Skocz do zawartości

Płyta OSB na poszycie dachu


Recommended Posts

Witam ! 

Mam dach dwu spadowy , mój wykonawca cieśla polecił mi oplytowac płyta OSB 15ka dach , a później na to dachówka . 

Mam pytanie czy warto wydawać te pieniądze na płytę czy może lepiej dołożyć waty ociepleniowej ?? W całości wyjdzie to okl 5.5 tys zł więcej jeżeli zdecydujemy się oplytowac dach. Głównie chodzi mi o izolacje , czy to naprawdę spełnia swoje zadanie i pomieszczenia na gorze nie będą się tak nagrzewać latem ??

Link do komentarza

Mylisz pojęcia kolego co do pełnego deskowania dachu a jego izolację. Nie musisz dawać płyty osb, możesz dać deski ale jak to wychodzi drogo wg Ciebie to daj membranę dachową, a izolację to ile chcesz dać wełny?

Link do komentarza
54 minuty temu, Stiwi50 napisał:

Mam dach dwu spadowy , mój wykonawca cieśla polecił mi oplytowac płyta OSB 15ka dach , a później na to dachówka . 

Mam pytanie czy warto wydawać te pieniądze na płytę czy może lepiej dołożyć waty ociepleniowej ??

A jakie masz warstwy w dachu? Bo od tego dużo zależy.

 

Płyty dajesz chyba na krokwiach, a wełnę między krokwiami i pod - raczej. Dochodzi jeszcze szczelina przewietrzania nad wełną - więc raczej nie dołożysz wełny zamiast płyt.

 

Płyty usztywnią dach, stanowią zabezpieczenie dla wełny, osłone przed wiatrem - możesz też dodatkowo je zaizolować od góry, czli zabezpieczyć się dodatkowo przed awarią dachówki.

 

Na płyty pewnie przyjdą kontrłaty i łaty, na nich dopiero dachówka.

Moim zdaniem wykonawca dobrze proponuje, szczególnie jeśli pod dachem jest pow. użytkowa.

 

Większy koszt - ale wg mnie uzasadniony.

Link do komentarza
1 minutę temu, Stiwi50 napisał:

Ale na płytę będę musiał dać jakaś papę? Czy Laty od razu na to ? 

Pytałem ile chcesz dać tej izolacji inaczej wełny.

Papa na deskowanie -  kontrłaty - łaty - dachówka.

Link do komentarza

Wykonawca . Ale biorąc pod uwagę koszt plyt i robociznę . To 5.5 tys + wkręty , papa , będzie okl 6tys .. nie wiem czy to warto czy nie lepiej po prostu , wywiazka folia Laty kontrlaty i dachówka .. pod spod wełna i tyle . Później tak jak pisałem . Chodzi mi o to czy warto wydawać tyle pieniędzy, czy lepiej zainwestować w dobra watę .. 

Edytowano przez Stiwi50 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Nie ma nic lepszego jak pełne deskowanie.

Tak tez myślałem, że to wykonawca będzie kładł te płyty dlatego sobie zażyczył płyty to szybko i metry ubywają.

Zrób wstępne krycie z desek. Te 5,5 tys za deskowanie + papa?

Link do komentarza

Nie wiem jakie masz u siebie ceny ale wszędzie gdzie się spotkałem każdy daje deski bo wychodzi taniej niż płyty osb.

Z drugiej strony to dziwi mnie fakt, że chcesz oszczędzić nie na tym co trzeba. Wydajesz kupe kasy na budowę domku a parę groszy żyłujesz na coś co do tego już po wieki nie wrócisz bo przecież za kilka lat nie zerwiesz całego dachu i nie będziesz go poprawiał. Pamiętaj, tanie mięso psy jedzą.

Link do komentarza

Każdy szuka oszczędności .. mam jakieś 235 metrów dachu . Płytę 15- OSB uda mi się kupić taniej niż deski .. zapłacę 53 zł za sztukę. Nie ma tyle odpadu z OSB co z desek . Za kubik drzewa impregnowanego płace 750zl w okolicy. Zastanawiam sie czy wywiazka mi wytrzyma ten ciężar .. ponieważ została zmniejszona ..  krokwie 8x16 , platew 14x16 . I murłatę 14x14 chyba tak . Teraz dołóże 75 sztuk płyt (2.5x1.25)  to już troszkę ciężaru jest + dachówka .. wywiazke już zamówiłem :/ dach mam dwuspadowy , przedłużony z jednej strony pod taras , i do tego przy wejściu lekko zadaszony . Nic skomplikowanego bez jakis różnych wystawek ( miało być tanio w budowie ) . 

