Skocz do zawartości

wykończenie ościeży - porotherm


Recommended Posts

Napisano

Mam otwory okienne, w których dolna część ościeża to pustak porotherm. Natomiast w kilku z nich musze jeszcze podnieść poziom o 10 cm wyżej. Pytanie jak to najlepiej, pod względem energooszczednym, zrobić? Mialem pomysł aby domurować 10 cm kawalek jakiegos mocnego betonu komórkowego np 600, tylko czy to bedzie dobre rozwiazanie pod okno. Okna nie sa duze, 170x 60, wiec obciążenie też nie będzie jakieś wielkie. To rozwiązanie wydaje mi sie najcieplejsze. Inne to poprostu zalanie tych elementów betonem, ewentualnie wsadzenie od zewnątrz kilku centymetrowego paska xpsa, wtedy mam mocną podstawę i dosyć cieplo. Czy ktoś z was robił coś takiego albo ma pomysł?

Napisano (edytowany)
  Dnia 31.08.2019 o 07:21, piexa napisał:

To rozwiązanie wydaje mi sie najcieplejsze. Inne to poprostu zalanie tych elementów betonem, ewentualnie wsadzenie od zewnątrz kilku centymetrowego paska xpsa, wtedy mam mocną podstawę i dosyć cieplo. Czy ktoś z was robił coś takiego albo ma pomysł?

Rozwiń  

Jeśli podnosisz okna i zostaje ci wolne miejsce od dołu - wypełnij je XPS-em na piance do xps żeby było szczelnie i stabilnie Tak robiłem modernizując ocieplenie okna (i poszerzałem szparę pod oknem wykuwając miejsce na warstwę (10cm) XPS). Okno najpierw osadzasz na klinach (pionujesz, poziomujesz), zakładasz kotwy -  a potem naokoło aplikujesz piankę montazowa która trzyma okno. Ona też uszczelnia obwodowo szparę wokół okna.

Ten XPS pod oknem powinien łączyć się szczelnie z ociepleniem zewnętrznym parapetu i warstwą ocieplenia zewnetrznego. A pianka montażowa boków i góry okna również z ociepleniem węgarków i nadproża z zewnątrz okna, Jeśli takie masz ocieplenie, lub przewidujesz.

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Napisano
  Dnia 31.08.2019 o 08:27, piexa napisał:

a jak do tego XPS przymocujesz okno? bo sama pianka montazowa to za mało

Rozwiń  

Okna zwykle kotwami mocuje się na pionowych ramiakach. Pianka wysokoprężna mocuje (klinuje) okno (ościeżnicę w ościeżu) na całym obwodzie.

Czyli pod nadprożem i u dołu.

Pianka montazowa to nie za mało - to w sam raz, jeśli się to robi dokladnie.

Napisano (edytowany)
  Dnia 31.08.2019 o 12:18, zenek napisał:

Okna zwykle kotwami mocuje się na pionowych ramiakach. 

Rozwiń  

Masz jakieś przykłady? Jakoś nie widze 10 cm XPSa pod oknem bo wtedy te ramiaki musiałyby być zamontowane w murze poniżej tego XPSa.

  Dnia 31.08.2019 o 13:10, Takiowaki napisał:

Klinaryt

Rozwiń  

To byłoby ok, gdyby pod spodem klinarytu był materiał pełny, wtedy przez ramę i ten klinaryt wkrecasz sie w mur i dociszkasz rame do klinarytu.

Edytowano przez piexa (zobacz historię edycji)
Napisano
  Dnia 31.08.2019 o 17:57, piexa napisał:

Masz jakieś przykłady? Jakoś nie widze 10 cm XPSa pod oknem bo wtedy te ramiaki musiałyby być zamontowane w murze poniżej tego XPSa.

Rozwiń  

Ościeżnica mocowana jest mocowana do ościeża kotwami, benkaizami, lub innymi stalowymi łączami (jak ich zwać) do boków ościeża.

