Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam! Na chwilę obecną wyjście na taras to standartowe kiedyś dwuskrzydłowe drzwi plastikowe 180 x 210 cm. Chciałbym wywalić kawałek ściany i zamontować przesuwne o szerokości ok 3,5- 3,8m. Pytanie do eksperta: czy taka ingerencja w strukturę budynku wymaga jakiegoś pozwolenia? Dom jest własny, wolnostojący, parterowy. Byłbym wdzięczny za wszelkie wskazówki i rady.

Link do komentarza
1 godzinę temu, Radek K napisał:

  czy taka ingerencja w strukturę budynku wymaga jakiegoś pozwolenia? Dom jest własny, wolnostojący, parterowy. Byłbym wdzięczny za wszelkie wskazówki i rady.

Nawet gdyby takiego obowiązku nie było to na Twoim miejscu zaprosiłbym na miejsce jakiegoś projektanta - konstruktora budowlanego a wcześniej przygotował dla niego całą dokumentację z budowy domu. To jest poważna ingerencja w ścianę nośną, takich rzeczy nie robi się pochopnie.

A gdy już takiego gościa zaprosisz to on Ci powie jakie obowiązuje prawo w tym zakresie.

Link do komentarza
8 minut temu, retrofood napisał:

To jest poważna ingerencja w ścianę nośną, takich rzeczy nie robi się pochopnie.

Gdybym zaczął od wywalenia dziury w ścianie możnaby to nazwać działaniem pochopnym :) A jak widać najpierw zbieram informacje. Chodzi mi raczej o stronę prawną bo od strony technicznej nie jest to nic skomplikowanego. Bynajmniej dla mnie. Ściana ma ponad 18m długości i podtrzymuje tylko konstrukcję dachową więc osłabienie jej na odcinku 4m (oczywiście nadproże zostanie wzmocnione belką) nie powinno znacząco wpłynąć na jej wytrzymałość tym bardziej że w projekcie było przewidziane wyjście na taras więc nie ma nad nim jakichś skupień nacisku. Problem jedynie że nie mamy już rysunków z projektu a jeśli jakieś zezwolenie będzie wymagane to trzeba je będzie zdobyć. I po to właśnie założyłem wątek by taką info uzyskać. Niemniej bardzo dziękuję za pomoc i użyteczną sugestię.

Link do komentarza

 

2 minuty temu, Radek K napisał:

  Chodzi mi raczej o stronę prawną bo od strony technicznej nie jest to nic skomplikowanego.  

Połowę rodziny mam budowlańców, więc nie rozpędzaj się. To wszystko jest łatwe na pozór, natomiast ważne będzie nawet to, jaka jest odległość otworu od narożnika, (-ów), w którą stronę chcesz otwór powiększać, w jakiej kolejności będą wykonywane poszczególne operacje i tak dalej. Bo jeśli konstruktor znajdzie taką możliwość, to będzie musiał wykonać projekt techniczny i technologiczny. I popisać się pod nim.

 

PS. Poczekaj chwilę, ponoć rząd przygotowuje pilne poprawki do prawa budowlanego upraszczające wymaganą papierkologię. Słyszałem w radiu, powinni o tym coś niedługo pisać w necie.

 

PS 2. Nie rozumiem jak nie masz rysunków z projektu, jest obowiązek ich przechowywania przez cały okres istnienia obiektu. Jest też możliwość inna, projekty są archiwizowane w urzędach. Trzeba jednak znać rocznik budowy, aby trafić pod właściwy adres urzędu.

Link do komentarza

Taka ingerencja w strukturę nośną jest traktowana jako przebudowa. Pod względem prawnym mamy więc tę samą procedurę co przy uzyskiwaniu pozwolenia na budowę. Niezbędny jest projekt przygotowany przez konstruktora. Powinien on także opisać dokładnie kolejność prac. Nad wszystkim ma z założenia czuwać kierownik budowy (musi być ustanowiony).

Takie powiększenie otworu w ścianie obciążonej konstrukcją dachu to nie jest drobiazg.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
    • Może być różnie, bo one są dość wiotkie. Zależy też, jak równa jest posadzka w garażu.
    • Komentarz dodany przez G: Beton nie kosztuje 200-250. Ceny z przed pandemi
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...