pierdząc w kanapę pewnie wiesz lepiej?

To nie jest temat na dyskusję  w tym wątku...

Napisano (edytowany)

Zagruntowalem to wczoraj (pomieszczenie testowe - garderoba) ale w proporcji 1grunt:0.5woda. Wygląda to dobrze, zobaczymy jak będzie w praktyce ;)

 

Teraz śmieszne pytanie: Zabezpieczanie czasami posadzkę przed ubrudzeniem? Taśmę się klei do posadzki? Jaka taśma, bo taka zwykła malarska to o dupę roztrzaść, nie klei się wogóle.

Edytowano przez usiek (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
1 godzinę temu, animus napisał:

Od wilgoci?

No właśnie to pierwsze na myśl mi przyszło.

 

Ale skąd?

Przeciek bym raczej wykluczył.

Wentylacji to ja tam nie mam.

To jest bardzo małe pomieszczenie z oknem dachowym. To okno jest tam prawie cały czas otwarte. Drzwi jeszcze nie ma więc jest połączenie z resztą pomieszczenia - sypialnią (tą bardzo niską) ;)

 

Edytowano przez usiek (zobacz historię edycji)
Napisano

To może powinieneś pomyśleć nad wentylacją tego pomieszczenia, przyjdzie zima, będzie podwyższona wilgotność, jak to garderoba, to zaczną tam pleśnieć  ciuchy.    

Napisano
9 minut temu, animus napisał:

To może powinieneś pomyśleć nad wentylacją tego pomieszczenia

W jaki sposób?

Bo coś zrobić na pewno trzeba. 

Tam jest bardzo słaby ruch powietrza bo okno jest dopiero w miejscu skąd robiłem fotkę.

 

Przy tworzeniu projektu projektant powiedział: to rekuperacji nie robimy, najwyżej częściej będzie trzeba otwierać okna.

Ja nie bardzo w sumie wiedziałem co to jest rekuperacja i mu przytaknąłem...

Teraz coraz częściej się zastanawiam czy może chociaż jakiś kanałów teraz nie położyć, a ewentualnie sam rekuperator kiedyś tam jakbym z kasa nie miał co robić ;)

 

Napisano

Na wentylację mechaniczną to już chyba za późno, sam rekuperator służy  tylko do odzysku ciepła z wentylacji.

Teraz pozostało rozejrzeć się za takimi przez ścianę.

tf2.jpg

Napisano
35 minut temu, animus napisał:

Na wentylację mechaniczną to już chyba za późno

Bo ja wiem? Można przecież w stylu loftowo-przemysłowym poprowadzić rury po wierzchu... tylko same mechanizmy poukrywać...

obraz.thumb.png.88906bd2ccb939a91f90ff6b0d6b8c63.png

Napisano
59 minut temu, animus napisał:

Na wentylację mechaniczną to już chyba za późno, sam rekuperator służy  tylko do odzysku ciepła z wentylacji.

Teraz pozostało rozejrzeć się za takimi przez ścianę.

tf2.jpg

To 2000pln kosztuje

28 minut temu, podczytywacz napisał:

Bo ja wiem? Można przecież w stylu loftowo-przemysłowym poprowadzić rury po wierzchu... tylko same mechanizmy poukrywać...

obraz.thumb.png.88906bd2ccb939a91f90ff6b0d6b8c63.png

W pokojach tak mam zrobić? Odpada ;)

Napisano
2 godziny temu, usiek napisał:

W pokojach tak mam zrobić? Odpada

Ładnie doradzają ?

