Skocz do zawartości

Ocena nowej instalacji


Recommended Posts

Napisano

Cześć,

 

Proszę o ocenę nowej instalacji na podstawie schematu. Mieszkanie 75 m2.

Instalacja 3 żyłowa. Czy w tym schemacie widać podłączenie do uziemienia? Co takim uziemieniem powinno być?

 

 

schemat.jpg.151785a23a839823748f6c2516496b97.jpg

 

 

Napisano

Nie znam się na tym, ale napiszę :icon_mrgreen:

Bojler i pralka powinny mieć osobne obwody - jaką moc pobiera bojler?

Jaką  masz mieć kuchenkę?

Nie robiłbym wspólnego obwodu dla salonu ze zmywarką... skąd taki pomysł - są po obu stronach ściany dzielącej te pomoeszczenia?

 

 

 

Napisano

Kuchnia jest połączona z salonem.

Telewizor będzie się znajdował około 30 cm. od zmywarki. Może dlatego wspólny obieg?

  Dnia 29.10.2018 o 17:59, Jani_63 napisał:

Przewód uziemiający budynku.

Rozwiń  

Jak taki przewód wygląda? Mogę to jakoś zobaczyć, sprawdzić czy instalacja została do niego podłączona?

Napisano

W rozdzielnicy żółto-zielony przewód przykręcony do szyny uziemiającej.

Dla mieszkania powinien być nie mniej niż 4mm2.

 

  Dnia 29.10.2018 o 18:02, uroboros napisał:

Bojler i pralka powinny mieć osobne obwody - jaką moc pobiera bojler?

Rozwiń  

Możesz mieć rację że warto wydzielić osobny obwód.

Bojler - 1500W

Pralka - 2000W grzałka + silnik

Zabezpieczenie nadprądowe 16A (3680W), przewód 2,5mm2 (obciążenie długotrwałe 17,5 - 24A)

Napisano

Skąd masz ten schemat? Sam go wykombinowałeś?

To jest z poważna sprawa na próby/nauki! To powinien narysować znający się na rzeczy PRAWDZIWY elektryk! To jest sprawa Twojego i Twojej rodziny bezpieczeństwa!

Są pewne zasady dotyczące układu instalacji, wymaganych przekrojów przewodów, a po Twoim ostatnim pytaniu wnioskuję, że... sam kombinujesz...

 

 

Jaką kuchnię planujesz? w sensie płyty grzewczej...

Napisano

Prace wykonał elektryk - schemat również.

Jak zauważyłeś nie znam się kompletnie na elektryce.

Ale muszę jakoś odebrać i ocenić jego pracę.

 

W kuchni będzie płyta indukcyjna.

Napisano
  Dnia 29.10.2018 o 20:22, Toficjusz napisał:

Prace wykonał elektryk - schemat również.

Jak zauważyłeś nie znam się kompletnie na elektryce.

Ale muszę jakoś odebrać i ocenić jego pracę.

 

W kuchni będzie płyta indukcyjna.

Rozwiń  

Jak dla mnie te dwa stwierdzenia się wykluczają.

Rozdzielnicę 16P można było znacznie lepiej rozplanować.

I fakt że nawet płyta indukcyjna będzie plug&play dużo tu nie zmienia.

Napisano

Gdzie masz umiejscowioną rozdzielnicę?
Jak zwarcie jakieś wyłączy zabezpieczenie oświetlenia klatki schodowej, to masz ciemność w całym głównym ciągu komunikacyjnym... jak znajdziesz rozdzielnicę? Może telewizor rozświetli pomieszczenia - jak akurat będzie włączony...

 

Napisano (edytowany)
  Dnia 29.10.2018 o 21:05, Jani_63 napisał:

Jak dla mnie te dwa stwierdzenia się wykluczają.

Rozwiń  

 Tzn.?

 

  Dnia 29.10.2018 o 23:03, uroboros napisał:

Gdzie masz umiejscowioną rozdzielnicę?
Jak zwarcie jakieś wyłączy zabezpieczenie oświetlenia klatki schodowej, to masz ciemność w całym głównym ciągu komunikacyjnym... jak znajdziesz rozdzielnicę?