Następnie wypełniasz naokoło okna przestrzeń między ościeżem a ścieżnicą pianką wysokopręzną.

A więc ramiak na dole, tam gdzie jest ten XPS - trzyma się za pośrednictwem pianki. To proste i nie wiem, co tu tłumaczyć.

Pianka wcale nie jest twardsza od XPS - a jednak trzyma okno na całym obwodzie. To też jest proste i zrozumiałe.

Jeszcze jest jedna opcja - jeśli masz ocieplenie na ścianach - możesz osadzić okno w tej warstwie. Jest to prawidłowe. Też za pomocą kotew i pianki.

Napisano (edytowany)

OK, czyli piszesz o rozwiązaniu które nie rozwiązuje mojego problemu, bo ja chciałem mocować ościeżnice kotwami do DOŁU ościeża. Brak mocowania do dołu to błąd montażowy z tego co czytam w necie na stronach traktujących montaż okien profesjonalnie, ułatwia wypaczanie ramy pod wpływem temperatury.

 

Co do pomysłu na wykończenie ościeży mam jeszcze dwa:

 

- w przypadku równego wymurowania pustaków do poziomu ościeży -  aplikacja pianki pur w każdą z dziur porothermu na głębokość ok 10 cm i po wyschnięciu pianki zalanie otworów odpowiednią mieszanką betonu. Wtedy można teoretycznie się wkręcić w te pustaki od góry na tę głębokość, a w przypadku potrzeby domurowania - aplikacja pianki na górze otworów pustaków, przycięcie pianki i domurowanie odpowiedniej wysokości tego samego pustaka i zalanie go betonem - porotherm zalany betonem powinien być cieplejszy niż sam beton, w dodatku możnaby go zalać tylko w części gdzie wkręcamy dyble/kotwy

 

- zapianowanie dziur, przycięcie, szalowanie do odpowiedniej wysokości i użycie cementu z dodatkiem keramzytu dla lepszego parametru termicznego

 

znalazłem też rozwiązanie które ułatwiłoby pracę - szyna v Knelsen - mocuje się ją w porothermie i do niej kotwi śrubą oścież okna.

Edytowano przez piexa (zobacz historię edycji)
Napisano
  Dnia 31.08.2019 o 22:29, piexa napisał:

Brak mocowania do dołu to błąd montażowy z tego co czytam w necie na stronach traktujących montaż okien profesjonalnie, ułatwia wypaczanie ramy pod wpływem temperatury.

Rozwiń  

Skoro taki jest profesjonalny opis - to być może racja.

A napisali - dlaczego ułatwia paczenie ramy to niemocowanie "u DOŁU" ? U mnie nic się nie wypaczyło - mam drewniane okna.

Kotwa jako taka jednak, nie utrzymuje moim zdaniem ościeżnicy stabilnie, tylko pianka montażowa wysokoprężna na całym obwodzie. Gdyby kotwy miały stabilizować na stałe poziomy i piony - to nie byłyby to blaszki tylko grube kątowniki i płaskowniki, lub benkaisy (dawniej zabetonowane w ościeżu) i te kotwy by musiały być rozstawione gęsto - zwłaszcza w wypadku okien plastikowych.

 Ja zrobiłem jak opisałem - nic się nie paczy, a ocieplenie parapetu i nadproża jest niezłe, mimo montażu okna  w licu muru a nie w warstwie termomodernizacji (bo to modernizacja).

Zrobisz - jak chcesz :)

  Dnia 31.08.2019 o 22:29, piexa napisał:

- zapianowanie dziur, przycięcie, szalowanie do odpowiedniej wysokości i użycie cementu z dodatkiem keramzytu dla lepszego parametru termicznego

Rozwiń  

Takie łatanie nic nie daje pod względem termicznym.

 

Napisano
  Dnia 31.08.2019 o 22:29, piexa napisał:

Brak mocowania do dołu to błąd montażowy z tego co czytam w necie na stronach traktujących montaż okien profesjonalnie, ułatwia wypaczanie ramy pod wpływem temperatury.