Z tym uniflotem to sprawdź papierem ściernym , jeśli będzie się zapychał to ciągnie wilgoć , jak będzie się obsypywał to znaczy że wysechł w takie plamy , to często tak wygląda.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 2.   Sander Standard Alu (płyta z folią aluminiową): W tym systemie rura grzewcza leży w styropianowym rowku, a na całej powierzchni płyty znajduje się cienka warstwa laminowanej folii aluminiowej. Folia ma za zadanie rozprowadzić ciepło z rury na boki, aby ogrzać powierzchnię między rurami. Jej skuteczność jest jednak ograniczona przez jej grubość – jest bardzo cienka. Działa, ale transfer ciepła z rury do płyty i na jej powierzchnię nie jest idealny.   System z radiatorami (płytami aluminiowymi): W tym rozwiązaniu w rowkach styropianu umieszcza się specjalnie wyprofilowane, znacznie grubsze (ok. 0,5 mm) płyty aluminiowe. Rura jest w nie wciśnięta, co zapewnia niemal idealny, maksymalny styk na dużym fragmencie jej obwodu. Taka płyta działa jak radiator – bardzo skutecznie "wysysa" ciepło z rury i rozprowadza je na swojej dużej powierzchni. Taki system jest w stanie przekazać do wylewki i podłogi trochę więcej ciepła przy tej samej temperaturze zasilania. Jest to rozwiązanie po prostu wydajniejsze.     Trudny temat, chyba nieopłacalne i prawdopodobnie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.   Nie powinien Pan traktować zakupu płyt Sandera jako błędu. To jest standardowy, popularny system, który w ocieplonym budynku sprawdza się dobrze. W Pana przypadku jego niższa (w porównaniu do radiatorów) efektywność jest po prostu brutalnie obnażana przez ogromne zapotrzebowanie budynku na ciepło.   Patrząc na przedstawiony problem z perspektywy ekonomicznej, optymalna strategia działania wydaje się jasna.   Należy zakończyć montaż ogrzewania podłogowego w oparciu o zakupiony system płyt Sander, a w następnej kolejności potraktować priorytetowo termomodernizację budynku. .   Takie podejście przynosi podwójną korzyść: po pierwsze, unika Pan strat finansowych, wykorzystując posiadany materiał. Po drugie, inwestycja w termomodernizację szybko się zwróci dzięki znacznemu ograniczeniu strat ciepła.      
    • 1.   Różnica temperatur (delta T) na poziomie 3°C na belkach rozdzielacza. W teorii, dla ogrzewania podłogowego za optymalną uznaje się deltę w przedziale 5-8°C. Pana wynik jest poniżej tego zakresu i wbrew pozorom, w tej konkretnej sytuacji, nie świadczy to dobrze o pracy instalacji.   Niska różnica temperatur między zasilaniem a powrotem oznacza, że woda przepływająca przez pętlę grzewczą nie zdążyła oddać wystarczająco dużo ciepła do podłogi. Woda wraca na rozdzielacz prawie tak samo ciepła, jak z niego wypłynęła. Może to wynikać z dwóch głównych przyczyn, zbyt szybkiego przepływu czynnika grzewczego oraz podłoga nie była w stanie "odebrać" więcej ciepła.   W Pana przypadku najprawdopodobniej mamy do czynienia z połączeniem obu tych czynników.   System grzewczy "próbuje" wtłoczyć więcej ciepła w podłogę (stąd wysoka temperatura zasilania), ale ta, z powodu dużych strat, nie jest w stanie go zakumulować. Woda krąży więc w obiegu, oddając tylko niewielką część swojej energii, a reszta wraca do kotła.   Proszę spróbować delikatnie zmniejszyć przepływ na rotametrze dla tej  pętli. Należy to robić stopniowo, np. o 0,2-0,4 l/min i odczekać kilka godzin na stabilizację systemu. Celem jest sprawdzenie, czy delta T wzrośnie (np. do 5-7°C). Jeśli tak, oznaczać to będzie, że woda ma więcej czasu na oddanie ciepła. Proszę jednak pamiętać, że w warunkach dużych strat ciepła efektem może być niewielki spadek temperatury.   1.5-metrowy odcinek do pokoju jest cieplejszy, to jest normalne. Na tak krótkim odcinku strata ciepła z  rury PEX jest minimalna. Dopiero na dużej powierzchni w pokoju następuje właściwa wymiana ciepła.   Zasadą, której należy się trzymać, jest utrzymywanie optymalnej różnicy temperatur (ΔT) w przedziale 5-8°C. Jeśli pomieszczenie wciąż pozostaje niedogrzane, jest to jednoznaczny sygnał, że wydajność systemu podłogowego jest zbyt niska, by pokryć straty ciepła generowane przez budynek. W tej sytuacji niezbędne jest przeprowadzenie termomodernizacji (izolacja ścian, wymiana okien), która ograniczy ucieczkę ciepła i sprawi, że istniejący system podłogowy bez problemu poradzi sobie z ogrzaniem budynku.       