Rozwiń  

Na klatce schodowej. Ale ona będzie dopiero remontowana w II etapie. Wtedy będzie miała osobny obwód.

 

  Dnia 29.10.2018 o 21:05, Jani_63 napisał:

Rozdzielnicę 16P można było znacznie lepiej rozplanować.

Rozwiń  

Napisz jak byś to zrobił.

Edytowano przez Toficjusz (zobacz historię edycji)
Napisano

Zabezpieczenie główne, po liczniku - C20.

Zabezpieczenie łazienki - RCD 25A

Zabezpieczenie reszty - RCD 40A

 

Co pierwsze wybije? Może czasy reakcji są najistotniejsze... nie wiem, nie znam się na tym, jest tu jeden prawdziwy elektryk...

Napisano
  Dnia 30.10.2018 o 05:18, Toficjusz napisał:

Napisz jak byś to zrobił.

Rozwiń  

Na pewno inaczej.

Masz trzypokojowe mieszkanie o pow. 75m2

Wydzieliłeś 3 obwody oświetleniowe i tylko dwa obwody dla kuchni, która jest miejscem najbardziej obciążonym prądowo.

Dla mnie to absurd.

 

Napisano

Ja tu widzę kilka nieścisłości  :

- jakie zabezpieczenie przedlicznikowe ?

- jaka moc przyłączeniowa ?

- po co i dlaczego wyłącznik samoczynny "główny" zalicznikowy C 20 ?

- po co RCD do obwodów oświetlenia (pomijam łazienkę, bo tutaj jest to wymagane obligatoryjnie) ?

Pomijam urządzenia odbiorcze o mocy powyżej 2 kW, które powinny byż na osobnej "linii" i osobnym zabezpieczeniu.

Na koniec - przekroje przewodów, od zasilającego włącznie (?)

Napisano
  Dnia 29.10.2018 o 20:22, Toficjusz napisał:

Prace wykonał elektryk - schemat również.

 

Rozwiń  

To jest ktoś, kto uważa się za elektryka, ale nim nie jest.

Przeczytaj te dwa tematy

https://budujemydom.pl/instalacje/instalacje-elektryczne/a/21738-gdzie-zaplanowac-gniazdka-wtyczkowe

https://budujemydom.pl/instalacje/instalacje-elektryczne/a/21737-co-uwzgledniac-przy-planowaniu-instalacji-oswietlenia

 

później pogadamy.

  Dnia 29.10.2018 o 15:31, Toficjusz napisał:

Proszę o ocenę nowej instalacji na podstawie schematu. Mieszkanie 75 m2. 

Rozwiń  

Nowe czy  stare? W bloku? Ile kondygnacji?

Napisano

Ale przewody w poprzek ściany to ... mistrzostwo. xD

Mowa oczywiście o fotkach w artykule Gdzie zaplanować gniazdka wtyczkowe?

Napisano
  Dnia 31.10.2018 o 20:12, retrofood napisał:

Nie moje... :icon_biggrin:

Ale z forum. :icon_biggrin:

Rozwiń  

A później laik poczyta artykuł, obejrzy zdjęcia i stwierdzi, że tak można.