Rozwiń  

Ale nie takie małe jakie masz zamiar wstawić, ich nie trzeba kotwić od dołu.

Jakie masz ściany zewnętrzne? będziesz je ocieplał?

Problem rozwiązałby gdybyś zastosował ciepły parapet.

ksztaltki.jpg

Napisano
  Dnia 1.09.2019 o 08:23, Takiowaki napisał:

Na jakim profilu produkowane jest Twoje okno /ewentualnie podaj producenta i model.

Rozwiń  

Okna będą na profilu aluplasta Ideal8000.

 

  Dnia 1.09.2019 o 09:00, zenek napisał:

Skoro taki jest profesjonalny opis - to być może racja.

A napisali - dlaczego ułatwia paczenie ramy to niemocowanie "u DOŁU" ? U mnie nic się nie wypaczyło - mam drewniane okna.

Rozwiń  

Ja będę miał pcv i w dodatku w kolorze ciemnym, obawiam sie ze okno od strony południowej może pod wpływem mocnego słońca się trochę zniekształcić, zwłaszcza że to jest szerokie okno bo ma prawie 180 cm, a wysokość 80. Tym bardziej zależy mi na zamocowaniu dołu okna. 

  Dnia 1.09.2019 o 15:59, mhtyl napisał:

Ale nie takie małe jakie masz zamiar wstawić, ich nie trzeba kotwić od dołu.

Jakie masz ściany zewnętrzne? będziesz je ocieplał?

Problem rozwiązałby gdybyś zastosował ciepły parapet.

Rozwiń  

 właśnie niby małe, ale szerokie.

Ściany jak pisałem porotherm, 25 cm + 20 cm styro. Ciepły parapet rozważam, ale to tez w sumie nie jest mechaniczne zamocowanie okna.

Napisano
  Dnia 1.09.2019 o 17:00, piexa napisał:

Ja będę miał pcv i w dodatku w kolorze ciemnym, obawiam sie ze okno od strony południowej może pod wpływem mocnego słońca się trochę zniekształcić, zwłaszcza że to jest szerokie okno bo ma prawie 180 cm, a wysokość 80. Tym bardziej zależy mi na zamocowaniu dołu okna. 

Rozwiń  

Przy montażu montażyści montują plastykowe kostki podpierające ramę od spodu. Napisałem plastykowe kostki bo nie wiem jak fachowo sie to nazywa. Tak więc o montaż na Twoim miejscu zbytnio bym się nie zamartwiał, aczkolwiek dobrze wiedzieć jaki powinien prawidłowo wyglądać montaż okien.

Natomiast co do ciepłego parapetu to nie ma obawy że nie da sie mechaniczne dobrze tego zrobić.

Napisano
  Dnia 1.09.2019 o 17:00, piexa napisał:

Okna będą na profilu aluplasta Ideal8000.

Rozwiń  

https://simteq.pl/do/item/045194/Cieply-parapet-XPS-Aluplast-Ideal-8000---1,25-m?gclid=Cj0KCQjw2K3rBRDiARIsAOFSW_6b_aZDXK5zEZvct4xLMYzbWFfN2D42ZfKMe3WQGvXcB8AUCaXzuAkaAq_NEALw_wcB

Np taki. 

I żadnego kotwienia dołem. Najistotniejsze miejsce to bok okna przy zawiasach. W momencie otwarcia skrzydła oddziałują siły, które dążą do wyrwania ościeżnicy z muru. 

 

Napisano
  Dnia 1.09.2019 o 18:34, mhtyl napisał:

Przy montażu montażyści montują plastykowe kostki podpierające ramę od spodu.

Rozwiń  

podkładają kliny plastikwe, na których poziomują i pionują okna. To co pisałem wyżej z klinami.