Link do komentarza

Przekrój więźby masz do blachy a nie do dachówki. Deski na pełne deskowanie powinny być 2,5  3 cm grubości a Ty dajesz płytę grubości 1,5 cm więc co porównujesz? Odchudzaj wszystko a na końcu odchudzisz swój portfel jak dom sie zawali.

Piszesz że drewno impregnowane kosztuje 750 zł, ale po co Ci drewno I sortu, ty potrzebujesz deski do wstępnego deskowania. Z m3 desek o grubości 2,5 cm masz około 40 m2 czyli załóżmy że m3 kosztuje 750 zł to m2 zakładając że wyjdzie 40 m2 to m2 wychodzi około 18,75 zl.

Płyta osb ma wymiary  1250 x 2500 czyli ma powierzchnię 3,125 m2 przyjmując 53 zł za płytę co daję cenę za m2 16,92 zł przy grubości 1,5 cm a weź sobie porównaj cenę płyty osb grubości 2,5 czy 3 cm. Wtedy zobaczysz co wychodzi taniej!!!!!!!!!!!!!!!!!

Rysunek sorki ale nie wchodzi, coś źle wkleiłeś.

a co Twój kierownik na takie odchudzanie?

Wiesz, budowa może być tania ale np budując własnymi rekami ale nie tania odchudzając materiał bo chyba do zaprawy murarskiej nie dałeś tylko sam piach i wodę bo cement był za drogi :)

Link do komentarza
Dnia 24.06.2018 o 14:54, Stiwi50 napisał:

Witam ! 

Mam dach dwu spadowy , mój wykonawca cieśla polecił mi oplytowac płyta OSB 15ka dach , a później na to dachówka . 

Mam pytanie czy warto wydawać te pieniądze na płytę czy może lepiej dołożyć waty ociepleniowej ?? W całości wyjdzie to okl 5.5 tys zł więcej jeżeli zdecydujemy się oplytowac dach. Głównie chodzi mi o izolacje , czy to naprawdę spełnia swoje zadanie i pomieszczenia na gorze nie będą się tak nagrzewać latem ??

To zależy od warunków. Są 2 opcje - folia, kontrłaty+łaty lub - to ta druga opcja - pełne deskowanie + papa + kontrłaty i łaty. W tym przypadku wykonawca zaproponował pełne "deskowanie" z OSB (nie z desek). Czemu pełne deskowanie - może tak zawsze robi a może na wszelki wypadek jako zabezpieczenie przed silnym wiatrem, długo zalegającym śniegiem etc.

Czy to wyjdzie drożej? Ma być tanio czy dobrze??

Link do komentarza

Sama płyta OSB stanowi jedynie/aż wzmocnienie konstrukcji dachu. Czy cienka płyta drewniana może być izolacją - no niby może ale nie tak skuteczną jak cienki rulon z wełny mineralnej.

 

Izolację termiczną stanowi wełna mineralna lub inna wełna lub inny materiał termoizolacyjny. OSB to element poszycia a nie izolacji.

Link do komentarza
1 godzinę temu, Stiwi50 napisał:

Ogólnie biorę pod uwagę tylko te płytę OSB.  I moje pytanie to , czy będzie mi coś ta płyta dawać latem ( w sensie czy będzie coś chłodniej na poddaszu ) . Tyle chciałem wiedzieć . Bo jeśli izolacja z tego marna to nie będę wyrzucać pieniędzy w błoto 

Może być chlodniej, niż bez  - bo powietrze w strzelinie między wełną a osb będzie łatwiej cyrkulować (zależy to też od szerokości tej szczeliny - niż między wełną  a folią wiatrochronną na przyklad. 

 

Ale główne zalety osb w tym miejscu to usztywnienie konstrukcji dachu i podłoze pod "drugą izolację" - a to jest wg mnie ważne. Np jak ci wichura zerwie część dachówek, albo coś podobnego...

