Skocz do zawartości

Folia kubełkowa na sfazowanym XPS


dedert

Recommended Posts

Witam. Buduję dom podpiwniczony. Jakiś czas temu przykleiłem 10 cm styropianu XPS na ściany piwnicy i dokleiłem dodatkowe 5 cm poniżej okien jako docieplenie warstwy przy gruncie (styropian wysokosci 60 cm wchodzić będzie w ziemię jakieś 40 cm a 20 co wystawać ponad grunt), czyli w strefie przemarzania. Wygląda to tak:

 

928d9493678e1186gen.jpg

 

81f8842b89ea28ffgen.jpg

 

Sfazowałem dół doklejonego styro żeby folia kubełkowa się lepiej ułożyła. No i właśnie chciałem sobie ułożyć teraz folię kubełkową, ale mam dylemat jak ułożyć na tych fasetkach tymbardziej że mam lukarnę czyli narożniki wewnętrzene i zewnętrzne. Zna ktoś jakiś sprytny sposób bez ewentualnego cięcia folii?

Link do komentarza

Uchronić przed korzeniami, gryzoniami, przed kamieniem jakim zasypię rury drenarskie, żeby ewentualna woda odparowała czy też wyszła poza xps. To jest dom podpiwniczony. Nie nakładałem kleju z siatką na XPS, ale chce dać folię bo tak podobno robi się poprawnie. Zastanawiam się tylko po co robiłem fasetkę na łączeniu mur-ława skoro jest ona teraz przykryta XPSem. A kierbud sugeruje dać jeszcze jedną fasetkę na XPS na łączeniu XPS-ława, ale czy taka masa KMB będzie się trzymać XPSa oraz czy w ogóle fasetka jest potrzebna? Na ławach leży papa, nie jest ona idealnie równa bo i ława nie była gładka, oraz są strupy od masy KMB więc w tych miejscach na pewno będzie stała woda (niewielka ilość co prawda ale jakieś 2-3 mm wody może leżeć). I może dostać się dołem przez piankę którą zakleiłem szczeliny (pianka jak wiadomo nie jest wodoszczelna).

 

03aa6934d6199584.jpg

 

Link do komentarza

Z tego co wiem, to XPS nakłada się na sciany piwnic luzem, nie klei. żeby wilgoś sobie spokojnie parowała w gorę. Przyciska się płyty do ściany zasypką kamienną, ktorą zasypujesz dreny. Wcześniej ściane należy zaimpregnować środkiem antywilgociowym, żeby ograniczyć wpływ wilgoci do sciany.  Nie daje się na to żadnej wyprawy ani kleju, bo i po co, Wilgoć ma odchodzić swobodnie do drenu.

Impregnacja sciany, XPS luzem, zasypka kamienna z drenem - to wszystko razem powinno tworzyć warunki do ewentualnego wysuszania ściany pod pow. gruntu, a nie jej zamakania. Oczywiście izolacja pozioma ściany na poziomie piwnicy (nad ława) jest niezbędna.

 

Kamień i XPS - to nie jest środowisko ktore lubią gryzonie.

 

Link do komentarza

Wiesz co, raczej ciężko sobie wyobrazić nakładanie XPS na 2m wysokości i jednocześnie zasypywać to kamieniem drenażowym. No oczywiście można by to zrobić jednowarstwowo, ale w takim razie po co miałby być klej do XPS? Ale tu nasuwa mi się kolejna myśl ponieważ na instrukcji kleju do XPS Tytan Eos jest podane żeby nakłądać pionowymi pasami czyli nie obwodowo. Zastanawiałem się czemu przecież w ten sposób woda moze podchodzić do góry, ale z drugiej strony taki klej nie jest wodoodporny więc nałożony obwodowo i tak nie uchroni przed wilgocią za XPSem  byc może te pionowe paski są w celu drenażu ewentualnej wody za XPSem.

Zastanawiam się jeszcze czy samą ławę smarować masą KMB na wysokości drenu? Raczej tak? Bo pozioma izolacja na ławie jest z papy

Link do komentarza

1. Płyty ustawiasz pionowo. Zasypujesz warstwami. Na wys. 2m jst już następna płyta XPS.

2. Płyty XPS nie daje się tylko tam gdzie są dreny, ale np, polecaja na narożnikach, cokołach, parapetach - tam musisz kleić.

