Skocz do zawartości

czy ma znaczenie podział pętli ogrzewania


Recommended Posts

Witam czy jest jakaś różnica przy podzieleniu pokoju na pętle np. pokój prostokątny mogę go podzielić na dwa kwadraty lub wzdłuż czy ma to znaczenie ? 1227324937_podzia.jpg.4fa3428026f6aa50949f522a03d417d8.jpg

Lub taka sytuacja w salonie zrobić podział na cztery kwadraty czy lepiej strefy od ściany północnej i okna tarasowego osobnymi pętlami485575834_podzia1.thumb.jpg.452ebfe7dce7dc0e3c91108e41db2d4a.jpg

Edytowano przez marcinx00
błąd (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość mhtyl

Z uwagi na łatwość układania rurek lepiej dzielić na kwadraty. Z tym że jeden obwód to jedna w całości rurka. Przy dużych przeszkleniach i ścianach zewnętrznych rurki powinno układać sie bliżej siebie aniżeli w dalszej części pomieszczenia, nie ma sensu robić osobnych obwodów przy oknach czy drzwiach tarasowych zewnętrznych.

Link do komentarza

podział 1.jpg

podział.jpg

23 minuty temu, mhtyl napisał:

 nie ma sensu robić osobnych obwodów przy oknach czy drzwiach tarasowych zewnętrznych.

ale pomieszczenie jest na tyle duże że te obwody jak podzielę na te pod oknem tarasowym i ścianą północną wyjdą mi o praktycznie równych długościach miedzy 70 a 80 m z dojściem do rozdzielacza, na kwadraty tez mogę podzielić i zrobić takie długości pytam was po prostu jaka metoda będzie lepsza 

Link do komentarza
Gość mhtyl
10 minut temu, marcinx00 napisał:

podział 1.jpg

podział.jpg

ale pomieszczenie jest na tyle duże że te obwody jak podzielę na te pod oknem tarasowym i ścianą północną wyjdą mi o praktycznie równych długościach miedzy 70 a 80 m z dojściem do rozdzielacza, na kwadraty tez mogę podzielić i zrobić takie długości pytam was po prostu jaka metoda będzie lepsza 

Jak mówiłem wcześniej, kwadrat jest lepszym rozwiązaniem bo łatwiej ułożyć rurki. W pierwszym przypadku wystarczy jak zrobisz max trzy obwody a w drugim jeden obwód. Jaki planujesz dać odstęp między rurkami?

Jaki jest układ ścian nośnych i działowych w tych pomieszczeniach?

Link do komentarza
11 godzin temu, marcinx00 napisał:

podział 1.jpg

podział.jpg

ale pomieszczenie jest na tyle duże że te obwody jak podzielę na te pod oknem tarasowym i ścianą północną wyjdą mi o praktycznie równych długościach miedzy 70 a 80 m z dojściem do rozdzielacza, na kwadraty tez mogę podzielić i zrobić takie długości pytam was po prostu jaka metoda będzie lepsza 

Żadna z tych.

 

Nie dziel tych pętli na zadne kwadraty ani prostokąty.

 

Zrób dwie pętle, jedną wbudowaną w drugą.

 

Opiszę to dokładniej za jakąś godzinę, wstawię tez przykład ze swojego projektu to zrozumiesz o co chodzi.

 

Pilnuj tylko żeby nie przekroczyć tych ok. 90m

 

W strefie brzegowej zrobisz gęściej, wiec metrów przybędzie.

 

Najlepiej to wrysowac w jakims cadzie i ze sporą dokładnością zwymiarowac

 

 

Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość mhtyl
57 minut temu, MrTomo napisał:

Pilnuj tylko żeby nie przekroczyć tych ok. 90m

Długość pętli jest uzależniona przede wszystkim od średnicy zastosowanej rury, chodzi o opór przepływu.

Autor tematu nie podaje jakiej średnicy chce zastosować rurki alupexa ale  po długości pętli jakie podał 70-80 m domniemywam, że jest to średnica 14 mm lub 16 mm.

Link do komentarza

średnica 16 rura pert blue floor pętle chcę zrobić w granicach 70-80 metrów niby mam już pewien plan w głowie rurki będę dawał co 15 cm w łazience co 10 zastanawiam się jeszcze we wiatrołapie bo jest spory czy nie dać co 10 na to idzie anhydryt tu cały żut pomieszczeń budynku rozdzielacze muszą być w tych miejscach co zaznaczone

1188738833_Parternaforum.thumb.jpg.9f7d49038531dabd77c84e3d48f0e6b5.jpg 1914154288_Poddaszenaforum.thumb.jpg.f0c9fc41b7c974892389d176a9ec9d5a.jpg

 

Link do komentarza
Gość mhtyl

Jak już chodzi o rurki to wybrałbym alupexa np Kisana, jest w tej samej cenie to ten  pe rt blue floorale ale  alupex  jest rura warstwową,  zobacz jaka jest różnica na poniższych obrazkach.