Link do komentarza

Generalnie - drewniana/drewnopochodna płyta to usztywnienie a płyta z wełny mineralnej lub rulon to izolacja termiczna. Skonsultuj decyzję z dekarzem z "rejonu" i jeśli nikomu do tej pory dachu nie zerwało w okolicy a nie mają pełnego deskowania pod dachówką, to Ty też nie musisz. To jedna z opcji - jak wspomniałem w pierwszych słowach. I nie jest to losowanie a celowe działanie. Jest tu na forum wytrawny dekarz Witand - niech potwierdzi lub zaprzeczy. Jego opinia będzie dla Ciebie niczym przepowiednia :)

Link do komentarza
3 godziny temu, Stiwi50 napisał:

Wywiazka wytrzyma nacisk tych płyt i dachówkę ?? Przypominam ze tak jak wcześniej pisałem dekarz polecił mi mniejsze krokwie platew i murłatę 

29D51B0A-0158-47DD-B2DB-76AB95029214.jpeg

Czemu nie ustosunkujesz się do zadawanych pomocnych pytań oraz rozwiązań jakie Ci tu inni doradzają?

Pisałem Ci wcześniej, że ta odchudzona więźba nadaje się pod blachę, pod dachówkę jest ciut za cienka a pamiętaj, że drewno z biegiem lat nie staje sie mocniejsze.

A ten dekarz to jakiś projektant? jak możesz to zmień tego dekarza bo porządny rzemieślnik nigdy nie podejmuje tak bzdurnych decyzji aby być mądrzejszym od tego kto robił projekt. I co ma do tego dekarz jak Kierownik Budowy pod tym się podpisuje i żeby nie okazało się, że po postawieniu więźby Kierownik nie odbierze roboty.

Link do komentarza

ma Byc zrobione coś takiego i kierownik budowy zgodził się na to ..  na temat płyt OSB nic nie wie jak narazie.

drzewo mam zamówione juz :/ powinno być lada dzień na budowie ://  kurde jak bym wiedział to wziął bym te większa wywiazke o grubszym przekroju .. 

843291E2-E761-4A0D-B66D-AD487C26BCB7.jpeg

Mysle ze teraz nie zgodził był się na dodatkowy ciężar czyli płyty OSB na dach .. skoro mówicie ze za cienka ta wiezba

Tutaj zdjęcie gdzie ma być robiona ta więźba dachowa 

132733A6-708C-4111-813B-EFAE142115FA.jpeg

Link do komentarza
1 godzinę temu, Stiwi50 napisał:

ma Byc zrobione coś takiego i kierownik budowy zgodził się na to ..  na temat płyt OSB nic nie wie jak narazie.

drzewo mam zamówione juz :/ powinno być lada dzień na budowie ://  kurde jak bym wiedział to wziął bym te większa wywiazke o grubszym przekroju .. 

 

Mysle ze teraz nie zgodził był się na dodatkowy ciężar czyli płyty OSB na dach .. skoro mówicie ze za cienka ta wiezba

 

Szkoda, że obudziłeś się dopiero teraz.

Pełne deskowanie nie ma nic wspólnego z nośnością więźby, docelowe pokrycie ma znaczenie a ty masz pokrycie ciężkie i dziwię się że ten kierownik to jakiś z łapanki chyba jeżeli zgodził sie na odchudzenie więźby a nie zmienił rodzaju pokrycia.

Jak to nie wiedziałeś? przecież masz projekt który został zrobiony przez mądrzejszych ludzi niż ja i Ty więc po co jajko chce być mądrzejsze od kury?

Link do komentarza

Myślę, ze nie będziemy tu wchodzić w kompetencje kierownika budowy. Zgaduję, że więźba wytrzyma różnicę między 15 a 70 kg/m2. Przecież to nie jest liczone na styk :) I myślę, że te widełki to tzw. bezpieczeństwo. Przecież czasami wieją silne wiatry 100 km/h i napierają na więźbę z jednej strony a zasysają z drugiej lub w ciągu kilku minut dach poddawany jest bardzo zmiennym siłom i tu mamy dodatkowe obciążenie, które dachy znoszą z powodzeniem. Także bez paniki, skoro kierownik o tym wie :).

