Skocz do zawartości

gniazdka, włączniki światła


brachu

Recommended Posts

Napisano
Na jakiej wysokości dawać gniazdka? Byłem ostatnio w Niemczech i tam są na wysokości 110 cm zarówno gniazdka jak i włączniki światła. W Polsce obowiązuje zasada jeszcze, że gniazdka przy podłodze na wysokości 20 cm, a włączniki światła na 140 cm. Które rozwiązanie jest lepsze? W sumie zużycie kabli jest porównywalne, więc koszt nie wchodzi w gre.
Napisano
Wydaje mi się, że lepszym rozwiązaniem jest danie na wysokości europejskiej, choć tak naprawdę nie wiem w których krajach to obowiązuje. Bezpieczniej dla małych dzieci, które dopiero raczkują czy zaczynają chodzić. Dla tych małych odkrywców nie ma żeby niemożliwych. Wygodniej również dla ludzi starszych czy niepełnosprawnych. Może nie od razu człowiek przyzwyczai się do takiej wysokości, bo to jednak trudne po tylu latach, ale też nie jest uciążliwe. Poza tym żeby włączyć coś do gniazdka nie trzeba się schylać. A wiadomo, że każdy lubi sobie ułatwiać życie i wyciąga często za kabel a nie za główkę co może spowodować wyrwanie kabla.
Poprawię jednak co nie co podane wysokości: gniazdka u nas są na wysokości 25-30 cm (w zależności czy jest podłoga już wykonana czy nie), w łazience zaś 110cm, w kuchni 120cm. Włączniki standardowo 140 cm.
Napisano
Wydaje mi się, że nie powinniśmy nic zmieniać. To jest lepsze rozwiązanie. A dlaczego. W Niemczech jak się coś podłączy do gniazdka kable wiszą wysoko, a nie przy podłodze. Teraz część można schować w listwach przypodłogowych. Poza tym istnieją zaślepki na gniazdka dla bezpieczeństwa dzieci. Do wysokości włączników każdy się już przyzwyczaił. Ma na wysokości oczu i zawsze trafi po ciemku. Mi osobiście ciężko byłoby się przestawić.
Napisano
Nie wszystko co zagraniczne jest lepsze. Uwierzmy rowniez w to ze u nas tez cos moze byc dobrego. "Polskie" rozwiazania jesli chodzi o gniazdka i wlacziki tez sa dla mnie lepsze. Moze dla tego ze jsetm oosba raczej wysaoka to szkanie wlacznika na wys. 110 cm nie jest dla mnie idealnym rozwiazaniem.
P.S.: Strzalki skretu w prawo na skrzyzowaniach chciano nam zlikwidowac (co za baran? ) a w niemczech zaczeli je wprowadzac jako dobre i uzasadnione rozwiazanie.

Pzdr.
Napisano
Cze.Wysokości gniazdek w pomieszczeniach mokrych typu pralnia ,łazienka to lepiej przestrzegać w/g polskich norm
bo w razie wypadku mogą być kłopoty z odszkodowaniem,a resztę najlepiej rozplanować na wysokościach najlepszego dostępu do sprzętów i własnych preferencji.,np; włączniki na wys 1m aby maluchy mogły je przełączać.
Pozdro
Napisano
Wysokość montażu osprzetu. Norma przewiduje miejsca na instalację elektryczna. Ale najważniejsza logika i wygoda.
Lubisz się schylać dja gniazda nad podłogą. Ale do odkurzacza wygodniej pod wyłącznikiem przy wejściu do pokoju. W kuchni zdecydowanie powyżej blatów roboczych. W okolicach stołu, tak aby bez wstawania móc z nich korzystać. Tyle o gniazdach.
Łączniki? Czym załączasz? Ręką, dłonią, łokciem, kolanem, stopą? Umieść je tam gdzie najłatwiej sięgnąć. Lubisz unosić dłonie na wysokość 1,5 m , to omieść je na tej wysokości. Radzę, rób tak, aby było ci wygodnie. To podstawowa zada. Niemcy umieszczają łączniki na wysokości opuszczonej dłoni. Niby wygodnie. Nie zawsze. Trudniej trafić.
A może zamiast łączników czujki obecności?
Andej
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
jeszcze warto wziąć pod uwagę meble, u mnie jest dużo półek i regałów na zamówienie (od stolarza) i trzeba było tak je robić, żeby gniazdko nie trafiało akurat w półkę.
Napisano
Gniazdka umieszczone nisko są wygodne i nie szpecą ścian. łatwiej podłączyć przedłużacz, kable od różnych lampek czy przedłużaczy można zgrabnie ukryć za meblami. To się zmienia gdy mamy dzieci - zwłaszcza małe. Wtedy najlepiej umieścić je na poziomie włączników światła i udawać, że tak ma być.
Pozdrawiam