    • Przepisy narzucają minimalny przekrój kanału (np. 196 cm², co odpowiada kanałowi 14x14 cm). Nie można więc po prostu zbudować węższego kanału, wentylacyjnego, równoważąc przepływ średnicą.    Poprzez częściowe przymknięcie (zastosowanie dławika) w kanale o zbyt silnym ciągu, zwiększylibyśmy opór w tym kanale. Skutkowałoby to zmniejszeniem ilości przepływającego powietrza i teoretycznie pozwoliłoby na zrównanie jego wydajności z kanałami słabszymi murowanymi.   Mimo że teoria brzmi sensownie, w praktyce stosowanie dławików do  regulacji wentylacji grawitacyjnej jest zdecydowanie odradzane i uznawane za błąd w sztuce budowlanej.   Kluczem jest projektowanie zrównoważonego systemu, a nie dokładanie jednego bardziej sprawnego przewodu wentylacyjnego.
    • Zgodnie z polskimi przepisami, zawartymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, minimalna długość kanału wentylacji grawitacyjnej, liczona od kratki wentylacyjnej do wylotu ponad dach, powinna wynosić od 2,5 do 3 metrów. Źródła podają również, że dla zapewnienia optymalnej wydajności, wysokość ta powinna wynosić co najmniej 4 metry.   Przepisy dotyczące minimalnej wysokości kominów wentylacyjnych  powstawały w czasach, gdy dominującą technologią były murowane, nieocieplone kominy. Inżynierowie i prawodawcy opierali się na dekadach obserwacji i obliczeń dla tych właśnie, "klasycznych" rozwiązań. Minimalna wysokość została ustalona jako bezpieczny margines, który gwarantował wytworzenie minimalnego, stabilnego ciągu w różnych, także niesprzyjających warunkach:   Należy pamiętać, że wszystkie kanały wentylacyjne w jednym systemie grawitacyjnym powinny mieć zbliżoną długość. Znaczne różnice mogą prowadzić do zakłóceń w działaniu, gdzie dłuższe kanały o silniejszym ciągu mogą "wysysać" powietrze z krótszych, powodując ciąg wsteczny.   Wentylacja grawitacyjna w domu to system naczyń połączonych, potrzebny jest też nawiew świeżego powietrza, żeby można było usunąć zużyte. Zasada równowagi: Aby system działał poprawnie, wszystkie kanały wywiewne powinny mieć zbliżoną siłę ciągu. Zastosowanie jednego, bardzo sprawnego (ocieplonego, z mniejszymi oporami przepływu) kanału w systemie z innymi, (murowanymi) mniej sprawnymi, może pogorszyć działanie w tej części  wentylacji! Przepisy nie nadążają za technologią: Prawo budowlane często jest aktualizowane wolniej, niż rozwija się technologia. Minimalna wysokość pozostaje w przepisach jako uniwersalna, bezpieczna wartość gwarantująca działanie systemu w każdych warunkach, niezależnie od użytej technologii.  Ocieplony kanał jest sprawniejszy, ale przepisy pozostają konserwatywne. Co więcej, jego wysoka sprawność, jeśli nie będzie  zrównoważona w całym systemie, może prowadzić do problemów z działaniem wentylacji.
    • Raz jeszcze dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.    Chciałbym jeszcze poruszyć dwie kwestie związane z tym tematem:   1. Rozdzielacz mam na korytarzu, umiejscowiony w takim miejscu, że rura po podłodze od rozdzielacza do pokoju ma ok. 1.5m długości. Na tym odcinku także nie zauważyłem aby podłoga była dużo cieplejsza niż w pokoju, mimo że korytarz jest w centralnym punkcie domu. Jednakże w tym miejscu nie ma żadnego grzejnika i przechodzi tylko 2x1.5 metra rury (zasilenie i powrót). Mimo to mam jednak obawy, że nieocieplony dom to tylko 1 z kilku powodów dla których podłogówka słabo grzeje. No i ostatecznie, woda w rurze też drastycznie się nie wychładza. Nakleiłem taśmę malarską na belki rozdzielacza aby precyzyjniej zmierzyć ich temperature za pomocą pirometru i wyszło że różnica między nimi to ok 3*C. Delta T wydaje się być w normie, ale specjalistą nie jestem.  Tak jak pisałem, jest to pierwsze pomieszczenie z uruchomioną podłogówką. Niejako cieszę się że tak wyszło, bo w kolejnych pomieszczeniach jest jeszcze szansa na ew. poprawki aby grzało to lepiej.   2. Ostatnio usłyszałem że Sander Standard Alu to był kiepski pomysł i lepiej było wziąć styropian bez aluminium, i powkładać w rowki aluminiowe radiatory które lepiej odbierają ciepło z rury. Niestety nie wiem ile w tym prawdy, a płyty Sandera zostały juz zakupione na całe piętro (poza łazienką i korytarzem, gdzie pójdzie XPS pozwalający na zagęszczenie rur co 10cm). Chyba że jakiś radiator by pasował do nich, to mógłbym jeszcze dodatkowo dokupić o ile miałoby to pomóc. Nie wiem niestety na ile mogłoby to pomóc i czy ma to jakikolwiek sens?   Raz jeszcze dziękuję za odpowiedzi i cierpliwość do laika.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...