Link do komentarza
7 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Myślę, ze nie będziemy tu wchodzić w kompetencje kierownika budowy.

Tyle, że nie są to kompetencje kierownika budowy.

Kierbud  ma za zadanie pilnować aby budowa była zgodna z projektem - nie ma żadnej decyzyjności w tym zakresie.

To jest rola, zadanie i odpowiedzialność projektanta.  

Link do komentarza

rozumiem to oczywiście ale na początku była mowa o dekarzu, teraz o kierowniku a zaraz pojawi się projektant :). Ja czekam na projektanta bo, jak słusznie zauważyłeś, to nie kompetencje Kierownika.

Jeden wyjątek - chyba, że ma uprawnienia projektowe w tym zakresie, a i tak procedura nie kończy się jedynie na wpisie w dzienniku.

Link do komentarza
6 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

rozumiem to oczywiście ale na początku była mowa o dekarzu, teraz o kierowniku

Dekarz na swoje oko odchudził więźbę

Dnia 26.06.2018 o 13:04, Stiwi50 napisał:

dekarz polecił mi mniejsze krokwie platew i murłatę 

a kierownik wie ale nie wiadomo co i o czym wie, wiadomo, że nie nic o płytach osb.

23 godziny temu, Stiwi50 napisał:

ma Byc zrobione coś takiego i kierownik budowy zgodził się na to ..  na temat płyt OSB nic nie wie jak narazie.

 

Link do komentarza
Dnia 26.06.2018 o 17:03, Stiwi50 napisał:

drzewo mam zamówione juz :/ powinno być lada dzień na budowie :

 

4 godziny temu, zenek napisał:

projektant musi ją przeliczyć

Projektanta nie ma co w to teraz mieszać - trzeba zmienić to DEKARZOWE zamówienie na zamówienie PROJEKTANCKIE i zrobić wg niego więźbę

Przed chwilą, Stiwi50 napisał:

Dzwoniłem do tartaku, zostaną ucięte tak jak w projekcie. 

PISALIŚMY RAZEM!!!

Link do komentarza

 

Dnia 26.06.2018 o 13:04, Stiwi50 napisał:

Przypominam ze tak jak wcześniej pisałem dekarz polecił mi mniejsze krokwie platew i murłatę 

16 godzin temu, zenek napisał:

 

Ciekawe, czy płatwie też chudsze???