5d66eb8d462a8a936e5a1bcc837b

5d26a2d1c3c318afa1e4b43374bf3d83.jpg

Gdybyś na parterze dał rozdzielacz na ścianie gdzie jest WC to puszczając rurki na poszczególne pomieszczenia przez WC to miałbyś ogrzewanie za "friko" w kibelku.

Na parterze umieściłbym rozdzielacz w pralni, z rysunku widać jakby była na jednej wysokości co kotłownia, więc tylko rurki zasilające do pralni i dalej rozprowadzić po pomieszczeniach rurki.

 

 

Link do komentarza

rura już kupiona wiec nie zmienię, na ścianie od wc jest rozdzielacz wody obok komin więc już nie miałem miejsca dlatego musi być tam gdzie zaznaczyłem, na parterze to samo jest rozdzielacz wody pralni na jego plecach czyli garderobie będzie natynkowy szafka rozdzielacza podłogówki ale częścią rur będę (10 cioma) wychodził przez ścianę do pralni i tam będzie ogrzewanie za friko reszta rur będzie wychodziła drzwiami garderoby innej opcji teraz nie mam aby nie pokrzyżować rur.

 

MrTomo fajnie pokazał ten układ mieszany rur a wszystko co do tej pory oglądałem i z tego co widzę jak wszyscy robią to dzielą na oddzielne pętle

Co do ogrzewania wc na parterze będę musiał zrobić je z pierwszej pętli która będzie szła do salonu, pod schodami nie będę robił ogrzewania może kiedyś przyda się ta troszkę niższa temperatura tym bardziej ze będą tam drzwi (mam nadzieje że jak tam nie będę ogrzewał jakaś wilgoć nie wejdzie)

Tak jak wcześniej pisałem mam jakiś patent na rozprowadzenie tego wszystkiego tym bardziej że sąsiad ma taki sam dom  i też wszędzie podłogówka, rozmawiałem z nim na ten temat i tak jak wymyśliłem to i on ma zrobione :-) mieszka 2 zimę i wszystko jest ok.

Głównie chciałbym się dowiedzieć które sposoby podziału pętli tak jak pisałem na początku  mogą okazać się najlepsze a których lepiej unikać.

Jeśli macie jakieś przydatne spostrzeżenia co do rozmieszczenia pętli proszę o sugestie.

Link do komentarza
Gość mhtyl
1 godzinę temu, marcinx00 napisał:

Tak jak wcześniej pisałem mam jakiś patent na rozprowadzenie tego wszystkiego tym bardziej że sąsiad ma taki sam dom  i też wszędzie podłogówka, rozmawiałem z nim na ten temat i tak jak wymyśliłem to i on ma zrobione :-) mieszka 2 zimę i wszystko jest ok.

