Skocz do zawartości

Prąd - moc przyłącza


Recommended Posts

Witam, 

Składam podanie o wydanie warunków technicznych przyłączenia prądu na działce budowlanej. Jaką moc przyłącza wpisać w podaniu? 

 

Przyłącze w ziemi, 3-fazy, 2.5A zabezpieczenia więc zakładam że minimum 16kW

 

Dane:

- dom parterowy 120m2 bez garażu

- ogrzewanie i grzanie wody pompa ciepła gruntowa

- studnia głębinowa jako źródło wody

- bez fotowoltaniki itp

- pozostałe sprzety standardowe jak tv, kuchenka indukcyjna z piekarnikiem itp. 

 

Dzięki! 

 

Link do komentarza
23 minuty temu, Maciek Anklewicz napisał:

Przyłącze w ziemi, 3-fazy, 2.5A zabezpieczenia więc zakładam że minimum 16kW

Raczej 25 A :) Wychodzi, że 16 kW lub około 16 kW, zależy w jakim ZE, bo każdy ZE miał inne widełki mocy przyłączeniowej.

Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...

Podepnę się z moim pytaniem:)

Mam pytanie dotyczące kabla WLZ. Posiadam działkę na której stoi budynek gospodarczy, złącze zostało wykonane 3 lata temu, umowną moc przyłączeniową mam 12 kW, linia WLZ do RG w budynku to kabel YKY 4x6 mm2. Pytanie czy jest to odpowiedni przekrój? Na moje potrzeby przekrój wystarcza, pytanie czy jest to zrobione zgodnie ze sztuką elektryka. Czy czasem przewód PEN do miejsca rozdziału na PE i N nie powinien mieć przekroju minimum 10mm2 Cu?

Podsumowując - czy minimalny przekrój na WLZ to 4x10 mm2 w miedzi? Czy można dawać mniejsze przekroje zgodnie z przepisami.

Wiem że linia WLZ jest własnością posiadacza działki, więc energetyka nie ma nic co linii WLZ, na dobrą sprawę mógłby to być kabel YKY 4x2,5, byle by papiery były podbite przez uprawnionego „pseudo” elektryka.

Tak na marginesie, zamierzam na działce wybudować domek jednorodzinny, czy muszę wystąpić o nowe warunki przyłączenia? Jaką moc przyłączeniową powinien mieć domek, są jakieś widełki ?

Link do komentarza

Przyłącze jest prawdopodobnie z sieci w układzie TN-C-S zatem przewód ochronny PE może być utworzony w RG (uziemienie). Przekrój przewodu wystarczy ze względu na obciążenie, ale trzeba uwzględnić spadek napięcia przy znacznej długości. Moc do nowego budynku zależy od wyposażenia w odbiorniki elektryczne - przy braku urządzeń grzewczych powinna wystarczyć.

Link do komentarza

Powiększyłbym przekrój przewodu do 10 mm2. Różnica kosztów niewielka, a mamy zapas na przyszłość, jeżeli chciałoby się je kiedyś mocniej obciążyć. 12 kW wystarczy na typowy dom jednorodzinny, jeżeli nie ma elektrycznych przepływowych ogrzewaczy wody, ogrzewania elektrycznego lub elektrycznej płyty grzewczej w kuchence.

Link do komentarza
33 minuty temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Powiększyłbym przekrój przewodu do 10 mm2. Różnica kosztów niewielka,

Przekrój też bym zrobił 10 mm2 ale co do tych niewielkich kosztów to bym sie nie zgodził, ponieważ autor pytania ma już kabel położony więc teraz wchodzi tylko zakup nowego kabla o większym przekroju i jeszcze jeżeli miał by być  miedziany to koszty były by spore.

Można spokojnie zamienić kabel miedziany na aluminiowy o odpowiednim przekroju, nie pamiętam teraz o jakim ale można spokojnie i koszty będą mniejsze.

Co do mocy przyłączeniowej to 12 kW stykło by ale spokojnie można zwiększyć do 16 kW, wszystko zależy jakie urządzenia będzie miał w domu.

Link do komentarza

Ok. moc mi wystarcza, brak ogrzewania elektrycznego i płyty grzejnej. Chodzi mi o to czy YKY 4x6 na WLZ jest zgodny z przepisami/normami... Zapytam czysto teoretyczne: czy przepisy/normy/warunki techniczne mówią bezpośrednio lub pośrednio jaki jest wymagany minimalny przekrój WLZ w układzie TN (rozdział na TN-C-S dopiero w rozdzielni w budynku).

Albo jeszcze inaczej, załóżmy że mam na działce tylko garaż, chciałbym mieś tam tylko oświetlenie bez żadnych gniazd 230V i 400V, jakiego wówczas mogę użyć kabla na WLZ?

Edytowano przez wski69 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość elpapiotr
Dnia 30.08.2018 o 17:09, wski69 napisał:

Podepnę się z moim pytaniem:)

Mam pytanie dotyczące kabla WLZ. Posiadam działkę na której stoi budynek gospodarczy, złącze zostało wykonane 3 lata temu, umowną moc przyłączeniową mam 12 kW, linia WLZ do RG w budynku to kabel YKY 4x6 mm2. Pytanie czy jest to odpowiedni przekrój? Na moje potrzeby przekrój wystarcza, pytanie czy jest to zrobione zgodnie ze sztuką elektryka. Czy czasem przewód PEN do miejsca rozdziału na PE i N nie powinien mieć przekroju minimum 10mm2 Cu?

