Skocz do zawartości

koszt wentylacji mechanicznej


gesikpl

Recommended Posts

Napisano
Może wyjaśnię. Znakomita większość central ( poza firmą vent-axia) ma filtry w centralach , Luna firmy dospel też ma coś co filtr przypomina. Ale...!!! centrala luna ma obudowę ze styropianu - nie ma to wpływy na działanie centrali, natomiast jest mocno kłopotliwe ( delikatnie pisząc) otwieranie centrali by dostać się do "niby filtrów" . Obudowa wielokrotnego rozbierania jej może po prostu nie wytrzymać. Poza tym uważam, że optymalnym filtrem do wentylacji jest filtr G3 (w lunie jest za słaby). Rada - kupując lunę dokupmy skrzynkę na filtry szufladowehttp://www.centrumklima.pl/pl,produkty-wentylacja-klimatyzacja,25,78,623,filtry-szufladowe-fs.html , załóżmy ją w łatwo dostępnym miejscu, zaopatrzmy się w filtr G3 (kupowany "z metra" ) i wymieniajmy go raz na dwa miesiące.
Napisano
I co wtedy wywalamy filtry które sa centrali???
Rozumiem że tą kratkę trzeba umieścić gdzieś za przewodem, wykonać jakiś przewód który zamieni sie z okrągłego w prostokątny i potem na odwrót? Czy może są już takie dostępne?
A co z wydajnością, da radę te 110 m2 wydolić? Czy wg moich obliczeń straty najdłuższego kanału nawiewnego razem z czerpnią to prawie 140 Pa! A w domu jest 6 nawiewnych?
Napisano
skrzynki nie widziałem w realu no bo i skąd, chce zrobić wentylację u siebie a nie jestem instalatorem!
Liczyć akurat umiem, z tym że czasami problem jest nie w liczeniu tylko aby wiedzieć co liczyć.
Napisano
Cytat

z tym że czasami problem jest nie w liczeniu tylko aby wiedzieć co liczyć


I o to właśnie chodzi! Czy jest sens liczyć wentylację nawiewną .. tak , ale jeżeli w szczelnym domu mamy na drugim końcu mechaniczny wywiew... mamy skrzynkę rozdzielczą, mamy wreszcie regulację! Sensu takiego nie ma. Oczywiście jest cała masa oszołomów, którzy nawet wentylację naturalną będą liczyć i narzucać jej normy. Ale to raczej Ci co się uczyli „fizyki budowli” nie fizyki.

Napisano
Kupił pan Lunę? Udało sie panu pomyśleć nad podłączeniem tego jak pan planował, równolegle (szeregowo nie za bardzo to wiedzę ???). Szukam jakiegoś taniego rozwiązania do domku 110 m2, ale zastanawiam sie czy warto, czy wydoli jedna, instalacje rozprowadzoną już mam i mam 4 anemostaty wyciągowe i 6 nawiewnych!
Napisano
A może pan wie czy to sa te same wentylatory co w Economic 120? Parametry typu prędkość obrotowa i max moc podobne, choć wydajność mniejsza? Zna pan jaki to jest typ?
Napisano
Może Pan jeszcze kojarzy jak rozwiązany jest tu problem z zamrażaniem wymiennika? Jest jakiś system przeciwzamrożeniowy? Jesli nie to jakoś ten problem można tu rozwiązać??
Napisano
Nie !ekonomik miał fatalne wentylatory, nikt takich już nie stosuje ( przepraszam jest jeden, bartosz)
EBM-Papst to niemiecka firma. Luna kosztuje coś ponad 1000zł więc poza dobrymi wentylatorami i super wymiennikiem ma niewiele. Ma w standardzie baypass więc można dać kilka metrów rury pod ziemią i po problemie z zamarzaniem.
Napisano
Niestety rury pod ziemią nie zrobię bo teraz już za późno (szkoda ze sie nie zorientowałem na etapie fundamentów bo warunki wtedy były idealne, no ale cóż mądry Polak po szkodzie) wiec musze chyba inaczej, jakąś grzałkę czy coś podobnego.
Ale dziękuje bardzo za informacje myśle że mi dużo pomogły!!!
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Ma w standardzie baypass więc można dać kilka metrów rury pod ziemią i po problemie z zamarzaniem.



