Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok

Recommended Posts

Witam,

 

chcemy dokonać zmian w dachu szwedzkim. Przeróbka dotyczyłaby dołożenia lukarny, inni nazywają to jaskółkami - po 2 szt z każdej ze stron.

Jak to wygląda z przepisami i pozwoleniem? Obecnie z tego co udało mi się odnaleźć nie ma przepisów na dachy szwedzkie bo już się ich nie buduje;/
Czy taka zmiana jest możliwa? Nie wchodzi w grę zmiana całego dachu. Co w sytuacji gdyby budował odbyła się tylko w formie zgłoszenia zmiany pokrycia, jakie wówczas mogą być konsekwencje, kary?

Proszę o odpowiedź i liczę na pomoc.

 

Pozdrawiam

 

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Niezależnie od tego czy dach jest szwedzki, radziecki czy niemiecki (ale nie zabytek)  jego przebudowa  (w przypadku budynku jednorodzinnego) wymaga zgłoszenia w starostwie  . Potrzebny  będzie projekt przebudowy. Na innych budynkach może być wymagane pozwolenie na budowę.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Niezależnie od tego czy dach jest szwedzki, radziecki czy niemiecki (ale nie zabytek)  jego przebudowa  (w przypadku budynku jednorodzinnego) wymaga zgłoszenia w starostwie  . Potrzebny  będzie projekt przebudowy. Na innych budynkach może być wymagane pozwolenie na budowę.

Witam,

chcieliśmy właśnie zrobić projekt ale architekt twierdzi, że musimy zmieniać cały dach bo obecnie nie ma przepisów na dach szwedzki i nikt nie da nam zgody na jakiekolwiek zmiany w dachu jeżeli chcemy nadal pozostawić formę dachu szwedzkiego. A nie ukrywam, że dach jest duży i koszt zmiany to ok 80 tys gdzie firma budowlana oceniła obecny stan więźby na bardzo dobry i dachu też i polecano nam nie zmieniać go. Chodzi o to czy faktycznie jest obecnie w przepisach zapis że nie wolno nanosić zmian na dachy szwedzkie i wchodzi tylko w grę ich całkowita zmiana np na dwuspadowe itp.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, kwiatek123 napisał:

Chodzi o to czy faktycznie jest obecnie w przepisach zapis że nie wolno nanosić zmian na dachy szwedzkie i wchodzi tylko w grę ich całkowita zmiana np na dwuspadowe itp.

Nie słyszałem o podobnych regulacjach - jedyne obostrzenia to założenia w planach miescowych, dotyczą zazwyczaj wartości regionalnych, historycznych - a takim dach szwedzki nie jest, chyba że to jakiś wyjątek.

Szkoda że nie pokazałeś żadnej fotki tego dachu.

I jeszcze - to niemożliwe, by był taki zapis gdzieś, że jedynym sposobem zmiany dachu "szwedzkiego" jest jego likwidacjai zrobienie całkiem innego. To bez sensu. Wg mnie to ściema.

Ale....zawsze jest promil niepewności, na rzecz durnych zapisów, które czasem się pojawiają.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
21 godzin temu, zenek napisał:

Nie słyszałem o podobnych regulacjach - jedyne obostrzenia to założenia w planach miescowych, dotyczą zazwyczaj wartości regionalnych, historycznych - a takim dach szwedzki nie jest, chyba że to jakiś wyjątek.

Szkoda że nie pokazałeś żadnej fotki tego dachu.

I jeszcze - to niemożliwe, by był taki zapis gdzieś, że jedynym sposobem zmiany dachu "szwedzkiego" jest jego likwidacjai zrobienie całkiem innego. To bez sensu. Wg mnie to ściema.

Ale....zawsze jest promil niepewności, na rzecz durnych zapisów, które czasem się pojawiają.

Jeden z architektów stwierdził że obecnie takich dachów poprostu się nie buduje i nasi tu regionalni urzędnicy po prostu mogą nie wydać zgody bez zmiany czy wyrównania jeżeli chce nanieść te lukarny. PRZESYŁAM ZDJĘCIE

przekrój.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dach ma za mały spadek aby robić lukarny, po drugie to wysokość pomieszczenia na roboczo jest w najwyższym punkcie jest 190 cm, po dodaniu ocieplenia i takich tam będziesz poruszał się na czworakach na tym niby poddaszu, po trzecie koszt wykonania lukarn ni jak ma się do uzyskanej powierzchni użytkowej, taniej i prościej będzie podnieść ściankę kolankową aby uzyskać większą p.u.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

A więc tak:

1. Jak wyżej pisze mhtyl - jest nisko. B. nisko. Najwyżek 1.90m. Dalej jeszcze gorzej.

Na twoim miejscu  - jeśli nie ma przeciwwskazań w planie miejscowym - całkowicie bym przebudował dach. Adaptacja tego obecnego moim zdaniem jest bez sensu i stratą pieniędzy. Możesz wykorzystać istniejące drewno, krokwie itp - ale przy nowym dachu.

Skosy dachu powinny być pod większym kątem, ścianki kolankowe wyższe - otrzymasz 2, 3 razy większą powierzchnię użytkową - i co ważne - komfortową wysokość na dużej części poddasza. 