Nieładnie.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • u mnie gaz wygrywa - rachunki dużo niższe niż przy indukcji, a gotuję sporo. mam dużą płytę solgaz optimex 4+2 i bardzo sobie chwalę. wygląda nowocześnie, gotuje się na szkle, więc łatwo się czyści, a dzięki technologii bezpłomieniowej gaz zużywa się dużo mniej niż w tradycyjnych palnikach.
    • Bedzie 12-14 cm perlitu wsypane w podloge. Rurki nie beda zalane jastrychem. Plan jest polozyc na  legarach plyty włóknowo-cementowe lub włóknowo-gipsowej dla usztywnienia i  wzmocnienie podloza, nastepnie plyty farmacel 25 lub dfe *jak na zdjeciu* wloknowo-gipsowe powrotne na calej powierzchni zeby weszko mi rurek w spirale co 10 cm. potem hydroizolacja i terakota. jest maly grzejniczek ok 60x60 jedno plytowy. woda do niego trafia goraca, niewiem pewnie ze 60 st.    Bedzie tam brodzik kompozutowy schedpol ktory raczej bedzie izolowal cieplo z podlogowki.    niestety elektryczna mata potrzebuje pradu ktory tani nie jest
    • Dzień dobry, Robię generalny remont na poddaszu 22 letniego domu parterowego o powierzchni poddasza 140mkw po podłodze, dachu wielospadowym ze słupami i dachówką betonową na 390mkw. W związku z tym usunąłem wylewkę i styropian i chce upewnic sie ze nie bede musial kuć nowej. Generalnie mimo braku dykatacji na takiej powierzchni strop wygląda dobrze poza jednym fragmentem jak na zdjęciu. Wydaje mi się, że to jakoś wzmacniano przed pierwszą wylewką? Co to jest? Widzę że i tak pęknięcie poszło i zrobiło się takie U. Czy tam coś trzeba dodatkowo wzmacniać? Niby stoi 20 lat dom, ale będzie podłogówka i 2 cm wyżej wylewki i nowe ścianki GK, meble, płytki zamiast paneli, więc trochę wagi dojdzie. Ponadto zauważyłem że ktoś beztrosko sobie wykuł wzmocnienie stropu i tak zostawił. Teraz mam szanse to jakoś wzmocnić bo prętów nie przeciął a naprężenia tam będą ściskające. Czym to uzupełnić? Gotowa masa naprawcza wymieszana z kamieniami? To jest aż 5cm głębokie. Nie sypie się, trzeba gruntować? Poza tym w narożnikach domu widzę pęknięcia po przekątnej. Chyba mniej niebezpieczne, ale czy na pewno? Szkoda, że nie pomyśleli o dylatacji!
    • Od dołu folia paroizolacyjna bezpośrednio pod płyty g-k, chociaż jeżeli zaraz nad nimi jest OSB to i tak para wodna zbytnio przez nią nie przejdzie. Bardziej mnie zastanawia całość od góry, bo skuteczność wentylacji przestrzeni z wełną będzie bardzo słaba, gdy zostawimy 2 cm poziomej szczeliny pomiędzy wełną i płytą OSB, płyty też rozsuniemy po 2 m. Bezpieczniej byłoby od góry ułożyć deski i pomiędzy nimi zrobić odstępy po 2 cm. Płyty to jest jednak duża ciągłą powierzchnia. 
    • Po pierwsze, skoro to podłoga na legarach to jak wygląda sprawa z konstrukcją i izolacją tej podłogi? Ile tam jest lub będzie izolacji? Czy rurki mają być zalane w warstwie jastrychu? Po drugie, skoro w tej łazience jest dość chłodno to czym jest teraz ogrzewana? Jakimś grzejnikiem? Na ile gorąca woda do niego trafia? Wtedy będzie można ocenić jaką ma moc. Po trzecie, mam nadzieję, że podłogówka ma tu uzupełniać ogrzewanie grzejnikiem, nie je całkowicie zastąpić? Bo prawdopodobnie w takiej słabo izolowanej łazience nie będzie w stanie tego zrobić. Ta łazienka jest mała, powierzchni z podłogówką będzie tam więc ok. 1,5 m2. Nawet naprawdę mocno grzejąca podłoga (jak na podłogówkę) nie odda więc do pomieszczenia więcej jak ok. 200-300 W mocy. To mało, jako jedyne źródło ciepła się nie sprawdzi. Przy okazji, dlaczego nie zaplanowano ogrzewania pod prysznicem? Po czwarte, nie wiem czy warto w takiej łazience męczyć się z robieniem wodnej podłogówki. Efekt ciepłej podłogi z powodzeniem zapewniłaby tam elektryczna mata pod płytkami. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...