To nie prościej dopytać sąsiada o szczegóły jak ma zrobione? Ile pętli, jak rozprowadzone, jakie rozdzielacze itp itd.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ta sprawa nie jest tak do końca ściśle określona w przepisach. Trzeba też uwzględnić pewną praktykę, która się wytworzyła.   Przede wszystkim zawsze wymagane jest sporządzenie opinii geotechnicznej. Mamy na to konkretny przepis, który zawiera Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych (Dz.U. 2012 poz. 463)   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną   W przypadku domów jednorodzinnych najczęściej sporządza ją projektant budynku lub projektant dokonujący adaptacji projektu gotowego. Z zastrzeżeniem, że najczęściej stosuje się tu coś co można nazwać najniższym poziomem wymagań. Wynika to ze specyfiki domów jednorodzinnych, czyli zwykle obiektów zaliczanych do tzw. pierwszej kategorii geotechnicznej. Mówiąc w ogromnym skrócie, są one niewielkie i o prostej konstrukcji, posadowione na gruntach nośnych, jednorodnych i przy poziomie wód gruntowych poniżej poziomu posadowienia (proste warunki gruntowe). Teraz pojawia się pytanie na jakiej podstawie w takich sytuacji projektant ma określić kategorię geotechniczną konkretnego obiektu (domu)? W cytowanym powyżej rozporządzeniu zakres wymaganej dokumentacji różnicuje się przede wszystkim ze względu na kategorię obiektu budowlanego. Zgodnie z zasadą, że im trudniejsze warunki gruntowe i/lub bardziej skomplikowany obiekt, tym i wymagany zakres dokumentacji jest większy. Znajdziemy tam ogólny zapis:   § 4. 4 Kategorię geotechniczną całego obiektu budowlanego lub jego poszczególnych części określa projektant obiektu budowlanego na podstawie badań geotechnicznych gruntu, których zakres uzgadnia z wykonawcą specjalistycznych robót geotechnicznych.   Swoiste doprecyzowanie stanowi tu kolejny przepis:   § 6. 2. Dla obiektów budowlanych pierwszej kategorii geotechnicznej zakres badań geotechnicznych może być ograniczony do wierceń i sondowań oraz określenia rodzaju gruntu na podstawie analizy makroskopowej. Wartości parametrów geotechnicznych można określać przy wykorzystaniu lokalnych zależności korelacyjnych.   Najwyraźniej jednak powyższy zapis należy traktować jako zalecenie, nie zaś „sztywny” wymóg. Tym bardziej, że w przypadku obiektów zaliczanych do pierwszej kategorii geotechnicznej nie ma wymogu przedstawienia dokumentacji z przedstawionych badań. Wróćmy tu do § 7. 1., który należałoby interpretować wraz z kolejnymi punktami:   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną. 2. W przypadku obiektów budowlanych drugiej i trzeciej kategorii geotechnicznej opracowuje się dodatkowo dokumentację badań podłoża gruntowego i projekt geotechniczny. 3. W przypadku obiektów budowlanych trzeciej kategorii geotechnicznej oraz w złożonych warunkach gruntowych drugiej kategorii wykonuje się dodatkowo dokumentację geologiczno-inżynierską, zgodnie z  przepisami ustawy z  dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981).   W związku z tym wytworzyła się praktyka, w której projektant zawsze sporządza opinie geotechniczna, lecz w przypadku pierwszej kategorii geotechnicznej nikt nie wymaga od niego przedstawienia w tej opinii dokładnych danych na temat gruntu. Danych wziętych chociażby z opisu i interpretacji odwiertów. Projektant przecież i tak bierze za to wszystko odpowiedzialność, a ostatecznie kieruje się swoją wiedzą i doświadczeniem. To całkiem rozsądne, bo w praktyce w takich prostych przypadkach rozbudowane badania nie są do niczego potrzebne. Trzeba zachować umiar, rozsądek i pewną proporcję nakładów i korzyści. Ponadto projektant jest często w stanie sporo wywnioskować już po takich robotach jak zrobienie wykopów pod szambo, przyłącze wodociągowe czy wiercenie studni.  
    • Dlatego sugeruję najpierw użycie farby separacyjnej.
    • Witam,  z początkiem października złożyłem wniosek o wydanie warunków zabudowy na dom jednorodzinny z garażem w bryle budynku. Dostałem informację z gminy, że decyzja zostanie wydana do 31.03.2025 (ze względu na dużą ilość wniosków spowodowanych zbliżającymi się zmianami). Zastanawiam się teraz jakie mam opcje aby w przyszłości móc postawić jednak też garaż wolnostojący/ budynek gospodarczy. Wolałbym poczekać teraz na tą decyzję która ma zostać wydana do końca marca. Czy później mogę zmienić warunki zabudowy, tak aby postawić garaż wolnostojący? jeżeli tak to za pomocą jakiego wniosku? i czy jeżeli zmiana warunków zabudowy nastąpi po 1 stycznia 2026 to czy warunki z automatu będą miały tylko 5 lat ważności? i jeszcze pytanie ile trwa sama zmiana warunków zabudowy (w internecie jest napisane miesiąc, ale aktualnie na warunki zabudowy w mojej gminy trzeba czekać 5 miesięcy, a teoretycznie mają na to 3 miesiące). Z góry dziękuję za informację :) 
    • Budowa, która powinna zakończyć się co najmniej 3 miesiące temu wciąż nie została skończona. Szef firmy budowlanej ciągle powtarza "nie nasza wina, skaczemy z budowy na budowę, są opóźnienia".   Jesteśmy w trakcie robót dachowych, które przez firmę budowlaną stale są przekładane. Do stanu surowego zamkniętego brakuje nam tylko/aż dachu. Ostatnio zaczął padać śnieg, a nocami słupki rtęci wskazują ujemną temperaturę. Czy może mieć to jakiś zły wpływ na więźbę dachową?
    • Komentarz dodany przez PornKup: Jestem przerażony. Oszuści podkładają papiery pod oczyszczalnie które nie istnieją i z problemem zostaje użytkownik który jest bogu ducha winny. nie dajcie się ludzie nabrać - trzeba żądać papierów i dopiero podejmować decyzje zakupu. modernizacja szamb to tylko wymiana na prawdziwe urzadzenie
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...