3. Pionowe pasy pianki po to, żeby powietrze miało ktordy wyjść - inaczej dociskając płytę, je sprężysz - i płyta z powrotem sie odsunie od ściany. Spróbuj - to zobaczysz.

Klej nie ma chronić przed wilgocią (choć chyba nie nasiąka).

Wodanie bedzie podchodzić do góry, tylko w dół do poziomu drenu. Po to robisz dren. Jesli dren masz wyżej niż XPS - no to woda tam może być. Jeśli XPS jest powyżej drenu - to wody tam nie będzie, chyba że dren nie dziala.

Piankę możesz zastosować pomocniczo - te pionowe paski - przez wolne szpary będzie najwyżej wychodzić para wodna.

4. Po co smarowac ławe, skoro nad nią jest izolacja. I tak bedzie ława ciągnąć wilgoć od spodu, a tam i tak ie posmarujesz. Zresztą - masz izolację poziomą i ona nie pusci wody wyżej. A poniżej izolacji poziomej, ale powyżej posadowienia -   masz dren. To wystarczy.

Link do komentarza

No właśnie problem w tym że ciężko mi to sobie wyobrazić jak miałbym układać płyty bez kleju i chodzić po drenach i zaraz zasypywać kamieniem, no ale już przykleiłem na Tytan EOS Xps i niebawem ruszam z układaniem drenu.

Dnia 20.09.2019 o 10:24, zenek napisał:

2. Płyty XPS nie daje się tylko tam gdzie są dreny, ale np, polecają na narożnikach, cokołach, parapetach - tam musisz kleić.

 

Nie bardzo rozumiem, tego. Chodziło Ci o to że nie klei się tam gdzie dren? Zresztą tam gdzie dren to nei ma XPS bo to już ława a ław piwnicznych nie ocieplam bo i po co. Zresztą 150cm poniżej gruntu temp i tak będzie raczej dodatnia lub bliska zera zimą.

 

Dnia 20.09.2019 o 10:24, zenek napisał:

3. Pionowe pasy pianki po to, żeby powietrze miało ktorędy wyjść - inaczej dociskając płytę, je sprężysz - i płyta z powrotem sie odsunie od ściany. Spróbuj - to zobaczysz.

 

TYTAN Eos XPS nie jest rozprężny i dobrze się nim kleiło. Czasami tylko trzeba było podeprzeć deską. Teraz już chyba nie ma takich klei jak kiedyś.

Dnia 20.09.2019 o 10:24, zenek napisał:

Wodanie bedzie podchodzić do góry, tylko w dół do poziomu drenu. Po to robisz dren. Jesli dren masz wyżej niż XPS - no to woda tam może być. Jeśli XPS jest powyżej drenu - to wody tam nie będzie, chyba że dren nie dziala.

 

No nie będzie ale chodzi mi o to że cienka warstewka 2-3 mm wody może stać zawsze na ławach ponieważ papa pozioma nie jest idealnie prosta, jest pofalowana, są strupy po masie KMB itp. Ale od tego w końcu mam fasetę na ścianach żeby dalej nie przepuścić wody. 

 

Dnia 20.09.2019 o 10:24, zenek napisał:

Klej nie ma chronić przed wilgocią (choć chyba nie nasiąka).

Chyba każdy klej piankowy, czy to elewacyjny czy XPS chłonie wodę po długotrwałym zanurzeniu. Kiedyś stare kleje były lepsze i nie chłonęły

Link do komentarza
2 godziny temu, dedert napisał:

No właśnie problem w tym że ciężko mi to sobie wyobrazić

1. Dren nie zajmuje całej szerokości wykopu, więc jeśli na dole jest 50 cm, to da się postawić nogi obok.

2. Piszę że XPS nie tylko daje się na scianie piwnicy (czyli np. obok drenu), ale i w innych miejscach, gdzie trzeba przykleić płytę.