jako żem "głupi" w temacie, to spytam:
do czego służy ten baypass?
Napisano
o dziękuje. Jakie to proste icon_smile.gif (tylko trzeba wiedzieć) icon_biggrin.gif

jeszcze mam jedną wątpliwość:
Cytat

Witam wszystkich.
Czy Dospel luna 200 to dobry wybór do domku 120mkw z 4rema osobami?
Mysle jeszcze o rurowym wymienniku- czy ona to uciagnie?


chciałbym aby mi ktoś jeszcze pojaśnił to co wyłuszczyłem w cytacie. Co to znaczy że ona (wentylacja) może nie uciągnąć?
Czy dobrze rozumuje że jak za długi GWC rurowy będzie, to za duże opory będzie stawiało powietrze i silnik na dłuższą metę szlak trafi? Czy chodzi o coś zupełnie innego?
Napisano
W/g mnie to jak wymiennik bedzie za dlugi albo o zbyt malym przekroju to podczas pracy wentylatora zrobi sie tak duze podcisnienie ze zamiast wydajnosci 200m3 bedzie np 100m3 bo wentylator tego nie uciagnie mimo ze bedzie pracowal na fula-

Chyba dobrze mysle?
Napisano
no tak, ale chyba GWC z rurą o średnicy wejścia wlotu do centrali (a takie powinno się dawać), powinno być ok bez względu na długość samego GWC. Ale ja dopytuje. Bo nie jestem ekspertem w tej dziedzinie.
Napisano
Mniej więcej o to chodzi. Jeżeli powietrze w GWC ogrzeje się czy ostudzi to temperatury gruntu ( nie czepiając się 1st.)
To nie ma sensu bardziej rozbudowywać GWC. Świadomie nie wspomniałem o pojemności cieplnej GWC , ale nie zdarzyło się w praktyce by grunt wokół rury tak dobranej jak wyżej - grzał się lub wystudzał. Pamiętajmy też, że 100m3/h w najbardziej korzystnych parametrach ostudzone o 15 st. C to trochę ponad 0.5kW.
Napisano
w takim razie jakie optymalnie na długość powinno być GWC do domku o średniej wielkości? Czy można powiedzieć 10, 20, 30 metrów? Czy to nie takie proste.
Napisano
w/g Pana TB na kazde 100m3 wydajnosci centrali potrzeba 10m rury i ja sobie tak zrobie a jak bedzie za malo to mam sąsiada z koparką i dorobie wiecej.
Napisano
6m2 na 100m3/h czyli 10mb rury 200mm na każde 100m3/h
centrala 300m3/h-30m.
Z tym, ze to jest z zapasem dla najbardziej niekorzystnych dla wymiennika lekkich gruntów. I lepiej zrobić trochę krótszy wymiennik niż zbyt długi.
I moja rada - nie polegać wyłącznie na fabrycznych uszczelnieniach rur.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

6m2 na 100m3/h czyli 10mb rury 200mm na każde 100m3/h
centrala 300m3/h-30m.
Z tym, ze to jest z zapasem dla najbardziej niekorzystnych dla wymiennika lekkich gruntów. I lepiej zrobić trochę krótszy wymiennik niż zbyt długi.
I moja rada - nie polegać wyłącznie na fabrycznych uszczelnieniach rur.