A wystarczy tylko czytać ze zrozumieniem cały temat.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam,   Zwracam się z prośbą o pomoc w nakierowaniu mnie na ścieżke postępowania w kwestii budowy na działce, która na MPZP gminy ma wydzielony obszar zabudowy z przeznaczeniem na zabudowę jednorodzinną i rolnictwo.  Wrzucam screen z opisem MPZP dla działki:   Działka obecnie należy do moich rodziców, którzy prowadzą gospodarstwo rolne. Działka ma zaokrąglając 1,5 ha. Co należy zrobić aby móc uzyskać pozwolenie na budowie na takiej działce? Czy najpierw fragment działki należy wydzielić i odrolnić? Czy próbować to wybudować jako siedlisko (tutaj rozumiem, ze musiałbym miec przepisane conajmniej 1 ha gruntów gminie oraz zdobyć wykształcenie rolnicze w międzyczasie? Jesli to istotne dodam tylko, ze wymeldowałem się z rodzinnego domu ponad rok temu, pisze to w kontekscie tego ze wczesniej pomagalem przy gospodarstwie więc rozumiem, ze pkt a propo stażu w rolnictwie dałoby się tym ogarnąć. A moze jesli działka ma taki MPZP, wystarczy być właścicielem i złożyć wniosek o pozwolenie na budowę?  Działka przylega do drogi asfaltowej, kwestie podłączenia mediów (czyli pewnie wniosek do przedsiebiorstwa wodociagowego, elektrowni) sklada się przed czy po wniosku o pozwolenie na budowe?  Dodam tylko, ze nie w bezpośrednim sąsiedztwie, ale kilka działek obok jest zabudowa.   Będę wdzięczny za wszelkie porady, lub odesłanie do jakiegoś artykułu bo pewnie podobne pytania padają często, Michał      
    • A po co, skoro materiały ścian nie mają nawet zbliżonych współczynników? Nie masz gdzie wyrzucać kasy? W ogóle, to o ile administracja nie dofinansowuje wymiany, to radziłbym nakręcenie się wokół okien używanych, dwuszybowych. One i tak będą lepsze od reszty dróg ucieczki ciepła. Firma Kacprzak na alledrogo ma do wyboru i koloru.
    • Muszę wymienić okna w mieszkaniu mamy - 3 szt. w tym jedno balkonowe (podwójne). Jakie sensowne okna wybrać? Nie za miliony monet, bo emerytura wiadomo jaka...  Wiem, że teraz są okna trzyszybowe - czy jest sens w to wchodzić? Na co zwrócić uwagę przy wyborze? O ilościach komór jeszcze pamiętam z czasów mojej budowy, i o współczynniku przenikania ciepła też. Czy coś istotnego się jeszcze urodziło przez te 20 lat? ;-) Blok z lat 60-tych, z cegły, mieszkanie na 2 piętrze, więc żadne tam antywłamaniowe nie są mi potrzebne.
    • To komin systemowy (prefabrykowany)? Bo na taki wygląda. Co to za płyta/okładzina na nim? Zakładam, że w tym kominie jest jakiś przewód dymowy albo spalinowy?  Tu trzeba uwzględnić dwa wymogi. Pierwszy pochodzi z rozporządzenia w sprawie warunków technicznych (WT): "§ 256. 4. Piec z kamienia, cegły, kafli i podobnych materiałów niepalnych oraz przewody spalinowe i dymowe powinny być oddalone od łatwo zapalnych, nieosłoniętych części konstrukcyjnych budynku co najmniej 0,3 m, a od osłoniętych okładziną z tynku o grubości 25 mm na siatce albo równorzędną okładziną - co najmniej 0,15 m."   Co ważne, tę odległość liczymy od ściany wewnętrznej kanału. Tak więc grubość ścian komina wlicz się w tę odległość. To jest wymóg nadrzędny, wynikający z polskiego prawa. Na pierwszy rzut oka nie będzie go łatwo spełnić w tym przypadku.  Ponadto mamy jeszcze instrukcje producentów kominów. Jednak nawet na etykiecie takiego komina umieszczona jest informacja o minimalnej wymaganej odległości od elementów palnych. O tym jak odczytać takie oznaczenie kodowe pisałem choćby tutaj: https://budujemydom.pl/instalacje/kominki-i-kominy/a/11088-oznaczanie-kominow   Ale przypominam, że tu pierwszeństwo mają wymogi z WT.
    • Podsumujmy co wiemy: - ściana ma 15 cm wraz z tynkiem, czyli to najprawdopodobniej cegła 12 cm; - na przynajmniej 3 z 4 kondygnacji coś jest mniej więcej w tym samym miejscu;  - na najniższej z nich, w garażu, jest belka wzmacniająca (podciąg?); - wyżej, na kolejnym poziomie, także jest ściana.  Moim zdaniem wyburzanie tej ściany jest ryzykowne. Grubość wprawdzie wskazywałaby na ścianę działową, jednak to nie wszystko. Poza wszystkim innym te ściany mogą usztywniać poprzecznie konstrukcję budynku. Ale co najważniejsze w praktyce budowano i tak, że strop kolejnej kondygnacji i ściana działowa na nim, obciążał taką niby działową ścianę poniżej. Na taki układ wskazuje też obecność wzmocnienia stropu w garażu. No bo po co byłoby je robić, gdyby jednak nie zakładano, że na tej linii strop będzie jednak szczególnie obciążony i zagrożony nadmiernym ugięciem? Teoretycznie mogło być i tak, że ktoś to zrobił na zapas, w ramach nadmiernej gorliwości i asekuranctwa, jednak nie wydaje mi się to zbyt prawdopodobne. Zaś jak jest nie dowiemy się bez bardzo szczegółowych badań.  Bardzo prawdopodobne, że ta ściana biegnie równolegle do elementów nośnych stropu (belek). W związku z tym wzmocnienie w garażu wykonano żeby zrekompensować to dodatkowe obciążenie ścianami na wyższych kondygnacjach. Przy czym każda ściana przekazuje obciążenia na tę położoną na niższej kondygnacji. Usunięcie jednej z nich może zadziałać jak wycięcie środka słupa.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...