PS.
Przepraszam za błąd stylistyczny. Mam oczywiście na myśli gniazdka.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Zbyt nisko umieszczone gniazka to niestety tylko kłopot. Eksperymentowanie z wysokością też nie zawsze przynosi rezultaty. Lepiej już tradycyjnie.
Napisano
Tak jak ktoś tu napisał - najlepiej umieścić tak żeby było dla nas wygodnie.....
Ale pomysł z kijkiem - to coś nowego. Ja myślałam o zamontowaniu przy włącznikach sznureczków którymi to dziecko mogłyby zapalić sobie światło - pociąga się za sznureczek i zapala się światło - tak jak w lampkach.
Napisano
Ja zawsze skakałem do włączników, i zawsze miałem siniaki na kolanach od ściany. Dobrym pomysłem są jakieś małe lampki na stolikach itp. Nie w każdym pokoju, ale w dziecinnym czy w salonie, żeby dziecko mogło się swobodnie poruszać po niektórych pomieszczeniach samodzielnie bez ciągłego proszenia o zapalenie światła. Włączniki można obniżyć o jakieś 10-15 cm, ale żeby nam dorosłym było wygodnie. Mam zamiar zrobić tak u siebie, a gniazdka zostawić przy podłodze jak były.
  • 2 tygodnie temu...
  • 2 tygodnie temu...
  • 4 lata temu...
Napisano
W rodzinnym domu mam na wysokości pasa i jest ok. Kwestia przyzwyczajenia. Tylko czasem szukałem w innych budynkach za nisko włącznika po ciemku. Teraz jak się wyprowadziłem, jest odwrotnie. Jak jestem w domu to szukam wysoko ;)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
    • 💰 Opłaty urzędowe – pozwolenie na budowę garażu: 1. ✅ Opłata skarbowa za wydanie pozwolenia na budowę: 0 zł – jeśli garaż budujesz na własne potrzeby (na działce prywatnej, nie zarobkowo). 112 zł – jeśli garaż ma być użytkowany komercyjnie (np. wynajem, działalność gospodarcza). 2. ✅ Mapa do celów projektowych (potrzebna do projektu): od 800 zł do 2 000 zł, w zależności od lokalizacji i geodety. 3. ✅ Wypisy i wyrysy z MPZP lub decyzja o WZ (jeśli nie ma planu): Wypis i wyrys z MPZP: ok. 50–150 zł Decyzja o warunkach zabudowy (WZ): 0 zł – ale może zająć 2–3 miesiące. 4. ✅ Warunki przyłączy mediów (jeśli potrzebne): zwykle bezpłatne, ale mogą być długie terminy oczekiwania. Za przyłącze energii elektrycznej możesz zapłacić od 100 do 200 zł za warunki, natomiast budowa przyłącza to już osobny koszt (nawet kilka tys. zł, jeśli garaż ma być z prądem). 5. ✅ Opłata za wpis do dziennika budowy: od 50 zł do 100 zł (czasem geodeta lub projektant załatwia to w pakiecie). 💰 Koszt projektu garażu – orientacyjne ceny w 2025: 1. ✅ Projekt gotowy (typowy) + adaptacja: Projekt gotowy garażu: od 500 zł do 1 500 zł Adaptacja przez lokalnego architekta: od 1 000 zł do 3 000 zł 🔹 Łącznie: 1 500–4 000 zł 2. 🛠 Projekt indywidualny (na zamówienie): od 3 000 zł do 6 000 zł (zależnie od wielkości, konstrukcji – np. murowany, z płaskim dachem, z poddaszem itp.)   https://chatgpt.com/
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...