  Dnia 1.09.2019 o 17:00, piexa napisał:

Ja będę miał pcv i w dodatku w kolorze ciemnym, obawiam sie ze okno od strony południowej może pod wpływem mocnego słońca się trochę zniekształcić, zwłaszcza że to jest szerokie okno bo ma prawie 180 cm, a wysokość 80. Tym bardziej zależy mi na zamocowaniu dołu okna.

Rozwiń  

Jeszcze raz. Obejrzyj sobie to video z Drutexu: 

Zobaczysz kliny, kotwy blaszkowe i pianę. 

Zobacz, gdzie sie co wklada -  i co tylko pionuje i poziomuje wstępnie (kliny), co trzyma dodatkowo okno (kotwy z blaszek) i co naprawdę trzyma okno - czyli piana montażowa.

I wyciąg sobie wniosek - co może wpływać na odkształcanie okna. (jest jeszcze kwestia rozpórek na czas schnięcia piany).

  Dnia 1.09.2019 o 17:00, piexa napisał:

Ściany jak pisałem porotherm, 25 cm + 20 cm styro. 

Rozwiń  

  To powinieneś rozpatrzyć montaż w ociepleniu - czyli okno w warstwi styropianu, a kotwy osadzone w murze. Nie wiem czy w takim przypadku te kotwy nie powinny być bardziej sztywne - bo rzeczywiście pianka + styropian - to może być za mało sztywne trzymanie dla okien.

Napisano
  Dnia 1.09.2019 o 19:02, zenek napisał:

podkładają kliny plastikwe, na których poziomują i pionują okna. To co pisałem wyżej z klinami.

Rozwiń  

O klinach wiem i nie o nie mi chodzi, bo po zamontowaniu kliny są wyciągane a te kostki plastikowe pozostają.

Chodzi mi ten biały profil co jest na fotce, tu jest pokazany jako profil który jest pod całym oknem a widziałem jak montują takie profile w narożnikach i na środku okna, być może z oszczędności wstawiają kawałki a nie ciągły profil przez całą szerokość okna.

v90_winchester_www_front_al-compressor.p

Napisano
  Dnia 1.09.2019 o 19:20, mhtyl napisał:

Chodzi mi ten biały profil co jest na fotce, tu jest pokazany jako profil który jest pod całym oknem a widziałem jak montują takie profile w narożnikach i na środku okna, być może z oszczędności wstawiają kawałki a nie ciągły profil przez całą szerokość okna.

Rozwiń  

Chyba większość okien jest wypuszczana z taką listwą "transportową". Niektórzy demontują przy montażu, niektórzy pozostawiają. Na ogół jednak jest w nieciekawym stanie, gdyż ciągają po niej okno... 

Napisano
  Dnia 1.09.2019 o 19:20, mhtyl napisał:

Chodzi mi ten biały profil co jest na fotce,

Rozwiń  

 

  Dnia 1.09.2019 o 22:06, Takiowaki napisał:

Chyba większość okien jest wypuszczana z taką listwą "transportową".

Rozwiń  

Jeśli to listwa transportowa - to zostawienie jej zamiast pianki osłabia termoocieplenie, może niewiele, bo to pasek, ale zawsze.

Napisano
  Dnia 2.09.2019 o 08:02, zenek napisał:

 

Jeśli to listwa transportowa - to zostawienie jej zamiast pianki osłabia termoocieplenie, może niewiele, bo to pasek, ale zawsze.

Rozwiń  

Teraz zawczasu możesz wybrać takie listwy z wypełnieniem. Pomagają przy równomiernym oparciu okna i późniejszym montażu parapetu.

Napisano

Zaproponowano mi takie listwy, z tym ze z wypełnieniem - termo listwa z systemu EMO Stropexa. 270 zł za wszystkie okna. Natomiast ciepły parapet do okien to koszt 1400.

Jeszcze proponowano mi klinaryt, kosztowo coś pomiędzy, w sumie to chyba też dobry pomysł, jeżeli jest równe wypoziomowane podłoże, bo mozna do niego z obydwu stron dac xpsa i będzie prawie to samo co ciepły parapet.

