Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok

Recommended Posts

Witam,

 

chcemy dokonać zmian w dachu szwedzkim. Przeróbka dotyczyłaby dołożenia lukarny, inni nazywają to jaskółkami - po 2 szt z każdej ze stron.

Jak to wygląda z przepisami i pozwoleniem? Obecnie z tego co udało mi się odnaleźć nie ma przepisów na dachy szwedzkie bo już się ich nie buduje;/
Czy taka zmiana jest możliwa? Nie wchodzi w grę zmiana całego dachu. Co w sytuacji gdyby budował odbyła się tylko w formie zgłoszenia zmiany pokrycia, jakie wówczas mogą być konsekwencje, kary?

Proszę o odpowiedź i liczę na pomoc.

 

Pozdrawiam

 

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Niezależnie od tego czy dach jest szwedzki, radziecki czy niemiecki (ale nie zabytek)  jego przebudowa  (w przypadku budynku jednorodzinnego) wymaga zgłoszenia w starostwie  . Potrzebny  będzie projekt przebudowy. Na innych budynkach może być wymagane pozwolenie na budowę.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Niezależnie od tego czy dach jest szwedzki, radziecki czy niemiecki (ale nie zabytek)  jego przebudowa  (w przypadku budynku jednorodzinnego) wymaga zgłoszenia w starostwie  . Potrzebny  będzie projekt przebudowy. Na innych budynkach może być wymagane pozwolenie na budowę.

Witam,

chcieliśmy właśnie zrobić projekt ale architekt twierdzi, że musimy zmieniać cały dach bo obecnie nie ma przepisów na dach szwedzki i nikt nie da nam zgody na jakiekolwiek zmiany w dachu jeżeli chcemy nadal pozostawić formę dachu szwedzkiego. A nie ukrywam, że dach jest duży i koszt zmiany to ok 80 tys gdzie firma budowlana oceniła obecny stan więźby na bardzo dobry i dachu też i polecano nam nie zmieniać go. Chodzi o to czy faktycznie jest obecnie w przepisach zapis że nie wolno nanosić zmian na dachy szwedzkie i wchodzi tylko w grę ich całkowita zmiana np na dwuspadowe itp.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, kwiatek123 napisał:

Chodzi o to czy faktycznie jest obecnie w przepisach zapis że nie wolno nanosić zmian na dachy szwedzkie i wchodzi tylko w grę ich całkowita zmiana np na dwuspadowe itp.

Nie słyszałem o podobnych regulacjach - jedyne obostrzenia to założenia w planach miescowych, dotyczą zazwyczaj wartości regionalnych, historycznych - a takim dach szwedzki nie jest, chyba że to jakiś wyjątek.

Szkoda że nie pokazałeś żadnej fotki tego dachu.

I jeszcze - to niemożliwe, by był taki zapis gdzieś, że jedynym sposobem zmiany dachu "szwedzkiego" jest jego likwidacjai zrobienie całkiem innego. To bez sensu. Wg mnie to ściema.

Ale....zawsze jest promil niepewności, na rzecz durnych zapisów, które czasem się pojawiają.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
21 godzin temu, zenek napisał:

Nie słyszałem o podobnych regulacjach - jedyne obostrzenia to założenia w planach miescowych, dotyczą zazwyczaj wartości regionalnych, historycznych - a takim dach szwedzki nie jest, chyba że to jakiś wyjątek.

Szkoda że nie pokazałeś żadnej fotki tego dachu.

I jeszcze - to niemożliwe, by był taki zapis gdzieś, że jedynym sposobem zmiany dachu "szwedzkiego" jest jego likwidacjai zrobienie całkiem innego. To bez sensu. Wg mnie to ściema.

Ale....zawsze jest promil niepewności, na rzecz durnych zapisów, które czasem się pojawiają.

Jeden z architektów stwierdził że obecnie takich dachów poprostu się nie buduje i nasi tu regionalni urzędnicy po prostu mogą nie wydać zgody bez zmiany czy wyrównania jeżeli chce nanieść te lukarny. PRZESYŁAM ZDJĘCIE

przekrój.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dach ma za mały spadek aby robić lukarny, po drugie to wysokość pomieszczenia na roboczo jest w najwyższym punkcie jest 190 cm, po dodaniu ocieplenia i takich tam będziesz poruszał się na czworakach na tym niby poddaszu, po trzecie koszt wykonania lukarn ni jak ma się do uzyskanej powierzchni użytkowej, taniej i prościej będzie podnieść ściankę kolankową aby uzyskać większą p.u.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

A więc tak:

1. Jak wyżej pisze mhtyl - jest nisko. B. nisko. Najwyżek 1.90m. Dalej jeszcze gorzej.

Na twoim miejscu  - jeśli nie ma przeciwwskazań w planie miejscowym - całkowicie bym przebudował dach. Adaptacja tego obecnego moim zdaniem jest bez sensu i stratą pieniędzy. Możesz wykorzystać istniejące drewno, krokwie itp - ale przy nowym dachu.

Skosy dachu powinny być pod większym kątem, ścianki kolankowe wyższe - otrzymasz 2, 3 razy większą powierzchnię użytkową - i co ważne - komfortową wysokość na dużej części poddasza. 