Witam.Dopiero zaczynam budowę i też się zastanawiam nad luną 200.Jestem na etapie adaptacji projektu,w której już uwzględniam reku i zlikwidowałem komin.Zastanawiam się również nad GWC,tylko w innych publikacjach jest napisane,że rury w GWC powinny mieć długość minimum 30-35m.Czy 20m nie jest za mało a jeśli nie to dlaczego inni podają takie długości?Brak mi wiedzy na ten temat i dlatego pytam.
Napisano
180 m3/h ( może nawet mniej przy oporach z gwc) ochłodzone o 15 st. C w GWc odpowiada to niecałemu 1 kW.
Przy 20mb rury daje to 40W/mb .
Taka moc nie "zagrzeje" gruntu wokół wymiennika. Ale można zawsze to sprawdzić - ja używam do tego celu 1m kabla grzewczego i czujniki temperatury jeden 10 drugi np. 20 cm od kabla. Po włączeniu kabla ( ustawiamy np. 40W/mb) czekamy i patrzymy czy temperatura gruntu rośnie.


Ps. Zauważyłem, że ci co radzą rozbudowane, bez zachowania proporcji GWC – często też radzą robić kanały do dystrybucji 125mm zamiast 60 czy max 80) . Przecież dystrybucja latem odbywa się w przegrzanej strefie poddasza! Nie ma idealnej izolacji a w kanale 125mm powietrze przebywa 4 x dłużej a powierzchnia wymiany ciepła jest 2 x większa. Gdzie tu konsekwencja i logika???
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

180 m3/h ( może nawet mniej przy oporach z gwc) ochłodzone o 15 st. C w GWc odpowiada to niecałemu 1 kW.
Przy 20mb rury daje to 40W/mb .
Taka moc nie "zagrzeje" gruntu wokół wymiennika. Ale można zawsze to sprawdzić - ja używam do tego celu 1m kabla grzewczego i czujniki temperatury jeden 10 drugi np. 20 cm od kabla. Po włączeniu kabla ( ustawiamy np. 40W/mb) czekamy i patrzymy czy temperatura gruntu rośnie.


Ps. Zauważyłem, że ci co radzą rozbudowane, bez zachowania proporcji GWC – często też radzą robić kanały do dystrybucji 125mm zamiast 60 czy max 80) . Przecież dystrybucja latem odbywa się w przegrzanej strefie poddasza! Nie ma idealnej izolacji a w kanale 125mm powietrze przebywa 4 x dłużej a powierzchnia wymiany ciepła jest 2 x większa. Gdzie tu konsekwencja i logika???




Czy przy kanałach 60mm lub 80mm nie będzie to powodowało nadmiernego hałasu?Czy kanały do dystrybucji powinny być na całej długości takie same czy też powinny mieć zmniejszaną średnicę po każdym rozgałęzieniu?
Trochę czytałem na temat wentylacji z reku i zamierzam sam zrobić taką instalację i byłbym wdzięczny za wszelakie wskazówki,chciałbym to zrobić dobrze.
Napisano
Prawidłowe i najcichsze prędkości powietrza są między 2 a 5m3/sek. Kanał powinien być "cichy" i możliwie najmniejszy - by ograniczyć straty nie zwiększając ( zauważalnie) oporów
Przykładowa instrukcja montażu ( francuska) na 7 pokoi i 5 pomieszczeń mokrych.
http://www.bursa.pl/wentylacja_old/str-14-...nt/KATALOG2.pdf

Oraz skrzynka z "instrukcji" 160mm /8 x 60mm
http://www.forumbudowlane.pl/images/galler...ki/DSC01938.JPG
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Witam!
Jestem na etapie wyboru projektu (wybrany, jeszcze nie zakupiony) i myślenia o jego adaptacji. Czy ktoś mógłby mi łopatologicznie wyjaśnić "co trzeba zrobić by mieć wentylację mechaniczną" i ile to kosztuje, najlepiej w porównaniu z grawitacyjną? Bo rozumiem, że koszt się nie sprowadza do kupienia Luny za 2 tyś, ale jeszcze instalacja, montaż, itd. Z drugiej strony czy/ile można na tym systemie zaoszczędzić?
PS. Wybrany projekt ma 134 m2 powierzchni użytkowej. icon_smile.gif
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Mam pytanko a jakie rekuperatory Pan poleca do pomieszczeń 160m2.Dom z użytkowym poddaszem.
I gdzie mogę kupić najtaniej.
W domu będzie kominek
bez gwc
4-5 osób
Pozdrawiam!
Napisano
Cytat

Liczyć akurat umiem, z tym że czasami problem jest nie w liczeniu tylko aby wiedzieć co liczyć.