 

Co do wypełnienia ościeża od dołu - dałem beton komórkowy 600 na zaprawie, więc jest cieplej, można się wkręcić, ewentualnie jakby co to zawsze istnieje możliwość zastosowania tego Knelsena v. Beton komórkowy zostanie jeszcze wygładzony, oścież wyrównana klejem. Jeżeli chodzi o zewnątrz to pewnie będzie folia paro (na klej), natomiast w środku raczej wybiorę uszczelniacz (Illbruck SP925?) z uwagi na problemy z folią przy tynkowaniu.

Napisano
  Dnia 3.09.2019 o 10:06, piexa napisał:

Natomiast ciepły parapet do okien to koszt 1400.

Rozwiń  

Ja dawałem styropian (15 cm) i XPS (pod ramiak + pianka) - w cenie za płyty. Na to klej+siatka x2 + płytki klinkierowe parapetowe na kleju. 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Cześć wszystkim, dołączyliśmy do forum, aby przedstawić Wam naszą ofertę. Tworzymy dla Firm i Osób Prywatnych.     Szukasz sprawdzonego partnera do realizacji sufitów napinanych i innych elementów dekoracyjnych? Gładki Sufit to firma z 15-letnim doświadczeniem na rynku, która stawia na jakość, innowację i zadowolenie klienta. Działamy na terenie całego kraju, gwarantując szybką i sprawną realizację każdego projektu.   Dlaczego warto wybrać Gładki Sufit? Doświadczenie i profesjonalizm: - Nasze 15-letnie doświadczenie to gwarancja perfekcyjnego wykonania i dbałości o każdy szczegół. Znamy branżę od podszewki i wiemy, jak sprostać najbardziej wymagającym oczekiwaniom. Najlepsze materiały w atrakcyjnych cenach: - Dzięki wynegocjowanym cenom z dostawcami, możemy zaoferować Ci najwyższej jakości podzespoły w konkurencyjnych cenach. Nie uznajemy kompromisów – nie montujemy tanich, śmierdzących folii ani wadliwych LED-ów czy zasilaczy. Stawiamy na trwałość i bezpieczeństwo. Indywidualne podejście: Często profile wykonujemy sami, aby idealnie dopasować je do specyfiki Twojego zlecenia. To pozwala nam na realizację nawet najbardziej nietypowych i skomplikowanych projektów. Szybkość realizacji: Montaż sufitu napinanego, np. w przedpokoju, zajmuje nam około 3 godzin. Szanujemy Twój czas i staramy się, aby prace przebiegały sprawnie i bez zakłóceń.   Co oferujemy? Nasze usługi to znacznie więcej niż tylko sufity napinane. Materiał, który wykorzystujemy do sufitów, z powodzeniem montujemy również na ścianach, tworząc unikalne i spójne aranżacje. Ponadto, specjalizujemy się w projektowaniu i tworzeniu: Nowoczesnych lamp: od subtelnych podświetleń po designerskie konstrukcje, które staną się ozdobą każdego pomieszczenia. Efektownych reklam: Nietypowy sufit podświetlany z Logo wyróżnią Twoją Firmę. Ścianek działowych: lekkich i estetycznych konstrukcji, które pozwolą Ci elastycznie zaaranżować przestrzeń. Elementów dekoracyjnych: trójwymiarowych form, półek – wszystko, co pozwoli Ci stworzyć wnętrze z charakterem. Akustycznych paneli: idealnych do biur, sal konferencyjnych czy domowych kin, poprawiających komfort akustyczny.   Naprawy i poprawki po innych wykonawcach Czy Twoja poprzednia ekipa zawiodła, a efekt końcowy jest daleki od oczekiwań? Oferujemy również kompleksowe naprawy i poprawki po źle wykonanych zleceniach.   Zaufaj naszemu doświadczeniu i daj nam szansę na przywrócenie blasku Twoim wnętrzom. Skontaktuj się z nami już dziś i pozwól nam zrealizować Twoje wizje! Gładki Sufit – jakość, na którą zasługujesz. https://gładki-sufit.pl