 

Odnośnie :

Dnia 21.06.2018 o 20:11, kwiatek123 napisał:

 Jeden z architektów stwierdził że obecnie takich dachów poprostu się nie buduje

to myślę, że teraz wszystko sie buduje - każda forma jest w użyciu. Jedynie zakaz (albo nakaz) miejscowy może promować jakieś formy budynku, dachu. Jeśli jest dobrze zaprojektowane, pasuje do wnętrza, np. uskok dachu doświetla wnętrze, albo jest następstwem dwupoziomowego rozwiązania, itp - dlaczego nie? A czy to się komuś podoba - kwestia gustu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 20.06.2018 o 19:22, kwiatek123 napisał:

A nie ukrywam, że dach jest duży i koszt zmiany to ok 80 tys gdzie firma budowlana oceniła obecny stan więźby na bardzo dobry i dachu też i polecano nam nie zmieniać go. Chodzi o to czy faktycznie jest obecnie w przepisach zapis że nie wolno nanosić zmian na dachy szwedzkie i wchodzi tylko w grę ich całkowita zmiana np na dwuspadowe itp.

To ten dach ze złota ma być? bo cena 80 tys to kosmos. 

Teraz dopiero doczytałem i sie domyślam że to nie nowo budowany dom tylko już istniejący, czy faktycznie jest to już stojący budynek?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Technicznie można wszystko:

- podnieść cały dach/połać,

- podnieść tylko częściowo połać dachu,

- nadbudować dach,

- itp.

 

Prawnie wygląda to tak:

- coby nie robić i jakby to nie nazwać (lukarna, jaskółka, nadbudowa) to zmieni się kubatura budynku,

- czyli zapomnieć o zgłoszeniu,

- potrzebne będzie PnB,

- jak PnB to projekt budowlany, kierbud, itp.

 

Praktycznie:

- znaleźć projektanta z tamtego terenu,

- przeznaczyć trochę kasy i opłacić projektanta, który zbierze wszystko do kupy i powie czy można, jak można i wstępnie oszacuje koszty.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Gość rom_eko
      Potwierdzam, że budowa przydomowej oczyszczalni ścieków to bardzo dobra inwestycja. Ja swoją kupiłem u producenta Wobet-Hydret - posiadają naprawdę dobrą ofertę, oczyszczalnia się nie psuje, jej utrzymanie jest łatwe i przede wszystkim niedrogie. Do tego wszystko działa bez zarzutu od kilku lat.
    • Budowę przydomowej oczyszczalni ścieków doradzili nam wykonawcy instalacji c.o. z pompą ciepła. Podczas budowania kolektora dolnego dla pompy ciepła, zaoferowali, że przy okazji operowania ciężkim sprzętem do prac ziemnych na działce, przygotują od razu wykopy pod tanią w eksploatacji oczyszczalnię. To był doskonały ruch, zmniejszający koszty budowy oczyszczalni, które zamortyzowały się już po półtora roku - mówią Ania i Michał, Członkowie Klubu Budujących Dom, którzy przydomową oczyszczalnię użytkują od 2004 r.
      Pełna treść artykułu pod adresem:
      https://www.budujemydom.pl/woda-i-kanalizacja/20954-koszty-budowy-oczyszczalni-sciekow-szybko-sie-zwrocily
    • Nie jestem przekonany do słów "tylko i wyłącznie okna aluminiowe" natomiast zgadzam się, że drzwi tarasowe przesuwne to wygoda. Znam producenta, który proponuje drzwi przesuwne zintegrowane na profilach drewnianych.   Na FB znalazłem ankietę, którą zainicjowała firma Krispol. Z ankiety wynika, ze użytkownicy zdecydowanie wybierają przesuwne drzwi tarasowe a rezygnują z tradycyjnych systemów U+R. Wynik ankiety na chwilę obecną 71:29 na korzyść systemów przesuwnych.
    • Jeśli chcemy, by temperatura w garażu, który znajduje się w bryle budynku była wyższa, musimy pomyśleć nie tylko o dobrej izolacji przylegających do części mieszkalnej ścian i sufitu oraz o bardzo ciepłych drzwiach łączących go z domem, ale także o ograniczeniu strat ciepła przez powierzchnię bramy garażowej. Powinniśmy wtedy zamontować bardzo dobrze izolowaną termicznie bramę segmentową, taką jak brama LPU 67 Thermo firmy Hörmann.   Współczynnik przenikania ciepła tej bramy, zbudowanej z segmentów o grubości 67 mm z przegrodą termiczną oraz wyposażonej w podwójne uszczelki wargowe na łączeniach segmentów i w podwójną uszczelkę progową, wynosi około 1,0 W/(m2K).   Ale izolacyjność cieplna bramy może być jeszcze wyższa, jeśli podczas montażu zabezpieczymy jej połączenie z murem, do którego jest zamocowana. Najlepszym rozwiązaniem jest tu montaż zestawu ThermoFrame firmy Hörmann. Składający się z dodatkowych uszczelek na obwodzie bramy oraz z kątownika z tworzywa sztucznego zestaw ogranicza do minimum powstawanie mostków termicznych, jakie tworzą się pomiędzy ścianą garażu a ościeżnicą, a tym samym znacząco wpływa na dodatkową poprawę izolacyjności cieplnej bramy.  
    • Gość Dociekliwy
      Co oferuje konkurencja? Chyba nie tylko Wiśniowski ma takie ciepłe bramy?
  • Popularne tematy

×