T. Brzęczkowski Napisano 22 stycznia 2010 Udostępnij #51 Napisano 22 stycznia 2010 Może wyjaśnię. Znakomita większość central ( poza firmą vent-axia) ma filtry w centralach , Luna firmy dospel też ma coś co filtr przypomina. Ale...!!! centrala luna ma obudowę ze styropianu - nie ma to wpływy na działanie centrali, natomiast jest mocno kłopotliwe ( delikatnie pisząc) otwieranie centrali by dostać się do "niby filtrów" . Obudowa wielokrotnego rozbierania jej może po prostu nie wytrzymać. Poza tym uważam, że optymalnym filtrem do wentylacji jest filtr G3 (w lunie jest za słaby). Rada - kupując lunę dokupmy skrzynkę na filtry szufladowehttp://www.centrumklima.pl/pl,produkty-wentylacja-klimatyzacja,25,78,623,filtry-szufladowe-fs.html , załóżmy ją w łatwo dostępnym miejscu, zaopatrzmy się w filtr G3 (kupowany "z metra" ) i wymieniajmy go raz na dwa miesiące. 1 Link do komentarza
MarekB Napisano 22 stycznia 2010 Udostępnij #52 Napisano 22 stycznia 2010 I co wtedy wywalamy filtry które sa centrali???Rozumiem że tą kratkę trzeba umieścić gdzieś za przewodem, wykonać jakiś przewód który zamieni sie z okrągłego w prostokątny i potem na odwrót? Czy może są już takie dostępne?A co z wydajnością, da radę te 110 m2 wydolić? Czy wg moich obliczeń straty najdłuższego kanału nawiewnego razem z czerpnią to prawie 140 Pa! A w domu jest 6 nawiewnych? Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 22 stycznia 2010 Udostępnij #53 Napisano 22 stycznia 2010 To tylko oznacza, że nie widział Pan skrzynki na filtry i nie umie Pan liczyć.A filtry w centrali są tak rzadkie, że mogą zostać. Link do komentarza
MarekB Napisano 22 stycznia 2010 Udostępnij #54 Napisano 22 stycznia 2010 skrzynki nie widziałem w realu no bo i skąd, chce zrobić wentylację u siebie a nie jestem instalatorem!Liczyć akurat umiem, z tym że czasami problem jest nie w liczeniu tylko aby wiedzieć co liczyć. Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 22 stycznia 2010 Udostępnij #55 Napisano 22 stycznia 2010 Cytat z tym że czasami problem jest nie w liczeniu tylko aby wiedzieć co liczyć Rozwiń I o to właśnie chodzi! Czy jest sens liczyć wentylację nawiewną .. tak , ale jeżeli w szczelnym domu mamy na drugim końcu mechaniczny wywiew... mamy skrzynkę rozdzielczą, mamy wreszcie regulację! Sensu takiego nie ma. Oczywiście jest cała masa oszołomów, którzy nawet wentylację naturalną będą liczyć i narzucać jej normy. Ale to raczej Ci co się uczyli „fizyki budowli” nie fizyki. Link do komentarza
MarekB Napisano 27 stycznia 2010 Udostępnij #56 Napisano 27 stycznia 2010 OK, a co z tym filtrem, jak go można zamontować! Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 27 stycznia 2010 Udostępnij #57 Napisano 27 stycznia 2010 http://www.allegro.pl/item825806829_skrzyn...50_domimar.html Link do komentarza
MarekB Napisano 28 stycznia 2010 Udostępnij #58 Napisano 28 stycznia 2010 Kupił pan Lunę? Udało sie panu pomyśleć nad podłączeniem tego jak pan planował, równolegle (szeregowo nie za bardzo to wiedzę ???). Szukam jakiegoś taniego rozwiązania do domku 110 m2, ale zastanawiam sie czy warto, czy wydoli jedna, instalacje rozprowadzoną już mam i mam 4 anemostaty wyciągowe i 6 nawiewnych! Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 28 stycznia 2010 Udostępnij #59 Napisano 28 stycznia 2010 20m3/h na osobę... wydoli spokojnie. Przeważnie wentylacje chodzą na 60-100m3/h zimą. Link do komentarza
MarekB Napisano 28 stycznia 2010 Udostępnij #60 Napisano 28 stycznia 2010 Panie Tomaszu, a jaki wymiennik ma Luna? oni produkują własny czy też kogoś? Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 29 stycznia 2010 Udostępnij #61 Napisano 29 stycznia 2010 Nie opłaca sie produkować! Szwedzi robią taaaakie ilości, że szkoda zachodu!http://www.heatex.com/model_l.htmlw lunie jest ten sam co w daytonie . Wentylatory niemieckie EBM-Papst Link do komentarza