MarekB,
możesz opisać, jak się liczy opory/straty ciśnienia?
Przekrój, wiem jak liczyć:
ilość wymienianego powietrza [m3/h] / prędkość przepływu [m/s] (dopasować jednostki)

A straty ciśnienia? Co muszę znać?
Długość kanału i jego opór?
Ilość kolanek? I ich opór
Jeśli prowadzę kanał po łuku, co wtedy?
Temperaturę?
Napisano
Cytat

MarekB,
możesz opisać, jak się liczy opory/straty ciśnienia?
Przekrój, wiem jak liczyć:
ilość wymienianego powietrza [m3/h] / prędkość przepływu [m/s] (dopasować jednostki)

A straty ciśnienia? Co muszę znać?
Długość kanału i jego opór?
Ilość kolanek? I ich opór
Jeśli prowadzę kanał po łuku, co wtedy?
Temperaturę?


Najlepiej opory odczytać z charakterystyki złączek lub kanałów. Uproszczoną wersję znajdziesz na stronach Pro-ventu.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Witam serdecznie,

Chciałbym się spytać czy Luna się sprawdzi w domu o pow około 105m2 , poddasze nieużytkowe, parter i piętro użytkowe. W salonie centralnie jest kominek z podłączeniem do CO dodatkowo ma wyprowadzenie ciepłego powietrza na piętro na korytarz na wysokości 20cm nad podłogą . Czy mogę puścić to przez rekuperator? Jaki byłby mniej więcej koszt rekuperatora, sterownika , rur i montażu ?

Miejscowość Milanówek/koło Warszawy

Pozdrawiam

Maciej
Napisano
Cytat

Witam serdecznie,

Chciałbym się spytać czy Luna się sprawdzi w domu o pow około 105m2 , poddasze nieużytkowe, parter i piętro użytkowe. W salonie centralnie jest kominek z podłączeniem do CO dodatkowo ma wyprowadzenie ciepłego powietrza na piętro na korytarz na wysokości 20cm nad podłogą . Czy mogę puścić to przez rekuperator? Jaki byłby mniej więcej koszt rekuperatora, sterownika , rur i montażu ?

Miejscowość Milanówek/koło Warszawy

Pozdrawiam

Maciej

Do 6000 zł na gotowo.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Pytanie do T. Brzęczkowski.Chcę zamontować rekuperator LUNA 200 i podłączyć do skrzynki rozdzielczej.Mam na dole dwa pokoje,salon,kuchnia,łazienka i pomieszczenie gosp. a na poddaszu dwa pokoje łazienkę i garderobę.Razem 121m2.Czy luna będzie dobrym rozwiązaniem i czy skrzynka rozdzielcza dc60 się sprawdzi?I jeszcze jedno,gdzie można taką skrzynkę kupić.