 

Odnośnie :

Dnia 21.06.2018 o 20:11, kwiatek123 napisał:

 Jeden z architektów stwierdził że obecnie takich dachów poprostu się nie buduje

to myślę, że teraz wszystko sie buduje - każda forma jest w użyciu. Jedynie zakaz (albo nakaz) miejscowy może promować jakieś formy budynku, dachu. Jeśli jest dobrze zaprojektowane, pasuje do wnętrza, np. uskok dachu doświetla wnętrze, albo jest następstwem dwupoziomowego rozwiązania, itp - dlaczego nie? A czy to się komuś podoba - kwestia gustu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 20.06.2018 o 19:22, kwiatek123 napisał:

A nie ukrywam, że dach jest duży i koszt zmiany to ok 80 tys gdzie firma budowlana oceniła obecny stan więźby na bardzo dobry i dachu też i polecano nam nie zmieniać go. Chodzi o to czy faktycznie jest obecnie w przepisach zapis że nie wolno nanosić zmian na dachy szwedzkie i wchodzi tylko w grę ich całkowita zmiana np na dwuspadowe itp.

To ten dach ze złota ma być? bo cena 80 tys to kosmos. 

Teraz dopiero doczytałem i sie domyślam że to nie nowo budowany dom tylko już istniejący, czy faktycznie jest to już stojący budynek?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Technicznie można wszystko:

- podnieść cały dach/połać,

- podnieść tylko częściowo połać dachu,

- nadbudować dach,

- itp.

 

Prawnie wygląda to tak:

- coby nie robić i jakby to nie nazwać (lukarna, jaskółka, nadbudowa) to zmieni się kubatura budynku,

- czyli zapomnieć o zgłoszeniu,

- potrzebne będzie PnB,

- jak PnB to projekt budowlany, kierbud, itp.

 

Praktycznie:

- znaleźć projektanta z tamtego terenu,

- przeznaczyć trochę kasy i opłacić projektanta, który zbierze wszystko do kupy i powie czy można, jak można i wstępnie oszacuje koszty.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ja mam trzecie pytanie - a właściwie wątpliwość. Nie jestem pewny, ale wydaje mi się, że murłata w miejscu przejścia przez mur, tynk - powinna być otoczona folią wodoodporną ale przepuszczającą parę wodną. Podobnie jak się zabezpiecza stolarkę drewnianą.   A dodatkowo - jeśli te pęknięcia, szpary są narażone na wodę opadową - to bym je jednak jednak wypełnił (zabezpieczył) jakimś wypełniaczem.  
    • Jeśli np. jest słaba wentylacja i pomieszczenia są zawilgocone, to przyjęcie przez ścianę wilgoci od wewnątrz może być wysokie, a oddanie jej do wewnątrz stosunkowo niskie. W takim przypadku to "oddychanie" ściany będzie mało skuteczne. Oczywicie, gdy będzie np. klima w domu - to też to "odychanie" będzie mało skuteczne (czyli wyrównujące poziom wilgoci w pomieszczeniach), bo poziom wilgoci (i inne parametry) reguluje klima.   No sorry, to tylko kilka krotkich polemik  😊   a stan twej budowy i wykonanie wygląda imponujaco 
    • Sciany zewnetrzne zbudowane z cegly silka o gr 24 cm plus docieplenie scian zewnetrznych ze styropianu termoorganicy grubosc 20 cm o lambdzie 0,31 co dla calej sciany po obliczeniach Uw wynosi 0,14 okna 3 szybowe z oknoplastu plus montaz cieply Uw na poziomie 1,0 niestety szprosy pogorszyly mi przenikalnosc cieplna i dlatego jest okolo 1,0 plus roleta zamontowana w kazdym oknie. Tam gdzie duze ucieczki ciepla czyli balkony, szpalety i skrzynki od rolet zostaly ocieplone styropianem kingspan o lambdzie 0,20 brama garazowa Unitherm wisniowski 0,78 Uw, okna dachowe jest ich w sumie tylko dwa, 3 szybowe z veluxa Uw 1,0. Drzwi jeszcze zewnetrznych nie mamy ale to ktore zamierzamy kupic wspolczynnik ich bedzie wynosil 0,8. Jesli chodzi o fundamenty zostaly ocieplone plytami politurynowymi synthos xps grubosc 20 cm o lambdzie 0,36. Dach jest 4spadowy bedzie ocieplany Piana PUR. Wszystkich metrow bruto razem z garazem jest 186. Mysle ze dosc dokladnie opisalem w skroce z jakich materialow zostal wybudowany dom.
    • Może coś o domu, który masz grzać i wentylować...
    • Witam wszystkich ktorzy wlasnie teraz czytaja mojego posta. Prosze was o pomoc tych z okolic Wrocławia jak i z samego Wroclawia. Ale rowniez tych spoza Wroclawia. Prosze was o pomoc w wyborze instalatora, na moim malym polu bitwy zostaly dwie firmy Andre- Tech (Środa Śląska) i Mir Energia (Bielany Wrocławskie), czy mieliscie moze do czynienia z jedna czy druga firma, i ktora ewentualnie moglibyscie polecic, czy moze wasi znajomi wybierali te firmy do instalacji hydrauliki, pompy ciepla i rekuperacji. Mam dylemat co do wyboru firmy, a szczerze mowiac juz chcialbym juz to miec za soba. Teraz pytanie z innej beczki, ktora pompe bardziej polecacie Firmy Nibe F1245 E 8 Kw z chlodzeniem pasywnym czy Alpha innotec wzs 82h3m z chlodzeniem pasywnym. Jaka bysci mogli polecic rekuperacje ja mam na oku dwie pierwsza to ThesslaGreen AirPack Home wraz ze sterownikiem Air++ druga to Komfovent Domekt R500 H. Dziekuje wam za pomoc. Pozdrawiam.
  • Popularne tematy

×