Podsumowując - czy minimalny przekrój na WLZ to 4x10 mm2 w miedzi? Czy można dawać mniejsze przekroje zgodnie z przepisami.

Wiem że linia WLZ jest własnością posiadacza działki, więc energetyka nie ma nic co linii WLZ, na dobrą sprawę mógłby to być kabel YKY 4x2,5, byle by papiery były podbite przez uprawnionego „pseudo” elektryka.

Tak na marginesie, zamierzam na działce wybudować domek jednorodzinny, czy muszę wystąpić o nowe warunki przyłączenia? Jaką moc przyłączeniową powinien mieć domek, są jakieś widełki ?

Nie jest odpowiedni.

W układzie sieciowym TN przy 4-żyłowym kablu i żyłą PEN minimalny przekrój tej żyły to 10 mm2 Cu lub 16 mm2 Al.

I nie ma odstępstwa od tej reguły, zgodnie z PN-HD 60364-5-54:2011 - wersja polska.

 

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To moja instalacja wydaje mi się ze to typ zamknięty choć kompletnie na tym się nie znam. Kocioł na węgiel znika chcę przejść na zasilenie lpg z Gaspolu i pytam o kotły bo dostałem 2 opcje -kocioł gazowy firmy Termet: Gold Plus II 20 + Termet SG Plus 120 + regulator Termet ST-292 v3 + czujnik temp. zewn -VIESSMANN Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów zasobnik na ciepłą wodę oczywiście mogę wybrać co innego stąd mój post by poznać opinie większej ilości osób. zasobnik wody ACV SMART 210 litrów wymiennik stal nierdzewna to moj pomysł wydaje mi się ze jest całkiem oki ale co do kotłów to brak pomysłu.  
    • A jaka ta "podłoga' jest teraz? Z czego zrobiona?
    • Jak nie planujesz izolacji od ziemi, czyli jak masz ściany piwnicy nieocieplone, to w miarę wyrównywnujesz powierzchnię, kładziesz folie budowlaną, wywijasz ją na wysokość docelowej wylewki, kładziesz rurki takie najlepiej pół cala dzieląc całą powierzchnię np na 3 części lub na 4. Pozimujujesz je za pomocą kupek z betonu. Po zastygnięciu wylewasz beton B20 lub B25, rozprowadzasz łatą i gotowe. Pracę możesz podzielić na te części, które są odgrodzone rurkami, będzie Ci łatwiej zaciągać. Potem w zależności od temperatury i wilgotności, a to trzeba organoleptycznie ocenić, zacierasz pacą sttropianową. Przy niskiej wilgotność w granicach 40-50% można to już zacierać po 4-5 godzinach, przy wyższej odpowiednio dłużej, czyli po 6-7 godzinach. Kałdziesz najlepiej płytę styropianową tak, żeby można było na niej stanąć i dostać się do całej powierzchni. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Po rozejrzeniu sie w temacie, bylo oczywiste, ze tylko frezowy .     Ulatwianie sobie pracy jest bardzo bliskie memu sercu. Nie lubie sie przemeczac . Oczywiscie, nie potrzebuje RR w postaci Makity z filmiku, znalazlam cos takiego: marka Tokachi ale to tylko tak z japonska wyglada.         @animus   Dzieki za troske o moje bezpieczenstwo w czasie pracy z rozdrabniaczem . Jesli chodzi o pilarke, to chyba to nie bedzie akumulatorowa. Zreszta, w tej chwili pilniejszym zakupem jest rozdrabniarka, bo zapasy drewna do kozy powinny wystarczyc do lata.    
    • Oczywiście wiem, że "wylewka zrób to sam" to temat wałkowany 100 razy, a tutoriali jest dwa razy tyle, natomiast moje pytanie jest nieco inne. Chciałbym wyrównać sobie podłogę w piwnicy własnymi siłami. zależy mi na tym aby materiał, którego użyję, był możliwie idiotoodporny. Nie wiem czy zwykły cement taki jest, czy też 21 wiek uraczył nas czymś jeszcze łatwiejszym w użyciu. Nie zależy mi szczególnie na tym aby podłoga nie miała pęknięć (tych estetycznych) ani żeby był to idealny poziom. Ważniejsze jest żeby było równe aniżeli idealnie poziome.    Dobrym przykładem jak ja widzę te różnice jest moje pytanie jakiś czas temu a propos tego jak poradzić sobie z montażem haka w suficie, który był z pełnej cegły, która lubiła się kruszyć. Można było albo - wkładać drewniane listewki rozporowe, papier toaletowy, ślinę i zaklęcia jak to robili nasi dziadowie przez stulecia i być oldskulowym lub - wlać kotwę chemiczną i powiesić na tym słonia   pomyślałem, że może z wylewką cementową vs (tu wstaw coś innego) jest podobnie
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...