Skocz do zawartości

Uszkodzony kabel ziemny jak teraz naprawić?


Recommended Posts

Napisano

Nie wiem jak ani kiedy ale ma uszkodzony kabel ziemny.

Jest to 5x2,5mm 

Prawdopodobnie został uszkodzony szpadlem przy odkopywaniu

Zrobiłem zdjęcia uszkodzenia.

Wg mnie jest tylko uszkodzona izolacja. czarna zewnętrzna i delikatnie nadcięta brązowa i chyba niebieska izolacja pojedynczej żyły ale miedź nie został odsłonięta.

Jak naprawić takie uszkodzenie.  Wystarczy koszulka termokurczliwa?   Jeżeli tak to jaka?

Kabel będzie zakopany w ziemi.  

Mam opalarkę to z koszulką termokurczliwą sobie poradzę 

Czy wystarczy tylko jedna koszulka żeby wilgoć nie wchodziła do kabla? 


6de21c75e725.png

Po złożeniu rozchylonej izolacji wygląda to dużo lepiej


6442cc748853.png


Nie sądziłem że szpadlem można  uszkodzić tak gruby przewód 5x2,5mm2

Jak mogę sprawdzić miernikiem przewód który nie jest jeszcze podłączony do napięcia. 

Napisano

a jak ją założysz?

zaizoluj jakkolwiek i się po czasie przekonasz

normalnie to są tzw mufy, ale chyba nie do takich pierdół, tzn NN i to takiego

Napisano
3 minuty temu, aru napisał:

a jak ją założysz?

zaizoluj jakkolwiek i się po czasie przekonasz

normalnie to są tzw mufy, ale chyba nie do takich pierdół, tzn NN i to takiego

Jeden koniec kabla jest odkopany także z naciągnięciem koszulki nie będzie problemu. 

Gość mhtyl
Napisano (edytowany)
37 minut temu, odaro napisał:

Jak naprawić takie uszkodzenie.  Wystarczy koszulka termokurczliwa?   Jeżeli tak to jaka?

Jeżeli żyły nie zostały uszkodzone to rurka termokurczliwa powinna wystarczyć. ale nie zwykła tylko z klejem, hermetyczna albo specjalna izolacja  do muf.

Gdybyś dał termokurczliwa z klejem to proponowałbym dać ja razy trzy, czyli pierwszy kawałem rurki np  dł 6 cm, drugi 12 cm a trzeci 18 cm i po zawulkanizowaniu pierwszej  rurki nałożyć drugą i zawulkanizować a potem trzecia w sposób symetryczny aby każda rurka zakrywała z dwóch stron poprzednią.

Tylko aby zastosować rurki termo musisz mieć bynajmniej jeden koniec przewodu na wierzchu i sam przewód musiałby do miejsca uszkodzenia być odsłonięty od ziemi.

37 minut temu, odaro napisał:

Jak mogę sprawdzić miernikiem przewód który nie jest jeszcze podłączony do napięcia. 

A przyrządem sprowadzisz czy nie ma zwarcia   podpinając przyrząd pod końcówki danej żyły na przemian, najpierw brązowa z jednej strony a z drugiej do niebieskiej, a potem sprawdzisz czy każda żyła ma przejście podpinając przyrząd pod obie końce jednej żyły. Tak sprawdzisz jeżeli kabel masz na wierzchu i możesz zbliżyć końcówki przewodu do siebie, bo miernik nie ma zbyt długich kabli z próbnikami.

Edytowano przez mhtyl (zobacz historię edycji)
Napisano

@mhtyl

 

A możesz polecić jakiś konkretny model koszulki termokurczliwej?

 

Jeden koniec kabla do miejsca uszkodzenia jest całkowicie na wierzchu. 

Gość mhtyl
Napisano
2 minuty temu, odaro napisał:

@mhtyl

 

A możesz polecić jakiś konkretny model koszulki termokurczliwej?

 

Jeden koniec kabla do miejsca uszkodzenia jest całkowicie na wierzchu. 

Ja kupuje w sklepie elektrycznym termokurczliwa z klejem, jest ona grubsza od zwykłej i ma większy zakres średnic skurczenia ale nigdy nie pytałem jakiej firmy. Używam ich np do izolowania przewodów do pomp zanurzeniowych do wody i zdają egzamin, uszczelniają i izolują dobrze.

natomiast co do izolacji jakie stosuje sie do muf jedynie wiem jak to wygląda bo kiedyś w pracy dostałem od elektryka. Podejrzewam, że w dobrym sklepie elektrycznym kupisz jedno i drugie a i tez sprzedawca jak kumaty to Ci podpowie.

7 minut temu, odaro napisał:

Jeden koniec kabla do miejsca uszkodzenia jest całkowicie na wierzchu. 

Czyli nie będzie problemu z założeniem rurki, tylko przed nałożeniem rurki dobrze oczyść z piasku przewód.

Gość mhtyl
Napisano

Zanim udasz się do sklepu zmierz średnice przewodu abyś wiedział jaka rurkę kupić.

Gość mhtyl
Napisano
4 minuty temu, odaro napisał:

Niestety wymiana kabla nie jest możliwa 

Jeżeli chcesz być pewien że izolacja żył wytrzyma natężenie prądu to dobry elektryk powinien posiadać przyrząd do zmierzania przebić przewodów. Gdyby przyszło założyć mufę to koszt średniej jakości mufy około 50-100 zł i takiej jakości mufa by Ci wystarczyła, ale z Twojego opisu wnioskuję że sama rurka termo na zakładkę jak pisałem wcześniej powinna załatwić sprawę.

Napisano
Dnia 10.07.2019 o 10:17, odaro napisał:

Niestety wymiana kabla nie jest możliwa 

Kupuje się zestaw naprawczy do konkretnego kabla, czyli o odpowiedniej ilości żył i danego przekroju. Pewnie to YKY, więc nie powinno być większych kłopotów. Taki zestaw zastępuje dawniej stosowane mufy i jest o wiele tańsze, ale należy ściśle przestrzegać instrukcji zastosowania.

Napisano

Kabek  na razie mam zaizolowany taśma samowulkanizującą 

Pomiar rezystencji izolacji wykazał 400 MegaOmów czyli podobno jest bardzo dobrze

Zamierzam jeszcze na to wszytko naciągnąć koszulkę termokurczliwą z klejem 

Może nie jest to już potrzebne ale raczej nie zaszkodzi. 

Napisano
Dnia 20.07.2019 o 16:56, odaro napisał:

 Zamierzam jeszcze na to wszytko naciągnąć koszulkę termokurczliwą z klejem 
 

A czemu od razu nie kupisz zestawu naprawczego? To się robi podobnie jak z koszulką termokurczliwą, tylko wszystko jest gotowe i dopasowane do konkretnego rodzaju kabla. Przecież nawet wielcy dostawcy energii posługują się takimi zestawami, oni też nie wymieniają kabli od razu, bo jest drogo. To się naprawia!

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Pytałem dlatego, ze do przenośnych lepszy jest przewód z oplotem bawełnianym, taki jak przy żelazkach, Ale do stacjonarnego ten może być. 
    • Dzięki za szybką odp. To jest zwykły piekarnik do zabudowy (Whirlpool), więc stacjonarny.
    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
    • Może i więcej, bo metr przewodu to jakieś 4 PLN, a wtyczka w sklepie 3,95 PLN.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...