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • u mnie gaz wygrywa - rachunki dużo niższe niż przy indukcji, a gotuję sporo. mam dużą płytę solgaz optimex 4+2 i bardzo sobie chwalę. wygląda nowocześnie, gotuje się na szkle, więc łatwo się czyści, a dzięki technologii bezpłomieniowej gaz zużywa się dużo mniej niż w tradycyjnych palnikach.
    • Bedzie 12-14 cm perlitu wsypane w podloge. Rurki nie beda zalane jastrychem. Plan jest polozyc na  legarach plyty włóknowo-cementowe lub włóknowo-gipsowej dla usztywnienia i  wzmocnienie podloza, nastepnie plyty farmacel 25 lub dfe *jak na zdjeciu* wloknowo-gipsowe powrotne na calej powierzchni zeby weszko mi rurek w spirale co 10 cm. potem hydroizolacja i terakota. jest maly grzejniczek ok 60x60 jedno plytowy. woda do niego trafia goraca, niewiem pewnie ze 60 st.    Bedzie tam brodzik kompozutowy schedpol ktory raczej bedzie izolowal cieplo z podlogowki.    niestety elektryczna mata potrzebuje pradu ktory tani nie jest
    • Dzień dobry, Robię generalny remont na poddaszu 22 letniego domu parterowego o powierzchni poddasza 140mkw po podłodze, dachu wielospadowym ze słupami i dachówką betonową na 390mkw. W związku z tym usunąłem wylewkę i styropian i chce upewnic sie ze nie bede musial kuć nowej. Generalnie mimo braku dykatacji na takiej powierzchni strop wygląda dobrze poza jednym fragmentem jak na zdjęciu. Wydaje mi się, że to jakoś wzmacniano przed pierwszą wylewką? Co to jest? Widzę że i tak pęknięcie poszło i zrobiło się takie U. Czy tam coś trzeba dodatkowo wzmacniać? Niby stoi 20 lat dom, ale będzie podłogówka i 2 cm wyżej wylewki i nowe ścianki GK, meble, płytki zamiast paneli, więc trochę wagi dojdzie. Ponadto zauważyłem że ktoś beztrosko sobie wykuł wzmocnienie stropu i tak zostawił. Teraz mam szanse to jakoś wzmocnić bo prętów nie przeciął a naprężenia tam będą ściskające. Czym to uzupełnić? Gotowa masa naprawcza wymieszana z kamieniami? To jest aż 5cm głębokie. Nie sypie się, trzeba gruntować? Poza tym w narożnikach domu widzę pęknięcia po przekątnej. Chyba mniej niebezpieczne, ale czy na pewno? Szkoda, że nie pomyśleli o dylatacji!
    • Od dołu folia paroizolacyjna bezpośrednio pod płyty g-k, chociaż jeżeli zaraz nad nimi jest OSB to i tak para wodna zbytnio przez nią nie przejdzie. Bardziej mnie zastanawia całość od góry, bo skuteczność wentylacji przestrzeni z wełną będzie bardzo słaba, gdy zostawimy 2 cm poziomej szczeliny pomiędzy wełną i płytą OSB, płyty też rozsuniemy po 2 m. Bezpieczniej byłoby od góry ułożyć deski i pomiędzy nimi zrobić odstępy po 2 cm. Płyty to jest jednak duża ciągłą powierzchnia. 
    • Po pierwsze, skoro to podłoga na legarach to jak wygląda sprawa z konstrukcją i izolacją tej podłogi? Ile tam jest lub będzie izolacji? Czy rurki mają być zalane w warstwie jastrychu? Po drugie, skoro w tej łazience jest dość chłodno to czym jest teraz ogrzewana? Jakimś grzejnikiem? Na ile gorąca woda do niego trafia? Wtedy będzie można ocenić jaką ma moc. Po trzecie, mam nadzieję, że podłogówka ma tu uzupełniać ogrzewanie grzejnikiem, nie je całkowicie zastąpić? Bo prawdopodobnie w takiej słabo izolowanej łazience nie będzie w stanie tego zrobić. Ta łazienka jest mała, powierzchni z podłogówką będzie tam więc ok. 1,5 m2. Nawet naprawdę mocno grzejąca podłoga (jak na podłogówkę) nie odda więc do pomieszczenia więcej jak ok. 200-300 W mocy. To mało, jako jedyne źródło ciepła się nie sprawdzi. Przy okazji, dlaczego nie zaplanowano ogrzewania pod prysznicem? Po czwarte, nie wiem czy warto w takiej łazience męczyć się z robieniem wodnej podłogówki. Efekt ciepłej podłogi z powodzeniem zapewniłaby tam elektryczna mata pod płytkami. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...