3. A jak kleiłeś - tak jak na opakowaniu napisane? Poza tym jak kleiłem na idealne lico, czyli do milimetra. A pianka byłą taka sama jak twoj

4.Klej może chłonie wilgoć w wodzie, ale masz dren, to wody nie będzie.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Nasze zalecenia dotyczące montażu blachy trapezowej TP-26 SUPER: MONTAŻ - Konstukcja wsporcza z łat drewnianych 40×50 mm, 40×60 mm, 32×100 mm montowanych w maksymalnym rozstawie 350 mm mierzonym od tych samych krawędzi. - Należy sprawdzić i jeżeli to konieczne przeprowadzić jej niwelację zapewniającą kąty proste na połaci oraz jej równą płaszczyznę. - W części okapowej rekomendowane jest użycie pasa nadrynnowego zaciągowego jako elementu nośnego do montażu arkuszy. Arkusze należy przygotować, wykonując w ich części startowej tzw. zaciąg, element zaczepowy o pas. - Mocowanie arkuszy w górę fali w rozstawie wkrętów maksymalnie co 700 mm, za pomocą wkrętów samowiercących typu TORX 4,8 x 60 mm w kolorze pokrycia. Należy zwrócić uwagę na siłę dokręcenia wkrętów, powinna zapewnić odpowiednie przyleganie arkusza do podkonstrukcji bez wgniecenia górnej części fali. Należy odpowiednio wyregulować siłę dokręcenia wkrętów używając do tego np. sprzęgła wkrętarki. - Zaleca się wykonanie wlotowej szczeliny wentylacyjnej okapu o przekroju min. 200 cm2 /1mb oraz w celu jej zabezpieczenia przed owadami i gryzoniami wykonanie specjalnej obróbki z blachy perforowanej. - Zalecana wylotowa szczelina wentylacyjna powinna mieć przekrój czterokrotnie mniejszy od wlotowej, licząc na jedną stronę połaci ( 50 cm2 /1mb). Zapewnia ją pozostawienie 60 mm szczeliny pomiędzy arkuszami przeciwległych połaci w kalenicy oraz obustronny montaż listwy podkalenicowej, w której specjalnie zaprojektowania perforacja zapewnia optymalny przepływ powietrza, chroniąc kalenicę przed wdmuchiwaniem wody opadowej i śniegu. Listwa podkalenicowa do TP26 SUPER jest także elementem nośnym do montażu obróbki kalenicy np. PROSTA PLUS. CIĘCIE - Do cięcia blach należy używać nożyc elektrycznych z głowicą rotującą. Po zakończeniu montażu bezwzględnie oczyścić powierzchnię z opiłków, wkrętów itp. W przypadku uszkodzenia powierzchni należy jak najszybciej wykonać niezbędny (punktowy) retusz, przy zastosowaniu lakieru odpowiedniego z oryginalnym kolorem blach. - W przypadku użycia szlifierki kątowej do cięcia blach powlekanych lub innych materiałów będących w zasięgu powstającego na skutek cięcia strumienia gorących opiłków, następuje utrata gwarancji. Reklamacje nie będą uwzględniane. __________________________ Blacha trapezowa TP-26 SUPER https://pruszynski.com.pl/produkt/blachy-trapezowe/blacha-trapezowa-na-dach/tp26super-blacha-trapezowa-na-dach/
    • Przy kolejnych porządkach tak zrobię, ale mimo to i tak stoi już parę lat. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Komentarz dodany przez Henryk: Jedyny na rynku legalny zestaw do przeróbki szamba. Warunek - trzeba mieć szczelne szambo. Procedura tak jak przy oczyszczalni. Montaż - 1 dzień. W końcu nie śmierdzi, a oczyszczone ścieki wykorzystuje do nawadniania iglaków...
    • To konieczność. Też próbowałem tylko wsuwać, ale wtedy nawet jak się człowiek oprze przypadkowo ręką o taki regał, to się mogą wysunąć. I półki wtedy lecą. Chociaż zaginanie nie jest łatwe. Najlepiej najpierw pod języczek wsuwać ostrze noża i lekko go ugiąć tak, aby później móc złapać koniec małymi kleszczykami i zagiąć już co najmniej o kąt prosty, a najlepiej jeszcze bardziej. Wtedy całość się trzyma, można regał przesuwać, przenosić i nic się nie dzieje.
    • Cenna uwaga, bo ja tych blach nie pozaginałem. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...