MarekB Napisano 29 stycznia 2010 Udostępnij #62 Napisano 29 stycznia 2010 A może pan wie czy to sa te same wentylatory co w Economic 120? Parametry typu prędkość obrotowa i max moc podobne, choć wydajność mniejsza? Zna pan jaki to jest typ? Link do komentarza
MarekB Napisano 29 stycznia 2010 Udostępnij #63 Napisano 29 stycznia 2010 Może Pan jeszcze kojarzy jak rozwiązany jest tu problem z zamrażaniem wymiennika? Jest jakiś system przeciwzamrożeniowy? Jesli nie to jakoś ten problem można tu rozwiązać?? Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 29 stycznia 2010 Udostępnij #64 Napisano 29 stycznia 2010 Nie !ekonomik miał fatalne wentylatory, nikt takich już nie stosuje ( przepraszam jest jeden, bartosz)EBM-Papst to niemiecka firma. Luna kosztuje coś ponad 1000zł więc poza dobrymi wentylatorami i super wymiennikiem ma niewiele. Ma w standardzie baypass więc można dać kilka metrów rury pod ziemią i po problemie z zamarzaniem. Link do komentarza
MarekB Napisano 30 stycznia 2010 Udostępnij #65 Napisano 30 stycznia 2010 Niestety rury pod ziemią nie zrobię bo teraz już za późno (szkoda ze sie nie zorientowałem na etapie fundamentów bo warunki wtedy były idealne, no ale cóż mądry Polak po szkodzie) wiec musze chyba inaczej, jakąś grzałkę czy coś podobnego.Ale dziękuje bardzo za informacje myśle że mi dużo pomogły!!! Link do komentarza
rafal76 Napisano 25 lutego 2010 Udostępnij #66 Napisano 25 lutego 2010 Witam wszystkich.Czy Dospel luna 200 to dobry wybór do domku 120mkw z 4rema osobami?Mysle jeszcze o rurowym wymienniku- czy ona to uciagnie? Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 25 lutego 2010 Udostępnij #67 Napisano 25 lutego 2010 Bez problemów.jedna z nowszych francuskich central na 7 pokoi i 5 pomieszczeń "mokrych" w/g instrukcji, ma maksymalną wydajność 155m3/h. A francuzi komfort kochają. Link do komentarza
rafal76 Napisano 25 lutego 2010 Udostępnij #68 Napisano 25 lutego 2010 Dzieki za szybka odpowiedz Panie TB Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 25 lutego 2010 Udostępnij #69 Napisano 25 lutego 2010 Tylko do 200m3/h nie więcej jak 20mb rury 200mm w GWC. Link do komentarza
vega1 Napisano 25 lutego 2010 Udostępnij #70 Napisano 25 lutego 2010 Cytat Ma w standardzie baypass więc można dać kilka metrów rury pod ziemią i po problemie z zamarzaniem. Rozwiń jako żem "głupi" w temacie, to spytam:do czego służy ten baypass? Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 25 lutego 2010 Udostępnij #71 Napisano 25 lutego 2010 Bypass ( coś to "a" co jakiś czas wpada, jak się szybko pisze) – służy latem, do ominięcia wymiennika. By powietrze z gwc jak najchłodniejsze trafiło do pokojów. Link do komentarza
vega1 Napisano 25 lutego 2010 Udostępnij #72 Napisano 25 lutego 2010 o dziękuje. Jakie to proste (tylko trzeba wiedzieć) jeszcze mam jedną wątpliwość: Cytat Witam wszystkich.Czy Dospel luna 200 to dobry wybór do domku 120mkw z 4rema osobami?Mysle jeszcze o rurowym wymienniku- czy ona to uciagnie? Rozwiń chciałbym aby mi ktoś jeszcze pojaśnił to co wyłuszczyłem w cytacie. Co to znaczy że ona (wentylacja) może nie uciągnąć?Czy dobrze rozumuje że jak za długi GWC rurowy będzie, to za duże opory będzie stawiało powietrze i silnik na dłuższą metę szlak trafi? Czy chodzi o coś zupełnie innego? Link do komentarza
rafal76 Napisano 25 lutego 2010 Udostępnij #73 Napisano 25 lutego 2010 W/g mnie to jak wymiennik bedzie za dlugi albo o zbyt malym przekroju to podczas pracy wentylatora zrobi sie tak duze podcisnienie ze zamiast wydajnosci 200m3 bedzie np 100m3 bo wentylator tego nie uciagnie mimo ze bedzie pracowal na fula- Chyba dobrze mysle? Link do komentarza