    • EQ Entrance to najnowsza propozycja renomowanej firmy Konsport, która łączy w sobie estetykę, funkcjonalność i bezpieczeństwo. Jest to idealne rozwiązanie dla nowoczesnych systemów ogrodzeniowych. Multifunkcyjny słupek furtkowy z zadaszeniem wyznacza nowe standardy w projektowaniu przestrzeni zewnętrznych. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/wokol-domu/ogrodzenia/polecane/110363-zwieksz-bezpieczenstwo-swojego-domu-z-eq-entrance-funkcjonalnym-slupkiem-furtkowym
    • Dzień Dobry,   Cześć, szukam właśnie sobie jakiegoś projektanta/firmy, która zaprojektuje mi mieszkanie. I interesuje mnie nadzór inwestorski. Mieszkanie w Warszawie - 67 metrów  - Firma 1 - projekt 19430 PLN(290 p m2) + nadzór 11250 PLN(4500 za miesiąc) - Firma 2 - projekt 13400 (200 m2) + nadzór 13400 PLN (200 za m2)   Waszym zdaniem - dużo - za mało? jak to stoi rynkowo w Warszawie.  
    • Naprawa podłogi olejowanej produktem Osmo jest stosunkowo prosta, ponieważ jedną z największych zalet olejowanych powierzchni (w przeciwieństwie do lakierowanych) jest możliwość miejscowej renowacji bez konieczności cyklinowania całej podłogi. Oto jak krok po kroku naprawić olejowaną podłogę Osmo: 1. OCENA USZKODZENIA Drobne zarysowania lub matowość – wystarczy odświeżenie powierzchni. Głębokie rysy lub plamy – konieczne będzie miejscowe szlifowanie i ponowne olejowanie. 2. CZYSZCZENIE PODŁOGI Użyj środka Osmo Wisch-Fix (koncentrat do czyszczenia i pielęgnacji podłóg olejowanych), by usunąć brud, tłuszcz i resztki poprzednich środków pielęgnacyjnych. 3. MIEJSCOWA NAPRAWA (punktowa renowacja) Jeśli masz do czynienia z lokalnymi uszkodzeniami (np. rysa, plama): Delikatnie zeszlifuj uszkodzone miejsce drobnym papierem ściernym (np. 180–240). Oczyść pył – najlepiej odkurzaczem lub ściereczką z mikrofibry. Nałóż cienką warstwę odpowiedniego oleju Osmo (np. Osmo TopOil, Osmo Olej do Podłóg lub Hardwax-Oil – ten sam, którym była wcześniej olejowana podłoga). Pozostaw do wyschnięcia (ok. 8–12 h). W razie potrzeby powtórz. Uwaga do w/w - nowość w ofercie Osmo 1. środek do usuwania plam 2. pasta do usuwania rys 4. ODŚWIEŻENIE CAŁEJ PODŁOGI (jeśli całość wygląda na zużytą) Użyj Osmo 8019 (do usunięcia trudnych plam) oraz Osmo Olej do Renowacji np. 3079: Umyj całą podłogę Intensywnym środkiem myjącym nr 8019. Nałóż cienką warstwę renowacyjnego oleju Osmo za pomocą pada lub szmatki np. 3081. Poleruj do równomiernego rozprowadzenia. Pozostaw do wyschnięcia. Nie ma potrzeby całkowitego szlifowania ani zdejmowania starych warstw, co oszczędza czas i materiał. Wskazówki: Zawsze wykonuj próbę na niewidocznym fragmencie. Używaj tylko oryginalnych produktów Osmo, ponieważ są one ze sobą kompatybilne. Unikaj stosowania zwykłych środków czystości – mogą zniszczyć powierzchnię olejowaną.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...