vega1 Napisano 25 lutego 2010 Udostępnij #74 Napisano 25 lutego 2010 no tak, ale chyba GWC z rurą o średnicy wejścia wlotu do centrali (a takie powinno się dawać), powinno być ok bez względu na długość samego GWC. Ale ja dopytuje. Bo nie jestem ekspertem w tej dziedzinie. Link do komentarza
rafal76 Napisano 25 lutego 2010 Udostępnij #75 Napisano 25 lutego 2010 Ja tez nie jestem ekspertem ale im dluzsza i im bardziej pozakrecana rura tym wieksze opory przeplywu powietrza. Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 25 lutego 2010 Udostępnij #76 Napisano 25 lutego 2010 Mniej więcej o to chodzi. Jeżeli powietrze w GWC ogrzeje się czy ostudzi to temperatury gruntu ( nie czepiając się 1st.) To nie ma sensu bardziej rozbudowywać GWC. Świadomie nie wspomniałem o pojemności cieplnej GWC , ale nie zdarzyło się w praktyce by grunt wokół rury tak dobranej jak wyżej - grzał się lub wystudzał. Pamiętajmy też, że 100m3/h w najbardziej korzystnych parametrach ostudzone o 15 st. C to trochę ponad 0.5kW. Link do komentarza
vega1 Napisano 25 lutego 2010 Udostępnij #77 Napisano 25 lutego 2010 w takim razie jakie optymalnie na długość powinno być GWC do domku o średniej wielkości? Czy można powiedzieć 10, 20, 30 metrów? Czy to nie takie proste. Link do komentarza
rafal76 Napisano 25 lutego 2010 Udostępnij #78 Napisano 25 lutego 2010 w/g Pana TB na kazde 100m3 wydajnosci centrali potrzeba 10m rury i ja sobie tak zrobie a jak bedzie za malo to mam sąsiada z koparką i dorobie wiecej. Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 25 lutego 2010 Udostępnij #79 Napisano 25 lutego 2010 6m2 na 100m3/h czyli 10mb rury 200mm na każde 100m3/hcentrala 300m3/h-30m.Z tym, ze to jest z zapasem dla najbardziej niekorzystnych dla wymiennika lekkich gruntów. I lepiej zrobić trochę krótszy wymiennik niż zbyt długi. I moja rada - nie polegać wyłącznie na fabrycznych uszczelnieniach rur. Link do komentarza
rafal76 Napisano 25 lutego 2010 Udostępnij #80 Napisano 25 lutego 2010 A jak mozna doszczelnic rury? Czy tasma samowulkanizojaca moze byc? Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 25 lutego 2010 Udostępnij #81 Napisano 25 lutego 2010 Wypraktykowaliśmy uszczelniacz dekarski den bravena i taśma alu z jakimś bitumem na zewnątrz. Można lekko podgrzać opalarką . Link do komentarza
pawel6004 Napisano 7 marca 2010 Udostępnij #82 Napisano 7 marca 2010 Cytat 6m2 na 100m3/h czyli 10mb rury 200mm na każde 100m3/hcentrala 300m3/h-30m.Z tym, ze to jest z zapasem dla najbardziej niekorzystnych dla wymiennika lekkich gruntów. I lepiej zrobić trochę krótszy wymiennik niż zbyt długi. I moja rada - nie polegać wyłącznie na fabrycznych uszczelnieniach rur. Rozwiń Witam.Dopiero zaczynam budowę i też się zastanawiam nad luną 200.Jestem na etapie adaptacji projektu,w której już uwzględniam reku i zlikwidowałem komin.Zastanawiam się również nad GWC,tylko w innych publikacjach jest napisane,że rury w GWC powinny mieć długość minimum 30-35m.Czy 20m nie jest za mało a jeśli nie to dlaczego inni podają takie długości?Brak mi wiedzy na ten temat i dlatego pytam. Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 8 marca 2010 Udostępnij #83 Napisano 8 marca 2010 180 m3/h ( może nawet mniej przy oporach z gwc) ochłodzone o 15 st. C w GWc odpowiada to niecałemu 1 kW.Przy 20mb rury daje to 40W/mb . Taka moc nie "zagrzeje" gruntu wokół wymiennika. Ale można zawsze to sprawdzić - ja używam do tego celu 1m kabla grzewczego i czujniki temperatury jeden 10 drugi np. 20 cm od kabla. Po włączeniu kabla ( ustawiamy np. 40W/mb) czekamy i patrzymy czy temperatura gruntu rośnie.Ps. Zauważyłem, że ci co radzą rozbudowane, bez zachowania proporcji GWC – często też radzą robić kanały do dystrybucji 125mm zamiast 60 czy max 80) . Przecież dystrybucja latem odbywa się w przegrzanej strefie poddasza! Nie ma idealnej izolacji a w kanale 125mm powietrze przebywa 4 x dłużej a powierzchnia wymiany ciepła jest 2 x większa. Gdzie tu konsekwencja i logika??? Link do komentarza
pawel6004 Napisano 9 kwietnia 2010 Udostępnij #84 Napisano 9 kwietnia 2010 Cytat 180 m3/h ( może nawet mniej przy oporach z gwc) ochłodzone o 15 st. C w GWc odpowiada to niecałemu 1 kW.Przy 20mb rury daje to 40W/mb . Taka moc nie "zagrzeje" gruntu wokół wymiennika. Ale można zawsze to sprawdzić - ja używam do tego celu 1m kabla grzewczego i czujniki temperatury jeden 10 drugi np. 20 cm od kabla. Po włączeniu kabla ( ustawiamy np. 40W/mb) czekamy i patrzymy czy temperatura gruntu rośnie.Ps. Zauważyłem, że ci co radzą rozbudowane, bez zachowania proporcji GWC – często też radzą robić kanały do dystrybucji 125mm zamiast 60 czy max 80) . Przecież dystrybucja latem odbywa się w przegrzanej strefie poddasza! Nie ma idealnej izolacji a w kanale 125mm powietrze przebywa 4 x dłużej a powierzchnia wymiany ciepła jest 2 x większa. Gdzie tu konsekwencja i logika??? Rozwiń Czy przy kanałach 60mm lub 80mm nie będzie to powodowało nadmiernego hałasu?Czy kanały do dystrybucji powinny być na całej długości takie same czy też powinny mieć zmniejszaną średnicę po każdym rozgałęzieniu?Trochę czytałem na temat wentylacji z reku i zamierzam sam zrobić taką instalację i byłbym wdzięczny za wszelakie wskazówki,chciałbym to zrobić dobrze. Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 10 kwietnia 2010 Udostępnij #85 Napisano 10 kwietnia 2010 Prawidłowe i najcichsze prędkości powietrza są między 2 a 5m3/sek. Kanał powinien być "cichy" i możliwie najmniejszy - by ograniczyć straty nie zwiększając ( zauważalnie) oporówPrzykładowa instrukcja montażu ( francuska) na 7 pokoi i 5 pomieszczeń mokrych.http://www.bursa.pl/wentylacja_old/str-14-...nt/KATALOG2.pdfOraz skrzynka z "instrukcji" 160mm /8 x 60mmhttp://www.forumbudowlane.pl/images/galler...ki/DSC01938.JPG Link do komentarza
perm Napisano 10 kwietnia 2010 Udostępnij #86 Napisano 10 kwietnia 2010 Cytat Oraz skrzynka z "instrukcji" 160mm /8 x 60mmhttp://www.forumbudowlane.pl/images/galler...ki/DSC01938.JPG Rozwiń Łał, wygląda kosmicznie! Można takie coś kupić osobno? Link do komentarza
pawel6004 Napisano 10 kwietnia 2010 Udostępnij #87 Napisano 10 kwietnia 2010 Jaki jest koszt takiej skrzynki rozdzielczej? Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 12 kwietnia 2010 Udostępnij #88 Napisano 12 kwietnia 2010 58Euro Link do komentarza
Vega Napisano 10 maja 2010 Udostępnij #89 Napisano 10 maja 2010 Witam! Jestem na etapie wyboru projektu (wybrany, jeszcze nie zakupiony) i myślenia o jego adaptacji. Czy ktoś mógłby mi łopatologicznie wyjaśnić "co trzeba zrobić by mieć wentylację mechaniczną" i ile to kosztuje, najlepiej w porównaniu z grawitacyjną? Bo rozumiem, że koszt się nie sprowadza do kupienia Luny za 2 tyś, ale jeszcze instalacja, montaż, itd. Z drugiej strony czy/ile można na tym systemie zaoszczędzić?PS. Wybrany projekt ma 134 m2 powierzchni użytkowej. Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 11 maja 2010 Udostępnij #90 Napisano 11 maja 2010 Nie ma czegoś takiego ja wentylacja grawitacyjna. Luna z kanałami i montażem na 135m2 dom to cena do 5000zł "kominy" wentylacji konwekcyjnej + nawiewniki w oknach, nie wyjdą taniej i nie zapewnią zawsze wentylacji. Link do komentarza
alumax Napisano 15 czerwca 2010 Udostępnij #91 Napisano 15 czerwca 2010 Mam pytanko a jakie rekuperatory Pan poleca do pomieszczeń 160m2.Dom z użytkowym poddaszem.I gdzie mogę kupić najtaniej.W domu będzie kominekbez gwc4-5 osóbPozdrawiam! Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 15 czerwca 2010 Udostępnij #92 Napisano 15 czerwca 2010 300-400m3/h z elektronicznym układem rozmrażania sterowanym czujnikiem lodu, oraz z regulowanym nadciśnieniem gdy pali się w kominku. Link do komentarza
alumax Napisano 15 czerwca 2010 Udostępnij #93 Napisano 15 czerwca 2010 Jak pan mysli jak kształtowałby się koszt instalacji dla takiego domkuDziękuje i pozdrawiam Link do komentarza
PeZet Napisano 17 czerwca 2010 Udostępnij #94 Napisano 17 czerwca 2010 Cytat Liczyć akurat umiem, z tym że czasami problem jest nie w liczeniu tylko aby wiedzieć co liczyć. Rozwiń MarekB,możesz opisać, jak się liczy opory/straty ciśnienia?Przekrój, wiem jak liczyć:ilość wymienianego powietrza [m3/h] / prędkość przepływu [m/s] (dopasować jednostki)A straty ciśnienia? Co muszę znać? Długość kanału i jego opór?Ilość kolanek? I ich opórJeśli prowadzę kanał po łuku, co wtedy?Temperaturę? Link do komentarza
bajbaga Napisano 17 czerwca 2010 Udostępnij #95 Napisano 17 czerwca 2010 Taka "ściąga"; http://www.klimatysatory.pl/wentylacja/prz...nicznej-czesc-2 Link do komentarza
bobu62 Napisano 17 czerwca 2010 Udostępnij #96 Napisano 17 czerwca 2010 Cytat MarekB,możesz opisać, jak się liczy opory/straty ciśnienia?Przekrój, wiem jak liczyć:ilość wymienianego powietrza [m3/h] / prędkość przepływu [m/s] (dopasować jednostki)A straty ciśnienia? Co muszę znać? Długość kanału i jego opór?Ilość kolanek? I ich opórJeśli prowadzę kanał po łuku, co wtedy?Temperaturę? Rozwiń Najlepiej opory odczytać z charakterystyki złączek lub kanałów. Uproszczoną wersję znajdziesz na stronach Pro-ventu. Link do komentarza
santanayana Napisano 7 lipca 2010 Udostępnij #97 Napisano 7 lipca 2010 Witam serdecznie,Chciałbym się spytać czy Luna się sprawdzi w domu o pow około 105m2 , poddasze nieużytkowe, parter i piętro użytkowe. W salonie centralnie jest kominek z podłączeniem do CO dodatkowo ma wyprowadzenie ciepłego powietrza na piętro na korytarz na wysokości 20cm nad podłogą . Czy mogę puścić to przez rekuperator? Jaki byłby mniej więcej koszt rekuperatora, sterownika , rur i montażu ?Miejscowość Milanówek/koło WarszawyPozdrawiamMaciej Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 8 lipca 2010 Udostępnij #98 Napisano 8 lipca 2010 Cytat Witam serdecznie,Chciałbym się spytać czy Luna się sprawdzi w domu o pow około 105m2 , poddasze nieużytkowe, parter i piętro użytkowe. W salonie centralnie jest kominek z podłączeniem do CO dodatkowo ma wyprowadzenie ciepłego powietrza na piętro na korytarz na wysokości 20cm nad podłogą . Czy mogę puścić to przez rekuperator? Jaki byłby mniej więcej koszt rekuperatora, sterownika , rur i montażu ?Miejscowość Milanówek/koło WarszawyPozdrawiamMaciej Rozwiń Do 6000 zł na gotowo. Link do komentarza
pawel6004 Napisano 15 sierpnia 2010 Udostępnij #99 Napisano 15 sierpnia 2010 Pytanie do T. Brzęczkowski.Chcę zamontować rekuperator LUNA 200 i podłączyć do skrzynki rozdzielczej.Mam na dole dwa pokoje,salon,kuchnia,łazienka i pomieszczenie gosp. a na poddaszu dwa pokoje łazienkę i garderobę.Razem 121m2.Czy luna będzie dobrym rozwiązaniem i czy skrzynka rozdzielcza dc60 się sprawdzi?I jeszcze jedno,gdzie można taką skrzynkę kupić. Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 16 sierpnia 2010 Udostępnij #100 Napisano 16 sierpnia 2010 jak kupuję w BURSIE. Będzie chodziło dobrze i cicho pod warunkiem... (na priv) Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się